Werk & Studie alle pijlers

Onbetaald overwerken bij nieuwe baan

26-03-2017 21:05 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels ben ik een aantal weken in dienst bij mijn nieuwe baan. De afgelopen drie weken heb ik zo'n 50 uur per week gewerkt terwijl ik maar een contract heb van 40 uur. In mijn contract (dat ik nog niet ondertekend heb) staat dat het maken van overuren kan voorkomen en dat dit niet wordt uitbetaald. Dat leek mij geen probleem, bij mijn vorige werkgever bleef ik ook wel eens een uurtje langer. Nu ben ik ook in de weekenden aan het werk. Een collega had vorige week gevraagd of die weekenddagen uitbetaald of gecompenseerd konden worden maar dat was geen optie, daarop gaf zij aan dan niet in de weekenden te willen werken. Vervolgens had de werkgever haar gezegd dat ze moest komen en anders kon gaan.



Ik was er eigenlijk ook vanuit gegaan dat die weekend dagen gecompenseerd zouden gaan worden. Heeft iemand een idee of dit wel mag zo? En zijn er meer mensen hier die veel overuren maken en daarvoor niet betaald krijgen?

Mijn baas zelf maakt ook veel overuren, hij zei dat hij die ook niet gaat bijhouden. Maarja, mij lijkt dat mijn baas zijn salaris daar ook naar is. Die van mij is dat niet.



Daarnaast twijfel ik überhaupt of dit wel de baan voor mij is, ik heb maar een contract van vier maanden en ben nu bijna op de helft maar ik heb nog steeds geen contract ondertekend, ik weet niet of ik eventueel zou moeten uitwerken als ik ontslag zou willen nemen.



Alvast bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 26 maart 2017 @ 22:51:

[...]





Kun je aantonen door bijvoorbeeld urenstaten dat je meer uren hebt gemaakt dan die 40 uur per week?Ik heb in mijn telefoon een lijstje gemaakt met hoeveel uren ik op welke dag heb overgewerkt en met welke werkzaamheden ik dan bezig was.
Ik zou overigens zorgen dat je op tijd een mail stuurt dat je je contract niet verlengt.



Want straks denkt je baas dat je automatisch de boel wel verlengt en blijft ...



De laatste dag gewoon een stel chocolaatjes neerzetten en om 17u (of hoe laat je normaal stopt) "tot nooit meer" zeggen.
quote:jopee schreef op 26 maart 2017 @ 22:51:

eh die 7 uur onbetaald is dat niet (ook) de compensatie van de schoolvakanties? Het is toch zo dat je veel uren draait in de schoolweken maar dat het op jaarbasis zou moeten kloppen?

Ik weet wel dat het voor lang niet iedereen klopt (behalve misschien voor vakleerkrachten, IB-ers e.d) maar het is toch niet allemaal puur overwerk?



voor TO, zoveel uur per week overwerken structureel kan echt niet. Overwerken is af en toe een beetje. Mail lezen, antwoorden, eens een avondje iets voorbereiden maar niet iedere week.Die 7 uur onbetaald zijn de extra uren die na verrekening met de vakantiedagen overblijven. Op jaarbasis kloppen de uren dus helemaal niet. Er is steeds meer werk bijgekomen (heel veel administratie), maar geen extra vrije tijd. Afgelopen week was dit nog in het nieuws.
quote:hello-you schreef op 26 maart 2017 @ 22:58:

[...]



Ik heb in mijn telefoon een lijstje gemaakt met hoeveel uren ik op welke dag heb overgewerkt en met welke werkzaamheden ik dan bezig was.Klok je niet op je werk?
quote:Pientjexxxx schreef op 26 maart 2017 @ 23:10:

[...]





Die 7 uur onbetaald zijn de extra uren die na verrekening met de vakantiedagen overblijven. Op jaarbasis kloppen de uren dus helemaal niet. Er is steeds meer werk bijgekomen (heel veel administratie), maar geen extra vrije tijd. Afgelopen week was dit nog in het nieuws.



Ja er is inmiddels een hele beweging gaande van leerkrachten die eindelijk eens opkomen voor hun rechten. Vakbonden hebben zich hier al achter geschaard. Ben benieuwd.

Blijft alleen zo jammer dat het vaak gezien wordt als baan waarbij je om 15:00 naar huis kan, veel vakantie hebt en wijn zuipend je werk nakijkt (hoewel ik die laatste minder vaak hoor ). Dan zouden er toch wel meer mensen voor het vak kiezen lijkt mij.
quote:Sosa85 schreef op 26 maart 2017 @ 22:56:

Oh en nakijken met prosecco??

En dan alle ouders op je dak omdat het wel heel lollig nagekeken is zeker.

Maargoed sorry TO voor topicvervuiling.

Ik heb ook eigenlijk geen zin in de "leraren klagen wel maar hebben veel vakantie" discussieHoewel ik niet in het onderwijs werk, erger ik mij wel aan die discussie. In het bedrijfsleven vindt iedereen het normaal dat overuren worden betaald, maar in het onderwijs is het allemaal liefdewerk, oud papier. Als je parttime werkt dan wordt er regelmatig van je verwacht dat je op dagen of avonden dat je niet werkt naar school komt. Daar hoef je bij de gemiddelde werknemer in het bedrijfsleven echt niet mee aan te komen.
quote:Sosa85 schreef op 26 maart 2017 @ 23:15:

[...]





Ja er is inmiddels een hele beweging gaande van leerkrachten die eindelijk eens opkomen voor hun rechten. Vakbonden hebben zich hier al achter geschaard. Ben benieuwd.

Blijft alleen zo jammer dat het vaak gezien wordt als baan waarbij je om 15:00 naar huis kan, veel vakantie hebt en wijn zuipend je werk nakijkt (hoewel ik die laatste minder vaak hoor ). Dan zouden er toch wel meer mensen voor het vak kiezen lijkt mij.Het probleem is dat er teveel vrouwen in het onderwijs werken die over zich heen laten lopen. Ze zijn al blij als ze eindelijke een (vaste) baan krijgen. Ik denk dat er vrijwel geen juf is die over haar salaris onderhandelt.
quote:Pientjexxxx schreef op 26 maart 2017 @ 23:11:

[...]





Klok je niet op je werk?Nee, dat was bij mijn vorige werkgever ook niet. Dat was een bedrijf met 100 werknemers, nu dit bedrijf heeft maar 4 werknemers en een stagiair, het is een dochteronderneming en de hoofdvestiging heeft denk ik 25 werknemers.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf welk bruto salaris zijn onbetaalde overuren dan wel horend bij de functie? Wat is hoger dan gemiddeld verdienen?
Alle reacties Link kopieren
En TO in welke sector werk je? Het komt me wel bekend voor van een vorige job..
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 26 maart 2017 @ 22:56:

Oh en nakijken met prosecco??

En dan alle ouders op je dak omdat het wel heel lollig nagekeken is zeker.

Maargoed sorry TO voor topicvervuiling.

Ik heb ook eigenlijk geen zin in de "leraren klagen wel maar hebben veel vakantie" discussie



Was bedoeld met een schepje sarcasme en een theelepeltje zout. Een vriendin is juf, ik zou niet met haar willen ruilen. Het enige voordeel dat ze heeft is dat haar vakanties ongeveer gelijk vallen met die van haar kinderen en als ze nog op school moet zijn kan ze ze meenemen.



Afijn, terug naar TO; je kunt drie dingen doen.



1) Als je het financieel kunt opvangen, uitwerken en dan wegwezen.



2) Alles slikken en doorwerken totdat je iets anders hebt.



3) Als je het financieel kunt opvangen, de gok nemen en deze week na 40 uur je jas en tas pakken, afsluiten en vertrekken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Een half uurtje of uurtje langer op kantoor blijven om iets af te maken hoort er bij veel banen wel bij. Of misschien af en toe eens 's avonds wat afmaken voor een deadline ofo. Maar ik zou dus no way in het weekend naar kantoor komen. Als het echt heel erg nodig is zou ik wel bereid zijn thuis nog even iets te doen, maar dan alleen in uitzonderlijke gevallen. Je hebt weekend ook nodig om tot rust te komen.
quote:Pientjexxxx schreef op 26 maart 2017 @ 23:15:

[...]





Hoewel ik niet in het onderwijs werk, erger ik mij wel aan die discussie. In het bedrijfsleven vindt iedereen het normaal dat overuren worden betaald, maar in het onderwijs is het allemaal liefdewerk, oud papier. Als je parttime werkt dan wordt er regelmatig van je verwacht dat je op dagen of avonden dat je niet werkt naar school komt. Daar hoef je bij de gemiddelde werknemer in het bedrijfsleven echt niet mee aan te komen.In het bedrijfsleven is dat ook vrij normaal, vooral als je part time werkt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ontzettend veel banen waarbij overwerken de standaard is. Onbetaald en niet gecompenseerd wel te verstaan. Geneuzel over dat dat alleen in het onderwijs is, begrijp ik nooit. Ik ken bijna niemand die alleen zijn contracturen werkt (of betaald wordt voor overwerk). Maar: dat zijn meestal geen banen voor 4 maanden, en ook dan is in het weekend verplicht op komen dagen een uitzondering.

Ik werk zelf heel veel meer dan op mijn contract staat, maar dan nog vind ik dat TO dit niet hoeft te accepteren. Ik heb namelijk een baan waar dat erbij hoort, maar je dat ook weet. En ik zelf kan bepalen wanneer het gebeurt. Het komt dus niet in de knoop met andere dingen. Ik werk heel vaak op zaterdag een paar uur, maar zodra mijn baas me dat verplicht, wordt de situatie ineens echt heel anders. Dan zou ik ook gaan steigeren.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb een functie waarbij overuren horen. Deze worden echter wel gecompenseerd in een fatsoenlijk salaris. Veel opleidingsmogelijkheden, vast contract en extra vakantiedagen.



Daarnaast is het overwerk 3 maanden per jaar. En weekend dagen werden altijd gecompenseerd in tijd voor tijd.



Toen ik nog geen vast contract had, werden alle overuren wel uitbetaald (wel een lager salaris en geen opleiding etc).

Dit is allemaal vastgelegd in de CAO.

En natuurlijk een getekend contract. Ik zou persoonlijk geen dag meer werken zonder een getekend contract.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg ook geen overuren uitbetaald. Wel de mogelijkheid tot compensatie wat ik dan ook doe. Zeker in de rustiger zomerperiode kun je makkelijker keer eerder weg.

Maar wat ik erger vind, je werkt zonder contract. Dat mag dus helemaal net en kan ook problemen geven. En wat al gezegd is, structureel overwerken is niet OK dan is er gewoon een probleem. Ik zou geen week per maand gratis werken.
Overuren die worden gecompenseerd door vrije dagen worden op deze manier toch betaald.
quote:Pientjexxxx schreef op 27 maart 2017 @ 10:45:

Overuren die worden gecompenseerd door vrije dagen worden op deze manier toch betaald.Maar ook dat gebeurt heel vaak niet. Denk aan cursussen in eigen tijd (of half eigen tijd, half in de tijd van de baas), op reis, vergaderen buiten werktijd enzovoorts.
Compensatie voor overwerk krijg je alleen als er een werkopdracht ligt van je werkgever. Dus als je het niet af krijgt en je gaat uit eigen beweging door in het weekend hoeft werkgever dit niet te betalen. Dit is alleen zo indien dit weer in strijd is met goed werkgever schap. Bijvoorbeeld omdat werkgever weet of redelijkerwijs had kunnen weten dat jij het werk nooit af kan krijgen in die 40 uur.



Elk weekend doorwerken met een werkopdracht van de werkgever is trouwens in strijd met de arbeidstijdenwet. Ik zou denk ik het gesprek aangaan met de werkgever. Kijk dan weet je wel dat je over twee maanden niet hoeft terug te komen, maar dit is ook niet gezond zo.
Trouwens een arbeidsovereenkomst hoeft niet schriftelijk. Dus gaan werken zonder een getekend contract mag best. Er zijn alleen een paar afspraken die wel persé schriftelijk moeten. Bijvoorbeeld een concurrentiebeding of eenzijdig wijzigingsbeding, maar je mag echt mondeling afspreken dat je ergens 4 maanden gaat werken voor 40 uur tegen een x bedrag. Of het handig is is natuurlijk vraag twee.
quote:Lyt schreef op 26 maart 2017 @ 21:26:

[...]





Serieus?

Er zijn tal van mensen die structureel overwerken. Die worden er dan ook naar betaald. Maar denk je serieus dat veel ceo's elke dag om 16.30 in hun auto stappen naar huis???



Mijn man is geen ceo



Heeft geen bizar salaris (helaas )



Maakt weken van 60 uur. Krijgt 125% uitbetaald ongeacht doordeweeks. Weekend of feestdagen.





Is niet anders. Hij is zelden thuis
Alle reacties Link kopieren
Hoi hello-you, ik heb ook een aantal jaren gewerkt bij zo'n soort bedrijf en ben daar nu weg. Had een contract voor 32 uur en mijn werkgever vond dat ik wel een aantal maanden 40 uur kon gaan werken zonder vergoeding, omdat het vreselijk druk was. Heb hem verteld dat ik de extra uren wilde werken, maar alleen als hij een salaris zou gaan betalen op basis van 40 uur en extra mijn reiskosten zou gaan betalen. Vond dit nl. niet redelijk, ondanks dat er ook in dat contract stond dat overuren niet betaald werden. Zo nu en dan een uurtje is wel een heel ander verhaal dan structureel overwerken wat jouw baas nu eist.

Mijn werkgever heeft uiteindelijk (met tegenzin) beslist dat hij een uitzendkracht ging inhuren (die èn ingewerkt moest worden èn veel meer kostte dan mijn extra uren + reiskosten gekost zouden hebben). Het ging bij mij toen ook om een salaris vlak boven het minumum loon.

Ik vind de eis van jouw werkgever om in het weekend gratis te komen werken onredelijk en dat geldt ook voor de opmerking tegen jouw collega dat ze moest komen en anders kon gaan.

Laat je even goed informeren hoe dit juridisch in elkaar zit, maar ik zou zo snel mogelijk op zoek gaan naar een andere baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit niet pikken, maar weet dat ook veel in detailhandel gebeurt.

Een halfuur voor openingstijd aanwezig zijn (onbetaald) en na sluitingstijd nog moeten schoonmaken enzen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het er niet voor doen. Dat je moet overwerken; prima. Maar dat dit volledig onbetaald is? Daar zou ik toch zeker niet mee akkoord gaan. Ik heb een contract voor 32 uur (zorg) maar weet dat het nu zo druk is dat ik voorlopig gemiddeld 40 uur aanwezig ben. Draai ik minder uur is het een kwestie van geluk

Maar daar staat wel tegenover dat dit als 'plusuren' gerekend wordt. Dus ik heb de keuze om of vrij te nemen (haha, zo druk dat ik overuren maak, dus extra vrij nemen zit er de komende maanden niet echt in) of om ze uit te laten betalen. Ik zet me graag voor de volle 200% in voor mijn werk, of ik nu tot 16.00 uur of tot 20.00 uur moet werken. Maar ik ga geen vrijwilligerswerk doen. En dat is wel wat jouw baas op het moment van jou verlangt.
Alle reacties Link kopieren
quote:PienterePookje schreef op 27 maart 2017 @ 12:28:

[...]





Mijn man is geen ceo



Heeft geen bizar salaris (helaas )



Maakt weken van 60 uur. Krijgt 125% uitbetaald ongeacht doordeweeks. Weekend of feestdagen.





Is niet anders. Hij is zelden thuisMisschien een stomme vraag: waarom doet hij dat dan? Weinig thuis, (structureel?) 150% werken en maar 125% betaald krijgen Ook in het weekend en feestdagen. Is het thuis zo vervelend? Dat is het enige dat ik kan bedenken waarom mensen dit vrijwillig zouden doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven