Achterstand/logopedie 2 jarige?

26-03-2017 22:04 25 berichten
Mijn middelste is in januari 2 geworden, in december begon hij met woordjes zeggen en inmiddels praat hij in zinnetjes van 3 a 4 woorden ( kwak zoeken brood eten bijv). Maar ik maak mij een beetje zorgen om zijn uitspraak. Mijn oudste sprak direct woorden goed uit dus ik weet niet echt wat normaal is of niet. Hij zegt woorden dus verkeerd. Kip is pip, kwak is kak, auto is tauto en bijvoorbeeld meisje zegt hij als maisje. Is dit normaal of is het handig dat ik dit binnenkort aangeef bij de huisarts of CB?
Alle reacties Link kopieren
Heel normaal.
Lijkt me totaal niet raar. Mijne van bijna twee, heeft ook vaak zijn eigen uitspraak.

En dat hij al in zinnetjes van drie a vier woorden spreekt, is juist best vlot volgend mij. Zeker als hij uberhaupt pas een paar maanden praat.
Alle reacties Link kopieren
Zou het aangeven bij CB, dan kunnen zij beoordelen of het nodig is om actie te ondernemen.



Ik heb zelf aan de bel getrokken toen zoon drie was, hij sprak gewoon niet goed.

Met de gedachte dat we klaar zouden zijn als hij naar de basisschool ging, heb ik zelf logopedie gevraagd.



Inmiddels zit hij in groep 1, al anderhalf jaar op logopedie, diagnose is fonetische articulatiestoornis.



Zou het gewoon even navragen!
Ja opzich is het in een paar maanden tijd echt heel erg snel gegaan. Vanaf december zegt hij pas iets maar fijn dat ik mij geen zorgen hoef te maken! Oudste sprak al direct echt goed dus vandaar dat ik even zat te twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou willen dat mijne van 2,5 al zoveel sprak
Hier wat voorbeelden van mijn zoontje van 23 maanden:

- luiler (=luier)

- schommelelen (=schommelen)

- Tout (=stout)

- Pellus (=spelletjes)

- Tubbesie (=Teletubbies)

- Toppelich (=Stoplicht)

Hij kletst ook in zinnen van twee of drie woorden en kletst je de oren van je kop af. Maar dus nog lang niet correct. Ik vind dit al knap
Welnee. Laat gaan. Wat een gekkigheid.





Het kind is amper 2, geen 57.
Alle reacties Link kopieren
Mijne is bijna twee en heeft in zijn carrière één twee woordzin geformuleerd: 'Hallo mama.' (Toevallig vandaag)



Verder spreekt hij bijna alles fout uit.



Toetje (Koekje)

Zwaazat (slaapzak)

Muisje (fles)

Treeeenen (drinken)

Eitje (eten)



Kortom: ik zou me er nog niet druk over maken.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Beter even zeggen bij cb. Zijn weten het beter te beoordelen denk ik
Sowieso moet je je kinderen niet met elkaar vergelijken. Best oneerlijk.

De ene is nu eenmaal sneller dan de ander.

Laat gaan, en leg geen druk op je kind door hem naar artsen te gaan slepen puur omdat hij een andere uitspraak heeft dan zijn oudere broer/zus.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over oudste en middelste. Er is dus nog een jongste neem ik aan. Zou het kunnen zijn dat je met de oudste veel hebt gelezen en dat de middelste wat meer meekrijgt van de babypraat?



En ohja, die van ons was 8 toen we haar voor het eerst corrigeerden met haar ´heleliefbeestje´. Voorheen zat ze in Duitsland op school en wij vonden dat woord zo schattig dat we het zo lieten. Maar toen ze naar Nederland ging hebben we toch maar verteld dat het een lieveheersbeestje is.

Boos dat ze was .



Sjokesjlaat, raaffesjientje, mippe, mooimaak en nuffele waren woorden die tussen twee en drie voorbij kwamen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Maak je geen zorgen. Ons kind van 5 spreekt zelfs nog veel woorden verkeerd uit. Volgens logopediste niet erg.
quote:Ceylon schreef op 26 maart 2017 @ 22:25:

Je hebt het over oudste en middelste. Er is dus nog een jongste neem ik aan. Zou het kunnen zijn dat je met de oudste veel hebt gelezen en dat de middelste wat meer meekrijgt van de babypraat?Ja dat zou best eens kunnen ja, toen de middelste geboren werd was de oudste zelf nog een baby dus toen zat ik er echt in, middelste en jongste schelen bijna 1,5 jaar dus dan maken ze het idd wel wat meer mee. Boekjes lezen heb ik eigenlijk nooit echt gedaan, ik ben meer van constant praten wat we doen en wat we gaan doen en waarom en wat dat dan is.
quote:Lucylucille schreef op 26 maart 2017 @ 22:24:

Sowieso moet je je kinderen niet met elkaar vergelijken. Best oneerlijk.

De ene is nu eenmaal sneller dan de ander.

Laat gaan, en leg geen druk op je kind door hem naar artsen te gaan slepen puur omdat hij een andere uitspraak heeft dan zijn oudere broer/zus.vergelijken doe je onbewust eigenlijk altijd wel. Ik leg ook totaal geen druk op hem maar vraag mij wel af wat wel en niet normaal is.
quote:Pieps2016 schreef op 26 maart 2017 @ 22:31:

[...]

vergelijken doe je onbewust eigenlijk altijd wel. Ik leg ook totaal geen druk op hem maar vraag mij wel af wat wel en niet normaal is.



Dat kan, en is ook niet heel gek.

Maar dan vind ik je topictitel nog al heftig.

Je spreekt over een logopedist en een achterstand.

Je zoon is net twee, hij waarschijnlijk nog niet eens zindelijk, kom op zeg!
Alle reacties Link kopieren
Doe wat je goed voelt. Ik had bij jongste ookaltijd het idee dat het niet klopte (logopedie va 3 jr, aantal sessies), maar scoorde altijd net binnen de marges, dus het zou wel meevallen/goedkomen. Hij is nu 7,5, bovengemiddeld intelligent, fantastische woordenschat en zwaar dyslectisch. Mijn gevoel klopte alleen logopedie was niet de oplossing voor het probleem. Het heeft wel geholpen bij de uitspraak van een aantal letterclusters (top-stop).
Hij hoeft alleen tweewoordzinnen te kunnen en aan uitspraak worden op deze leeftijd nog helemaal geen eisen gesteld. Prima op niveau dus.

Ik had er een die op die leeftijd volledig verstaanbare volzinnen met tussenzinnen zei, en een die alleen mama en da zei. Zo groot kunnen de verschillen dus zijn tussen zusjes.
Alle reacties Link kopieren
Geen zorgen maken! Is echt volkomen normaal
Logopedie heeft op deze leeftijd meestal nog niet zoveel zin. Je kunt wel zelf oefeningen met hem doen, voor de mondmotoriek. Door een rietje blazen, hagelslagjes van een bord oplikken, dat soort dingen. En je kunt ook veel woorden die hij verkeerd zegt herhalen op de goede manier. Als hij pip zegt, dan herhaal je het woord drie keer. Ja, dat is een kip. Een kip legt een ei. Kippen zeggen tok. Kip kip kip tok tok tok. Zoiets.



Wat wel nuttig kan zijn is zijn oren eens laten nakijken. Om er zeker van te zijn dat het niet aan zijn gehoor ligt.
Hier ook eentje die niet heel vlug gaat. Ze is nu bijna 3 en nu begint het meer op echt praten te lijken. Ik heb me met tijden ook zorgen gemaakt, maar ineens nam de spraak dan weer een enorme vogelvlucht. Zo eens in de twee maanden merk ik dat het op bepaalde gebieden ineens snel gaat. Dan uitspraak, dan woordenschat en nu weer zinnen maken. CB heeft ook een keer gevraagd terug te komen maar omdat het juist met tijden goed gaat hebben zij en wij het zo gelaten.



Geef het nog een half jaar tijd en kijk dan eens verder. Dan ben je er nog snel genoeg bij.
Fleet qua spraak gaat hij echt als een tierelier. Van niks is hij echt naar veel woorden gegaan ( bij 50 ben ik gestopt met tellen) en praat in zinnen alleen die uitspraak is een beetje een ding. Merk wel dat ook daar meer verbetering in komt. Voor nu laat ik het nog, gaat het over 6 maanden nog zo dan kan ik altijd nog eventjes advies vragen.
quote:Lucylucille schreef op 26 maart 2017 @ 22:36:

[...]





Dat kan, en is ook niet heel gek.

Maar dan vind ik je topictitel nog al heftig.

Je spreekt over een logopedist en een achterstand.

Je zoon is net twee, hij waarschijnlijk nog niet eens zindelijk, kom op zeg!



Dit.



Relax.
Je kunt online een snelle test doen over taalontwikkeling. Maar even serieus... Het kind maakt lange zinnen, en jij vraagt je af of hij een achterstand heeft?
quote:Pieps2016 schreef op 27 maart 2017 @ 10:52:

Fleet qua spraak gaat hij echt als een tierelier. Van niks is hij echt naar veel woorden gegaan ( bij 50 ben ik gestopt met tellen) en praat in zinnen alleen die uitspraak is een beetje een ding. Merk wel dat ook daar meer verbetering in komt. Voor nu laat ik het nog, gaat het over 6 maanden nog zo dan kan ik altijd nog eventjes advies vragen.

De uitspraak liep ook achter bij haar. Vooral de L kon ze niet uitspreken. Ze is nu bijna 3 en nu lukt het haar sinds een paar weken. Ook de W gaat steeds beter. Maar amper 2 jaar, ik zou het nog even aankijken joh, dat gaat zo snel. Zeker als ze veel communiceren kan dat ineens als een trein gaan. Hier hielp het ook om de dag door te nemen in bed 's avonds. Bleek er ineens best veel uit te komen.



Komt goed. Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven