Giro 555

06-03-2017 19:06 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zover...honger in Afrika. Het NOS journaal maar ook het jeugdjournaal besteden er aandacht aan. Hier op het forum vond ik al wat oudere berichten, meestal niet positief.

Het is erg voor de gewone burgers maar komt het geld wel goed terecht als ik aan Giro 555 doneer vraag ik mij af.



De website van giro 555 is niet eens actueel, ik wil best geld geven maar dan aan een kleinschalige stichting die daar actief is. Ik ga even kijken welke niet bij de Samenwerkende Hulporganisaties aangesloten zijn. De site van EO Meterdaad is wel up-to-date- Wilde Ganzen helaas niet.

Ik weet niet of dit onder SPAM valt, dan hoor ik het graag want het is echt geen reclame boodschap!
Alle reacties Link kopieren
Wat me wel eens tegen de borst stuit, is alsof men doet dat de mensen in Europa het allemaal maar cadeau hebben gekregen, de welvaart, de sociale voorzieningen, enz.



Dat heeft hier ook honderden jaren van ontwikkeling gekost, met ups en downs, met strijd van alle partijen, tot we zover waren. Niet dat het hier uit de lucht is komen vallen. Nog niet zo lang geleden waren arbeiders hier ook niet meer dan slaven, die naar het pijpen van de fabriekseigenaren hadden te dansen, in vochtige kelderwoningen leefden en waar 1 op de 2 kinderen voor zijn 5e levensjaar overleed, aan ziekte of ongezonde omstandigheden.



Het recht op lager onderwijs werd "slechts" zo'n 140 jaar geleden vastgelegd, de sociale woningwet "slechts" iets meer dan 100 jaar geleden. En alle andere voorzieningen als behoorlijke ouderenzorg, bijstand voor mensen die het nodig hebben, de WW, enz. zijn pas de afgelopen 40-60 jaar van de grond gekomen (en inmiddels al weer aardig afgebroken, maar dat is een ander verhaal).



Maar waar het om gaat is: geen enkele samenleving heeft ooit iets cadeau gekregen. Voor verworvenheden zul je je moeten inzetten, en soms ook zonder dat je daar zelf nog van kunt profiteren, maar dan doe je het voor je kinderen en kleinkinderen, zodat die het beter hebben. Net zo goed als dat lang niet alle mensen die in Nederland in het verleden streden voor sociale verbetering, zelf nog hebben mogen meemaken dat ze ervan konden profiteren, maar ze deden het voor hun kinderen en kleinkinderen. Voor de toekomst. En het zou heel goed zijn als heel veel mensen in Afrika dat ook eens gaan beseffen: OK, misschien dat ik er zelf niet meer van profiteer, maar dan in elk geval mijn kinderen en kleinkinderen. Maar je land verlaten en je gatje te laten zakken in een bed dat een ánder al opgemaakt heeft, is natuurlijk wel érg makkelijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Vanaf de basisschool krijg ik dit al te zien honger en oorlog in Afrika. Hoe meer geld er naar toe gaat hoe langer er oorlog gevoerd wordt. Dankzij al deze mediaverslagen ben ik er volkomen immuun van geworden.

Stop eens met de wapenhandel in Afrika.
Het heeft geen zin. Het is een bodemloze put. Van de hoeveelheid geld dat er de afgelopen decennia heen is gegaan, zou het continent er behoorlijk op vooruit moeten zijn gegaan en dat is het al decennia lang... verre van het geval.



Afrika is mij goed bekend en één van de oorzaken van het niet vooruit helpen van dit continent is het "verkeerd" geven van geld.

1. De verkeerde personen hebben toegang tot deze gelden.

2. Het geld wordt te makkelijk gegeven, de voorwaardes zijn soft.

3. De hulp is niet goed georganiseerd, ook onze grote hulporganisaties gaan op een bepaalde manier te werk die vooruitgang eerder tegenwerken dan bespoedigen.

4. Laag opgeleide bevolking, het kennisniveau is deprimerend vergeleken met de onze, naast het bewust verkwanselen van geld weet men soms gewoon niet te doen met de hulp.



Daarnaast vraag ik af, vanwege de lange periode van armoede........Of er ergens opzet in het spel zit... Er ligt een schat aan rijkdommen, die wij niet hebben maar graag zouden willen.. Goud, Olie....Dure goedjes in ieder geval.

Tja ik vraag het mij soms gewoon af.



Ik geef alleen aan kleine particuliere initiatieven, het zijn spelden op een landkaart maar het zorgt er tenminste voor dat mensen die de hulp nodig hebben, dat ook krijgen ookal is het een relatief kleine groep mensen en daardoor overzichtelijk en controleerbaar..
Alle reacties Link kopieren
quote:Raceslak schreef op 26 maart 2017 @ 19:55:

[...]





Er staan rijen en rijen voor anticonceptie! Het wordt juist absoluut niet opgedrongen. Sterker nog, er komen ook af en toe vrouwen die juist een kinderwens hebben die niet is vervuld, ook daar wordt zonder veroordelen mee geholpen.



.Het was laatst een item op Nieuwsuur dat ze wel anti conceptie willen maar de man bepaald hoeveel kinderen er komen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 26 maart 2017 @ 23:20:

[...]





Het was laatst een item op Nieuwsuur dat ze wel anti conceptie willen maar de man bepaald hoeveel kinderen er komen.Dat had ik ook begrepen. Veel kinderen hebben is voor een man in veel culturen statusverhogend. Daarnaast zijn er religies die het krijgen van veel kinderen propageren. De katholieke kerk heeft er een handje van, al schijnen ze daar nu wel van terug te komen, maar de islam kan er ook wat van.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 maart 2017 @ 19:43:

[...]





.. tenzij je de gaarkeukens die nodig waren dankzij die Duitse bezetters als het summum van gezond eten wilt beschouwen, ofzo...



Wat je schrijft over de jaren 30 klopt.

Maar Timetraveler heeft het over de voedselvoorziening in Nederland BUITEN de hongerwinter om.

Dat heeft Timetraveler twee keer gezegd.



Gaarkeukens waren er alleen tijdens de hongerwinter.



Nederland at gezond tijdens oorlog

http://www.volkskrant.nl/ ... d-tijdens-oorlog~a631024/
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Ineke98 schreef op 26 maart 2017 @ 20:30:

Vanaf de basisschool krijg ik dit al te zien honger en oorlog in Afrika. Hoe meer geld er naar toe gaat hoe langer er oorlog gevoerd wordt. Dankzij al deze mediaverslagen ben ik er volkomen immuun van geworden.

Stop eens met de wapenhandel in Afrika.Eens.
quote:pejeka schreef op 26 maart 2017 @ 20:14:

Wat me wel eens tegen de borst stuit, is alsof men doet dat de mensen in Europa het allemaal maar cadeau hebben gekregen, de welvaart, de sociale voorzieningen, enz.



Dat heeft hier ook honderden jaren van ontwikkeling gekost, met ups en downs, met strijd van alle partijen, tot we zover waren. Niet dat het hier uit de lucht is komen vallen. Nog niet zo lang geleden waren arbeiders hier ook niet meer dan slaven, die naar het pijpen van de fabriekseigenaren hadden te dansen, in vochtige kelderwoningen leefden en waar 1 op de 2 kinderen voor zijn 5e levensjaar overleed, aan ziekte of ongezonde omstandigheden.



Het recht op lager onderwijs werd "slechts" zo'n 140 jaar geleden vastgelegd, de sociale woningwet "slechts" iets meer dan 100 jaar geleden. En alle andere voorzieningen als behoorlijke ouderenzorg, bijstand voor mensen die het nodig hebben, de WW, enz. zijn pas de afgelopen 40-60 jaar van de grond gekomen (en inmiddels al weer aardig afgebroken, maar dat is een ander verhaal).



Maar waar het om gaat is: geen enkele samenleving heeft ooit iets cadeau gekregen. Voor verworvenheden zul je je moeten inzetten, en soms ook zonder dat je daar zelf nog van kunt profiteren, maar dan doe je het voor je kinderen en kleinkinderen, zodat die het beter hebben. Net zo goed als dat lang niet alle mensen die in Nederland in het verleden streden voor sociale verbetering, zelf nog hebben mogen meemaken dat ze ervan konden profiteren, maar ze deden het voor hun kinderen en kleinkinderen. Voor de toekomst. En het zou heel goed zijn als heel veel mensen in Afrika dat ook eens gaan beseffen: OK, misschien dat ik er zelf niet meer van profiteer, maar dan in elk geval mijn kinderen en kleinkinderen. Maar je land verlaten en je gatje te laten zakken in een bed dat een ánder al opgemaakt heeft, is natuurlijk wel érg makkelijk.



En wat hebben die peuters met het gewicht van een baby daar aan? Moeten die gestraft worden voor de "verkeerde keuzes" van de ouders? Ze zijn er nu eenmaal. Ik vind het te cynisch om te zeggen "had je het maar anders moeten doen" vanuit onze comfortabele positie.

Nogmaals ik weet ook geen oplossing, maar "zoek het maar uit" is hem niet.

Het Westen staat ook altijd vooraan als er ergens iets te halen valt (grondstoffen bijvoorbeeld) en heeft nooit geaarzeld bevolkingen daarvoor uit te buiten.
quote:granny71 schreef op 26 maart 2017 @ 19:56:

Ik zag laatst een filmpje waarin de waterpomp ongebruikt weg stond te roesten.

Op de vraag waarom hij niet gebruikt werd kwam het antwoord dat water halen bij de beek een sociale gebeurtenis was waarbij men vrouwen uit andere dorpen ontmoette.

En water halen bij de pomp koste zoveel minder tijd dat ze zich de rest van de dag maar verveelden

Veelzeggend.

Je zou maar eens iets gaan ondernemen om aan je toekomst gaan werken, of bijv een opleiding volgen om hogerop te komen met je gezin....

Het zit er allemaal niet in helaas, het gros van de ensen daar is liever lui dan moe en denkt niet na over de toekomst.
quote:pejeka schreef op 26 maart 2017 @ 19:14:

[...]





Die hongerende bevolking stond 40-50-60 jaar geleden het hardste te roepen dat ze onafhankelijk wilden worden, en het zelf wel konden. In de koloniale tijd was niet alles koek en ei, dat weet ik ook wel, maar de mensen hadden geen honger. Nou, als je het dan zo goed zélf kunt doen, en zélf je leiders kunt kiezen, moet je ook je eigen broek ophouden en dealen met de consequenties van je eigen keuze, lijkt me.



En nee, ik ben er niet voor om mensen te laten verrekken. Maar als er na 50-60 jaar nog steeds nik veranderd is in die landen, en er nog steeds miljarden heen moeten elk jaar, en zonder enige vooruitgang voor de mensen daar, dan moet je toch eens gaan nadenken, lijkt me.+10
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 27 maart 2017 @ 07:54:

[...]

En wat hebben die peuters met het gewicht van een baby daar aan? Moeten die gestraft worden voor de "verkeerde keuzes" van de ouders? Ze zijn er nu eenmaal. Ik vind het te cynisch om te zeggen "had je het maar anders moeten doen" vanuit onze comfortabele positie.

Nogmaals ik weet ook geen oplossing, maar "zoek het maar uit" is hem niet.

Het Westen staat ook altijd vooraan als er ergens iets te halen valt (grondstoffen bijvoorbeeld) en heeft nooit geaarzeld bevolkingen daarvoor uit te buiten.Dus moeten we betalen tot in het oneindige? Er zijn miljarden gestopt in Afrika. En nog steeds. En wéér hebben ze honger. En ik ben niet persoonlijk verantwoordelijk voor de honger die zo'n kindje heeft, dat zijn de ouders. Ik kan niet de hele wereld voeden omdat ouders én hun regeringen er een potje van maken en alleen maar korte termijn denken.
Alle reacties Link kopieren
Een ander puntje in dit verhaal is het feit dat ontwikkelingshulp een hele business op zich is geworden. Wereldwijd verschaft het ongeveer een half miljoen mensen een baan. Als de ontwikkelingshulp stopt staan die mensen op straat.



Daarnaast is het een compensatie voor de handelsverdragen die de Afrikaanse landen veel geld kosten. Het rijke westen zorgt er met hun verdragen voor dat de ontwikkelingslanden geld mislopen zodat westerse banen beschermd worden. Die verdragen zorgen voor een verstoring van de vrije markt waardoor veel ontwikkelingslanden zich minder goed kunnen ontwikkelen.



Dus misschien moeten we ook een beetje de hand in eigen boezem steken, wij hebben er ook profijt van.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 27 maart 2017 @ 09:10:

[...]



Veelzeggend.

Je zou maar eens iets gaan ondernemen om aan je toekomst gaan werken, of bijv een opleiding volgen om hogerop te komen met je gezin....

Het zit er allemaal niet in helaas, het gros van de ensen daar is liever lui dan moe en denkt niet na over de toekomst.Goed idee hoor maar hoeveel scholen voor volwassen onderwijs denk jij dat er zijn in de sub Sahara? Zo goed als geen dus en als het er al is dan zullen ze er voor moeten betalen en dat kunnen ze vaak ook niet. Als het nou toch eens zo simpel was.. Zat mensen die überhaupt niet kunnen lezen of schrijven bij gebrek aan fatsoenlijk basisonderwijs, dan wordt het heel moeilijk een opleiding volgen om een beter leven op te bouwen. Hoewel er zeker iets te zeggen is over de houding van mensen zelf, is het ook weer niet zo simpel als maar een opleiding gaan volgen om je positie te verbeteren.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn zogenaamd niet in staat om aan hun toekomst te werken, want geen geld en geen 'fatsoenlijk' onderwijs, maar het ontbreekt ze dan weer niet aan inzet en initiatief om aan geld te komen om vervolgens contacten te leggen om in een gammele boot naar Europa te reizen. Dat zijn voornamelijk jonge mannen overigens.
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 26 maart 2017 @ 09:11:

Ik denk dat het een gebed zonder eind is als we doorgaan op deze manier. 60 jaar ontwikkelingshulp heeft alleen opgeleverd dat er iets minder analfabetisme is en minder kindersterfte. Dat laatste klinkt natuurlijk heel mooi maar het veroorzaakt ook een probleem want er zijn nu nog meer mensen terwijl er niet meer middelen zijn. In Ethiopië woonde in 1950 18 miljoen mensen, in 2010 91 miljoen, in Kenia woonde in 1950 6 miljoen mensen en in 2010 41 miljoen, dat is zeven keer zoveel! En nog steeds krijgen vrouwen in die regio gemiddeld 6 kinderen. De economische positie van de Afrikaanse landen die ontwikkelingshulp krijgen is niet verbeterd ondanks zo een 2,5 biljoen dollar aan investeringen in de laatste 60 jaar. In sommige landen maakt ontwikkelingshulp meer dan 50% van hun begroting uit. Dat is niet langer hulp om te ontwikkelen maar simpelweg afhankelijkheid. Er speelt flinke corruptie in een heel aantal landen waar de regering het geld voor ontwikkelingshulp gewoon achterover drukt voor zich zelf. Veel landen zijn ook onvoldoende georganiseerd waardoor men het gekregen geld niet op een goede manier kan investeren voor de toekomst. Het geld wordt dus nu direct geconsumeerd waardoor het probleem op de lange termijn blijft bestaan en de afhankelijkheid ook. Ik geloof niet dat ontwikkelingshulp op de manier waarop we het nu al tientallen jaren doen werkt, er is ook geen enkel bewijs dat dat wel zo is. Landen die in de afgelopen 60 jaar flink vooruit zijn gegaan zoals China en Brazilië hebben dit niet gedaan met ontwikkelingshulp, zij zijn gegroeid en ontwikkeld door gebruik te maken van de vrije markt. Ik denk dat de afhankelijke Afrikaanse landen hulp moeten krijgen zelfstandig te worden want nu gooien we geld in een bodemloze put.



Ik snap je redenatie, maar wat ik dus niet zo goed begrijp in veel van deze reacties, is dat er niet stil wordt gestaan bij de mensen die er wonen. Die kunnen er niets aan doen dat ze onder een corrupt, of incompetent regime moeten leven, of in oorlogsgebied, of in een gebied waar het simpelweg gewoon een hele lange tijd niet regent. Die zijn eigenlijk gewoon de dupe.

En het is heel simpel, als er geen hulp komt, gaan deze mensen dood.

Blijft er geld aan de strijkstok hangen? Ongetwijfeld, daar maak ik me ook echt geen illusies over. Maar al komt er maar een kwart op de juiste plaats terecht, dat zijn wel weer mensenlevens die gered worden.

Je kan wel de andere kant op kijken, je schouders ophalen en redeneren dat het alweeeeeeer zover is. Maar nogmaals, als we niets doen, gaan die mensen dood.

En daar kan ik niet mee leven.
quote:herfstappeltaart schreef op 27 maart 2017 @ 07:54:

[...]

Het Westen staat ook altijd vooraan als er ergens iets te halen valt (grondstoffen bijvoorbeeld) en heeft nooit geaarzeld bevolkingen daarvoor uit te buiten.Inclusief de eigen bevolking, eeuwenlang.
Alle reacties Link kopieren
Zie je mij ergens schrijven dat we nu direct geen geld meer moeten geven en die mensen maar dood moeten laten gaan? Volgens mij schrijf ik dat nergens. Ik ben wel van mening dat ontwikkelingshulp op een andere en vooral betere manier gegeven moet worden zodat er ook echt ontwikkeling gaat plaatsvinden. Dat is in de afgelopen 60 jaar niet het geval geweest en die landen liggen gewoon bij het westen aan het financiële infuus. Afhankelijkheid lijkt me niet het doel van ontwikkelingshulp. Natuurlijk moeten we nu geen mensen dood laten gaan, dat stel ik ook niet voor. Maar ik vind ook niet dat we tot in de eeuwigheid op deze manier door moeten gaan omdat het duidelijk niet werkt. 60 jaar en 2,5 biljoen verder en het gaat eigenlijk alleen maar slechter, dan lijkt me duidelijk dat we niet goed bezig zijn. Natuurlijk moeten die mensen nu van de hongerdood gered worden maar voor de lange termijn moet er een beter plan komen zodat we niet elke vijf jaar weer geld moeten inzamelen voor Afrika zoals we nu al ruim 60 jaar doen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Het grootste probleem dat de aarde heeft is overbevolking. De natuur corrigeert dit door ziektes en hongersnoden. Daarin ingrijpen verstoort het natuurlijk evenwicht en dat evenwicht is inmiddels volledig uit balans.
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 27 maart 2017 @ 10:16:

Zie je mij ergens schrijven dat we nu direct geen geld meer moeten geven en die mensen maar dood moeten laten gaan? Volgens mij schrijf ik dat nergens. Ik ben wel van mening dat ontwikkelingshulp op een andere en vooral betere manier gegeven moet worden zodat er ook echt ontwikkeling gaat plaatsvinden. Dat is in de afgelopen 60 jaar niet het geval geweest en die landen liggen gewoon bij het westen aan het financiële infuus. Afhankelijkheid lijkt me niet het doel van ontwikkelingshulp. Natuurlijk moeten we nu geen mensen dood laten gaan, dat stel ik ook niet voor. Maar ik vind ook niet dat we tot in de eeuwigheid op deze manier door moeten gaan omdat het duidelijk niet werkt. 60 jaar en 2,5 biljoen verder en het gaat eigenlijk alleen maar slechter, dan lijkt me duidelijk dat we niet goed bezig zijn. Natuurlijk moeten die mensen nu van de hongerdood gered worden maar voor de lange termijn moet er een beter plan komen zodat we niet elke vijf jaar weer geld moeten inzamelen voor Afrika zoals we nu al ruim 60 jaar doen.Het was ook niet persoonlijk aan jou gericht, had je eigenlijk niet moeten quoten.
quote:Ikbenanoniem schreef op 27 maart 2017 @ 10:22:

Het grootste probleem dat de aarde heeft is overbevolking. De natuur corrigeert dit door ziektes en hongersnoden. Daarin ingrijpen verstoort het natuurlijk evenwicht en dat evenwicht is inmiddels volledig uit balans.



Echt joh, als je wieg stomtoevallig op de verkeerde plaats staat mag je dood want dat is de natuur? Je weet wel, die natuur die volledig uit balans is geraakt vanwege vervuiling vanuit het westen?



[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-03-2017 11:41
Reden: ongepast
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Snarky schreef op 27 maart 2017 @ 10:46:

[...]





Echt joh, als je wieg stomtoevallig op de verkeerde plaats staat mag je dood want dat is de natuur? Je weet wel, die natuur die volledig uit balans is geraakt vanwege vervuiling vanuit het westen?

[...]

+1
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-03-2017 11:42
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Snarky schreef op 27 maart 2017 @ 10:46:

[...]





Echt joh, als je wieg stomtoevallig op de verkeerde plaats staat mag je dood want dat is de natuur? Je weet wel, die natuur die volledig uit balans is geraakt vanwege vervuiling vanuit het westen?

[...] Het kan ook zijn dat ze het als een constatering weergeeft,(overbevolking als feit) niet dat ze daarmee ook vindt dat we dan niets hoeven doen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-03-2017 11:41
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overbevolking is zeker een bron van problemen in Afrika. Om die reden (en omdat ik net terug ben uit Afrika en gezien heb hoe de dingen er daar aan toe gaan) ben ik wel kritisch mbt hulp)

MAAR: feit is dat klimaatverandering hard toeslaat in grote delen van Afrika. Dus ja, ik geef aan giro 555
quote:Baudolino schreef op 27 maart 2017 @ 11:00:

[...]





Het kan ook zijn dat ze het als een constatering weergeeft,(overbevolking als feit) niet dat ze daarmee ook vindt dat we dan niets hoeven doen.

Ik ben blij dat iemand het leest zoals het bedoeld is. Ik constateer alleen een feit, niets meer, niets minder.

De mens heeft als diersoort de overhand en we verknallen de boel behoorlijk.
Het enige wat we kunnen is symptomen bestrijden, t.o.v. van de kern van het probleem staan we machteloos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven