Geld & Recht alle pijlers

Inschrijven bij vriend of niet?

25-03-2017 17:14 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend gaat binnenkort een huis kopen en ik kom er dan ook bij. Hij werkt fulltime, ik studeer nog. Nu wonen we allebei nog bij onze ouders. We hebben afgesproken dat hij de hypotheek en vaste lasten betaalt en ik betaal het internet/tv en de boodschappen.

Nu weten we echt niet of het verstandig is om mij officieel bij hem in te schrijven. Nu krijg ik studiefinanciering en zorgtoeslag. Ik heb al gevonden dat ik mijn studiefinanciering mag blijven houden, maar waar kan ik nog meer op rekenen?

Wat verandert er qua belastingen? Ik kan hier echt niks over vinden. Mag ik mijn zorgtoeslag houden?

Kortom, wat verandert er financieel als ik inschrijf bij mijn vriend, of bij mijn ouders ingeschreven blijf staan?
quote:KitKeller schreef op 25 maart 2017 @ 22:24:

[...]





Ik snap nooit dat mensen zo krampachtig over geld doen. Hoe gezellig is dat in een relatie? Jaren geleden had ik een betere baan en betaalde ik meer dan mijn vriend. Nu heeft hij een goed verdienende baan en betaald hij meer. Samen hebben we het goed maar dat is dan ook het codewoord: Samen.

Geld is ook maar 1 van de 'lasten' die je deelt in een relatie, zeker als je samenwoont. Ik kan beter koken dus maak ik met alle liefde de maaltijden. Elke avond. Kan ik ook krampachtig gaan doen dat dat eerlijk 50/50 moet maar wat schiet ik daarmee op?



Het is wat anders als iemand niet wil werken en zich bewust wil laten onderhouden, dat is een instelling die ik ook niet zo zou waarderen. Maar er is altijd wel iemand die meer verdiend dan de ander. Erger nog, 1 van de twee kan ook zijn of haar baan verliezen. Dan zorg je toch ook voor elkaar?



Stel, ik woon samen met mijn beste vriend of vriendin. Dan gaat dat hele verhaal niet op.



Ik ben het met in een geval van een liefdesrelatie wel eens hoor, je zorgt voor elkaar. Maar een ander indirect verplichtte voor mij met geld te zorgen zou ik zelf niet fijn vinden.

Het kan zijn dat die andere partner er krampachtig over doet en jij zelf dan in de problemen komt.

Voor nu zie ik alleen maar beren op de weg hoe het voor de andere partij fout zou gaan.
quote:BlondeUnicorn schreef op 25 maart 2017 @ 18:40:

Het zou pas ongeëmancipeerd zijn als ik 50% zou moeten betalen terwijl ik dat helemaal niet heb..Volgens mij snap je niet helemaal wat '(on)geëmancipeerd' betekent...
Alle reacties Link kopieren
quote:whitewolves schreef op 26 maart 2017 @ 10:57:

[...]





Stel, ik woon samen met mijn beste vriend of vriendin. Dan gaat dat hele verhaal niet op.



Ik ben het met in een geval van een liefdesrelatie wel eens hoor, je zorgt voor elkaar. Maar een ander indirect verplichtte voor mij met geld te zorgen zou ik zelf niet fijn vinden.

Het kan zijn dat die andere partner er krampachtig over doet en jij zelf dan in de problemen komt.

Voor nu zie ik alleen maar beren op de weg hoe het voor de andere partij fout zou gaan.Uiteraard, dan vind ik het ook een ander verhaal.
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 26 maart 2017 @ 09:33:

[...]





Kenny, niet alles in de wereld of een gezin draait om geld. Veel vrouwen werken niet 2-3 dagen omdat dat relaxt is, want dat is het niet met kinderen, een bijna volledig huishouden en een man die (bijvoorbeeld) veel op reis is. De parttime werkende vrouwen in mijn omgeving doen een stap terug om het thuis rond te kunnen breien, terwijl hun partner carrière maakt.



Allebei 4 dagen werken zou een eerlijker verdeling zijn maar helaas slaat het nog niet massaal aan. Veel mannen zijn (niet onterecht) bang dat ze minder serieus genomen worden als parttimer. Als ze al teruggaan naar 4 dagen, dan liefst 4x9 (schiet je nauwelijks wat mee op, want ze kunnen die dagen niet de kinderen brengen naar / halen van de opvang dus dat mogen hun vrouwen zelf weer rondbreien).



Ik ben voor die vrouwen voorstander van de grote hoop en (tot op zekere hoogte) partneralimentatie. Pas als een man die een dag minder gaat[/ werken vanwege de kinderen niet meer de hemel in geprezen wordt en een vrouw die vier dagen blijft werken te horen krijgt dat dat wel veel is, dan zijn we klaar voor meer geëmancipeerde wetgeving.





Ja, nu heb je het over (vaak jongere) stellen die al vanaf het begin samen alles opbouwen. Een compleet gezinsleven.

Maar er zijn natuurlijk nog legio andere voorbeelden van andere stellen die bij elkaar zijn gekomen op latere leeftijd of nadat ze van een ander gescheiden zijn en dat geeft een heel andere financiële uitgangsbasis. Daarnaast gaan zowieso tegenwoordig zeer veel stellen uit elkaar dus goed ten alle tijde om je eigen buffer te hebben.
Los van alle juridisch en financieel gedoe.



Mijn vrouwelijke studiegenoten die gingen samenwonen met hun werkende vriend,

zijn bijna allemaal gestopt met hun opleiding.

Als ze 's middags klaar waren met colleges volgen, gingen zij boodschappen doen en koken. Vriendlief trekt je daarna op de bank, "Ach, schatje, je hoeft toch niet zo hard te studeren. Laten we gezellig gaan Netflixen." Vervolgens haal je je tentamen niet.



Twee meisjes raakten zwanger (door de pil heen, vriendjes wilden geen condoom gebruiken), stopten met hun opleiding met het goede voornemen later weer door te gaan met studeren. Na bevalling hebben ze nooit meer gestudeerd.



Meiden die bij hun ouders blijven wonen tijdens hun studie doen het beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:BlondeUnicorn schreef op 25 maart 2017 @ 22:55:

[...]





Oh, jij kent mijn vriend persoonlijk? Wat leuk!Vind ik ook. Wist tot nu toe niet dat zijn vriendin op het viva forum zat. Nu mag jij raden wie ik in het echt ben.
quote:KennyBee schreef op 26 maart 2017 @ 15:59:

Ja, nu heb je het over (vaak jongere) stellen die al vanaf het begin samen alles opbouwen. Een compleet gezinsleven.

Maar er zijn natuurlijk nog legio andere voorbeelden van andere stellen die bij elkaar zijn gekomen op latere leeftijd of nadat ze van een ander gescheiden zijn en dat geeft een heel andere financiële uitgangsbasis. Daarnaast gaan zowieso tegenwoordig zeer veel stellen uit elkaar dus goed ten alle tijde om je eigen buffer te hebben.Daarom gaat het erom welke afspraken je samen maakt. Dat mag zijn dat je alles gelijk verdeelt, ook al draagt je financieel niet gelijk bij. Je kunt alleen in mijn ogen niet ervan uitgaan dat de maatschappij je troep achter je opruimt. Oftewel als jullie samen afspreken dat één van beiden minder bijdraagt tijdens de relatie dan zou je ook samen een plan moeten hebben om die situatie op te lossen mocht de relatie uiteindelijk stranden.
Alle reacties Link kopieren
Leg het allemaal schriftelijk vast met handtekeningen van beide.

Kan een hoop ellende schelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven