Verminderde melkproductie bij borstontsteking, tips?

27-03-2017 17:43 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier weken geleden ben ik bevallen. Sindsdien gaf ik volledig borstvoeding, wat eigenlijk zonder problemen verliep. Kindje meldt zich goed, en is na het drinken voldaan. Als ik een keer afkolfde, had ik met gemak 100 ml in tien minuten-kwartier.

Tot ik dit weekend een dubbele borstontsteking kreeg, zowel links als rechts. Ivm toename van de klachten ben ik met antibiotica gestart. Helaas is mijn melkproductie dramatisch terug gelopen. Op aanraden van de verloskundige kolf ik iedere vier uur volledig af, en als ze zich tussendoor meldt krijgt ze uiteraard ook de borst. Bij het kolven heb ik rechts max 20 ml, links meestal 30-40 (ook als ze zich tussendoor niet gemeld heeft). Na het voeden is ze ook duidelijk niet voldaan, wat we oplosten met eerder afgekolfde melk (van nu en vriezervoorraad). Helaas zijn we nu door de volledige voorraad heen. Ik vind het heel moeilijk dat ik haar niet genoeg kan geven, dus ben dringend op zoek naar tips om mijn melkproductie op te krikken. Iemand..?



Nb: voor eventuele noodgevallen heb ik een proefset flesvoeding in huis, maar daar wil ik liever nog niet mee beginnen. Luiers zijn wel nog goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er in jouw plaats voor kiezen vannacht wel aan te leggen, en als dat niet genoeg is kv geven. Nachtelijke kolfavonturen zou ik uitstellen tot je weer iets fitter bent. Nachtrust is als je hartstikke ziek bent belangrijk, en je productie opkrikken gaat waarschijnlijk beter als je net weer wat fitter bent. Dat duurt als het goed is niet heel lang.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo'n koorts hebt en ligt te zweten, drink je zelf wel genoeg? Droog je niet uit?
Alle reacties Link kopieren
Oxytocine neusspray zorgt ervoor dat de melk die erin zit er beter uitkomt, hiervoor moet je wel even langs de huisarts voor een recept. Hiermee kreeg ik m'n borsten helemaal leeg (ook handig voor straks om nieuwe ontstekingen te voorkomen)



Verder heb ik in het begin vaak iedere dag een uur geclusterd en heb ik op een gegeven moment domperidon gebruikt, het werkte als een trein. Maar dit product wordt sterk afgeraden...
Alle reacties Link kopieren
quote:thee_leutje101 schreef op 28 maart 2017 @ 00:24:

Als je zo'n koorts hebt en ligt te zweten, drink je zelf wel genoeg? Droog je niet uit?Ik doe echt mijn best, maar er lijkt bijna niet tegen aan te werken te zijn. Iedere nacht kan ik zeker drie keer een droge pyjama aan doen omdat ik dan over mijn hele lijf doorweekt ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 28 maart 2017 @ 00:14:

Ik zou er in jouw plaats voor kiezen vannacht wel aan te leggen, en als dat niet genoeg is kv geven. Nachtelijke kolfavonturen zou ik uitstellen tot je weer iets fitter bent. Nachtrust is als je hartstikke ziek bent belangrijk, en je productie opkrikken gaat waarschijnlijk beter als je net weer wat fitter bent. Dat duurt als het goed is niet heel lang.Dat nachtelijk kolven doe ik op aanraden van de verloskundige om zo de ontsteking te tackelen. En daarbij leek het me zelf belangrijk om die productie te stimuleren.
Hoe gaat het inmiddels met je?
Alle reacties Link kopieren
Lief dat je het vraagt. Mijn koorts is wat minder, waardoor het makkelijker is om zelf voor haar te zorgen (eerder kon ik haar niet eens oppakken). Gisteren heeft ze de hele dag bij me in bed gelegen. Ze meldde zich ontzettend vaak en daar heb ik maar gewoon aan toegegeven. Merkte ook dat ze minder gefrustreerd was, dus misschien inmiddels meer melkproductie? Afkolven heb ik even niet gedaan (ging ook niet, want ze wilde zelf steeds drinken).
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik ben aan de borstvoedingsthee. Best lekker!
Wat fijn dat het de goede kant op gaat, kan je de onsteking weg masseren? Super dat je haar gister zo vaak hebt kunnen aanleggen, goed voor je ontsteking en je productie, als ze niet geklaagd heeft zou het ook genoeg moeten zijn geweest.

Beterschap nog!
Alle reacties Link kopieren
Dankje!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het al wat beter lijkt te gaan. Bij mij is een (opkomende) borstontsteking ook vaak samengegaan met verstopte melkkanaaltjes. Dan is er wel melk, maar komt het er moeilijk uit. Borsten voor het kolven warm maken (douchen of speciale kompressen die je in de magnetron kunt doen), zorgt ervoor dat de melk makkelijker gaat stromen. Lecithine supplementen kunnen ook helpen verstoppingen (en daardoor ontstekingen) te voorkomen. Misschien dat je hier nog iets aan hebt. En verder blijven aanleggen en volhouden idd, zoals de rest ook aangeeft! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dankje Koekie, fijne tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven