Zelf kleding maken

23-03-2017 12:35 62 berichten
Hoi hoi,



Ik ben al tijden van plan om eens te kijken of ik het echt leuk vind om zelf kleding te maken. Bij gebrek aan een naaimachine bleef dit plan liggen op de plank.

Nu mag ik van mijn schoonmoeder haar naaimachine gaan gebruiken, dat is fijn, want als ik het niks vind heb ik niet eerst een dure naaimachine gekocht!



Nu vraag ik mij af waar ik het beste eerst mee kan beginnen. Welk kledingstuk kan ik het beste als eerste maken? Zijn er hier naaisters die mij hierin advies kunnen geven?

En wat voor stof kan ik het beste gebruiken voor mij als beginneling? Welke stof is fijn om mee te werken etc etc.



Graag jullie advies :-) Alvast bedankt!
quote:Polkadot28 schreef op 27 maart 2017 @ 20:04:

Oh sorry dat ik niet met had gereageerd. Ik had niet door dat er nog reacties waren.



Ik denk dat ik een tas ga maken als eerste. Ik heb wel leuke patronen gevonden. Die staan op de pc, kan ik nu even niet bij. Een chique bigbag idee met grote handvaten.

Nog wel eerst stof kopen. Kan dat tegenwoordig nog op de markt??



Ja hoor de meeste markten hebben nog een stoffenkraam.

Leuk dat je een tas gaat maken, succes. Laat je even weten of het gelukt is?
Alle reacties Link kopieren
Een blouse zoals is aangeraden zou ik echt niet doen als starter, iets met stretch in ook niet. Begin echt met iets basic zoals een kussensloop of idd tote bag of zoiets.



Op YouTube zijn er veel tutorials te vinden en ook in de bib heb je meestal naaiboeken met basic projectjes.



Kleine tip voor als je kleding begint te maken: start met een model waarvan je weet dat het je staat: kokerrok, rechte rok, rimpelrok, a-lijn etc... Dat scheelt al een pak frustratie tijdens het maakproces en zorgt dat je -de moeilijke - aanpassingen aan het model wat kan mijden in het begin.



Veel succes, het is echt een super hobby maar niet gemakkelijk. Gewoon doorzetten en af en toe eens aan de kant leggen als je vastzit
Alle reacties Link kopieren
Als je veel verschillende stoffen bij elkaar wilt zien :



stoffenspektakel

stoffenbeurs

stoffencircus/ stoffenfestival



Deze stoffenmarkten staan door heel Nederland.
Bij de droomfabriek.nl hebben ze leuke (gratis te downloaden) patronen, van simpel tot wat ingewikkelder, met duidelijke uitleg.



Mijn eerste project was een simpel tasje (zoals de welbekende linnentasjes) daarna een dekbed overtrek met kussensloop (recht toe recht aan, met gewone katoen waardoor het niet trekt)

Daarna shirtjes en broekjes voor m'n zoontje met stretch-stof.



Stoffen zijn te koop op de markt, online en ze hebben hier en daar ook nog wel stoffenwinkels, maar niet zo veel meer als een paar jaar geleden.
Mia Führer laat op youtube zien hoe je een rok naait: https://www.youtube.com/watch?v=en7QGZo8P5M



En hier leggen ze uit hoe een naaimachine werkt: https://www.youtube.com/watch?v=gclkCmz1Fy8
Wat lief, al die tips! :-)



Ik ga deze week op zoek naar een stofje, en dan hoop ik dat ik dit weekend tijd heb om eraan te kunnen beginnen :-) Uiteraard zal ik mijn vorderingen hier komen delen .
Afhankelijk van het soort van tas kan je ook misschien iets gebruiken van wat ik heb gevonden in de boeken.

Daarop allerlei ideeën - in de loop van enkele jaren verzameld - die weer inspiratie vormen voor ..... diversen. Teveel om op te noemen.



Maar sommige kussenslopen met rits kan je als voering gebruiken.

Bepaalde broeken kan je vermaken tot tas.

LET OP: Niet alle materialen (incl. ritsen enz.) matchen op krimp. Vooral als je zo je best hebt gedaan. Is dat een domper.

Ook "sommige" korte rokken van stevig materiaal kan je gebruiken als basis.

Heel kort: even in de kast kijken wat er hangt. Proeflapje is de goedkope basis. Daarna duurdere stoffen kiezen en het echte werk.

Ja, ik heb er ook zin in. Maar niet genoeg tijd momenteel.



Leuke reacties mogen volgen. Maar er is ook een ander knutseltopic. Is wel iets anders dan dit.
Ik vond, toen ik begon en nog niet meer wist dan het verschil tussen een rechte steek en een zigzagsteek, dit een heel fijn boek: https://www.bol.com/nl/p/ ... uggestionType=typedsearch



De patronen zijn wat oubollig zo op de foto, maar wat ik heel fijn vond, was dat je wel een paar goede basispatronen hebt voor een paar modellen rok, jurk, blouse en jasje, met een aantal variaties daarop, dwaarvan stap voor stap uitgelegd wordt met fotohandleiding hoe je die maakt. In de overvloed aan tips en tutorials op youtube en internet in het algemeen, vond ik het heerlijk om eerst gewoon eens uit dit boek te werken. Gaandeweg kwamen die youtube tutorials vanzelf wel en uiteindelijk ook de naaitijdschriften en kooppatronen.

Maar voor een rechte rok grijp ik nog steeds gewoon naar het boek. En een heleboel jurken-variaties kan ik ook gewoon vanuit de basispatronen maken.



Een tas vond ik nog niet zo makkelijk trouwens. Wel een rechttoe rechtaan boodschappentas, maar de meeste andere tassen vind ik al snel ingewikkelder dan de simpele rechte rok. Dus schrik er niet van als het tegenvalt, ook een tas naaien is een kwestie van oefening, technieken leren en geduld.



Wat handig is, is om een paar basistermen wel alvast te leren, zoals wat de zelfkant van de stof is (de lengterichting waarin de stof om de rol zat, haaks op de kniprand waarmee die van de rol afgeknipt is dus) en hoe je een patroon "recht van draad" legt (parallel aan de zelfkant is dat). Hoe je ervoor moet zorgen dat de markering op het patroon die "recht van draad" aangeeft ook echt parallel aan de zelfkant komt te liggen(meten = weten!), omdat je naaisel anders scheef kan gaan trekken. Verder is het goed om te weten wat er bedoeld wordt met naadtoeslag en hoe je stof die rafelt af kunt werken (simpelste: met een kartelschaar of een zigzagsteek). Bij een patroon moet je altijd even nagaan of de naadtoeslag inbegrepen is, of dat je 'm zelf er nog bij moet tekenen. Als je de beginselen eenmaal snapt, dan is het niet moeilijk, maar vooral een kwestie van zorgvuldig en netjes werken.



Stof koop je op de markt, in een stoffenwinkel, op een stoffenbeurs of online. Voor een tas gebruik je over het algemeen een stof zonder rek. Vaak wordt voor tassen ook versteviging gebruikt. Die koop je op dezelfde plek als waar je de stof vandaan hebt, of bij een fourniturenwinkel. Bij de laatste koop je ook je andere fournituren (ritsen, haken of ogen voor je hengsels, tassensluiting of knopen, etc.)
Ik ben eigenwijs



Ik vond een tas of iets dergelijks eigenlijk maar saai om mee te beginnen.

Dus ik ga beginnen met een rok. Een strakke rok tot met over de knie. In leerlook



Ik heb er zin in. Ik ben nu het patroon aan het tekenen. Ik heb de oude naaimachine van mijn schoonmoeder staan, die mag ik zelfs hebben als ik wil!!!

Wish me luck!!!
Als ik je een tip mag geven: probeer het model eerst van een simpel katoentje. Dus zonder afwerking, maar gewoon om te kijken of de pasvorm goed is.

Nepleer is een heel lastige "stof" om te naaien, omdat het blijft "plakken" aan je voetje. Om het beter te laten glijden, kun je onder je naaivoetje wat plakband plakken, van die soort waar je op kunt schrijven. Er zijn ook speciale teflon voetjes in de handel, maar die zijn vrij prijzig en volgens alle tips op pinterest werkt dit ook.

Afwerken hoeft niet bij nepleer en gebruik een lange rechte steek bij het stikken (anders gaat het scheuren, omdat de puntjes zo dicht op elkaar een soort van afscheurlijntje vormen). Oefen eerst op de restlapjes van het nepleer even met naaien, dan weet je wat beter wat je te wachten staat.

Google ook even welke naald aanbevolen wordt. Volgens mij kun je gewoon een universele naald gebruiken, maar dat weet ik niet zeker.



Leuk dat je meteen met een rokje begint! Is prima als eerste werkstuk. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nepleer met extra toegift uitknippen, omdat het niet meerekt. Ik zou twee cm extra aanhouden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 01 april 2017 @ 23:36:

Ik zou nepleer met extra toegift uitknippen, omdat het niet meerekt. Ik zou twee cm extra aanhouden.Hier zit rek in
Mijn nepleer rekte ook. Even goed opletten met naaien, want hier rekte de onderkant (waar het transport zit en het snel doorgevoerd wordt) niet gelijk met de bovenkant (waar het voetje de boel tegen zit te houden). Dat los je normaal op met zo'n teflon voetje en ik had de persvoetdruk ook al verlaagd, maar toch was dat niet voldoende om te voorkomen dat de stof wat scheeftrok. Dus echt heel rustig naaien en tijdens het naaien de bovenkant een beetje toegift geven door het voorzichtig onder je voetje te duwen.



En nog een tip: geen spelden gebruiken (die gaatjes blijf je zien), maar speciale klemmetjes of papierklemmetjes of desnoods plakbandjes.



Je hebt niet echt de makkelijkste stof gekozen voor een eerste werkstuk.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet gaat met de tips die beeldig heeft gegeven kan je zowel boven en onder een strook patroonpapier of krant meenaaien. Er zit dan geen nepleer tegen je machine maar papier. Als je klaar bent met naaien dan haal je het papier voorzichtig los.
quote:_Beeldig_ schreef op 02 april 2017 @ 00:34:

Mijn nepleer rekte ook. Even goed opletten met naaien, want hier rekte de onderkant (waar het transport zit en het snel doorgevoerd wordt) niet gelijk met de bovenkant (waar het voetje de boel tegen zit te houden). Dat los je normaal op met zo'n teflon voetje en ik had de persvoetdruk ook al verlaagd, maar toch was dat niet voldoende om te voorkomen dat de stof wat scheeftrok. Dus echt heel rustig naaien en tijdens het naaien de bovenkant een beetje toegift geven door het voorzichtig onder je voetje te duwen.



En nog een tip: geen spelden gebruiken (die gaatjes blijf je zien), maar speciale klemmetjes of papierklemmetjes of desnoods plakbandjes.



Je hebt niet echt de makkelijkste stof gekozen voor een eerste werkstuk.



Dankjewel voor de tip wbt naaien en scheeftrekken. Zal er rekening mee houden.



Dat van het spelden wist ik al

Ik heb het hele patroon uitgetekend (was nog best lastig zeg... Maar volgens mij is het goed zo) en ik ben net begonnen het op de stof uit te tekenen. Ik heb het patroon vastgemaakt met plakbandjes.

Ergens vind Ik het superspannend om er straks de schaar in te gaan zetten... Ik heb, afgezien van wat simpel aan elkaar maken nog nooit iets gedaan qua kleding maken... En zo van niets af aan zelf doen, het is spannend...
Even een vraagje, ik heb ook beleg voor en achter.

Moet ik hier ook extra ruimte voor nemen op de stof? Of moet ik dit gewoon op de patroonmaat knippen?
Voor het beleg knip je ook een naadtoeslag (ik denk dat je dat bedoelt?). Dat zijn de randjes die naast de naad blijven zitten. Niks anders doen met dat patroondeel dus dan wat je met de andere delen ook doet!
Thanks! Nu bezig met het achterpand. Dan ben ik daarmee klaar moet ik gaan knippen...
Knippen is het engst.



Succes!
Post je een foto als ie af is?
Zal ik zeker doen. Helaas zal dat nog wel even duren. De naaimachine doet het niet. Hij heeft jaren stilgestaan en nu wil hij niet.

We krijgen de naaivoet niet omlaag... Het handeltje lijkt lam...
Oh dat is balen!
Ach jee, niet leuk
Nou, een aantal dagen verder inmiddels...

Na heel veel gepiel is het uiteindelijk niet gelukt de machine aan de praat te krijgen...

Maar ik heb een nieuwe machine gekregen! Alvast voor mijn verjaardag, echt superlief!!!



Ik had de stof geknipt, ik heb wat geoefend met nieuwe machine. En het voorpand zit al aan 1 achter pand (2 delen achterpand) vast. Nu kom ik er zojuist achter dat het achterpand 2x hetzelfde heb geknipt ipv in spiegelbeeld

En omdat er een splitje inkomt weet niet goed hoe ik dit moet oplossen....
Alle reacties Link kopieren
Oh jee, dat heb ik ook weleens gedaan.



Ligt eraan hoe ruim je het patroon uit de stof geknipt hebt. Als het je lukt om hem in spiegelbeeld nog eens uit dat verkeerde pand te tekenen, deze keer correct dan is je werk gered en anders moet je nieuwe stof kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven