Werk & Studie alle pijlers

Wat moet er in een inleiding?

27-03-2017 12:24 9 berichten
Ik ben bezig met een cursus die eigenlijk wat te hoog gegrepen is. Een verdiepingscursus voor juristen, terwijl ik geen jurist ben en überhaupt niet academisch geschoold. Nu moet ik een werkstuk schrijven waarin ik een arrest bespreek. Daarin moeten een inleiding, een verhandeling en een conclusie.

In de verhandeling heb ik een samenvatting van de casus, de rechtsoverwegingen en de uitspraak geschreven. Maar wat moet ik dan nog zeggen in de inleiding en de conclusie?

Vraag het je docent, zou ik zelf zeggen, maar dat vind ik een beetje genant aangezien ik het deze week moet inleveren en dan wel duidelijk is dat ik van het uitstellen ben
Volgens mijn scriptiebegeleider destijds dit:



Doel van de inleiding



- Het onderwerp introduceren.

Wat is nu het doel van de studie en over welk onderwerp gaat het stuk?

- De lezer interesseren.

Zorg ervoor dat je de interesse van de lezer wekt door met heldere voorbeelden uit het dagelijks leven of recente nieuwsberichten te komen.

- De relevantie van de studie aantonen.

Overtuig de lezer van de wetenschappelijke en praktische relevantie.
Alle reacties Link kopieren
Wat martje zegt.

De inleiding is ook wel eens de aanleiding. Waar heb je het eigenlijk over in het stuk? Waarom precies daarover? Is er een dilemma? Een probleem? Geef je ergens antwoord op? Zo ja; Wat is de vraagstelling? Eindig de inleiding daarmee.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het je docent



Ik weet wel wat ik in mijn vakgebied zou verwachten in een inleiding, maar ik ben geen jurist, en mijn ervaring is dat de stijl en verwachtingen enorm kunnen verschillen (en dat ook verschillende opdrachten vaak om een andere aanpak vragen).



Verder heb ik als docent zijnde liever dat studenten me iets vragen, hoe voor de hand liggend ook, dan dat ze er maar een slag naar slaan en er faliekant naast zitten. Dingen uitleggen is immers mijn werk. Gewoon vragen dus. Docenten zijn ook maar mensen en ze bijten echt niet (oké, als ze een slechte dag hebben misschien wel )
Het lastige is een beetje dat ik tijdens de cursus drie docenten heb en dat deze die mijn stuk moet beoordelen juist degene is met wie het niet zo klikte. Ik heb al eerder een presentatie moeten geven en daarvan vond hij het onderwerp te weinig diepgang hebben. Logisch, want ik zit pas een jaar in dit vakgebied dus aan de echt complexe vraagstukken waag ik me nog niet.
Je introduceert het arrest en de rechtsvraag en zet kort uiteen hoe je tot een antwoord gaat komen en hoe je je verhandeling hebt opgebouwd.

Maar ik zou het vooral ook navragen bij je begeleider.
Alle reacties Link kopieren
Vooral je lezer meenemen en/of interesseren. Zoals:



Een overval kan iedere winkelier overkomen. Een verschrikkelijke ervaring voor het personeel, maar zeker ook voor het winkelend publiek. In deze scriptie is er onderzoek gedaan naar ....



Of:

Naar aanleiding van .... is er onderzoek gedaan naar ....



Vertel in je inleiding wat ze gaan lezen. Waarom is het interessant en hoe is het stuk opgebouwd? Bijvoorbeeld: In dit werkstuk wordt eerst uiteen gezet ...., om vervolgens de hoofdvraag te beantwoorden: ....



Al moet ik wel zeggen, je docent kan het het beste vertellen. Per docent kan het behoorlijk verschillen.... Staat je docent open voor het bekijken van een concept? Mijn ervaring is dat ze daar meestal wel bereid toe zijn (HBO-opleiding).
Alle reacties Link kopieren
Vraag anders even aan je medestudenten wat zij in de inleiding zetten. Dat is helemaal niet gek hoor.
Alle reacties Link kopieren
In de inleiding zet je in het kort neer waar de zaak die je gaat bespreken over gaat en waarom je juist deze zaak gaat bespreken. Zijn er bijvoorbeeld al eerdere uitspraken over dit onderwerp geweest die een andere richting uit gingen enz.



Verder nog wat algemene info (ben academisch geschoold jurist en doe met enige regelmaat verdiepingscursussen in mijn vakgebied):

Kans is dus groot dat men verwacht dat jij weet hoe je arresten moet lezen, hoe je daar passende uitspraken bij kunt zoeken (die net zo zijn of juist de uitspraak tegenspreken) en hoe je kunt vinden wat de algemeen juridisch aanvaarde uitleg van een bepaald wetsartikel is in de literatuur, of parlementaire geschiedenis bij een wet. Een verhandeling met alleen maar info die ook in het arrest zelf te vinden is, zou bij de cursussen die ik volg niet geaccepteerd worden, of in ieder geval als onvoldoende beoordeeld worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven