Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Owww, ik heb al 2 dagen echt krampen.

alsof er ieder moment een uitbarsting kan volgen. volgens due cue it ik op dag 36.... dus ... het past wel in het beeld,

Gisteren ook zo een duizeldag gehad....zo akelig. En dan in de avond op een lezing aanwezig moeten zijn en niet weg kunnen lopen.....das ook heel naar.

Heb voor mijn haaruitval plantur gekocht en dat helpt echt. Had het niet kunnen denken maar de uitval is minder en mijn haar is wat minder slap.



Mijn slijmbeursontsteking is nog niet helemaal weg maar het gaat beter. Heb nu nieuwe therapie bij een andere praktijk. En de eerste shockwave al gehad. Is niet echt prettig maar goed. Heb nu echt het idee dat het beter gaat.
Ik wil net vragen of iemand ook last heeft van duizelingen, ja dus. Sinds eind van de middag gisteren, alsof ik volcontinue een te lage bloeddruk heb. Hoe gaat het kattija?
Geen last van duizelingen, wel weer last van opvliegers. (Heb ik zo'n twee maanden geen last meer van gehad.)

Verder grote schommelingen in mijn gewicht. Vorige week woog ik nog 81,4 kilo, vandaag 79,5.
O, maar da's een prettige bijkomstigheid toch?
Alle reacties Link kopieren
Ha mede overgangers,

ik schop dit topic weer omhoog, want ik heb een nieuwe klacht waarvan ik benieuwd ben of jullie hem herkennen

Laatste menstruatie eind augustus vorig jaar. Een paar weken geleden kreeg ik opeens last van gevoelige en pijnlijke borsten, meestal een signaal dat ik ongesteld moet worden, maar dat bleef uit. Pijn ging op een gegeven moment weer over.

Nu heb ik sinds ongeveer een week enorme krampen en lage rugpijn, waardoor het lijkt alsof het elk moment los kan barsten. Alleen; dat gebeurt dus niet. Af en toe is het een dagje weg, maar vannacht werd ik echt wakker van de pijn, zo erg dat ik echt dacht in een doorweekt bed te liggen, maar niks. En dus ook echt niks, ook geen afscheiding of wat dan maar ook.

Google leert me dat het vaker voorkomt - dat je lichaam eigenlijk nog wil ovuleren maar dat het gewoon niet meer lukt, of zoiets. Ik zou het "fijn" (wat je fijn noemt ) vinden om ervaringen uit de eerste hand te horen. Herkenbaar? En ben je dan ooit nog ongesteld geworden of kan dit ook gewoon zo een tijdje doorgaan?
Nothing happens for a reason
Ik heb een paar keer gehad dat ik alle verschijnselen had van een menstruatie (tot 2 weken van tevoren krampen, verstopping, vocht vasthouden) behalve een bloeding (hooguit heel lichte spotting). Het ging zelfs zo ver dat ik op "dag 4" weer extra krampen kreeg, precies zoals bij een echte menstruatie. Best bizar, lijf in menstruatiemodus waarbij het belangrijkste verschijnsel wegblijft.



Natuurlijk zou ik het wel in de gaten houden. Als dit veel meer pijn is dan normaal, is een bezoekje aan de huisarts aan te raden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Izzy,

thanks! Ik zie je reactie nu pas, en ook dat je hier al eerder over geschreven hebt.

Inmiddels gisteren tóch weer ongesteld geworden, met alles erop en eraan, pfff...

En ik had er al stiekem op gerekend dat ik er definitief van af was, want eind augustus was de laatste keer en dat schoot al aardig op naar een vol jaar niet ongesteld.

Nouja. Dan gaan we maar weer opnieuw beginnen met tellen
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat kan ik me voorstellen dat je hiervan baalt Juliet! Jeetje zeg, zo lang niet menstrueren en al aan het aftellen en dan toch weer 'bingo', vreselijk



Ik menstrueer nu ook al ongeveer zo lang niet meer en had me er eigenlijk op ingesteld dat ik het nu ook niet meer zal worden, vooral ook omdat mijn laatste menstruaties erg heftig waren. Ben dus ook alweer aan het aftellen (voor de zoveelste keer, zucht....) maar als ik jou zo lees kan de vlag echt pas uit na 12 maanden en dan denk ik alleen maar, wie heeft dit verzonnen?!
...
Ik voel met je mee juliet64, ben gisteren ongesteld geworden voor het eerst sinds oktober
Alle reacties Link kopieren
Izzy, een welgemeende Wat enorm kl*te ook na zo'n lange tijd.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof er pas in als ik een vakantie meemaak zonder ongesteld te worden. Hoe lang het ook geleden is, als ik mijn badpak bekijk breekt het weer los.
oh wat vervelend zeg.



Ik heb er ook weer een lange menstruatieperiode op zitten. Eerst al 10 dagen te vroeg een lichte menstruatie, daarna 8 dagen normale menstruatie en daarna nog weer een dag of 5 lichte menstruatie. Echt vervelend zeg, zit je er toch weer 3 weken in.



Kijk het nog even een keer aan en anders ga ik de gyn maar weer bellen
Alle reacties Link kopieren
Aldoor die opgezette buik of je 9 maanden zwanger bent. Ik ben er zo klaar mee.

Iemand ervaring hier met de novasure?
Nee, ik stond op de nominatie gelijk met het verwijderen van een vleesboom, maar ik heb het afgeblazen omdat de zeer zware menstruaties vanzelf waren verdwenen en het "dit kan er allemaal mis gaan tijdens de ingreep"-praatje van de gyn iets te diepe indruk had gemaakt om voor de lol onder het mes te gaan.



Een vraag van praktische aard: ik heb soms een heel erg lichte bloeding, duurt eigenlijk niet eens een dag en zelfs een inlegkruisje is nog teveel bescherming. Wel kan er sprake zijn van menstruatiekrampen. Moet ik dat tellen als menstruatie? Tot nu toe heb ik het onder "spotting" opgetekend in mijn appje. Ik vraag het me nu af omdat ik sinds gisteren "ongesteld" ben en het vandaag eigenlijk alweer grotendeels over is, maar daar heb ik een "menstruatie" van gemaakt omdat het wat heftiger is en langer dan een dag duurt. Het gaat natuurlijk om de vraag "wanneer zit je op een jaar, na de laatste echte bloeding of na de laatste spotting".
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 26 maart 2017 @ 20:13:

Oh, wat kan ik me voorstellen dat je hiervan baalt Juliet! Jeetje zeg, zo lang niet menstrueren en al aan het aftellen en dan toch weer 'bingo', vreselijk



Ik menstrueer nu ook al ongeveer zo lang niet meer en had me er eigenlijk op ingesteld dat ik het nu ook niet meer zal worden, vooral ook omdat mijn laatste menstruaties erg heftig waren. Ben dus ook alweer aan het aftellen (voor de zoveelste keer, zucht....) maar als ik jou zo lees kan de vlag echt pas uit na 12 maanden en dan denk ik alleen maar, wie heeft dit verzonnen?! Als ik dit zo lees is het toch onvermijdelijk dat god een man is..
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:friezinnetje2014 schreef op 26 maart 2017 @ 20:38:

oh wat vervelend zeg.



Ik heb er ook weer een lange menstruatieperiode op zitten. Eerst al 10 dagen te vroeg een lichte menstruatie, daarna 8 dagen normale menstruatie en daarna nog weer een dag of 5 lichte menstruatie. Echt vervelend zeg, zit je er toch weer 3 weken in.



Kijk het nog even een keer aan en anders ga ik de gyn maar weer bellen



Dit had ik ook steeds, daarvoor aan de pil geweest, half jaar. 2 maanden lang weer alles 'normaal', zelfs menstruatie zonder buikpijn!, maar nu na 2 weken weer aan het spotten. Volgens de neuroloog zouden mijn ergere migraines kunnen komen door de pil, dus wat dán

(volgens mij had ik de ergere migraines al vóór de pil, maar dat is al zolang terug, dat weet ik niet meer )
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Izzy_ schreef op 27 maart 2017 @ 13:53:

Nee, ik stond op de nominatie gelijk met het verwijderen van een vleesboom, maar ik heb het afgeblazen omdat de zeer zware menstruaties vanzelf waren verdwenen en het "dit kan er allemaal mis gaan tijdens de ingreep"-praatje van de gyn iets te diepe indruk had gemaakt om voor de lol onder het mes te gaan.



Een vraag van praktische aard: ik heb soms een heel erg lichte bloeding, duurt eigenlijk niet eens een dag en zelfs een inlegkruisje is nog teveel bescherming. Wel kan er sprake zijn van menstruatiekrampen. Moet ik dat tellen als menstruatie? Tot nu toe heb ik het onder "spotting" opgetekend in mijn appje. Ik vraag het me nu af omdat ik sinds gisteren "ongesteld" ben en het vandaag eigenlijk alweer grotendeels over is, maar daar heb ik een "menstruatie" van gemaakt omdat het wat heftiger is en langer dan een dag duurt. Het gaat natuurlijk om de vraag "wanneer zit je op een jaar, na de laatste echte bloeding of na de laatste spotting".



Dat menstruatiegevoel/krampen heb ik nog maanden na de laatste menstruatie gehad. Ging soms gepaard met donkere afscheiding, menstruatiebloed kon ik het niet noemen. Die verschijnselen had ik ook de laatste 2 jaar voor de menopause in de periode dat mijn cyclus onregelmatig was. Inmiddels "officieel" bijna 2 jaar menopauzaal en voel nu geen krampen meer en die nare afscheiding is ook weg.

Ik ben gaan tellen na het laatste échte bloedverlies.
OK, dank je amarna! Ik kan niet anders zeggen dan dat ik uitkijk naar het moment dat het een jaar is.
Alle reacties Link kopieren
Oei. Ik heb net dit topic al scannend doorgenomen. Wat een herkenning. Ben nog maar net 40, maar al 2 jaar aan te klooien met hartkloppingen en nachtzweten. En nu verandert ook mijn menstruatie. Blijft ineens weken uit. Niet erg, maar zo onvoorspelbaar.... ik moet daar echt aan wennen. Volgende week een afspraak bij mijn huisarts. Vooral omdat ik bijna iedere nacht uren wakker lig. Pfffff!

Ik ga het boek 'Te lijf' ook maar eens lezen. En de rest van jullie tips.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames. Even een vraagje.

Ik heb het sinds een paar maanden zó ontzettend koud elke dag.

Lees op overgangsforums dat meer mensen dat hebben. Maar dan afwisselend met opvliegers en /of nachtzweten.

Dat heb ik dus niet.

Ik ben overigens 47. Menstruatiepatroon is een beetje veranderd ( minder bloedverlies en iets onregelmatiger) maar niet echt een grote aanwijzing nog.

Verder heb ik last van duuziligheid, hoofdpijn en ben absurd moe. Kan wel hele dagen slapen. En gewichtstoename, terwijl ik al te zwaar was.

Doe verwoede pogingen om het gewicht eraf te krijgen maar het gaat zéér moeizaam

Schildklier is gecontroleerd, die waarden zijn goed.

Is er iemand die vooral dat koud hebben herkent?
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Als je niet al je schildklier zou hebben laten checken zou ik inderdaad zeggen dat het verdacht op een schildklierprobleem lijkt. Was de waarde ook niet op het randje? Koud hebben herken ik niet, maar ik zie het wel genoemd worden als overgangsklacht als ik ga googlen.
Alle reacties Link kopieren
Izzy, de tsh waarde was 1,,6

Prima volgens de praktijkondersteuner. Ik had ook een beetje gehoopt dat mijn klachten daar vandaan kwamen.

Heb gevraagd (omdat ik toch moest bloedprikken) of de huisarts ook op overgang wilde testen. Hij weigerde. Zag er de meerwaarde niet van in. Zei heel zwart-wit: of je word niet meer ongesteld en dan ben je in de overgang. Of je word nog wel ongesteld en dan ben je het niet. Punt.

Volgens zijn redenatie ben ik dus niet in de overgang.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
hai Lientje, ook hier



Ik heb in het verleden ook tig keer m'n schildklier laten checken. Kennelijk overlappen veel klachten elkaar gewoon en lijken ze met gemak op wat anders.
Later is nu
Veel vrouwen krijgen ook last van hun schildklier omdat je hormonen daar geregeld worden ofzo.



Zo langzamerhand schuif ik al kwaaltjes maar op de overgang, ik ben de laatste die een echte griep herkent aangezien alles verdorie wel lijkt op de bijverschijnselen van deze fantastische periode in mijn leven



Ik gebruik nog steeds Progesterall en dat gaat goed. Amper migraine, voel me meestal prima maar duizeligheid en vreselijk sacherijnig blijft als een soort vage PMS want menstrueren doe ik niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gevaar een beetje dat huisartsen dat ook lijken te doen. Veel kwaaltjes kunnen namelijk ook op iets anders duiden.

Niet dat ze elke vrouw in de overgang nu een volledig onderzoek moeten geven (waarom eigenlijk niet?) maar wel af en toe iets verder kijken dan dat.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven