Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
quote:Frambozen schreef op 27 maart 2017 @ 21:05:

Is het niet te vroeg om al bloemzaden te strooien? Op de zakjes die ik heb staat pas vanaf halverwege mei.heb ze binnen in zaaibak gedaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Frambozen schreef op 27 maart 2017 @ 21:05:

Is het niet te vroeg om al bloemzaden te strooien? Op de zakjes die ik heb staat pas vanaf halverwege mei.Oeps, dochter wilde bloemen in haar tuintje, ik heb helemaal niet gelezen op de zakjes maar het haar gewoon erin laten strooien....
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik ze vorig jaar april gezaaid en het duurde ongeveer 2 weken voor de eerste groene puntjes tevoorschijn kwamen.
Alle reacties Link kopieren
Ahja binnen kan nu al inderdaad. Heb ik geen plek voor want mijn kat loopt gewoon alles van de vensterbank af.



Rosa-rood heb je nog wat over of is alles nu al gezaaid? Misschien loopt het alsnog uit hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rosa-rood schreef op 27 maart 2017 @ 21:07:

[...]





Oeps, dochter wilde bloemen in haar tuintje, ik heb helemaal niet gelezen op de zakjes maar het haar gewoon erin laten strooien....



Volgens mij kan het geen kwaad tenzij het ineens nog hard gaat vriezen, verder duurt het misschien wat langer voor het opkomt.

Geen probleem als dochter een geduldig meisje is
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 27 maart 2017 @ 20:16:

De dikke rooie hier is ook niet vies van op zijn kont slaan, daarentegen heeft hij echter wel een voorkeur voor zachte slaapplekken buiten zoals bovenop mijn nu volop in bloei staande scheefkelk. Die nu dus geplet is Leuk hè, katten?
Alle reacties Link kopieren
Altijd spannend met tuinieren, soms denk je dat je verwaarloosde plantje het loodje legt en gaat ze het ineens weer doen,

of je doet er alles aan om iets in leven te houden en het zakt als een plumpudding in elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Wauw dames wat gaan jullie hard. Wij krijgen 15 mei pas de sleutel, dus moet nog even geduld hebben, maar oh oh mijn handen jeuken..

Vandaag een prachtige klassieke stortdouche van mp opgehaald, de mensen hadden een huis gekocht wat net verbouwd was maar ze vonden het niet mooi dus alles ging eruit. Hoe zonde van dat prachtige huis, en hoe een geluk voor mij, want ik had de douche in de winkel bekeken maar was 800 euro Heb m nu voor 100 euro, hoera!



En toen ik net naar buiten liep zag ik dat ze in de grote verbouwings afval container voor het huis allemaal portugese tegels hadden liggen! Dus ga morgenochtend meteen met vriendlief en de auto de tegels ophalen, gaaf voor in de tuin!!

Ongeveer zulke:

Alle reacties Link kopieren
Oooh fijn he zulke koopjes elisabethrose! Ik heb vorig jaar zo'n granieten waszuil voor 100 euro op de kop getikt inclusief kastje, kraan en aansluit spullen. Mooie douche en tegels zeg!
Alle reacties Link kopieren
Pioenrozen....wat ik ervan weet, is dat ze graag in de zon staan, niet te diep planten en de buurplanten er niet te dicht bij zetten. ze staan graag alleen. Mijn pioen-stek heeft 5 jaar nodig gehad om twee kleine rozen te produceren. Nu, nog eens 2 jaar later, heb ik 5 bloemen in de zomer. Gaat dus niet zo hard.
quote:Frambozen schreef op 27 maart 2017 @ 21:10:

Ahja binnen kan nu al inderdaad. Heb ik geen plek voor want mijn kat loopt gewoon alles van de vensterbank af.



Rosa-rood heb je nog wat over of is alles nu al gezaaid? Misschien loopt het alsnog uit hoor. Die van mij is heel voorzichtig gelukkig.

https://i.imgur.com/hRPnEeb.jpg



Mn bakje wit verven en dan heb ik extra ruimte voor mijn voorzaaisels. Er ligt nog van alles te wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Smurffie schreef op 27 maart 2017 @ 21:13:

[...]





Volgens mij kan het geen kwaad tenzij het ineens nog hard gaat vriezen, verder duurt het misschien wat langer voor het opkomt.

Geen probleem als dochter een geduldig meisje is



Heel geduldig, dus dat scheelt! Ik ben de ongeduldige hier..... Kijk de blaadjes groot! Ook wat aardappeltjes gepoot in haar bakje, ben benieuwd of dat wat gaat doen, waren wat krieltjes die ze vorig jaar had geoogst op 'tuinles' zoals zij het noemt. Mijn moeder had ze bewaard en ze waren flink uitgelopen, dus we gaan het zien.



Morgen naar de markt hier in het dorp, eens kijken of ik nog wat fleurigs kan scoren!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie weken terug al overal bijenmix zaadjes gestrooid. Is al best aan groeien inmiddels! Leuk alle foto's
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isa- schreef op 27 maart 2017 @ 20:20:

Ik heb een vraagje over die pioenrozen. Ik heb twee soorten in de tuin staan, maar ik vind ze nooit zo uitbundig bloeien. Wat is een goede plaats in de tuin: zon, halfschaduw, iets anders?



En ik zoek plantjes die niet te diep wortelen en in arme grond kunnen staan. Hebben jullie ideeën?

Wat bedoel je met arme grond Isa? Is het zandgrond? Dat kan je eventueel verbeteren door er compost doorheen te mengen. Als dat niet mogelijk is: Campanula is een bodembedekker met blauwe bloemen (klokjes) die niet veel eisen aan de grond stelt en niet zo diep wortelt.

Verder denk ik dat je het beste rotstuinplantjes kan nemen, die stellen meestal niet zoveel eisen.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 27 maart 2017 @ 21:18:

[...]





Leuk hè, katten? Geen commentaar
...
Alle reacties Link kopieren
Katten...

Alle reacties Link kopieren
Voor arme grond: pachysandra. Doet het bij mij in een laagje zand met concurrentie van de ligusterhaag.



Plaatje in topic plakken: klik op het icoontje met een berg en plak de url van het plaatje erin. Als je plaatje niet toont heb je geen plakrechten of een foutje gemaakt in de url.



Bij mij komen er ook rode stengels boven! Zouden we allemaal pioenrozen hebben? Ben benieuwd!



Toen ik vorige juni ging verhuizen heb ik stekjes meegenomen van een hortensia, winterjasmijn en ooievaarsbek. Bleef van de zomer niets van over. En nu komt het opeens op! Ik ben zo blij!
Ooh dit is zo tof.



Mijn beste vriendin en ik zijn samen vaak met tuindingetjes bezig. Alleen is het een beetje oneerlijk verdeeld in tuin, ik heb 3x zoveel grond en ook echt 3x zoveel zon. Maar nu kwam ze een vrij volkstuintje tegen wat ze wil gaan nemen. En of ik wilde helpen.



Whoop Whoop
Alle reacties Link kopieren
Wat een lief hoofdje Koettie! Awww.



Fijn dat alles weer opkomt MissMartine!
Iemand hier kan mij misschien wel helpen trouwens. Ik heb een zakje moss rose. En twee blikken schalen van 40 doorsnee, 20 diep..



Kan ik daar aarde en zaadjes ingooien en dat in mijn tuin zetten? Ik kan niet echt iets vinden over binnen/buiten vries enzo.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk voor je vriendin Yl.



Elizabeth, dat is een goede deal zeg! En die tegels ook, mocht je die gratis meenemen? Die zijn behoorlijk populair nu, mijn buuf zoekt er ook naar.
quote:YellowLemon schreef op 28 maart 2017 @ 11:11:

Iemand hier kan mij misschien wel helpen trouwens. Ik heb een zakje moss rose. En twee blikken schalen van 40 doorsnee, 20 diep..



Kan ik daar aarde en zaadjes ingooien en dat in mijn tuin zetten? Ik kan niet echt iets vinden over binnen/buiten vries enzo.Ik heb ook zo'n blikken schaal, ik vraag me af of het mogelijk is daar een paar gaatjes voor de afwatering in te maken. Hij heeft altijd binnen gestaan, maar wil hem nu buiten zetten met éénjarigen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor mary, pak een kruiskop schroevendraaier en een hamer, dan ben je er zo doorheen.
Wat Felix zegt!



Alles waar je buiten plantjes in wil zetten moet iets van gaten hebben zodat het overtollige regenwater weg kan lopen.



Wel een goed idee, ik heb hier denk ik ook nog een pot waar ik een gat in kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Zo, de bak is gevuld met wat leuke paarse plantjes, staat vrolijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven