Sluiting varkenslachterij?

23-03-2017 15:01 152 berichten
Ik open niet snel een topic over dierenleed. Sterker nog; het is voor het eerst dat ik dat doe.

Ben geen vegetariër, dus ik heb vast boter op mijn hoofd.

Maar ik heb zojuist beelden gezien die ik zo gruwelijk vond...

nu.nl

AnimalRights wil deze slachterij in België sluiten. Heeft dat zin? Of is het een brancheprobleem en is het overal zo erg?

Hier de beelden (waarschuwing: ze zijn echt niet prettig, je kan je ook beperken tot het lezen van de tekst).

animalrights link
Alle reacties Link kopieren
Voor diegene die graag wat minder vlees willen eten, of misschien denken aan helemaal plantaardig, 1 april begint er weer een Vegan Challenge, misschien leuk om eens te proberen? Nee ik heb er geen banden mee, zag het toevallig net ergens voorbij komen.
Wie waren de mensen nu die de dieren zo mishandelden? Worden die nu ook aangeklaagd voor dieren marteling?

En wat bezield die mensen om zo om te gaan met dieren, zijn het psychopaten of zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 25 maart 2017 @ 20:17:

[...]





+100 en mensen die vlees eten en dit niet kunnen kijken vind ik hypocriet. Als je hardcore vleeseter bent, kijk dan ook maar hoe het dier/vlees, dat je zo nodig elke dag op je bord wil aan zijn einde komt. Nu is dit slachthuis wel een extreem geval maar diervriendelijk slachten bestaat niet.Bullshit! Namelijkquote:iones schreef op 25 maart 2017 @ 19:25:

[...]



Het kan op twee manieren:

- pijnloos en zonder geweld

- met lijden en met geweld.



Ik vind dat een heel verschil! Ik ben zelf ooit mee gegaan naar de slager omdat ik een paard had dat geslacht moest worden. Hij heeft NIET geleden, niet de kans gehad om te beseffen wat er gebeurde. Hij was weg voor hij het wist.Ga die ellende nou niet goed proberen te praten dus! Varkens HOEVEN niet mishandeld te worden in het slachthuis!
quote:iones schreef op 26 maart 2017 @ 20:38:

[...]



Bullshit! Namelijk



[...]



Ga die ellende nou niet goed proberen te praten dus! Varkens HOEVEN niet mishandeld te worden in het slachthuis!Ik wil het toch even voor haar opnemen want ik lees nergens dat ze het goed probeert te praten!?! Integendeel juist of begrijp ik je verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 26 maart 2017 @ 20:38:

[...]



Bullshit! Namelijk



[...]



Ga die ellende nou niet goed proberen te praten dus! Varkens HOEVEN niet mishandeld te worden in het slachthuis!Hoezo meteen zo schreeuwen? Je begrijpt/leest mij totaal verkeerd. Ik eet geen vlees dus voor mij hoeft een dier sowieso niet naar het slachthuis. Ik praat de ellende niet goed integendeel zelfs. Ik zei dat er ongetwijfeld vaker misstanden in slachthuizen plaatsvinden. Misschien niet zo extreem maar een dier komt nou eenmaal aan zijn eind daar.
Wat is het verschil met haram slachten eigenlijk, er was ook al eerder in het nieuws van gruwelijkheden in halal slachterijen in Belgie. In 2912, was ook naar, deze manier van slachten. Brr. Waren best wat slachterijen waar het gruwelijk dierenleed was, en nog is. Gaia stichting onderzocht idt en voert nog steeds actie tegen wreedheden tegen dieren in slachterijen.



http://www.gaia.be/nl/campagne/onverdoofd-slachten



http://www.vleesmagazine. ... fotos-en-filmpje-10114522
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt Halal slachten (Islam), je hebt dan ook nog Koosjer slachten (Jodendom).



Halal slachten is vreselijk pijnlijk voor het dier en duur soms langer dan 40 seconden voordat het dier overlijdt.



Het stomme is dat Halal slachten in de oudheid is uitgevonden om het dier zo min mogelijk te laten lijden (dierenrechten staan erg hoog in de Islam) alleen lijkt het erop dat de Islam niet mee wil gaan met zijn tijd ookal is inmiddels bekend dat er minder pijnlijke manieren zijn van dieren slachten. Overigens zou ik het logisch vinden dat steeds meer Moslims het vlees helemaal laten staan, aangezien zij ook geen vlees mogen eten van dieren die geen goed leven hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me heel goed voorstel van Van Dam om ook hier in Nederland camera's op te hangen.

http://nieuws.tpo.nl/2017 ... -slachthuizen-misstanden/



Er zijn dus twee slachthuizen die camera's hebben en die willen hun beelden niet voor controle ter beschikking stellen. Wat toch op z'n minst te denken geeft.



Van alleen woorden van de vleessector en hun video's puur bestemd om te 'window dressen', zoals de voorlichtingsfilm op onderstaande NOS-pagina, word ik niet automatisch geruster.

http://nos.nl/artikel/216 ... ks-miljoenen-varkens.html

Natuurlijk, zo zou het moeten (ik vind het persoonlijk al treurig genoeg, deze massavernietiging van levens, maar dit schijn je normaal te moeten vinden). Maar is dit ook overal echt de realiteit achter de schermen? Ik denk het niet. Aangezien in een uitzending van Zembla in 2013 al duidelijk werd dat het met de hygiëne in slachthuizen maar al te vaak helemaal niet volgens de regels gaat. Zou het met de navolging van de regels voor dierenwelzijn veel beter gaan? Hoog tijd om ook hier in Nederland intensief te gaan controleren wat mij betreft.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Halal slachten is niet diervriendelijk en zou dus niet toegestaan moeten worden. Het geloof van de mens mag niet boven dierenwelzijn gesteld worden.
Alle reacties Link kopieren
Het is absoluut belachelijk dat er nog steeds mensen zijn die het vreten van goedkoop supermarktvlees goed praten. Echt, steekje los. Je bent precies zo verschrikkelijk als de mensen in het filmpje als je dit vlees koopt, echt geen haar beter. Vooral varkens en kippen moeten het bezuren.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFolie schreef op 29 maart 2017 @ 16:09:

Het is absoluut belachelijk dat er nog steeds mensen zijn die het vreten van goedkoop supermarktvlees goed praten. Echt, steekje los. Je bent precies zo verschrikkelijk als de mensen in het filmpje als je dit vlees koopt, echt geen haar beter. Vooral varkens en kippen moeten het bezuren.Helaas is dit de realiteit. Mensen vertrappen elkaar bij een opheffingsuitverkoop en hebben geen eens oog voor elkaar laat staan voor dieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFolie schreef op 29 maart 2017 @ 16:09:

Het is absoluut belachelijk dat er nog steeds mensen zijn die het vreten van goedkoop supermarktvlees goed praten. Echt, steekje los. Je bent precies zo verschrikkelijk als de mensen in het filmpje als je dit vlees koopt, echt geen haar beter. Vooral varkens en kippen moeten het bezuren.Het vlees van deze slachterij ligt ook gewoon bij de keurslager hoor, dus je kunt de mensen die supermarktvlees kopen veroordelen maar als je vlees eet doe je er zelf net zo hard aan mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 29 maart 2017 @ 16:53:

[...]





Het vlees van deze slachterij ligt ook gewoon bij de keurslager hoor, dus je kunt de mensen die supermarktvlees kopen veroordelen maar als je vlees eet doe je er zelf net zo hard aan mee.



Gelukkig eet ik geen dierlijke producten. Ik veroordeel alle mensen die vlees eten, maar als ik dat zeg krijg ik heel het viva-forum over me heen.



Ik vind het trouwens ontzettend naïef dat er blijkbaar écht mensen zijn die niets van deze praktijken af weten. Dan heb je dus geen enkel benul wat je in je lichaam stopt, bizar.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
quote:LaFolie schreef op 29 maart 2017 @ 16:56:

[...]





Gelukkig eet ik geen dierlijke producten. Ik veroordeel alle mensen die vlees eten, maar als ik dat zeg krijg ik heel het viva-forum over me heen.



Ik vind het trouwens ontzettend naïef dat er blijkbaar écht mensen zijn die niets van deze praktijken af weten. Dan heb je dus geen enkel benul wat je in je lichaam stopt, bizar.

Eigenlijk heb je gewoon gelijk.

quote:iones schreef op 29 maart 2017 @ 16:00:

Halal slachten is niet diervriendelijk en zou dus niet toegestaan moeten worden. Het geloof van de mens mag niet boven dierenwelzijn gesteld worden.Zou de overheid Halal slachten in Nederlandse slachterijen niet kunnen verbieden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 15 april 2017 @ 15:14:

[...]



Zou de overheid Halal slachten in Nederlandse slachterijen niet kunnen verbieden?



Er is een uitzondering in de wet op het verdoofd slachten die het toestaat om op een andere wijze te slachten op grond van religie (dus kosher, halal).



Er is in 2015 een wetsvoorstel van de PvdD voor gedaan wat met meerderheid door de Tweede Kamer kwam. Helaas sneuvelde die in de Eerste Kamer.



In Belgie is onlangs een wet aangenomen die het onverdoofd ritueel slachten gaat verbieden. Ik geloof dat de moslimgemeenschap in Belgie hier geen problemen mee heeft maar de Joodse gemeenschap wel.



Halal slachten is een wijze van slachten die juist toeziet op het dierenwelzijn. Het gaat ook niet alleen over het slachten, maar ook over de manier waarop het dier geleefd heeft. Dierenrechten zijn in de Islam erg prominent aanwezig, sterker nog dieren worden niet als ondergeschikt aan de mens gezien in de Koran (dit in tegenstelling tot het Christendom). Ik denk dat de wijze van slachten in de oudheid de beste manier was, maar dat het vandaag de dag beter kan. Daarom denk ik ook dat Moslims in Belgie er over het algemeen weinig moeite mee hebben dat dit verbod er gaat komen.



Persoonlijk vind ik het vermoorden van dieren voor producten die we niet nodig hebben onethisch dus ik zou voor een verbod op slachten in het algemeen zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFolie schreef op 29 maart 2017 @ 16:56:

[...]





Gelukkig eet ik geen dierlijke producten. Ik veroordeel alle mensen die vlees eten, maar als ik dat zeg krijg ik heel het viva-forum over me heen.



Ik vind het trouwens ontzettend naïef dat er blijkbaar écht mensen zijn die niets van deze praktijken af weten. Dan heb je dus geen enkel benul wat je in je lichaam stopt, bizar.



Hier ben ik het mee eens. Vleeseters zeggen weleens: 'het is mijn persoonlijke keuze om vlees te eten. Ik respecteer jouw keuze om dat niet te doen, dus moet jij mijn keuze om dat wel te doen ook respecteren.'



Wat vleeseters echter vergeten is dat het geen persoonlijke keuze is. Met jouw zogenaamde persoonlijke keuze beslis je namelijk over het leven van een ander wezen wat kan lijden en niet wil sterven. Aangezien deze dieren niet voor zichzelf kunnen opkomen, moeten anderen dat doen.



Overigens veroordeel ik vleeseters niet per se, ik heb zelf ook heel lang vlees gegeten en zag daar het kwaad niet van in; ik had er nooit bij stilgestaan. Veel mensen denken er niet over na omdat we opgroeien in een maatschappij waarin het normaal is om vlees te eten. Daarom is het van belang om mensen te informeren en de juiste vragen te stellen. De meeste mensen hebben compassie in hun hart, maar soms sluiten hun acties daar (bewust of onbewust) niet bij aan.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is dit slachthuis gewoon weer open en is er een aanvraag voor uitbreiding gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zo'n 60 slagerijen in Nederland die dit varkensvlees verkochten, waaronder keurslagers.

Als je bedenkt dat er ongeveer 500 keurslagers in Nederland zijn en er bij ongeveer 20 van die 500 keurslagers dit varkensvlees verkocht is vind ik het een beetje raar dat er gezegd wordt dat dit vlees ook "gewoon bij de keurslager" verkocht wordt. De meeste keurslagers zijn juist erg bewust bezig, wel erg jammer van de 4% die hier de mist in is gegaan.



Verder ben ik het ermee eens dat dit afschuwelijk is, en nooit had mogen en kunnen gebeuren, ik eet zelf misschien 1 of 2 keer per maand vlees, maar dit wil ik wel even rechtzetten. Beroepshalve heb ik wel veel met keurslagers te maken en vind het een kwalijke zaak dat de overige 480 die het goed proberen te doen over een kam geschoren worden met degenen die minder geïnteresseerd/onwetend waren.
Alle reacties Link kopieren
Beste Genova, we weten op basis van verborgen camerabeelden dat het er bij deze slachterij slecht aan toe ging in de maand dat gefilmd is.



We weten niet of dit het enige slachthuis is waar het er zo aan toegaat. Je kan dus niet concluderen dat het vlees wat bij de overige 480 keurslagers ligt op een 'nette' manier geproduceerd is. Ik geloof best dat de keurslagers goed proberen te doen, voor zover je goed kunt doen met een 'product' wat onethisch is.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mogen ze in elk slachthuis camera's ophangen om dit soort zaken te voorkomen. Ik ben ook erg bang dat er zoveel meer zaken gebeuren waarvan wij geen weet hebben.



Ben er ook fel op tegen dat dit soort zaken gebeuren, toch vind ik het niet netjes dat er nu gezegd wordt dat dit vlees gewoon bij de keurslager verkocht werd terwijl dat maar bij zo'n klein percentage is gebeurd. De meesten weten namelijk heel goed waar ze hun vlees vandaan hebben en hebben hierop ook vol afschuw gereageerd.
Alle reacties Link kopieren
dubbele post
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of die daders dan niet vervolgd worden. Dat snap ik eigenlijk niet. Ze gingen misdadig te keer tegen die dieren.
quote:ikbenjevriend schreef op 19 april 2017 @ 13:53:

[...]

Dierenrechten zijn in de Islam erg prominent aanwezig, sterker nog dieren worden niet als ondergeschikt aan de mens gezien in de Koran.

Sorry maar

Zelden zo'n onzin gelezen.

De meest gruwelijke dierenmishandeling heb ik in moslimlanden gezien.

Echt NUL compassie met dieren.

Het halal slachten -weigeren het dier eerst te verdoven maar doelbewust een levend, bewust en zeer angstig dier met een mes de keel doorsnijden is hier een voorbeeld van dat het hen geen f*ck uitmaakt hoe er met dieren wordt omgegaan.



Zou jij graag bewust willen worden onthoofd -zoals we kennen uit de gruwelijke video's van IS- of zou jij liever eerst verdoofd willen worden voordat het mes in je keel wordt gezet??



Halal slachten had in Nederland nooit mogen worden toegestaan, ik ben blij dat België dat wel inziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 19 april 2017 @ 13:57:

[...]





Hier ben ik het mee eens. Vleeseters zeggen weleens: 'het is mijn persoonlijke keuze om vlees te eten. Ik respecteer jouw keuze om dat niet te doen, dus moet jij mijn keuze om dat wel te doen ook respecteren.'



Wat vleeseters echter vergeten is dat het geen persoonlijke keuze is. Met jouw zogenaamde persoonlijke keuze beslis je namelijk over het leven van een ander wezen wat kan lijden en niet wil sterven. Aangezien deze dieren niet voor zichzelf kunnen opkomen, moeten anderen dat doen.





En je beïnvoedt met je keuze ook het leven van andere mensen, vanwege de effecten van vleesconsumptie op het milieu en de watervoorraad wereldwijd.



Er zijn als je het zo bekijkt bijna geen persoonlijke keuzes meer in deze wereld.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven