Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ja heel erg veel zin in. Wat is er nu leuker dan 5 dagen op een eiland te zitten met allemaal ultralopers? Nou dat is dus op datzelfde eiland te lopen met al die andere ultralopers.

Bij mij gaat het 'moeten' na die drie weken ook nog gewoon door want 19 dagen later heb ik de volgende ultra al weer.
Alle reacties Link kopieren
Nou goed dat je er zoveel zin in hebt ! Je straalt de energie uit!
HoI.

Ik heb niet veel terug gelezen maar wil een poging doen om hier mee te schrijven.

Ik loop nu ongeveer 5 jr hard. 2 jaar terug de zeuvenheuvelen loop gedaan en was fantiek aan het trainen voor de hm.

Kampte steeds vaker met lichamelijke klachten die erger werden . Mijn motto van niet zeuren kom op doorgaan heb ik bij moeten stellen. Uiteindelijk toch naar reumatoloog geweest en waar ik bang voor was is waar. Kreeg te horen dat ik fibromyalgie heb. Ik was bang dat hij hardlopen zou afraden. Gelukkig deed hij dat niet. Maar gaf me wel mee niet meer tot het uiterste te gaan en de hm zou echt een aanslag op mijn lijf zijn. Hm oké dacht toen nog ik kan lekker blijven lopen. Maar mijn gedachten sloeg om in boosheid op mijn lichaam en gooide de handdoek in de ring. Ruim 1 jr niet meer gelopen. Nog bozer op mezelf 4 kg aangekomen. Nu mag ik weer van voor of aan beginnen. Ben inmiddels weer 2 wkn begonnen met lopen maar baal nog dat ik geen 5 km zonder te wandelen kan lopen. Nu gevecht los laten met wat ik kon een nu streven dat ik lopen weer als uitlaat klep vind en besef dat het ook ontspannend is. Geen snelle tijden neer willen zetten maar genieten. Nu zit ik met me hardloop kleding aan de hond kijkt me lief aan van gaan we nu. Oké nu staat 7x 3 min lopen op programma met 1 min wandelen tussendoor.



Sorry voor lange verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Kom op Kwebbel! Lopen!



Ik herken je verhaal! Ik heb artrose, ik moest direct stoppen met de sporten die ik toen beoefende, en hardlopen (intensief sporten) is mij altijd afgeraden, maar daar heb ik nu schijt aan.



Succes!
Yes net lekker me ronde gelopen.

Loop ook met garmin. Had alle geschiedenis gewist zodat ij niet meer ga vergelijken met wat ik gelopen heb.

Net 8x 3 min gedaan. Ging heerlijk.

Wat ik eerst op weleens deed als we ergens op bezoek gingen bijv mijn ouders nam ik hardloppspullen mee en liep ik terug plaats van met de auto. Als afstand te groot zou zijn pikte me lieverd me onderweg weer op.



Kids gingen ook vaker mee met de fiets.

Lopen jullie alleen of met maatje ik een tijdje bij atv gelopen maar kon me niet tot verplichte motiveren aangezien ik meer ochtendloper dan avond loper ben.
Alle reacties Link kopieren
Hier weer eens een berichtje van mij.



In de afgelopen weken heb ik met mijn loopgroep hard getraind voor een trailrun. Gisteren was het zover: de 10 km trail van de Lenteloop in Eerbeek. Super gelopen! De trail was niet zo zwaar (weinig hoogteverschillen, in tegenstelling tot de duinen waarin we altijd trainden) maar wel erg gezellig. Leuk ook, zo'n kleinschalig loopje. En het weer was natuurlijk super.



Het trailen vind ik echt helemaal leuk. Volgende maand ga ik de Koning van Spanje-loop doen in Limburg (de 15 km). Zijn hier nog meer trailfanaten?



En omdat ik er geen genoeg van krijgen kan na 3 jaar stilstaan, train ik ook maar stiekempjes door voor de halve van Leiden
Wat een ook leuke mooie trailer is.

Ketelwalk in Milsbeek. Heb deze 2jr terug ook gelopen hele mooie route.
Alle reacties Link kopieren
Loop ondertussen een 8 kilometer, alles ging prima tot de laatste keer. Drie weken geleden kreeg ik in de plooi van mijn bil zeg maar precies kramp. En die 'pijn' heb ik nu nog steeds ook al heb ik niet meer gelopen. Ik dacht dat het wel goed kwam met rust maar blijkbaar moet ik toch eens naar de dokter...

Iemand bekend mee? Erg vervelend, hoop dat het snel weer weg is...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb naar mijn mening al veel te lang een hoofd vol snot dus ik doe even een stapje terug. Gisteren een rustige 10km gelopen door een natuurgebied in de buurt. Ik moest uiteraard weer eens plassen. Omdat het eigenlijk gewoon open vlakte is met hier en daar een super dun boompje kon ik nergens terecht. (er waren ook super veel fietsers en wandelaars) Toen ik eindelijk een struik had gevonden om in te duiken en ik met mijn broek naar beneden in de struik zat reed er een auto langs. Ik wist niet dat er daar uberhaubt auto's mochten komen en dat die weg ergens naartoe leidt. Zucht. Plassen tijdens het lopen blijft nogal een ding bij mij. Ik moet ook echt altijd Heel Erg Nodig.
Alle reacties Link kopieren
@Kwebbel1979: die ziet er ook leuk uit, dank voor de tip!



@Snoepeke: ik had in december pijn op die plek, een beetje richting lies. 10 dagen niet hardgelopen, daarna was het weg. Anders even naar de fysio?
@perzikboom herkenbaar voorheen als ik ging wist ik onderhand al na een km of 3 moest ik plassen, ook al was ik net thuis geweest.

Al zat het ook wel een beetje tussen mijn oren want bij de gedachten van aah zul je zien dat ik dadelijk moet en niet kan.

Nu heb ik het redelijk onder controle, maar als het voorkomt is het inderdaad nogal eens lastig om een boompje te vinden.



@snoepke ik zou eens met de fysio overleggen misschien overbelast, veel heuvels gelopen?
Van het weekend 15 km gelopen, ging prima! Afgelopen woensdag ook weer op de baan getraind. 200 en 400 m intervallen.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbel jammer he dat je weer opnieuw moet beginnen met opbouw. Maar opnieuw beginnen is toch weer heel anders dan de draad opnieuw oppakken. Eenmaal weer even in de running ga je dan veel sneller weer vooruit.

De laatste jaren train ik meestal alleen. Een aantal jaren met een groep getraind. Maar ondanks dat ik nog steeds bij de av train loop ik toch 4 van de 5 keer alleen. En op de baan loop ik feitelijk ook alleen. Wel onder begeleiding van een trainer. Soms loop ik wel mee met een gezamenlijke loop en regelmatig trail weekendjes samen met anderen.

Snoepke kan de aanwijzing niet helemaal plaatsen. Plooi bij de bil. Bedoel je overgang bil-bovenbeen? Dan zou het de aanhechting van de hamstring kunnen zijn.

Perzikboom ik ben steeds gemakkelijker geworden met plassen. Tijdens trainingen hoef ik maar zelden maar net voor een wedstrijd of bij een ultra trail ga ik echt niet eindeloos naar de goede struik zoeken.



Patty lekker bezig die 15km.



Vachekri ik loop vrij veel trails. Wissel eigenlijk steeds af ultra's op de weg en ultra trails. De eerstvolgende geplande wedstrijd trail is de Veluwezoom trail (2 daagse 93km).In juli ga ik de Mullerthal trail lopen (112km). Voor april 2018 zelfs voor een 5 daagse trail ingeschreven over 275km en 6400hm. Dus voor die tijd zal ik nog regelmatig de Ardennen en de Eifel opzoeken om te trainen.



zalig weer maar vandaag geen hardloop training. Wel heerlijk met de hond gefietst. En de hond heeft nog heerlijk gezwommen. .
Doen jullie buiten hardlopen ook nog want anders.

Ik sinds kort begonnen in sportschool met krachttraining voor vooral nek schouders en rug.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe aan crossfit/cirquittraining, fiets en wandel veel. Ik ben graag buiten. Hardlopen ben ik erbij gaan doen.
quote:Kwebbel1979 schreef op 28 maart 2017 @ 08:11:

Doen jullie buiten hardlopen ook nog want anders.

Ik sinds kort begonnen in sportschool met krachttraining voor vooral nek schouders en rug.Ja, zwemmen en fietsen en combinaties daarvan. Ik doe ook wat krachtoefeningen zelf, Ik heb nogal losse gewrichten en als ik die niet doe sta ik nog erger te wiebelen en heb ik last van mijn rug met fietsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwebbel1979 schreef op 28 maart 2017 @ 08:11:

Doen jullie buiten hardlopen ook nog want anders.

Ik sinds kort begonnen in sportschool met krachttraining voor vooral nek schouders en rug.Ik doe aan open water zwemmen, ijszwemmen, triathlon, wielrennen, en ik doe wel eens iets aan kracht oefeningen of core stability oefeningen maar die staan vooral in dienst van al het andere, het is geen op zichzelf staand ding.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 27 maart 2017 @ 18:19:

Kwebbel jammer he dat je weer opnieuw moet beginnen met opbouw. Maar opnieuw beginnen is toch weer heel anders dan de draad opnieuw oppakken. Eenmaal weer even in de running ga je dan veel sneller weer vooruit.

De laatste jaren train ik meestal alleen. Een aantal jaren met een groep getraind. Maar ondanks dat ik nog steeds bij de av train loop ik toch 4 van de 5 keer alleen. En op de baan loop ik feitelijk ook alleen. Wel onder begeleiding van een trainer. Soms loop ik wel mee met een gezamenlijke loop en regelmatig trail weekendjes samen met anderen.

Snoepke kan de aanwijzing niet helemaal plaatsen. Plooi bij de bil. Bedoel je overgang bil-bovenbeen? Dan zou het de aanhechting van de hamstring khunnen zijn.

Perzikboom ik ben steeds gemakkelijker geworden met plassen. Tijdens trainingen hoef ik maar zelden maar net voor een wedstrijd of bij een ultra trail ga ik echt niet eindeloos naar de goede struik zoeken.



Patty lekker bezig die 15km.



Vachekri ik loop vrij veel trails. Wissel eigenlijk steeds af ultra's op de weg en ultra trails. De eerstvolgende geplande wedstrijd trail is de Veluwezoom trail (2 daagse 93km).In juli ga ik de Mullerthal trail lopen (112km). Voor april 2018 zelfs voor een 5 daagse trail ingeschreven over 275km en 6400hm. Dus voor die tijd zal ik nog regelmatig de Ardennen en de Eifel opzoeken om te trainen.



zalig weer maar vandaag geen hardloop training. Wel heerlijk met de hond gefietst. En de hond heeft nog heerlijk gezwommen. .



Ja inderdaad, de aanhechting van de hamstrings.

Ik doe ook aan krachttraining, mogelijk overbelast vrees ik zoals hierboven al wordt genoemd.

Vrijdagochtend ga ik even naar de dokter. Vind het erg jammer dat ik nu niet meer kan lopen...
Alle reacties Link kopieren
vachekiri, leuk dat je aan traillopen doet!

Hoe train je daarvoor, heb je genoeg trails in je omgeving?



Kwebbel, welkom! Logisch natuurlijk dat je niet gelijk weer op je oude niveau bent, kan me je frustratie goed voorstellen.

Ik doe naast hardlopen aan yoga en thuis doe ik oefeningen om pezen en spieren te versterken zodat ik blessures voorkom en een betere loophouding heb. Vooral oefeningen met lichaamsgewicht. In een goede week kom ik ook wel aan zo'n 100 km fietsen maar dat is geen sport maar gewoon beweging.



Perzikboom, goed idee om even rust te nemen als je lichaam dat nodig heeft.

Is ijszwemmen wat ik denk dat het is?



Vandaag voor het eerst gelopen met de hartslagmeter die al jaren in de la ligt. Hij zit namelijk niet zo lekker onder de rand van mijn bh, maar ik was wel nieuwsgierig naar de gegevens dus toch maar omgedaan. Dat ga ik vaker doen want geen idee of deze uitzonderlijk warme dag ook zorgde voor een hogere hartslag dan normaal. Gemiddelde was 169 volgens Garmin, vind ik best hoog voor een training op een tempo dat niet al te zwaar aanvoelt.

Ik liep 8 km, beginnend op een rustig tempo met als doelen: ontspannen te lopen, goede houding en pasfrequentie in de gaten te houden, en een negatieve split te lopen. Eindtijd een onbedoelde maar mooie 44:44.

Wat een genot zeg, die zon, al kreeg ik er behoorlijk dorst van.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ijszwemmen is zwemmen in water van minder dan 5 graden celcius. Over het algemeen zwem je 1km of een ijsmijl (1,6km), hoewel er ook wel kortere afstanden worden gezwommen. Geen idee of dat is wat jij denkt dat het is.
Alle reacties Link kopieren
IJszwemmen Ik vind het water in gewone zwembaden vaak al te koud



Ik heb lange tijd getennist naast het hardlopen, maar ben daar vorig jaar mee gestopt. Niet vanwege het hardlopen maar omdat mijn team uit elkaar viel en ik had geen zin om een nieuw team te zoeken omdat ik toch binnen 1-2 jaar zou gaan verhuizen naar een nieuwe woonplaats. Ik denk dat ik het tennissen wel weer op ga pakken als ik verhuisd ben, want ik mis het soms wel.



Vanmorgen weer eens hardgelopen naar m'n werk, lekker! Ik loop 's ochtends vroeg veel makkelijker dan 's avonds, ik was gewoon lekker aan het lopen zonder op tempo te letten maar ik zag achteraf dat ik 30 seconden per km sneller was dan 's avonds. Dat is me al vaker opgevallen, terwijl ik echt totaal geen ochtendmens ben. Gelukkig zijn de meeste wedstrijden 's ochtends!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:tyche schreef op 28 maart 2017 @ 14:48:

Ik doe naast hardlopen aan yoga en thuis doe ik oefeningen om pezen en spieren te versterken zodat ik blessures voorkom en een betere loophouding heb. Ik doe ook aan yoga naast hardlopen. Ik had een behoorlijk hardnekkig knieblessure door het hardlopen die nu overwonnen lijkt. Wat zijn die andere oefeningen die jij thuis doet Tyche? Ik ben als de dood dat ik weer last krijg van die blessure.
Alle reacties Link kopieren
@Tyche: ik loop met een subgroepje van mijn loopgroep trails. We hebben de mazzel dat de duinen vlakbij zijn, daar trainen we. Georganiseerde loopjes zijn wel vaker wat verder weg, zoals die van afgelopen zondag op de Veluwe en die van volgende maand in Limburg. De echte die hards van mijn loopgroep lopen ook vaak langere trails in het buitenland, van de Ardennen tot Zwitserland. Mijn droom is ooit nog de Two Oceans-race te lopen in Z-Afrika. Maar daarvoor moet ik nog even oefenen... (56 km - meer iets voor Baukje )



Naast hardlopen doe ik aan fitness, bodypump en pilates, voor de core. Heb gemerkt dat ik daar echt beter van ben gaan lopen, van die krachttraining. Aanrader!
Alle reacties Link kopieren
quote:max72 schreef op 28 maart 2017 @ 15:56:

[...]





Ik doe ook aan yoga naast hardlopen. Ik had een behoorlijk hardnekkig knieblessure door het hardlopen die nu overwonnen lijkt. Wat zijn die andere oefeningen die jij thuis doet Tyche? Ik ben als de dood dat ik weer last krijg van die blessure.

Ik doe meestal (een combinatie van) de volgende oefeningen:



Plank (ik zou eigenlijk de zijplank erbij moeten doen, maar daar heb ik geen zin in)





Jump squat





Lunges





Deze, alleen dan het tweede plaatje op mijn tenen (oefening die ik van de fysio kreeg)





Deze (goed voor de it-band, verbinding tussen heup en knie)





Alleen die laatste heeft direct iets met de knie te maken geloof ik, maar ook het versterken van andere delen, zoals de heupen, helpt om de knie te ontlasten. Ik doe ook stretches, ook als onderdeel van yoga. Oja en ik poets mijn tanden terwijl ik op één been sta.



Deze is goed om de it-band te rekken





Mijn vriend, die hypermobiel is en een lopersknie opliep, kreeg als oefeningen de zijwaartse lunge, squat op één been en een soort voorwaartse sprong op één been. Allemaal op voorschrift van de fysio, ik weet natuurlijk niet of dat voor jou ook goed is.

Er zijn veel video's enzo te vinden over oefeningen om lopersknie te voorkomen, bijvoorbeeld deze
What a nuanced anxiety
quote:tyche schreef op 28 maart 2017 @ 16:27:

[...]



Ik doe meestal (een combinatie van) de volgende oefeningen:



Plank (ik zou eigenlijk de zijplank erbij moeten doen, maar daar heb ik geen zin in)

[img=300]https://www.fitneass.com/wp-content/upl ... ercise.jpg[/img]



Jump squat

[img=300]http://www.thefitindian.com/wp-content/ ... metric.jpg[/img]



Lunges

[img=300]http://img2.timeinc.net/health/images/s ... 00x400.jpg[/img]



Deze, alleen dan het tweede plaatje op mijn tenen (oefening die ik van de fysio kreeg)

[img=300]http://img2.timeinc.net/health/images/s ... 00x400.jpg[/img]



Deze (goed voor de it-band, verbinding tussen heup en knie)

[img=300]http://afslankgeheimen.net/wp-content/u ... 89x260.jpg[/img]



Alleen die laatste heeft direct iets met de knie te maken geloof ik, maar ook het versterken van andere delen kunnen helpen om de knie te ontlasten. Ik doe ook stretches, ook als onderdeel van yoga. Oja en ik poets mijn tanden terwijl ik op mijn tenen sta.



Deze is goed om de it-band te rekken

[img=300]http://media4.popsugar-assets.com/files ... tretch.jpg[/img]



Mijn vriend, die hypermobiel is en een lopersknie opliep, kreeg als oefeningen de zijwaartse lunge, squat op één been en een soort voorwaartse sprong op één been. Allemaal op voorschrift van de fysio, ik weet natuurlijk niet of dat voor jou ook goed is.

Er zijn veel video's enzo te vinden over oefeningen om lopersknie te voorkomen, bijvoorbeeld dezeAh geweldige. Dat eerste setje ken ik natuurlijk van yoga. Dat filmpje is heel handig. Dank je wel Tyche!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven