Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatiecup gebruiken

27-03-2017 12:34 35 berichten
Sinds deze maand gebruik ik geen mirena-spiraaltje meer en aangezien ik tijdens het spiraaltje niet menstrueerde ben ik nu voor het eerst in zeven jaar ongesteld. Nu wil ik direct met een menstruatiecup beginnen. Ik heb de organicup besteld. Ik merk dat er een klein deukje blijft zitten en ik vind het best lastig om te voelen of ie nou goed zit of niet. Ik vraag me af hoe jullie de cup dragen, welke vouwmethode je gebruikt en welk model? En hoe ver breng je de cup in? Gezien het deukje overweeg ik een stuggere cup.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar wel interesse om ook over te stappen op een menstruatiecup, dus ik lees even mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik sindskort ook een cup en ik houd ook een deukje. Mijn aanname is dat zolang ik niet lek hij prima zit . Is nog nooit mis gegaan en ik ben eigenlijk heel enthousiast. Ik gebruik trouwens de punch down methode, die werkt bij mij beter dan de c-vouw.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de Lunette en ik vouw hem als een V. Het kan inderdaad zijn dat ie wat stugger is dan de jouwe, want hij klapt bij mij vanzelf uit en dan schuif ik hem ook niet meer verder. Hooguit nog wat duwen zodat het steeltje fijn "recht" zit".
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het beste even kunt lezen in de topics die er al zijn.



In dit topic wordt (als ik me goed herinner) over cups, vouwen en oefenen met inbrengen gesproken: Irritatie door maandverband



En er is ook een algemeen topic: Menstruatiecup



Welke vouw je gebruikt, is natuurlijk afhankelijk van wat je zelf gemakkelijk vindt. Ik zou even lezen wat er mogelijk is en gewoon verschillende proberen. Cup hoort 'laag', dus je hoeft 'm niet zover te duwen als een tampon. Dan krijg je 'm er ook een stuk makkelijker weer uit
Alle reacties Link kopieren
Er hoort geen deukje in te zitten.

Als die van mij dat doet los ik het op door hem even snel op en neer te bewegen een paar keer.

Iets naar beneden trekken en weer dieper duwen bedoel ik dus.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Ik heb de mooncup, al een jaar of 5. Werkt prima, als je doorhebt hoe het werkt.



Meestal breng ik hem in onder de douche, dan pruts ik er net zo lang mee tot ik de cup rond kan draaien. Wat dan zit ie, naar mijn mening, goed en lekt ie niet door.

Om in te brengen duw ik hem in de v-vouw. Dan klapt ie uit als ik hem er in duw en heen en weer beweeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens de lunette.

Ik heb zelf het idee dat ik hem verder inbreng dan veel vrouwen als ik hier wel eens zo lees.

Ik vouw hem dubbel als ik hem inbreng. C-fold.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ben er ook over aan het denken!
Ik vind dit doodeng
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 27 maart 2017 @ 13:40:

Ik vind dit doodeng Mag ik vragen waarom?
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Menstruatie cup hoe vaak legen?



in dit topic is er ook wel constructief over geschreven
Ik heb al eea in oudere topics gelezen inderdaad, maar benieuwd naar nieuwe ervaringen met ook nieuwere cups. Ik gebruik nu de punchdown. Toch het idee dat er weinig beweging inzit als ie eenmaal half uitgeklapt is. Thanks voor jullie reacties. Ik ga even verder prutsen.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt er snel genoeg heel handig in.

Je leert de truukjes kennen.



Ofschoon ik die van mij laatst (na een heel jaar correct gebruik) verkeerd om heb ingebracht.

Echt, ik weet nog niet waar ik zat met mijn gedachten.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een beetje met de maat, er is zoveel keuze en ik weet dus niet of ik een kleine, medium of grote moet hebben. Hoe hebben jullie hierin een keuze gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem niet online gekocht, maar in een winkel. 3D inschatten gaat beter. Ben uiteindelijk voor een kleine maat gegaan, ben begin 30 zonder kinderen.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
TO geen tips etc wel ook een vraag en nu er hoer wat reacties zijn plaats ik die er even bij. Mag de cup eigenlijk over de baarmoedermond geplaatst worden (lichte menstruatie dus niet gelijk overstromen)? Ik heb zo ongeveer de meest ondiepe voor bij een lichte verzakking. Zelfs die is te lang te zijn als ik hem niet over de baarmoedermond plaats. Ik ga het nog een keer proberen maar misschien iemand ervaring mee?Zou fijn zijn hem toch te kunnen gaan gebruiken.
quote:Delite_ schreef op 27 maart 2017 @ 14:16:...

Ofschoon ik die van mij laatst (na een heel jaar correct gebruik) verkeerd om heb ingebracht.

Echt, ik weet nog niet waar ik zat met mijn gedachten. Hahaha dat is heel knap
@aardbei: vond ik ook erg lastig.. Ik heb dus gemiddeld gedaan en dat was organicup. Bij de webshop van cutecotton kan je wel telefonisch advies inwinnen zag ik.

@pioenrooske: heb je m ook gekort door steeltje af te knippen? Ik weet niet of het goed vacuüm zuigt en geen pijn doet... zou het denk ik aan de huisarts vragen.
Was er laatst niet een topic van iemand die hem er niet meer uit kreeg? Dat lijkt mij zo vreselijk. Ze had eerst uren zitten frutten en moest uiteindelijk naar de huisartsenpost.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Luna en S7rin! Ik was zelf inderdaad ook aan het denken over de organicup, omdat daar maar 2 maten van zijn. Ik zal ook nog eens gaan oriënteren bij de drogist
Alle reacties Link kopieren
quote:Luna_ schreef op 27 maart 2017 @ 18:14:

@pioenrooske: heb je m ook gekort door steeltje af te knippen? Ik weet niet of het goed vacuüm zuigt en geen pijn doet... zou het denk ik aan de huisarts vragen.Dat heb ik gedaan en moet het gaan proberen betwijfel of het dan wel gaat.
Alle reacties Link kopieren
via cutecotton kom ik uit bij femmecup, maar deze is niet meer leverbaar. Tweede keuze is meluna, iemand die hier ervaring mee heeft?
Derde dag nu en niet gelekt nog, blijkbaar is een deukje niet erg.. het bevalt me heel goed. Voelt op de een of andere manier veel schoner dan tampons.
quote:MinkeDeWit schreef op 27 maart 2017 @ 18:14:

Was er laatst niet een topic van iemand die hem er niet meer uit kreeg? Dat lijkt mij zo vreselijk. Ze had eerst uren zitten frutten en moest uiteindelijk naar de huisartsenpost.Precies dit is mijn angst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven