Werk & Studie alle pijlers

Ontslag, rechten?

27-03-2017 22:41 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,



Ivm herkenbaarheid kan ik niet teveel in detail treden. Maar net ontslag genomen, wettelijk gezien heb ik een maand opzegtermijn. Nu heb ik nog genoeg compensatie uren en vakantieuren om minstens 3 weken vrij te kunnen nemen. Manager zegt dat dit niet kan omdat hij dan zonder personeel zit. Nu word het werk daar mij nogal onmogenlijk gemaakt en werk er het liefst geen uur meer. Wat zijn mijn rechten? Kan ik die weken vrij eisen?



Alvast bedankt.
quote:Lion1997 schreef op 27 maart 2017 @ 23:20:

[...]





Word ook als werkweigering gezien denk ik? Zullen niet geloven dat ik ziek ben en al helemaal niet 4 weken..Als jij je ziek meldt, zal je werkgever een arbo/bedrijfsarts moeten inschakelen die moet beoordelen of dat terecht is. Ik lees al dan niet terecht wat door de regels heen, er is denk ik een goede reden dat jij echt niet meer daar wil werken.
quote:veensteker schreef op 27 maart 2017 @ 23:21:

Natuurlijk is ziek melden geen optie!Hoezo "natuurlijk" niet ? Ik krijg de indruk dat het (normaal) werken TO onmogelijk wordt gemaakt en dan is ziek melden wel degelijk een optie.
Alle reacties Link kopieren
Je zou natuurlijk ook als een volwassen en verantwoordelijk persoon gewoon die weken komen werken, gewoon omdat je dat contractueel hebt afgesproken en het gewoon volwassen is om je ontslagperiode uit te werken. Dan maar even op de tanden bijten en je rug recht houden. Je gaat er in ieder geval niet als een verslagen hond vandoor en dat is ook wat waard. Sta er boven, dat is vele malen krachtiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 27 maart 2017 @ 23:27:

[...]Hoezo "natuurlijk" niet ? Ik krijg de indruk dat het (normaal) werken TO onmogelijk wordt gemaakt en dan is ziek melden wel degelijk een optie.Werkgever heeft TO nog in ieder geval 1 maand nodig en zal daar het meest maximale uit willen halen, wat hem ook niet kwalijk kan worden genomen. Zolang TO niet aangeeft wat dan "onmogelijk" inhoudt, is het ook nog geen reden tot ziekmelding.
quote:Ariellle schreef op 27 maart 2017 @ 23:23:

[...]





Als jij je ziek meldt, zal je werkgever een arbo/bedrijfsarts moeten inschakelen die moet beoordelen of dat terecht is. Ik lees al dan niet terecht wat door de regels heen, er is denk ik een goede reden dat jij echt niet meer daar wil werken.

Het ingewikkelde is dat to het misschien een hele goede reden kan vinden, maar dat de arbo dat nog niet hoeft te vinden. To is jong en niet op de hoogte van de regels. Het kan zo maar zo zijn dat de werkgever iets normaals heeft gevraagd en dat to dat weigert, waardoor er nu en vervelende situatie ontstaat. Ik noem maar wat dingen: werken op zondag terwijl je de zondagsrust wil respecteren, samenwerken met iemand waar je niet mee overweg kan, werken met radio aan/uit, toetstooster net te laat doorgegeven en niemand kan/wil ruilen...



Het is gissen, omdat to niet wil vertellen wat er aan de hand is. Het kan zijn dat het echt een goede reden is, het kan ook zijn dat het iets is wat bij 'werken' hoort.
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch gewoon op je contract kijken voor hoeveel uur je bent aangenomen?
Ik zal wel weer omringd zijn door aso's en wereldvreemd enzo, maar hier is het erg gebruikelijk om gewoon niet meer om te komen dagen.

Als het om een bijbaan gaat helemaal, maar nu ook weer een collega (onderwijs) die zich heeft ziekgemeld en van de aardbodem verdwenen is.

Wat gaan ze doen, je op staande voet ontslaan? Ik zou dus niet meer gaan onder het mom van: Ik neem nog vakantiedagen op en ben niet lekker ineens, en heb daar nooit een probleem mee gehad.

En ken ook niemand die dat wel ooit heeft gehad.

Ik verbaas me hier altijd over de aanbidding van de baas nooit last van gehad. Ze proberen maar wat joh.
quote:Ariellle schreef op 27 maart 2017 @ 23:21:

en dan kan je altijd nog uitonderhandelen of je doorbetaald krijgt of he het ten koste van je vakantiedagen wil laten gaan.Ziek is ziek en vakantie is vakantie. Als je ziek bent, ga je niet onderhandelen over vakantiedagen, en als je vakantie wil dan meld je je niet ziek.
quote:-NummerZoveel- schreef op 28 maart 2017 @ 07:10:

[...]





Ziek is ziek en vakantie is vakantie. Als je ziek bent, ga je niet onderhandelen over vakantiedagen, en als je vakantie wil dan meld je je niet ziek.Dat ligt natuurlijk wat genuanceerder als er sprake is van situationele arbeidsongeschiktheid.
quote:Het-groepje schreef op 28 maart 2017 @ 06:56:

Ik zal wel weer omringd zijn door aso's en wereldvreemd enzo, maar hier is het erg gebruikelijk om gewoon niet meer om te komen dagen.

Als het om een bijbaan gaat helemaal, maar nu ook weer een collega (onderwijs) die zich heeft ziekgemeld en van de aardbodem verdwenen is.

Wat gaan ze doen, je op staande voet ontslaan? Ik zou dus niet meer gaan onder het mom van: Ik neem nog vakantiedagen op en ben niet lekker ineens, en heb daar nooit een probleem mee gehad.

En ken ook niemand die dat wel ooit heeft gehad.

Ik verbaas me hier altijd over de aanbidding van de baas nooit last van gehad. Ze proberen maar wat joh.



Aanbidding van de werkgever? Wat dacht van simpelweg het nakomen van de contractuele verplichtingen die je zelf bent aangegaan toen je de arbeidsovereenkomst tekende? Om van professionaliteit in je werk en de eer aan jezelf houden maar niet te spreken.



Geen problemen krijgen bij wegblijven is overigens puur mazzel hebben, want zoals al eerder is gezegd kan een werkgever er ook voor kiezen om een dure uitzendkracht op jouw kosten in te huren. En dat komt ook zeer regelmatig voor, want genoeg bedrijven zetten alleen medewerkers in als zij die ook echt nodig hebben, en vertikken het om zelf de rekening op te pakken voor asogedrag van onfatsoenlijke medewerkers.
quote:Ariellle schreef op 28 maart 2017 @ 07:17:

[...]

Dat ligt natuurlijk wat genuanceerder als er sprake is van situationele arbeidsongeschiktheid.Situationele arbeidsongeschiktheid wordt nog maar zeer zelden als legitiem ziekteverzuim aangemerkt en kan opgevat worden als werkweigering.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uren contract heb je?

Wellicht met 0 uren hoef je niet meer op te komen dagen.

Probeer wel altijd goed uit elkaar te gaan! Ik ben een keer met ruzie uit elkaar gegaan, was jong en kon me allemaal geen moer schelen. Toen paar jaar later op werk, werd mijn leidinggevende van destijds aangenomen die ik moest inwerken. Nogal lastige situatie..
quote:-NummerZoveel- schreef op 28 maart 2017 @ 07:18:

[...]





Aanbidding van de werkgever? Wat dacht van simpelweg het nakomen van de contractuele verplichtingen die je zelf bent aangegaan toen je de arbeidsovereenkomst tekende? Om van professionaliteit in je werk en de eer aan jezelf houden maar niet te spreken.



Geen problemen krijgen bij wegblijven is overigens puur mazzel hebben, want zoals al eerder is gezegd kan een werkgever er ook voor kiezen om een dure uitzendkracht op jouw kosten in te huren. En dat komt ook zeer regelmatig voor, want genoeg bedrijven zetten alleen medewerkers in als zij die ook echt nodig hebben, en vertikken het om zelf de rekening op te pakken voor asogedrag van onfatsoenlijke medewerkers.



Heb zelf aan beide kanten gewerkt en nog nooit meegemaakt, en al helemaal niet bij bijbaan achtige functies.

Alsof de werkgever naar to geen verplichtingen heeft en tegen haar zin in extra mag inzetten buiten contracturen om.

Als manager had ik geen zin in gedemotiveerde mensen dus geen zin meer dan doei, en liefst op vakantiedagen, scheelde weer gedoe.

Ken alleen uit jurisprudentie die fanatiekelingen die mensen met een vakantiebaantje (die er andersom zo worden uitgeflikkerd) willen belasten met extra kosten. In werkelijkheid wordt er naar redelijkheid en billikheid gekeken en niemand neemt die moeite voor een maandje.
quote:Het-groepje schreef op 28 maart 2017 @ 07:57:

[...]

Heb zelf aan beide kanten gewerkt en nog nooit meegemaakt, en al helemaal niet bij bijbaan achtige functies.

Alsof de werkgever naar to geen verplichtingen heeft en tegen haar zin in extra mag inzetten buiten contracturen om.

Als manager had ik geen zin in gedemotiveerde mensen dus geen zin meer dan doei, en liefst op vakantiedagen, scheelde weer gedoe.

Ken alleen uit jurisprudentie die fanatiekelingen die mensen met een vakantiebaantje (die er andersom zo worden uitgeflikkerd) willen belasten met extra kosten. In werkelijkheid wordt er naar redelijkheid en billikheid gekeken en niemand neemt die moeite voor een maandje.Ik heb ook aan beide kanten gezeten, al jaren, en het wordt wel degelijk gedaan. En juist bij bijbanen waarin met name de jeugd van tegenwoordig meent recht te hebben op alles wat ze willen en maling heeft aan verplichtingen, en er dus helaas soms voorbeelden gesteld moeten worden om de continuïteit van het bedrijf niet in gevaar te brengen.
Als het echt niet te doen is voor je, dan maar ziekmelden als ik hier al die horrorverhalen lees over wat een werkgever allemaal kan doen als je oh zo brutaal zou zijn om je vakantiedagen op te nemen.

Dan ga ik er even vanuit dat je werkgever zich niet als goed werkgever gedragen heeft voor het gemak. Dat lijkt me aan TO om te beoordelen, niet aan ons.



Tegen de tijd dat je je verhaal gedaan hebt bij de bedrijfsarts zie je wel weer verder.
quote:-NummerZoveel- schreef op 28 maart 2017 @ 08:08:

[...]





Ik heb ook aan beide kanten gezeten, al jaren, en het wordt wel degelijk gedaan. En juist bij bijbanen waarin met name de jeugd van tegenwoordig meent recht te hebben op alles wat ze willen en maling heeft aan verplichtingen, en er dus helaas soms voorbeelden gesteld moeten worden om de continuïteit van het bedrijf niet in gevaar te brengen.Tuurlijk. Kan jou het bedrijfsbelang schelen, pedagogiek voor alles.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt in elk geval het recht om je jas en tas te pakken als je uren van die week erop zitten. Dus als jij een contract hebt voor 8 uur (voor bijvoorbeeld de zaterdag) en op maandag ingepland was van één tot zes, en op dinsdag om negen uur weer begint, dan kun je op dinsdag om twaalf uur zeggen dat je je uren erop hebt zitten en dus deze week niet meer komt.



Je bent blijkbaar nog jong genoeg. Bazen weten dat je op jonge leeftijd weinig zegt en veel doet. Ik ben zelf begonnen op mijn vijftiende, mijn dochter op haar zestiende. Heel herkenbaar helaas.

Overigens; ik had een baas die flink misbruik van me maakte terwijl ik toen 16 was, na een half jaar greep mijn moeder in. Hoewel ik zelf al een paar keer had aangegeven dat ze te ver gingen, trokken ze zich daar niks van aan en ik ben dan zo aardig, ik laat mijn collega´s niet in de steek. Maar er kwam dus een dag dat mijn moeder zei ´je gaat niet meer´ en mij bij de baas ziek meldde. Daar kon hij het mee doen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 28 maart 2017 @ 07:57:

[...]





Heb zelf aan beide kanten gewerkt en nog nooit meegemaakt, en al helemaal niet bij bijbaan achtige functies.

Alsof de werkgever naar to geen verplichtingen heeft en tegen haar zin in extra mag inzetten buiten contracturen om.

Als manager had ik geen zin in gedemotiveerde mensen dus geen zin meer dan doei, en liefst op vakantiedagen, scheelde weer gedoe.

Ken alleen uit jurisprudentie die fanatiekelingen die mensen met een vakantiebaantje (die er andersom zo worden uitgeflikkerd) willen belasten met extra kosten. In werkelijkheid wordt er naar redelijkheid en billikheid gekeken en niemand neemt die moeite voor een maandje.



Hoewel ik het wel met je eens ben, denk ik toch dat het in dit geval anders is, want als TO niks uitvoerde zou ze niet méér ingepland worden en zouden ze haar ook niet dwingen om uit te werken. Dan zouden ze allang blij zijn dat ze wil vertrekken.



Ik heb zelf trouwens een contract van 0-12 uur, maar ben nog niet onder de 16 geweest. Daarbovenop nog regelmatig teamvergaderingen en trainingen plus bijeenkomsten ivm nieuwe producten. Deze week heb ik dus vanavond van zes tot tien zo´n bijeenkomst, donderdag een training van negen tot vijf, zaterdag eerst een overleg en een presentatie, waardoor ik om half tien begin en doorgaans gaan we rond half zeven de deur uit, zondag is dan van twaalf tot zes.



En dan hebben we het hier dus over een weekendbaan .



(Maar ik klaag niet).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Je ziek melden omdat je werk onmogelijk gemaakt wordt is een goede reden hoor, daar kom je mee weg.
Alle reacties Link kopieren
wat doet de wg dan om je het werken onmogelijk te maken?
quote:Het-groepje schreef op 28 maart 2017 @ 08:47:

[...]

Tuurlijk. Kan jou het bedrijfsbelang schelen, pedagogiek voor alles.Ik denk dat jij niet helemaal snapt wat bedrijfsbelang betekent.
quote:Potplant schreef op 28 maart 2017 @ 09:01:

Je ziek melden omdat je werk onmogelijk gemaakt wordt is een goede reden hoor, daar kom je mee weg.Alleen bij een hele slechte arbo-arts.
quote:Ceylon schreef op 28 maart 2017 @ 08:53:

Je hebt in elk geval het recht om je jas en tas te pakken als je uren van die week erop zitten. Dus als jij een contract hebt voor 8 uur (voor bijvoorbeeld de zaterdag) en op maandag ingepland was van één tot zes, en op dinsdag om negen uur weer begint, dan kun je op dinsdag om twaalf uur zeggen dat je je uren erop hebt zitten en dus deze week niet meer komt. Nee dus. Als je meer uren wordt ingepland dan is afgesproken, en je wil niet meer dan de overeengekomen uren werken, dan ga je in overleg met de werkgever op het moment dat je rooster bekend wordt, en loop je niet zomaar halverwege een dienst weg omdat je uren er op zitten.
Alle reacties Link kopieren
Om op iedereen te reageren word een beetje erg veel, maar wel bedankt voor alle reacties. Ik heb een 10 uren contract, maar sta deze week bijvoorbeeld het dubbele ingepland.



Het is absoluut niet mijn bedoeling om associaal niet meer op te komen dagen, al zou ik dat stiekem wel willen haha. Zoals iemand al zei, ik ben nog jong en trek niet gelijk mijn mond open. Inderdaad hebben mijn ouders en andere mensen uiteindelijk zelf gezegd dat hoe ik behandel word, niet oke is. Ik ben jong, kan veel werken en trek mijn mond niet over alles open waardoor ik nu als voetveeg gebruikt word.



Ben ook bang dat de arbo arts de situatie niet 'erg' genoeg vind. Het is vooral een conflict tussen mij en de leiding.



Het ziet er dus inderdaad naar uit dat ik die 4 weken toch zal moeten volmaken. Ik zag wel veel opmerkingen over contract uren en mijn rechten. Hoe zit dat precies? Als ze mij meer uren dan mijn contract inplannen, dan zou ik er iets van mogen zeggen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lion1997 schreef op 28 maart 2017 @ 10:40:





Het ziet er dus inderdaad naar uit dat ik die 4 weken toch zal moeten volmaken. Ik zag wel veel opmerkingen over contract uren en mijn rechten. Hoe zit dat precies? Als ze mij meer uren dan mijn contract inplannen, dan zou ik er iets van mogen zeggen?



Ja dat mag je. Je moet tien uur werken dus je mag aangeven; het spijt me maar ik kan volgende week maar maximaal tien uur werken.



Zo´n contract werkt twee kanten op he. Je werkgever moet zich houden aan die minimaal tien, meer mag. De werknemer moet zich houden aan die tien, meer mag.

Uiteraard dien je dat te overleggen, zoals Nummerzoveel aangeeft. Maar eerlijk, als ze mij zouden ´pesten´ zou ik daar wel korte metten mee maken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven