Autisme, Wie ook? Deel 2

05-08-2016 13:28 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder schrijven over ons leven met autisme en alle leuke en minder leuke dingen die daarbij komen kijken.



Hier vind je deel 1: kattenenrozen in "Autisme,wie ook?"
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Voor de boodschappen gebruik ik tegenwoordig whats app. Dan kunnen zowel mijn man als ik boodschappen toevoegen. En dan kun je inderdaad net als bij Google Keep de kaartjes (in ons geval berichtjes!) weggooien. Werkt perfect, want met een papieren lijstje ga ik elke keer het hele lijstje af en moet ik elke keer weer bovenaan beginnen. Nu haal ik alles wat ik in mijn mandje doe direct weg en hoef je dus alleen de informatie te gebruiken die op dat moment nog relevant is.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik denk dat er extra dingen zijn die ik moet doen, naast het verzamelen van bagage zoals kleding, apparatuur, reisdocumenten als paspoort. Die extra dingen zijn bijvoorbeeld, afwassen, thermostaat op 17 graden of zo laag mogelijk (op 7 graden, om zeker te zijn dat de ketel afslaat), ramen dicht, brievenbus controleren en als daar post in zit, dat verwerken, etc.
World of Warcraft: Legion
Ik gebruik Google Agenda. Daarvan zijn de herinneringen vooral handig. Die kun je op voltooid zetten, dan gaat er streep door en komen ze bovenaan de dag te staan. Aan het eind van de dag staat er dan bijvoorbeeld "5 herinneringen voltooid". Dus het leidt niet af van de herinneringen die nog voltooid moeten worden (vind ik tenminste).
Ik gebruik Google Agenda. Daarvan zijn de herinneringen vooral handig. Die kun je op voltooid zetten, dan gaat er streep door en komen ze bovenaan de dag te staan. Aan het eind van de dag staat er dan bijvoorbeeld "5 herinneringen voltooid". Dus het leidt niet af van de herinneringen die nog voltooid moeten worden (vind ik tenminste).
Alle reacties Link kopieren
In mijn geval zijn Google Keep en Google Agenda met elkaar geïntegreerd. Taken met een deadline worden weergegeven op de plek wanneer die deadline is. Taken hebben een andere kleur dan de kleuren die men kan kiezen voor agenda-items. Zo vallen ze op.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik maak vaak boodschappenlijstjes, maar vergeet ze nogal eens mee te nemen. Moet ook minstens 1 keer per week terug naar de winkel omdat ik iets vergeten ben.



Vandaag voelde me weer even een kluns. Op mijn werk dragen we schorten. Vanmorgen zag ik dat er een gat in mijn schort zit. Die dingen zijn van het bedrijf zelf, dus ging ik ermee naar de werkleiding. Ze zei dat je dat gewoon even kunt naaien. Ik heb maar eerlijk gezegd dat ik nooit heb leren naaien. Van school en thuis niet. Was niet erg. Ik kon de schort daar achterlaten en ze gaan iemand zoeken die dat even voor me wil doen. Het wordt zo vanzelfsprekend gevonden dat je die dingen kunt. Maar dat is het voor mij niet. Dan zou iemand echt tegen me moeten zeggen dat we dat even samen gaan doen. Anders gebeurt het gewoon niet. Zeker als het iets wat me niet ligt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn helaas heel wat praktische dingen waar ik geen kaas van gegeten heb. Naaien is er daar eentje van. Maar ik zou bijvoorbeeld ook niet weten waar te beginnen als ik zelf m'n belastingaangifte moest doen. Ik heb ook nooit een wasmachine bediend, en hoewel ik een rijbewijs heb, ben ik nog nooit alleen de baan opgegaan. Toch merk ik dat ik me dit soort dingen héél langzaamaan een beetje eigen maak. De evolutie is dus positief, gelukkig. :-)
quote:Lea32 schreef op 15 maart 2017 @ 19:15:

Oei wat een hoop om te lezen. Daar verlies ik dus het overzich. Wil overal opvreageren en reageer vervolgens nergens op....

Iemand schreef over het bijhouden van de administratie e.d. Wie kan mij vertellen of het mogelijk is om hierbij of hiervoor begeleiding te krijgen? En dan bedoel ik geen training maar hulp bij het bijhouden en regelen van zaken van administratieve aard.Ik gooi mijn vraag nog even in de groep in de hoop op antwoord...
In België zou je daarvoor eventueel bij het ocmw terechtkunnen.

Voor jou misschien nuttig:



https://www.humanitas.nl/themas/thuis-administratie/
Alle reacties Link kopieren
quote:JesyDoe schreef op 20 maart 2017 @ 17:22:

Graag zou ik willen weten wie bij jullie de officiële diagnose autisme heeft vastgesteld?Sociaal-psychiatrische verpleegkundigen van RIAGG en Mediant, en vroeger ook door Medisch Opvoedkundig Bureau (de functie van de persoon die mij toen diagnosticeerde weet ik niet meer).
World of Warcraft: Legion
quote:Lea32 schreef op 24 maart 2017 @ 15:33:

[...]





Ik gooi mijn vraag nog even in de groep in de hoop op antwoord...Er zijn volgens mij best wel wat mensen die je daarbij willen helpen. Je zou bijvoorbeeld kunnen uitzoeken of er een budgetmaatje project is bij jou in de buurt
Alle reacties Link kopieren
quote:Lea32 schreef op 15 maart 2017 @ 19:15:

Oei wat een hoop om te lezen. Daar verlies ik dus het overzich. Wil overal opvreageren en reageer vervolgens nergens op....

Iemand schreef over het bijhouden van de administratie e.d. Wie kan mij vertellen of het mogelijk is om hierbij of hiervoor begeleiding te krijgen? En dan bedoel ik geen training maar hulp bij het bijhouden en regelen van zaken van administratieve aard.

Geen idee of bewindvoering dan ook mogelijk is. Vroeger dacht ik dat iemand met schulden WSNP en/of bewindvoering zou krijgen. Maar ik ken ook iemand, die had schulden en had daarom een bewindvoerder. Op een gegeven moment was hij uit de schulden, maar hij vindt administratie ingewikkeld en is bang om weer in de fout te gaan, dus hij wou deze status handhaven.



Vroeger had mijn vader geholpen met het opzetten van een administratie: financieel en andere administratie (uitprinten en bewaren van verzekeringspolissen bijvoorbeeld). Af en toe vraag ik aan mijn vader hoe ik mijn administratie opschoon. Dingen van 5 jaar oud of ouder gooi ik doorgaans weg; anders puilt mijn administratie uit.



Ik ben dol op cijfertjes en op het computerprogramma Excel, dus ik kan dat nu uitstekend zelf.



Maar om de vraag of begeleiding bij administratie nodig is, te beantwoorden, zou je dat bij de pijler Geld & Recht vragen. Daar ken ik een paar forummers die daar erg goed in thuis zijn, zelfs nog meer dan ik.
World of Warcraft: Legion
Als het vrijwillig is noemen ze het geloof ik geen bewindvoering maar budgetbeheer
Ik geef kritiek. Op alles. Niks is in mijn ogen goed genoeg.

Heeft mijn vriend iets gedaan terwijl ik werken was, heb ik er wel weer commentaar op. En ik uit dat commentaar. Hou ik dat commentaar voor me dan vreet ik mezelf helemaal op. Maar mijn vriend is nu op een punt gekomen dat hij dat commentaar niet meer trekt. Hij heeft het idee niks goed te kunnen doen in mijn ogen.

Maar ik denk: 'Als je nou zus en zo had gedaan, dan was het resultaat een stuk beter geweest.'

Dus ipv dat ik hem zeg dat hij het prima heeft gedaan, uit ik kritiek. En die bom barst af en toe.

Nu ben ik van mezelf redelijk perfectionistisch, niks is goed genoeg. Maar bij anderen is het dus ook niet snel genoeg.

Ik denk dat ik op deze manier er niet leuker op wordt, al heb ik het zelf allemaal eigenlijk niet zo door.



Zijn er mensen die dit herkennen?
Ik gelukkig niet. Ik denk dat mijn man dan al snel klaar zou zijn en niks meer zou dpen
Alle reacties Link kopieren
@ducktape: Commentaar uiten doe ik niet zo. Ik houd het vaak voor me. Zelf kan ik ook slecht tegen kritiek. Commentaar bij vrienden uiten durf ik niet goed. Vrienden kunnen je makkelijker laten vallen en ik maak moeilijk contact. Tegen mijn moeder uit ik commentaar wel. Dat pakt niet altijd goed uit. Maar andersom gebeurt dit ook wel. Maar we blijven toch moeder en dochter en het is altijd weer goed gekomen.

De ergernis van binnen herken ik wel. Dat het niet gauw goed is voor me. Vooral als mensen dingen beloven en het vervolgens niet gebeurt. Maar dan iets anders doen waarvan ik vind dat het overbodig is. Zo was ik een eens tegelijk met mijn moeder bij de supermarkt. Ik had net geld gepind. Mijn moeder legde mijn spullen bij de hare op de band. Ze zei tegen de cassière dat het samen afgerekend moest worden. Ik zei dat ik het makkelijk zelf kon betalen. Ik pin toch niet voor niks? Maar niet luisteren, zij ging dat doen. Het was aardig bedoeld, maar ik had zoiets: Straks denkt iedereen dat ik een armoedzaaier ben die zelf niks kan kopen. Doe dat maar als ik het écht eens nodig heb. Ik voelde me voor schut staan. Zij vond het vervelend dat ik dat als bemoeien zag.
quote:ducktape schreef op 26 maart 2017 @ 00:12:

Ik geef kritiek. Op alles. Niks is in mijn ogen goed genoeg.

Heeft mijn vriend iets gedaan terwijl ik werken was, heb ik er wel weer commentaar op. En ik uit dat commentaar. Hou ik dat commentaar voor me dan vreet ik mezelf helemaal op. Maar mijn vriend is nu op een punt gekomen dat hij dat commentaar niet meer trekt. Hij heeft het idee niks goed te kunnen doen in mijn ogen.

Maar ik denk: 'Als je nou zus en zo had gedaan, dan was het resultaat een stuk beter geweest.'

Dus ipv dat ik hem zeg dat hij het prima heeft gedaan, uit ik kritiek. En die bom barst af en toe.

Nu ben ik van mezelf redelijk perfectionistisch, niks is goed genoeg. Maar bij anderen is het dus ook niet snel genoeg.

Ik denk dat ik op deze manier er niet leuker op wordt, al heb ik het zelf allemaal eigenlijk niet zo door.



Zijn er mensen die dit herkennen?Ja, dat herken ik wel
Alle reacties Link kopieren
Willen jullie ook zoveel mogelijk zelf in de hand hebben?

Afgelopen Vrijdag ging ik samen met mijn ex-collega en haar man op de koffie bij mijn moeder en stiefvader. Vooraf afgesproken. Ik reed met hen mee. Zodat ik de weg kon wijzen, die wisten ze niet. En ze vinden het makkelijk om met 1 auto te gaan. Ik vind dat niet. Aan de gezelligheid niks op aan te merken. Maar.... we gingen pas om 0:30 weg. Vooral die man blijft maar praten. Zowel ik en mijn moeder waren er moe van. Maar om ze weg te sturen vonden we ook lastig. Vooral omdat ze willen helpen met mijn tuin. Gisteren was ik met diezelfde ex-collega's bij een andere collega op de verjaardag. Nu wilden zij ook weer samen rijden, maar ik heb gezegd dat ik liever apart rijdt. Zodat ik weg kan wanneer ik wil. Dat snappen ze gelukkig. Ik dacht: nu moet ik het zeggen. Want anders zit ik straks weer ergens veel langer dan ik wil. Ook omdat ik gewoon op tijd wil kunnen eten. En ook hetgene wat ik gepland had. Ik kan er nog altijd slecht tegen als iets uitloopt.
Ja, zoveel mogelijk zelf in de hand hebben vind ik fijn.
Ja, dat herken ik. Ik hou er daardoor ook niet van om hulp te vragen, bijvoorbeeld. Dan doe ik het liever zelf , of laat het doen door iemand die we betalen. Zodat ik ook gewoon iets anders kan gaan doen terwijl ze bezig zijn
Ik heb alles graag zelf in de hand. Anders wordt ik helemaal gek. Wil zelf dingen bepalen of wat dan ook.



Ik heb gegoogled naar 'ik geef veel kritiek', of iets in die trant, maar krijg alleen maar pagina's over hoe om te gaan met kritiek.

Iemand enig idee hoe dit aan te pakken?
Misschien van tevoren bedenken welke klussen voor jou écht heel belangrijk zijn dat ze precies op jouw manier gebeuren, en die dan voortaan zelf doen. En juist de dingen waar je minder kritisch over kunt zijn door je vriend laten doen.



Zoiets?



Of kun je anders wat voorbeelden noemen van irritaties? Zodat we wat gerichter mee kunnen denken...



Ik ben wel altijd kritisch op de boodschappen, bedenk ik me net. Mijn man kan wel eens iets verkeerds meenemen, met de beste bedoelingen vaak, maar daar word ik dan zo chago van. Een big American is bijvoorbeeld niet hetzelfde als een dikke pizza van Wagner En als ik me dan al helemaal op die Big American heb verheugd dan word ik daar enorm verdrietig van. (Slaat nergens op eigenlijk, maargoed!) Maar tegenwoordig noem ik het dus met merk, geef ook vaak een tweede optie en ook heel duidelijk wat ik NIET wil.... Dat helpt wel.Soms stuur ik zelfs een foto mee van het product.
- Zeggen dat hij de badkamer schoonmaakt, vervolgens wel al het sanitair doen en uiteindelijk niet dwijlen..

- De trap en bovenverdieping zuigen, maar de trap naar zolder niet doen.

- De manier hoe hij de was in de wasmand legt of er 1 ding uit haalt zodat de rest weer kreukt..

- Als hij vlees koopt, waar vervolgens op de verpakking '1+1' staat, maar maar 1 verpakking meeneemt...



Allemaal van die logische, voor de hand liggende dingen die vergeten worden, niet gezien worden of gewoon niet gedaan worden.
O, maar dat vind ik heel logisch dat je daar wat van zegt. Sorry ik dacht dat het meer dingen waren zoals bijvoorbeeld wel stofzuigen, maar niet alle haren van het tapijt staan dezelfde kant op ofzo.



Maar opzich wel heel makkelijk op te lossen (denk ik) door hem echt gericht te vragen wat je wilt. Dus niet vanuit gaan dat hij uit zichzelf beseft dat het handig is om ook te dweilen of de trap naar zolder te zuigen.



Volgens mij is dit trouwens mannen eigen, hoor, om de helft te doen van wat je ze vraagt. En vrouwen-eigen om zich daaraan te irriteren. Ik vind in elk geval niet dat je te kritisch bent, als het om dit soort dingen gaat.
Nouja, hij vind ondertussen dat ik allang blij moet zijn dat hij dat allemaal doet terwijl ik werken ben in het weekend.

Echter vind hij het niet logisch dat ik daar wat vind, in dat opzich is hij echt koppig en kan slecht tegen kritiek. Hebben we al menig discussie over gehad.



En misschien is het inderdaad wel man,- en vrouweigen, maar wel donders irritant.



Maargoed, het zijn niet alleen maar huishoudelijke klussen, maar ook doe-het-zelf klusjes waar ik idd wel wat op aan te merken heb. En ja, ik ben kritisch en heb een pa die echt gouden handen heeft, daar kan mijn vriend helaas niet aan tippen. En ik kan maar moeilijk accepteren dat niet iedereen zo perfectionistisch en secuur werkt als dat mijn pa het gemaakt had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven