Geld & Recht alle pijlers

Inschrijven bij vriend of niet?

25-03-2017 17:14 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend gaat binnenkort een huis kopen en ik kom er dan ook bij. Hij werkt fulltime, ik studeer nog. Nu wonen we allebei nog bij onze ouders. We hebben afgesproken dat hij de hypotheek en vaste lasten betaalt en ik betaal het internet/tv en de boodschappen.

Nu weten we echt niet of het verstandig is om mij officieel bij hem in te schrijven. Nu krijg ik studiefinanciering en zorgtoeslag. Ik heb al gevonden dat ik mijn studiefinanciering mag blijven houden, maar waar kan ik nog meer op rekenen?

Wat verandert er qua belastingen? Ik kan hier echt niks over vinden. Mag ik mijn zorgtoeslag houden?

Kortom, wat verandert er financieel als ik inschrijf bij mijn vriend, of bij mijn ouders ingeschreven blijf staan?
quote:KitKeller schreef op 25 maart 2017 @ 22:24:

[...]





Ik snap nooit dat mensen zo krampachtig over geld doen. Hoe gezellig is dat in een relatie? Jaren geleden had ik een betere baan en betaalde ik meer dan mijn vriend. Nu heeft hij een goed verdienende baan en betaald hij meer. Samen hebben we het goed maar dat is dan ook het codewoord: Samen.

Geld is ook maar 1 van de 'lasten' die je deelt in een relatie, zeker als je samenwoont. Ik kan beter koken dus maak ik met alle liefde de maaltijden. Elke avond. Kan ik ook krampachtig gaan doen dat dat eerlijk 50/50 moet maar wat schiet ik daarmee op?



Het is wat anders als iemand niet wil werken en zich bewust wil laten onderhouden, dat is een instelling die ik ook niet zo zou waarderen. Maar er is altijd wel iemand die meer verdiend dan de ander. Erger nog, 1 van de twee kan ook zijn of haar baan verliezen. Dan zorg je toch ook voor elkaar?



Stel, ik woon samen met mijn beste vriend of vriendin. Dan gaat dat hele verhaal niet op.