Katten en oppas?

26-03-2017 16:28 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi katten"bezitters",



Wat doen jullie met jullie katten als jullie wat langer weg gaan?

Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende opties?



Ik heb 2 binnenkatten, die alleen in een ren aan huis naar buiten gaan. Ze wennen vrij snel aan een nieuwe plek en zijn dol op menselijk gezelschap (na een tijdje, mensen die een uurtje langskomen kijken ze niet aan), maar ze hebben een bloedhekel aan autoritten.

Tot nu toe bracht ik ze steeds naar een oppasadres, wat dus een autorit van 1.5 uur is vol met gegil en met een beetje pech nog een angstpoepje erbij, waardoor ze bij aankomst onder de douche moeten. Als ze er eenmaal zijn kost het ze zo ongeveer 5 a 10 minuten om te wennen gelukkig, maar ik zou ze toch die autorit wel willen besparen of aanzienlijk inkorten door dichterbij iets te vinden.

Iemand bij ons in huis laten oppassen hebben we al meerdere malen geprobeerd, helaas zijn onze vrienden daar eigenlijk totaal niet voor te porren... en familie woont te ver weg.



Hoe zijn jullie ervaringen met een kattenpension?

Of iemand die steeds een uurtje per dag langskomt om de bak schoon te maken etc? Dit laatste lijkt me niet echt leuk voor ze, ze moeten echt even wennen aan iemand maar zijn dan ontzettende kroelkonten die je overal achterna lopen.



Alvast bedankt
ik ben bij mijn eigen katten nog nooit langer dan twee dagen weggeweest, wat ze met extra water/ voer prima overleven. In een vorige relatie brachten we ze (andere katten) naar een pension, en daar waren de ervaringen heel wisselend mee. Ga van tevoren kijken en ervaren hoe zo'n pension op je overkomt, en neem de tijd om met de eigenaar te praten. Ga voor jezelf na of je je katten aan de persoon durft toe te vertrouwen.



Googelen op ervaringen levert ook veel op, even als zoeken op kattenfora of daar pensions worden beoordeeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten worden doodongelukkig in een dierenpension. Die zijn het liefst in hun eigen omgeving. Een kattenoppas werkt hier prima.
Toen ik nog een kat had maakte ik contact met andere katteneigenaren in de buurt. We zorgden voor elkaars kat. Dat betekende bijvoorbeeld dat ik in het huis van de kat op de bank ging zitten, de radio aanzette en de krant ging lezen. En natuurlijk zorgde voor eten en de kattenbak.

En zo deden we dat voor elkaar. Met gesloten beurzen uiteraard.



Er zijn ook kattenoppassers, die het voor geld komen doen. Ook daar kun je op googlen.



Naar mijn mening is de kat het liefst in zijn eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Hij is 2x naar een pension geweest, maar daar was hij stront chagrijnig en weigerde te eten. Uiteindelijk daar in een apart kamertje.



Hij blijft daarom nu in de bijkeuken en de buurvrouw of 1 van de (schoon)ouders komt elke dag langs om eten, schoon water en wat aandacht te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd iemand die op m'n huis en dieren past als ik wegga, ik heb ratten en een kat dus die ga ik niet aan hun lot overlaten, ook niet voor 2 dagen dag is super zielig. En als die persoon die in m'n huis zit normaal niet kan komen m'n broertje en z'n vriendin 2x per dag ff kijken en ze eten geven / met ze spelen enzo.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan wij alleen langer weg als er een goede opvang voor de poezen is gevonden. Er zijn een handjevol mensen die zich daar geroepen voor voelen én die ik voldoende vertrouw. Het liefst haal ik een goede vriendin in huis. Zij geniet dan van de ruimte en wij kunnen met een gerust hart weg. Soms is ze hele dagen bij de poezen en andere dagen is ze volop aan de studie/sport/dagjes weg. Maar ze zorgt altijd dat ze voldoende aandacht krijgen en ze goed verzorgd achterlaat als ze langer weg is. Achter de hand heb ik wat contacten die bijvoorbeeld prima een paar uurtjes willen komen oppassen of de kattenbakken om de dag uitscheppen en de voedermomenten op zich nemen. Ze ergens anders plaatsen is te stressvol voor ze, en zou ik alleen in uiterste nood overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kattenoppas aan huis doe komt elke dag een uurtje. Mijn kat is niet heel sociaal. En anders heeft de kat op 30 min afstand bij mijn ouders de hele zolder. Korte afstand is te doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag de buren. Een van mijn katten is daar sowieso al kind aan huis. De ander heeft nog niet door dat de buren hun huis en tuin ook onder hun territorium valt.
We hebben een betaalde oppas aan huis die 2x per dag komt. Bevalt ons en onze kat prima.
Alle reacties Link kopieren
Onze poes krijgt tijdens onze winter en zomervakantie alle liefde en aandacht van onze oom hij woont vlakbij en poes is in zijn handen geboren dus hij kent hem ook goed. 2x per dag krijgt hij binnen voer en slaapt s'nachts binnen. Overdag is hij lekker buiten spelen, dit is voor ons de meest ideale oplossing.
Just because your past has been damaged doesn’t mean your future has to be worthless
Voor 2 of 3 dagen: De buren die elke dag langskomen

Langer: Schoonfamilie die elke dag langskomt



Deze zomer wil ik betaalde hulp inschakelen.

Schoonmoeder wordt stilaan te oud en de rest heeft werk gevonden en geen tijd meer.



Geen van hen blijft specifiek "langer". Kommetjes omspoelen, eten erin, water nakijken, brokken bijvullen en de post uit de brievenbus vissen. (En eventueel de planten water geven.)

Katten amuseren zich hier met elkaar.

En laten zich de helft van de tijd nauwelijks zien als er iemand - voor hen - onbekend langskomt.
Heb een collega, puber van een collega of puber van vrienden?



Ik heb 5 jaar voor de kat van mijn collega gezorgd. Elke dag een half uur / uur bij hem zitten, bak uitscheppen en eten geven. In het begin moest hij niets van me weten, hij blies naar me. Maar hij had al gauw door dat ik kwam voor het eten en toen kwam hij ook wel bij me om aandacht te vragen.

De kat is helaas pas overleden, vanaf nu zorg ik voor de (tuin)planten en post als ze met vakantie zijn
Alle reacties Link kopieren
Pawshake
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gegoogled op een kattenoppas in de buurt en zij komt 1x per dag langs om ze te voeren, kattenbak te verschonen en ze even aan te halen. Stuurt dan af en toe ook even een appje/foto zodat ik onbezorgd van mijn vakantie kan genieten. Vond het verschrikkelijk moeilijk om de eerste keer weg te gaan maar de katten hadden nergens last van. (Binnenkort hebben we een vervangster omdat de vast oppas niet kan. Gelukkig is het maar voor paar dagen want ik vind het weer eng. Bang dat iemand gewoon niet komt opdagen... Terwijl we een prettig kennismakingsgesprek hebben gehad. Maar toch, het zijn beetje aparte vrouwen, kattenvrouwtjes Maar goed, als ze maar lief zijn voor mijn mormels!)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een deal met buren, wij passen op hun katten en zij op onze katten. We gaan dan twee keer per dag even langs en 's avonds blijven we even zitten. Sturen elkaar dan ook foto's enzo. Onze katten vinden dat prima, kruipen ook regelmatig bij betreffende buren naar binnen! Voelt voor hen dus heel vertrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Onze buren zorgen altijd voor de katten. Die kennen ze ook. Dus dat is wel fijn.
Schoonfamilie komt langs. Normaal alleen de ouders maar omdat we dit jaar langer dan normaal weg gaan wordt het onder meerdere mensen verdeeld. Verder gaan we dit jaar de tuin afzetten. Ze kunnen dan wel naar buiten maar niet de tuin uit.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een betaalde kattenoppas in de vakanties. Die doet meteen de konijnen, planten en post.
Een nachtje of een weekend weg: voerbakken met zo'n timer erop, die op gezette tijden eten aanbiedt

Drie nachten tot een week: buurvrouw komt 2x per dag langs (die heeft zelf ook katten, dus dit gaat wederzijds)

Langer dan een week: iemand hier in huis



Wat iemand in je huis betreft, je hebt ook speciale sites (en FB-groepen) waarin huisdierenbezitters en huizenoppassers aan elkaar gematcht worden. Meestal is de deal: gesloten beurzen. Dus jij verzorging en aandacht voor je dieren, zij gratis onderdak. Ik ken iemand die huizenoppasser is. Zij zwerft op die manier heel Europa door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven