Okee misschien iets te impulsief..

26-03-2017 15:05 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gereageerd op een auto via een tweedehands occassions website. Het zal mijn eerste oefenautootje worden, en heb ik geen groot budget, dus ik heb gereageerd op een klein autootje uit 1998 waarvan er geen noemenswaardige technische problemen zijn. Wel heeft het behoorlijke lakschade op 1 plek. Zodanig dat ik denk dat ik het onderdeel vervangen wil hebben, maar volgens de eigenaar moet dat voor dit type auto voor ongeveer 40 euro te regelen zijn. Nu heb ik gezegd dat ik wel geïnteresseerd ben in de auto en langs wil komen voor proefritje. Ik kan ook nogal eens impulsief zijn in dit soort dingen.. zo ken ik niemand die verstand heeft van auto's die mee zou kunnen, dus ik ga dat dan op eigen houtje doen.. zonder te weten waar ik verder op moet letten.. begin nu wel te twijfelen of dit niet erg impulsief is.. kosten voor autootje is trouwens 300 euro. Apk tm oktober. 140.000 km gereden ongeveer. Te impulsief? Of moeite waard om (alleen en zonder veel verstand ervan) te gaan kijken en rijden?
Alle reacties Link kopieren
Filee: kenteken herkennen daar maak ik me niet zo druk om eerlijk gezegd, woon heel ergens anders. Als de auto verder netjes eruit ziet en naar behoren werkt. De motorkap wil ik zelf dan toch asap vervangen.



Dymphnatam: tbanjs voor je inbreng. Misschien heb je wel gelijk. Momenteel is mijn budget laag. Verwachting is dat ie komende tijd hoger wordt. Toch vind ik het eng om n duurder ding te kopen. Ben nogal onzeker met rijden enz dus mocht het niet bevallen om te rijden dan is het iig niet 'zonde' dat ik n dure auto heb gekocht voor oefenen.



Maar misschien is mijn redenatie helemaal niet logisch of reëel. Vandaar ook dit topic
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Ik heb ooit een auto gekocht voor €750.



Hierbij moesten er ook dingen vervangen worden en gingen dingen stuk. De auto aanschaffen kost niet veel geld daarna komt het pas. De banden, verlichting, bogies...................grrrrrr veel zelf vervangen anders ben 10x je 300 kwijt! niet doen als je geen verstand heb van auto's. Investeer het in een nieuwere auto dan heb je ook meer comfort.



Ook ben je met een oudere auto vaker een doelwit van de politie, bij die zal het wel niet goed zijn ofzo
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 16:29:

Filee: kenteken herkennen daar maak ik me niet zo druk om eerlijk gezegd, woon heel ergens anders. Als de auto verder netjes eruit ziet en naar behoren werkt. De motorkap wil ik zelf dan toch asap vervangen.



Dymphnatam: tbanjs voor je inbreng. Misschien heb je wel gelijk. Momenteel is mijn budget laag. Verwachting is dat ie komende tijd hoger wordt. Toch vind ik het eng om n duurder ding te kopen. Ben nogal onzeker met rijden enz dus mocht het niet bevallen om te rijden dan is het iig niet 'zonde' dat ik n dure auto heb gekocht voor oefenen.



Maar misschien is mijn redenatie helemaal niet logisch of reëel. Vandaar ook dit topic



Is het in dat geval niet mogelijk om een keer een auto te lenen, of samen met iemand nog een beetje te gaan oefenen?



Overigens: ikzelf rijd ook altijd in oudere auto's, maar dan in de prijsklasse rond de 1000 euro. Voor mijn gevoel is dat net de klasse waarin je nog een beetje wat krijgt voor je geld.

Het gevraagde bedrag is voor mij altijd een indicatie van wat de eigenaar nog voor waarde hecht aan zijn/ haar voertuig (lees: hoeveel hij/ zij nog aan het onderhoud heeft besteed voordat het ding de deur uitmocht).
Alle reacties Link kopieren
Kan, alleen ik word er alleen maar onzekerder van dat het niet mijn eigen auto is dan.



Krijg wel het vermoeden dat het een beter plan is om deze auto te laten gaan.. de onlogische km stand, zelf vervangen van slot (geen idee hoe en hoe duur) en de aflatende reactie van eigenaar (hoewel die misschien van het zonnetje zit te genieten nu) zijn toch niet zo positief bij elkaar
Goedkoop is meestal duurkoop.
Alle reacties Link kopieren
Goedkoop = naar de sloop. Sorry flauwe bui
Ik snap echt niet dat je dit overweegt.



Er deugt al dusdanig veel niet in het verhaal dat het grote kans is dat je een kat in een zak koopt.



Heb een klein beetje geduld, en koop even net iets beters.



En 'oefenen' vind ik een beetje flauwekul, je hebt toch je rijbewijs? Of hoeveel ben je precies van plan om aan gort te rijden? Dan hoor je wat mij betreft niet op de weg thuis.
Alle reacties Link kopieren
Oh nou sorry voor het overwegen van blijkbaar iets belachelijks.



Wat oefenen betreft, ik kan best autorijden maar ben gewoon onzeker omdat ik al even niet gereden heb.



Nu wordt er voor toekomstig werk van me verwacht dat ik een aantal keren op een snelweglocatie kom proefdraaien. Dus leek het me fijn om dan met een eigen auto te kunnen ipv met die van een ander, gewoon omdat nieuw werk al spannend genoeg is.



Vandaar dat ik er wat 'haast' bij had. En voile daar kwam deze auto, waar ook bij stond prima beginnersauto.



Maar heb al door dat het niet handig is om dit door te zetten. Dan maar onzeker in andermans auto naar m'n nieuwe werk.
Ben wel benieuwd wat een 'prima beginnersauto' inhoudt. Ik geloof dat ik van die kreet alleen maar argwanend zou worden: "extra service: Ik heb hem al stukgereden, dus een enkeltje naar de sloop is alles wat je hoeft te doen!"
Als je wat meer ervaring wilt opdoen, zou ik een abonnement op Greenwheels nemen en elke week een stuk snelweg gaan rijden.
Wat is een beginnersauto dan?



Ik ken werkelijk niemand die voor een jaar een speciale auto koopt om vervolgens de "echte" auto te kopen. Koop gewoon meteen een goede auto die jaren mee kan.
Misschien is een beginnersauto iets voor een scholier van 17, net rijbewijs en een auto moeten bekostigen van het weekendbaantje.



Gokje hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ander perspectief: Je gaat toch kijken bij deze krakbak. Je maakt een proefrit en controleert even wat belangrijke punten (olie, remmen, koelvloeistof, stuurkraakje etc) en gaat onderhandelen over de prijs en zorgt dat je 'm voor 200 meekrijgt.



Je laat vervolgens helemaal niets doen aan die auto. Niet aan de krassen, niet aan de sloten (gewoon geen waardevolle spullen erin laten liggen). Je rijdt het monster op tot oktober op hoop van zegen. Dan heeft die auto je 30 euro per maand gekost. Maar... in oktober breng je m naar de sloop: levert je 80-100 euro op. Dus dan kost die auto je maandelijks nog maar 17 euro.



Zo heb ik het een paar jaar gedaan. Twee auto kwamen wonder boven wonder door de apk heen, en konden nog een jaartje en een half jaartje extra mee. Wel ff een goede rijtest doen hoor!!
Alle reacties Link kopieren
Heb vorig jaar feb een auto van 1000 gekocht, meer geflauwekul mee gehad (door hogere verwachtingen) dan al mijn krakbakkies bij elkaar :D
quote:colauitblik schreef op 26 maart 2017 @ 18:28:

Ander perspectief: Je gaat toch kijken bij deze krakbak. Je maakt een proefrit en controleert even wat belangrijke punten (olie, remmen, koelvloeistof, stuurkraakje etc) en gaat onderhandelen over de prijs en zorgt dat je 'm voor 200 meekrijgt.



Je laat vervolgens helemaal niets doen aan die auto. Niet aan de krassen, niet aan de sloten (gewoon geen waardevolle spullen erin laten liggen). Je rijdt het monster op tot oktober op hoop van zegen. Dan heeft die auto je 30 euro per maand gekost. Maar... in oktober breng je m naar de sloop: levert je 80-100 euro op. Dus dan kost die auto je maandelijks nog maar 17 euro.



Zo heb ik het een paar jaar gedaan. Twee auto kwamen wonder boven wonder door de apk heen, en konden nog een jaartje en een half jaartje extra mee. Wel ff een goede rijtest doen hoor!!De vraag is of je dat moet willen. Als je al een niet al te zekere rijder bent, zonder enig verstand van auto's. Lekker iedere dag de snelweg op in een auto die op instorten staat...
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 26 maart 2017 @ 15:13:

[...]



Zou je denken, maar wat als de remmen verrot blijken te zijn en je komt daar midden op de snelweg achter. Of wat als je aan de andere kant van Nederland met pech komt te staan.Dit. ik vind het onwaarschijnlijk dat zo'n oude auto geen mankementen verder heeft. en kijk uit met die schade want onder de lak is misschien meer schade dan je denkt, als er van binnen zaken bijvoorbeeld ontwricht zijn kun je daar meer problemen mee krijgen dan je op het eerste gezicht zou denken...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
ik heb niet alles gelezen maar uit '98 en 140.000 km? dat vind ik op z'n minst bijzonder.....
Don't cry, buy a bag and move on.
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 17:37:

Oh nou sorry voor het overwegen van blijkbaar iets belachelijks.



Wat oefenen betreft, ik kan best autorijden maar ben gewoon onzeker omdat ik al even niet gereden heb.



Nu wordt er voor toekomstig werk van me verwacht dat ik een aantal keren op een snelweglocatie kom proefdraaien. Dus leek het me fijn om dan met een eigen auto te kunnen ipv met die van een ander, gewoon omdat nieuw werk al spannend genoeg is.



Vandaar dat ik er wat 'haast' bij had. En voile daar kwam deze auto, waar ook bij stond prima beginnersauto.



Maar heb al door dat het niet handig is om dit door te zetten. Dan maar onzeker in andermans auto naar m'n nieuwe werk.Lijkt me een verstandig besluit!
Het is niet voor niets dat de leeftijdsgrens voor oldtimers is verschoven van 25 naar 40 jaar. Auto's gaan langer mee dan vroeger.
300 euro klinkt te mooi om waar te zijn. Als de km-stand niet klopt, weet je dat er ergens mee gesjoemeld is. Als jij straks met 130 over de snelweg rijdt, wil je niet dat je remmen het niet doen of dat er weet ik veel wat gebeurt. Een garagehouder zou hem blijkbaar nog minder voor die auto geven, anders verkoop je hem niet particulier.



Een auto kost hoe dan ook geld dus ik zou nog even sparen tot je in ieder geval zo'n 1000 euro er voor over hebt.
quote:colauitblik schreef op 26 maart 2017 @ 18:33:

Heb vorig jaar feb een auto van 1000 gekocht, meer geflauwekul mee gehad (door hogere verwachtingen) dan al mijn krakbakkies bij elkaar :D1000 euro is ook niet veel en kan je ook verwachten dat het krakbakkies zijn. Misschien percentueel net effe wat minder kans op een krakbakkie.
Proefritje maken recht naar een garage in de buurt?

Maar volgens mij ga je je 300 euro gewoon in 't water smijten.



Misschien net goed voor "rond de kerk" te rijden en om je boodschappen mee te doen.

Maar er 120 mee rijden zou ik al niet riskeren.



Dan zou ik eerde sparen tot je er 750 à 1000 bij elkaar hebt.

En het voorlopig doen met auto's uit je omgeving als je die mag lenen.



Je staat ook niet graag op één van je eerste werkdagen stil op de autostrade met een kapotte wagen die moet weggesleept worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 15:32:

Okee volgens rdw heeft ie een onlogische km stand. Verder 5 eigenaren gehad. Gevraagd hoe het zit met de distributieriem en die schijnt wel vervangen te zijn. Tja 300 is ook niet veel, dat klopt. Ik hoop dat het met watervaste stift weg te krijgen is Dan zou ik hem niet nemen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was, zou ik proberen even door te sparen tot zo'n €1000 en dan zoals ik eerder zei iets als een Toyota Starlet te kopen. Die staan bij autokenners bekend als dodelijk saai, maar ook onverwoestbaar.

Ze zijn relatief duur, want voor €1000 heb je iets wat net wat ouder is dan een Corsa.



Maar ze zijn wel erg sterk en zeer betrouwbaar.

Iets als een Suzuki Swift of Mazda Demio of Nissan Micra is ook prima.

Als je niet veel om auto's geeft maar gewoon een betrouwbaar, zuinig en goedkoop te rijden autootje zoekt: Japans.

Maar ook dan even mijn tips voor proefrijden ter harte nemen.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Op een keuringsrapport worden ook altijd toekomstige gebreken vermeld die horen bij de apk.

Verder kun je direct na aanschaf een onderhoudsbeurt plannen ter controle van bv de remmen. Of beter je rijdt tijdens de proefrit even langs een garage waar je vertrouwen in hebt (die je bijv kent via ouders/ vrienden). Wel even afspraak maken dan.



Een Opel heeft trouwens een snaar die je in principe niet hoeft te vervangen zoals dat bij een riem wel moet na elke x aantal km.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven