Geld & Recht alle pijlers

'Leuke dingen budget'

20-03-2017 15:19 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedere maand maak ik keurig een overzicht van de planning en de bijkomende kosten van de komende maand. Globale plannen welke langer bekend zijn, reken ik langer vooruit. Bij het maken van deze planning kan ik mijn hele budget al opschrijven en is dit fictief al uitgegeven, terwijl de maand nog moet beginnen. Dat betekent dat er dus geen ruimte meer is voor 'spontane' dingen (als zijnde terrasjes, bioscoopbezoeken)



Ik heb mezelf een maandbudget van € 250,00 gegeven om uit te geven aan 'leuke dingen'. Dit bedrag is bijna 15% van mijn nettosalaris, daarnaast spaar ik nog zo'n 25%. 'Leuke dingen' bevat volgens mijn definitie :

Drankjes na het sporten in de sportkantine, een etentje, feestjes (festivals, kermissen, Vierdaagsefeesten, Koningsdag etc.), verjaardagscadeaus, jaarlijks de ANWB en ook eens in het kwartaal mijn wegenbelasting.



Iets wegstrepen lijkt geen optie (ik zeg al vaak nee tegen plannen omdat het niet meer past); de kantine is gezellig én goed voor de teambuilding, de kermis is een jaarlijks gebeuren waar iedereen naar uitkijkt, en zo geldt er eigenlijk ook van alles voor de rest. Uit eten doe ik niet eens iedere maand, een festival of stapavond ook niet. En toch, dit budget is hartstikke krap. Kleding is hier in principe niet in begroot (uitgezonderd bijvoorbeeld een speciale outfit voor een bruiloft), Ik houd niet van winkelen en begroot dit niet standaard in, koop eens in het jaar een paar nieuwe kledingstukken die ik achteraf verreken.



Hoe doen jullie dit? Iedere maand een bedrag begroten of 'zien waar het geldschip strandt'? Bezuinigen jullie hier speciaal op of laten jullie (ongecontroleerd) de touwtjes vieren? Ik zou het handig vinden om even te reflecteren en te vergelijken met anderen- er valt ongetwijfeld genoeg van elkaar op te steken
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat met potjes? Hebben jullie allemaal aparte rekeningen of pinnen jullie dat bedrag?

Ik woon alleen en heb een prima salaris maar een overzicht lijkt mij heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik budgetteer wel. Na de vaste lasten gaat er 2300 euro naar de spaarrekening, in totaal 150 naar de rekening van de kinderen en dan blijft er 900 euro over om zoals ik het altijd noem te verbrassen aan kleding, terrasjes, bioscoop etc. Van het spaargeld betalen we wel de vakanties en 1 keer in de zoveel jaar een nieuwe auto. Nou ja tweede hands nieuwe dan he.
Alle reacties Link kopieren
TO, je vertelt te merken dat je snel krap bij kas zit en maandelijks een overzicht maakt. Ik denk dat je nog de stap kunt zetten te bekijken hoe je meer met je geld kunt doen. Je kunt wel een budget aanhouden, maar ik zou mezelf afvragen (ongeacht hoeveel er nog in het potje zit) of je bv popcorn en drinken bij de bios nou echt 20 euro waard vindt, helemaal als je andere leuke dingen laat schieten ivm krap zitten. En bij HEMA en Kruidvat alleen dat kopen wat je nodig hebt, liefst in de aanbieding



De komende tijd nauwgezet bijhouden wat je waaraan uitgeeft lijkt me een goed plan, dan weet je achteraf waar het heen gaat en maak je misschien andere keuzes daardoor voor de toekomst. Grote kans dat je dan veel meer kunt doen met je geld



Een buffer zou ik wel echt gaan aanleggen. Maakt je veel flexibeler. Niet alleen vanwege verwachte en onverwachte flinke uitgaven maar dan hoef je ook geen nee te zeggen tegen leuke dingen waar je het geld graag voor over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al jaren apparte rekeningen:

3x sparen, 1 voor bedrijfsrekening, 1x voor loonheffingen, 1x maandelijkse kosten en een buffer

Ik heb zelf nog een fun rekening voor leuke dingen waar zelfs manlief er niet bij kan.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Geen budgettering hier.

Wel "logisch en gezond verstand".



Sommige maanden zal ik dus best wel es over jouw 250 euro gaan.

Andere maanden zal ik eerder in de buurt van de 50 euro zitten.



Ik sport niet, dus geen drankjes in kantines.

Als het wel zo was, zou ik toch echt wel in 't oog houden dat het - tenzij speciale omstandigheden - geen 5 drankjes per week zijn of dat ik mijn eigen flesje water meeneem.



Zoveel etentjes heb ik niet. En voor 30 à 40 euro per persoon kom ik toch echt toe.

Zoveel feestjes heb ik niet. Het cadeau voor de jarige is dan het duurste.



Kleding die ik koop gaat minimum 5 jaar mee. Kost wat meer, maar het zorgt er wel voor dat ik niet elk jaar een nieuwe kleerkast moet kopen. Schoenen van 't zelfde.



Naar de kapper ga ik 1 of 2 keer per jaar. Make-up koop ik niet.

Alleen qua shampoo en douchegel hou ik van merken en geurtjes.



Kermissen doen we niet, interesseert me geen moer.

Vakantie wordt apart betaald.



Wegenbelasting noem ik geen "plezieruitgave".



Bij Hema kom ik omzeggens nooit.

Bij Kruidvat alleen voor de shampoo, douchegel en deo.

En zo es 1 keer per jaar voor nieuwe haarrekjes.



Ik kom toe, dus ik hoef nooit te kijken of tellen.

Ik vind het alleen zonde om nutteloos geld uit te geven.



En tuurlijk koop ik 2 à 3 keer per jaar wel es een broodje op 't werk.

Maar geen 2 keer per week of per maand.

En ik koop ook best wel es een croissant op 't station.

Maar wederom: een paar keer per jaar volstaat wel.

Dat is dus geen "maandpost".
Alle reacties Link kopieren
quote:Aatje2017 schreef op 25 maart 2017 @ 20:29:

Hoe doen jullie dat met potjes? Hebben jullie allemaal aparte rekeningen of pinnen jullie dat bedrag?

Ik woon alleen en heb een prima salaris maar een overzicht lijkt mij heel fijn.



Wij hebben 5 spaarrekeningen. Voor elk kind (we hebben er 3) een spaarrekening op onze naam waar we maandelijks een vast bedrag op sparen voor de studie later. Een spaarrekening voor onze buffer waar we onderhoud huis en vervangen inventaris van doen. Ook onderhoud van auto gaat hier vanaf. Een spaarrekening waar we op sparen voor onze hypotheek. Deel is aflossingsvrij en dat geld zetten we nu al apart om straks in één keer te kunnen aflossen (fiscaal voordeliger dan nu al beginnen met aflossen in ons geval).



En we hebben 2 betaalrekeningen. Een rekening waar alle inkomsten op komen en vaste lasten vanaf gaan en 1 rekening waar ik elke maand een bedrag op stort voor de potjes boodschappen, kleding, cadeau's, uitjes, benzine, kapper etc. Dit werkt erg goed want op = op.



Daarnaast heb ik in excel een overzicht waarin ik alles per potje noteer wat er uitgaat. Ik heb dit nu een jaar bijgehouden en zo kan ik heel goed zien hoeveel er gemiddeld uitgaat aan kleding, boodschappen, uitjes etc. En kan ik ook bekijken waar ik nog op kan/wil besparen.
Ik budgetteer alles. Ik heb het salaris elke maand opgesplitst in verschillende potjes. Die potjes hou ik ouderwets op papier bij.

Ik heb de vaste lasten van een heel jaar opgeteld en door 12 gedeeld. Dit bedrag blijft elke maand staan op de rekening. Omdat sommige dingen al aan het begin van het jaar voor een heel jaar worden afgeschreven heb ik de reservering hiervoor eenmalig opgehoogd met 500 euro. Zo kom ik nooit tekort. Anwb en wegenbelasting zijn vaste lasten.

Verder heb ik potjes(op papier dus) voor: boodschappen, uiterlijke verzorging (hieronder valt kleding, kapper, haarverf, schoenmaker e.d.), benzine, pleziersparen (uitjes, terrasje, sportkaart, boeken e.d., dus eigenlijk wat jij bedoelt). Dit zijn maandelijkse reserveringen die op mogen. Daarnaast spaar ik nog maandelijks voor de grote relaraties en volgende auto, en voor aanvulling van het pensioen over 7 jaar.

Mijn plezierspaarbudget bestaat voor ons tweeën uit 50 euro p.m. We zijn geen uitgaanders, wel af en toe terrasje, of ergens lunchen.

De vakantie moet van het vakantiegeld. Daarvan hou ik meestal nog over.
Vergeet ik nog te noemen de reserveringsposten "inventaris huis en tuin" en "cadeautjes"
Alle reacties Link kopieren
quote:Dirkje2016 schreef op 25 maart 2017 @ 20:40:

Ik budgetteer wel. Na de vaste lasten gaat er 2300 euro naar de spaarrekening, in totaal 150 naar de rekening van de kinderen en dan blijft er 900 euro over om zoals ik het altijd noem te verbrassen aan kleding, terrasjes, bioscoop etc. Van het spaargeld betalen we wel de vakanties en 1 keer in de zoveel jaar een nieuwe auto. Nou ja tweede hands nieuwe dan he.



wow, 2300 sparen NA de vaste lasten en dan nog 900 euro over?





dan heb je wel een heel mooi inkomen - of hele lage vaste lasten...
Alle reacties Link kopieren
Wat goed om te lezen dat iedereen een eigen manier heeft gevonden die werkt. Fijn en inspirerend om te lezen ook, leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Iselin schreef op 26 maart 2017 @ 11:21:

[...]





Wij hebben 5 spaarrekeningen. Voor elk kind (we hebben er 3) een spaarrekening op onze naam waar we maandelijks een vast bedrag op sparen voor de studie later. Een spaarrekening voor onze buffer waar we onderhoud huis en vervangen inventaris van doen. Ook onderhoud van auto gaat hier vanaf. Een spaarrekening waar we op sparen voor onze hypotheek. Deel is aflossingsvrij en dat geld zetten we nu al apart om straks in één keer te kunnen aflossen (fiscaal voordeliger dan nu al beginnen met aflossen in ons geval).



En we hebben 2 betaalrekeningen. Een rekening waar alle inkomsten op komen en vaste lasten vanaf gaan en 1 rekening waar ik elke maand een bedrag op stort voor de potjes boodschappen, kleding, cadeau's, uitjes, benzine, kapper etc. Dit werkt erg goed want op = op.



Daarnaast heb ik in excel een overzicht waarin ik alles per potje noteer wat er uitgaat. Ik heb dit nu een jaar bijgehouden en zo kan ik heel goed zien hoeveel er gemiddeld uitgaat aan kleding, boodschappen, uitjes etc. En kan ik ook bekijken waar ik nog op kan/wil besparen.



Dankjewel voor je reactie.

Ik denk dat het voor mij al zou werken als ik een tweede rekening bij een andere bank zou hebben.

Dat ik daar een X bedrag naartoe overmaak voor boodschappen en leuke dingen plus sparen voor spullen die stuk gaan in huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven