Gezondheid alle pijlers

Al 1,5 jaar vermoeid, tips

27-07-2016 14:19 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me al 1,5 jaar moe. Gevolg van spier en gewrichtsklachten en overbelasting op het werk. Over vermoeid en dit op mijn 23e.

Bloed is al getest, komt niets uit. Ik ben al 3 maanden bezig bij een revalidatiecentrum, maar blijf nog steeds dood op.

Ik heb een gevoel van lichamelijke en geestelijke vermoeidheid.



Als ik wakker wordt ben ik nog steeds moe en dit houdt de hele dag aan. Pas s'avonds begin ik mij iets fitter te voelen.

Ik ga meestal rond 23:00u naar bed en kom er tussen 08:00- 09:00 uit. Maar ik kan ook makkelijk doorslapen tot 11:00 uur als ik mijn wekker niet zet.



Heeft iemand tips? Ik zou graag mijn ritme iets veranderen dat ik mij s'morgens fitter voel.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Fenna- schreef op 27 juli 2016 @ 15:33:

Kan het een reactie zijn op een verzorgingsprodukt wat je gebruikt?

Ik ben ruim 2 jaar moe, moe en nog eens moe geweest. En daarbij benauwd. Uit bloedonderzoek kwam niets. Uit longonderzoek ook niet. Conclusie van de huisarts was inmiddels dat de klachten psychosomatisch waren.

Totdat ik er bij toeval achter kwam dat het kwam door de deodorant die ik gebruikte. Sindsdien gebruik ik deodorant zonder geur- en kleurstoffen en zijn mijn klachten als sneeuw voor de zon verdwenen.

Wie weet is het bij jou ook zoiets simpels?Tja... het kan dus van alles zijn? Ik heb vorig jaar mijn hele eetpatroon al eens om gegooid maar ik werd er alleen maar beroerder van.
quote:Greenback schreef op 27 juli 2016 @ 17:28:

[...]





Ik denk dat ik een vrij gezond voedingspatroon heb en dat het daar niet aan ligt, maar je weet het natuurlijk nooit.

Zo ziet mijn eetpatroon er ongeveer uit:



Ochtend:

Havermout met walnoten

Glaasje cranberry sap

2 kopjes koffie

water



middag:

3 broodjes

met zalm uit een blikje of kaas augurk of omelet

Glaasje Vifit

Kopje koffie

Met dit warme weer vind ik af en toe een cornetto of magnum wel lekker.



16:00:

Stukje fruit of een wortel of een broodje pindakaas



avondeten:

Varieert elke avond

2x per week vis. Vrijwel elke avond groente erbij.

Aardappels/ groente/ schnitzel

1x per week iets met rijst en kip

1x per week chilli concarne

Vanavond eet ik lasagne.

Als toetje yoghurt of griekse yoghurt.



Later in de avond: Kopje koffie en een stukje fruit.

Heel af en toe een koekje.Ziet er op zich gevarieerd uit, maar ik ben geen deskundige op dit gebied. Ik neem overigens aan dat je met een broodje een boterham bedoeld? Anders lijkt het me niet zo gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik word lamlendig als ik overdag flink eet maar er zijn er ook zat die daarvan juist opknappen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb nog wat vragen over je eetpatroon. Een broodje is dat een boterham? Of een pistoletje of een bolletje? Maak je de havermout zelf of is het kant en klare havermout?



Persoonlijk zou ik alles met suiker schrappen. In je lijstje kom ik tegen: cranberry sap, Vifit, cornetto of magnum, koekje. Dat zou ik niet meer nemen. In plaats van Vifit zou ik voor karnemelk kiezen.
quote:Greenback schreef op 27 juli 2016 @ 17:30:

[...]





Tja... het kan dus van alles zijn? Ik heb vorig jaar mijn hele eetpatroon al eens om gegooid maar ik werd er alleen maar beroerder van.Hoe heb je je eetpatroon veranderd?
Alle reacties Link kopieren
Beweeg je genoeg? Toen ik werkte bewoog ik niet zoveel op een dag. Ik ben nu op reis en loop echt kilometers op een dag maar voel me echt zoveel fitter. Zal ook in combinatie met de zon zijn natuurlijk.

Maar dat zou je kunnen proberen, meer bewegen
Alle reacties Link kopieren
Ik kan uit de posten niet echt opmaken wat de ernst van de vermoeidheid en pijn is. Bijvoorbeeld houd je je vast aan objecten als je loopt, kan nog lopen, bezwijk je half van de pijn en dan tijdens of na het lopen?



Ikzelf hoef het niet te weten maar misschien is het van belang een dagboekje op te stellen en dan cijfers te geven voor de pijnen en vermoeidheid en ook precies te noteren op welke plekken. Artsen weten dan misschien beter in welke richting te denken. Gewoon doodmoe zegt niets. Iedereen zegt dat weleens maar iedereen bedoelt daar iets anders mee.



Bijvoorbeeld een gebrek aan geestelijke hygiëne kan doodmoe maken maar dat is weer niet te vergelijken met iemand die bedlegerig is vanwege ernstige ME of een sporter die op zijn tandvlees bij de finish aankomt en dan in elkaar zakt, onmachtig om overeind te blijven. Er moet dus een zo duidelijk mogelijke beschrijving aan de arts doorgegeven worden om zo goed mogelijk te worden geholpen. Succes en sterkte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Greenback schreef op 27 juli 2016 @ 14:30:

[...]



Dit probeer ik ook al een tijdje op te pakken.





Misschien eens gewoon doen. En ja dan ben je daarna moe, maar na een tijdje ga je je energieker voelen.

Verwacht alleen geen directe wonderen.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
quote:Lady_Vintage schreef op 27 juli 2016 @ 15:28:

Heb je toevallig last van slaapapneu? Dat heb je vaak zelf niet in de gaten maar heeft veel invloed op de kwaliteit van je slaap.



Daarnaast zou ik inderdaad benieuwd zijn naar de b12 maar ook naar je vitamine d waardes. Nog niet alle artsen schatten uitslagen op waarde in en suppletie kan ondanks nog niet onder referentiewaardes gezakt te zijn vaak veel helpen.Ik ben toch wel heel nieuwsgierig naar je antwoord op bovenstaande vraag. Vitamines kunnen meer in de war schoppen dan je denkt.
Wat het lastige is van vermoeidheidsklachten door overbelasting (of andere niet meetbare oorzaak), is dat hoe meer jij je er tegen verzet, hoe hardnekkiger het zal blijven. Je lichaam kan zichzelf prima herstellen (dat gebeurt immers voortdurend bij mensen met vergelijkbare problematiek, bij sommige snel, bij anderen over de loop van enkele jaren), maar het is dan wel enorm belangrijk dat je accepteert wat je niet kan (en wat je wel kan- te weinig doen is ook niet goed natuurlijk) en goed leert ontspannen. Stress om de klachten staat het herstel in de weg. Supermoeilijk!! Maar ik denk wel dat dat de opgave hier is.

Richt je zoveel mogelijk op wat goed voelt, waar je zin in hebt. Dat ontspant en daar gaat je energie van stromen.
Alle reacties Link kopieren
quote:*bloem schreef op 28 juli 2016 @ 08:20:

Wat het lastige is van vermoeidheidsklachten door overbelasting (of andere niet meetbare oorzaak), is dat hoe meer jij je er tegen verzet, hoe hardnekkiger het zal blijven. Je lichaam kan zichzelf prima herstellen (dat gebeurt immers voortdurend bij mensen met vergelijkbare problematiek, bij sommige snel, bij anderen over de loop van enkele jaren), maar het is dan wel enorm belangrijk dat je accepteert wat je niet kan (en wat je wel kan- te weinig doen is ook niet goed natuurlijk) en goed leert ontspannen. Stress om de klachten staat het herstel in de weg. Supermoeilijk!! Maar ik denk wel dat dat de opgave hier is.

Richt je zoveel mogelijk op wat goed voelt, waar je zin in hebt. Dat ontspant en daar gaat je energie van stromen.Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb erg veel stress om de klachten en kan daardoor ook niet lekker meer ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 27 juli 2016 @ 21:18:

Ik kan uit de posten niet echt opmaken wat de ernst van de vermoeidheid en pijn is. Bijvoorbeeld houd je je vast aan objecten als je loopt, kan nog lopen, bezwijk je half van de pijn en dan tijdens of na het lopen?



Ikzelf hoef het niet te weten maar misschien is het van belang een dagboekje op te stellen en dan cijfers te geven voor de pijnen en vermoeidheid en ook precies te noteren op welke plekken. Artsen weten dan misschien beter in welke richting te denken. Gewoon doodmoe zegt niets. Iedereen zegt dat weleens maar iedereen bedoelt daar iets anders mee.



Bijvoorbeeld een gebrek aan geestelijke hygiëne kan doodmoe maken maar dat is weer niet te vergelijken met iemand die bedlegerig is vanwege ernstige ME of een sporter die op zijn tandvlees bij de finish aankomt en dan in elkaar zakt, onmachtig om overeind te blijven. Er moet dus een zo duidelijk mogelijke beschrijving aan de arts doorgegeven worden om zo goed mogelijk te worden geholpen. Succes en sterkte.



Ik kan vrijwel alles wat betreft bewegen. Met fysiotherapeut doe ik een parcours van verschillende dingen waarbij ik bijvoorbeeld 1 min op een verhoging moet springen en er weer vanaf springen en 3 min fietsen, 3 min roeien, 3 min crosstrainer en dan nog wat pully oefeningen. Tijdens het bewegen gaat dit vrij goed, maar in rust toestand voel ik vrijwel altijd pijn in nek/rug en benen.

Nu zit bijvoorbeeld mijn nek en rug weer helemaal vast. Vannacht heb ik best wel goed geslapen en lang, maar ik ben alsnog bekaf nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 27 juli 2016 @ 20:49:

Ik heb nog wat vragen over je eetpatroon. Een broodje is dat een boterham? Of een pistoletje of een bolletje? Maak je de havermout zelf of is het kant en klare havermout?



Persoonlijk zou ik alles met suiker schrappen. In je lijstje kom ik tegen: cranberry sap, Vifit, cornetto of magnum, koekje. Dat zou ik niet meer nemen. In plaats van Vifit zou ik voor karnemelk kiezen.



Het is een boterham.

Havermout komt uit zo'n kartonnen pak van quaker. Het is volkoren havermout. Dit warm ik op in een pannetje met water.

De cranberry sap is van healthy people en dat is puur dus zonder toevoeging van suikers. (als het goed is)

Ik vind het lastig om te kiezen om ergens mee te stoppen. Ik heb dit dus al een aantal maanden geprobeerd om te leven volgens dat boek van Oersterk, maar dit heeft mij echt niets geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de vele tips! Maar ik vind het wel lastig om te kiezen wat ik ermee ga doen.

Ik denk dat ik met mijn psycholoog ga bespreken om een schema van meer structuur te maken, wat bij mij aansluit om mij fitter te kunnen voelen. Zelf denk ik aan zoiets:



07:15: Wekker

07:30: Ontbijt met havermout

08:15: Combinatie van buiten wandelen en joggen, (als het slecht weer is op de hometrainer)

-Douchen

-Koffie

-Studie

12:00: Lunch

-Studie

15:00 fruit eten

Eten koken

18:00 Eten

Sportoefeningen

Koffie

Boek lezen/tv kijken

22:00-22:30: Douchen

Slapen...
Alle reacties Link kopieren
Ben je getest op allergieën? Daar kun je ook heel moe van worden.
quote:Greenback schreef op 28 juli 2016 @ 11:30:

Bedankt voor de vele tips! Maar ik vind het wel lastig om te kiezen wat ik ermee ga doen.

Ik denk dat ik met mijn psycholoog ga bespreken om een schema van meer structuur te maken, wat bij mij aansluit om mij fitter te kunnen voelen. Zelf denk ik aan zoiets:

Ik zou je schema met een professional bespreken. Regelmaat is misschien wel goed, maar ik zou eerst beginnen met gewoon regelmatig bewegen (wandelen, fietsen) en niet met sport.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al gedacht aan bijnieruitputting?



Je kunt bijnieruitputting herkennen aan algehele vermoeidheid, ’s ochtends niet uit bed kunnen komen, trek hebben in koffie , of in zoute voeding of suikers, niet kunnen herstellen van een griepje, verlaagd libido.

Lange perioden van stress zijn de primaire oorzaak van uitgeputte bijnieren.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-03-2017 23:21
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat je je zo moe voelt! Ik heb je eetlijstje bekeken en ik zou de koffie er uit halen, misschien vervangen voor caffeïne vrije koffie, maar het liefst helemaal geen koffie. Dranken als vivit en het sapje van healthy people bevatten verborgen suikers, staan niet op het etiket. Havermout van quarker bevat ook suiker. Ik zou voor de sapjes en havermout maar een natuurwinkel gaan. Ik denk dat je daar lekkere producten zult vinden met veel minder (of zonder) suiker. Ben zelf ook een tijd erg moe geweest, wat mij hielp is inspanning en ontspanning goed afwisselen.



Als je zo'n last van gewrichten/spieren hebt, is daar al eens naar gekeken? Heb je ook op magnesium en zink laten prikken? Allergietest?
Geel is het nieuwe blauw.
Alle reacties Link kopieren
Bewegen is een natuurlijke stimulans voor een prettig gevoel. Beweeg jij naast het revalidatiecentrum veel? Natuurlijk voelt dit nogal tegenstrijdig, je bent doodop en ik zeg ga meer bewegen. Toch heb ik gemerkt in de praktijk dat dit vaak uitkomst kan bieden. Ik hoop dat jij je snel beter voelt!
Ik las van de week op een site van een voedingsdeskundige dat je van havermout moe en slaperig wordt, dus misschien is het een plan om iets anders te gaan eten voor ontbijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven