Omgangsregeling halen & brengen

27-03-2017 12:41 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb advies nodig in het volgende:



Ik heb 2 kinderen van mijn vorige partner, waarvan ik de gehele voogdij draag. (hij heeft ze alleen erkend)

Vanaf de 20 weken zwangerschap van mijn 2e kind voed en onderhoud ik mijn kinderen helemaal zelf.

Dit omdat vader niet tot nauwelijks interesse in zijn kinderen toonde, en er bijvoorbeeld zelf voor koos niet bij de geboorte van zijn 2e kind te zijn en ook niet mee werkte en een vaste omgangsregeling tijdens de mediation en deze domweg stop zette.

Ik geef dit even aan omdat ik geen moeder ben geweest die de omgang frustreerde, maar juist een hoop tijd, moeite en energie erin stopte om hem te pushen een vader te zijn voor zijn kinderen.

Pas 2 jaar geleden, naar ruim 2 jaar niks gehoord te hebben, heeft hij (waarschijnlijk omdat hij nu een nieuwe vriendin heeft) via de rechtbank een omgangsregeling ge-eist, tijdens deze rechtszaak is hij op zijn vingers getikt voor zijn gedrag, maar ondanks dat heeft hij toch omgang toegezegd gekregen via de rechtbank.

Volgens het rechtssysteem in Nederland maakt het niet uit hoelang een vader er zelf bewust voor kiest uit het leven van zijn kinderen te verdwijnen, al was hij 5 of 10 jaar weggebleven, toch heeft hij recht om zijn kind te zien.

Ze hebben het constant over de rechten van de vader, maar hoe zit met dan met de rechten van het kind?



De omgang verloopt alles behalve soepel, beide kinderen hebben sindsdien emotionele problemen en zitten in speltherapie, maar ondanks dat houd ik me netjes aan de afspraak, omdat hij namelijk bij ieder klein akkefietje dreigt met een advocaat.

Wij moeten de advocaatkosten geheel zelf voldoen en hebben geen recht op toevoeging, de kosten lopen inmiddels al in de duizenden euro's waardoor wij ook in de financiële problemen zijn geraakt. Hij betaald niks aan advocaatkosten omdat hij pas sinds kort werkt en dus wel recht heeft op toevoeging, dus kan dreigen en advocaten inschakelen en ons zo langzaam aan kapot maken.



Nu is het probleem als volgt:

Vader woont nu dus in B.... 120 km verderop, waardoor hij dus niet aan sociale activiteiten, sporten, school e.d. kan deelnemen.

Hij komt de kinderen nu om het weekend ophalen en afhankelijk van hun sportactiviteiten is dit op vrijdag of op zaterdag.

Hij rijd in een lease-auto van de zaak en heeft een tankpas van de zaak. De kinderen klagen al vanaf het begin dat ze de rit te vermoeiend vinden, en ik heb dan ook aangegeven dat het voor hun fijner zou zijn als hij dichterbij kwam wonen, maar ondanks dat heeft hij nu sinds kort een nieuwe huisje gekocht in B... (120km verderop) en was zijn mening dat hij echt niet aan het eind van de wereld woont. tot mijn stomme verbazing ontvang ik nu een brief van zijn advocaat waarin HIJZELF aangeeft de rit te vermoeiend te vinden en wil hij dat we het halen en brengen 50/50 gaan verdelen, zo niet dan gaat hij weer een rechtszaak aanspannen....



Ik vlieg al iedere dag op en neer voor mijn kinderen, alle dagen zitten volgepropt met sporten en sociale activiteiten, school, speltherapie voor de kids, logopedie, etc, en daarnaast werk ik nog.

Ik doe dit al 9 jaar in me eentje, ik onderhoud mijn kinderen al 9 jaar lang alleen en nu word er ook nog verwacht dat ik de kinderen in mijn vrije weekend ook nog even 120 km verderop kom brengen, want hij vind het te vermoeiend?

en die kosten komen dan ook nog eens geheel voor mijn eigen rekening, wat in houd dat van het kleine beetje alimentatie die ik nu voor het eerst sinds een paar maanden krijg (200 euro voor 2 kids) vrij weinig overblijft.



Ik zit met mijn handen in het haar en weet niet meer wat ik moet doen.

Dure advocaatkosten kunnen we ons eigenlijk niet meer veroorloven, maar ik blijf van mening dat dit wel het minste is wat hij als vader kan doen na jaren niet na zijn kinderen te hebben omgekeken. Wel de lusten, maar niet de lasten



Ik wil graag weten of er mensen zijn die ervaringen hier mee hebben en of wij überhaupt wel kans hebben om dit in de rechtszaak te winnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoppala schreef op 27 maart 2017 @ 16:55:

Uhh als jouw week zo vol zit dat je geen energie hebt om te rijden en je kinderen de rit ook te vermoeien vinden, moet je misschien eens snijden en de activiteiten. Even helemaal los van deze haal en breng kwestieDenk eerlijk gezegd dat de kinderen die rit misschien niets eens te vermoeiend vinden, maar als je opeens in het weekend naar je vader moet waar je weinig mee hebt, is een ritje ernaartoe wel het laatste waar je zin in hebt. In het weekend wil je als kind gewoon ook lekker uitrusten en je eigen ding doen. En als volwassene trouwens ook
Alle reacties Link kopieren
Snijden in de activiteiten?

De jongste zit op zwemles, heeft logopedie en fysiotherapie voor zn korte spieren en gaat naar speltherapie



De oudste zit ook op speltherapie en traint 2x per week voetbal en 1x per week wedstrijden.



Daarnaast kan ik tegenwoordig wekelijks op school komen, omdat mijn oudste te "slim" is voor zijn leeftijd en problemen heeft zich te uiten.



1 voor 1 activiteiten die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast is het niet bevordelijk om nog meer verandering in hun leven aan te brengen.



En ik werk daarnaast zelf ook nog, waardoor het vaak al passen en meten is om het allemaal geregeld te krijgen. Maar ik ben van mening dat dat er gewoon bijhoort als ouder zijnde.
...
anoniem_283691 wijzigde dit bericht op 27-03-2017 18:03
Reden: Energieverspilling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vaak is het al voldoende dat je een juridisch loket een briefje laat schrijven met het vriendelijke verzoek om zijn inkomensgegevens te verstrekken. Waarschijnlijk trekt hij dan zijn keutel al in.



https://www.juridischloket.nl
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Sorry, je hebt gelijk.

Ik hoor vaker dat ik moet ophouden mezelf zo te verdedigen, omdat het niet nodig is.

Ik heb de laatste 2 jaar zoveel naar me toe geslingerd gekregen, en poging tot afschildering als een gefrustreerde moeder in de rechtbank waarvan ik gelukkig het tegendeel heb kunnen bewijzen in de rechtbank d.m.v echte bewijzen, dat ik daardoor constant in de verdediging schiet.

Ik weet dat er veel moeders de omgang met hun vader frustreren, maar ik heb dat altijd geprobeerd te voorkomen ondanks mijn slechte geschiedenis met mijn expartner. Ik heb daarover bewust niet teveel details verteld omdat ik vind dat dat aan dit onderwerp totaal niets toevoegd.



Ik denk dat ik het gewoon erop ga wagen en het tot een rechtszaak laat komen.

Het gaat mij erom dat de vader zelf die moeite moet nemen voor die ene keer om de week die hij ze ziet .



En bedankt voor al die tips m.b.t. de alimentatie.

Ik vind 200 euro inderdaad erg weinig, maar aan de andere kant ben ik blij dat ik na 9 jaar eindelijk iets krijg.
Wat schandalig inderdaad.

Hij kan als hij ee baan heeft denk ik geen toevoeging meer krijgen dus ik zou hem hier veel succes mee wensen.
Je hoeft je niet te verdedigen tov die nieuwe trend. Dat je als moeder moet bewijzen dat je de omgang niet frustreert.



Ik snap ook wel dat jij het moeilijk hebt gehad en daarnaast vernedering hebt ondergaan.

Zeg het bovenstaande om je te sterken en hoop dat je dit zo ontvangt.



Als hij echt zoveel belang bij de kinderen had dan haalde hij ze op zonder gezeur.

Hoe denk je dat het overkomt bij een rechter dat hij met deze minimale regeling te "moe" is om ze te halen.



Niet onder de indruk raken van dit soort flauwekul je weet inmiddels wie het zegt toch?
Alle reacties Link kopieren
Hij kan nog steeds toevoeging krijgen, omdat ze daarvoor kijken naar het inkomen van 2 jaar geleden en toen werkte hij niet.

Vandaar dat hij ook bij iedere kleine discussie begint te dreigen met zijn advocaat, omdat het hem niks kost en mij enorm veel geld.





En inderdaad ik weet wie het zegt en ik weet hoe het werkelijke verhaal in elkaar steekt en dat probeer ik ook constant tegen mezelf te blijven herhalen, maar het raakt je wel en vooral als ik zie wat het met mijn kinderen heeft gedaan.
Laat hem maar wat dreigen met zijn advocaat.

En desnoods een proces beginnen.



Dan zou ik gelijk beginnen over alimentatie.



Als hij nu wel werkt kan hij die immers betalen.

En zelfs als hij in de bijstand zat vroeger kan hij een minimum aan alimentatie betalen (al was het maar 10 euro per maand per kind).

Dan laat je de boel dus volgend jaar of over 2 jaar herzien omdat hij dus nu meer inkomen heeft.



Jij zorgt zowat fulltime voor de kinderen, rent voor ze, springt voor ze ...

En dan zou je ook nog es elk jaar 5.760 km* mogen gaan rijden omdat hij de keuze heeft gemaakt 120 km verder te gaan wonen.

Met bijhorende benzinekosten en afschrijving van je wagen.



*2 x 240 km per maand x 12 maanden
quote:TrotseMama3 schreef op 27 maart 2017 @ 18:54:

Hij kan nog steeds toevoeging krijgen, omdat ze daarvoor kijken naar het inkomen van 2 jaar geleden en toen werkte hij niet.

Vandaar dat hij ook bij iedere kleine discussie begint te dreigen met zijn advocaat, omdat het hem niks kost en mij enorm veel geld.





En inderdaad ik weet wie het zegt en ik weet hoe het werkelijke verhaal in elkaar steekt en dat probeer ik ook constant tegen mezelf te blijven herhalen, maar het raakt je wel en vooral als ik zie wat het met mijn kinderen heeft gedaan.

Natuurlijk raakt het je. Geen verantwoording nemen en zo weer het leven van jullie gezin binnen wandelen om daarna weer te treiteren met vervoer.



Hij moet overigens ook een eigen bijdrage betalen. Ok peanuts vergeleken bij jou. Maar laat je advocaat maar even een briefje pennen waarin het vervoer terzijde wordt geschoven (tenslotte is hij verhuisd waardoor hij zijn eigen omgangsregeling frustreert, waarom hij die keuze heeft gemaakt is jou onduidelijk en doet ook niet meer ter zake maar dat jij daar niet de rekening van gaat betalen en jij hem verzoekt inkomensgegevens te overleggen tbv de kinderalimentatie.
Ik zou zelf naar Groningen verhuizen of wat ook maar het verste weg is bij die vent. Mijn auto op iemands anders naam zetten, part time gaan werken zodat je wel die toevoeging krijgt en meer alimentatie en laat hem dan maar komen. Hebben je kinderen tenminste rust.
Bovenstaande zeg ik uit boosheid en verdriet voor je kinderen. Hetnis natuurlijk niet zo realistisch.

Maar jee zeg, op je 9e elke 2 weken met een bijna vreemde man mee moeten met een lange autorit.. je zou van minder psychische problemen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf zou ik hier niet in meegaan, nog geen mm. Laat die rechtszaak maar komen. Staat er niets in de omgangsregeling over het vervoer van de kinderen?

In het meest slechte geval moet je de helft van de benzinekosten delen (kilometerprijs ANWB). Het lijkt mij zeer stug dat hij via de rechter kan afdwingen dat jij persoonlijk plaats neemt achter het stuur.



Ik zou langs het Juridisch Loket gaan en het lekker op zijn beloop laten. Als hij al 'een zaak' begint ben je zo maanden verder voordat er ook maar iets begint.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
120km rijden is denk ik anderhalf uur in de auto? Als hij dat al vermoeiend vindt is het wel een enorme drol op een stok zeg.
Alle reacties Link kopieren
Even los van het halen en brengen. Waarom heeft je ex de omgangsregeling via de rechter geëist? Ik snap dat het heel naar is dat hij een poos niet naar ze heeft omgekeken (als dat zo is), maar als vader bij nader inzien toch zijn kinderen wil zien zou je dat als moeder toch moeten aanmoedigen ipv dat hij dit via de rechtbank voor elkaar moet krijgen?



En je hebt het erover dat je kinderen emotionele problemen hebben sinds de omgang, hebben ze deze probleem omdat hun vader zo slecht voor ze zorgt? Of omdat ze merken dat papa en mama het niet zo goed met elkaar kunnen vinden en ze loyaliteitsconflicten krijgen daardoor.



En wat betreft halen en brengen, van de zotte dat hij van jou verwacht dat jij daaraan mee doet, hij woont zover weg, dus het vervoer is zijn verantwoordelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven