Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Als je zoveel bent afgevallen is het misschien juist een goed moment om bewust te kijken wat je echt leuk vindt en wat te nieuwe dingen kopen. In niet passende kleding lopen kan niet de bedoeling zijn, toch? Dan koop je omdat je het nodig hebt, en niet uit een soort verslaving of omdat je perse de laatste trend wilt volgen.



Ik vind het al heel goed dat je er zo bewust mee bezig bent! Ik zou waarschijnlijk juist helemaal los gaan, als ik zo was afgevallen
Alle reacties Link kopieren
Oeps! 2 maanden volgehouden en gisteren gezwicht bij de hunkemoller voor 2 mooie setjes. Was eigenlijk ook wel nodig. En lingerie is niet hetzelfde als kleding toch?????

Ik ga ook proberen een jurkje te maken waar een gaatje in zit. Ik ben benieuwd of het gaat lukken
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig tellen schoenen niet mee anders was ik af!



Ze hebben 2 paar hardloopschoenen (Nikes) van mij gestolen!

Voor mijn deur op mijn verdieping!

Vuile RATTEN, nu moet ik nieuwe kopen anders kan ik ook niet gaan sporten.
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Jane-Ice schreef op 05 maart 2017 @ 15:41:

Gelukkig tellen schoenen niet mee anders was ik af!



Ze hebben 2 paar hardloopschoenen (Nikes) van mij gestolen!

Voor mijn deur op mijn verdieping!

Vuile RATTEN, nu moet ik nieuwe kopen anders kan ik ook niet gaan sporten.Zo zeg dat is echt lullig, volgende paar maar niet meer buiten laten staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zinerva schreef op 05 maart 2017 @ 15:45:

[...]





Zo zeg dat is echt lullig, volgende paar maar niet meer buiten laten staan.



Nee zeker niet!



Gelukkig hebben ze niet ingebroken!
Prrrr, mauw miawwwww.
Wat rot zeg Jane ice!



Hier nog steeds goed bezig. Inmiddels vallen sommige kledingstukken die ik veel draag uit elkaar en die gaan dan ook weg. Heb soms wat moeite een goede vervanger te vinden in m'n kast, maar ik heb nog steeds altijd iets om aan te trekken
Bij mij vallen in sommige kledingstukken ook de gaten, ik probeer het meeste gewoon te repareren.
Zinerva, dat doe ik ook hoor. Of beter gezegd, dat doen onze moeders



Maar vaalheid, zwaar gepilde stof, vervilte wol, onuitwasbare vlekken en stinkende oksels hebben hier de laatste tijd vaker roet in het eten gegooid.



Misschien wel leuk om te melden dat mijn vriend ook geen kleding meer wil kopen. Hij heeft aardig wat liggen en wil eerst zijn 'voorraad' opmaken voor hij weer wat koopt. Hoera!
quote:Minimalista schreef op 13 maart 2017 @ 20:06:

Zinerva, dat doe ik ook hoor. Of beter gezegd, dat doen onze moeders



Maar vaalheid, zwaar gepilde stof, vervilte wol, onuitwasbare vlekken en stinkende oksels hebben hier de laatste tijd vaker roet in het eten gegooid.



Misschien wel leuk om te melden dat mijn vriend ook geen kleding meer wil kopen. Hij heeft aardig wat liggen en wil eerst zijn 'voorraad' opmaken voor hij weer wat koopt. Hoera!@minimalista: wat betreft het okselprobleem, heb je al eens schoonmaakazijn geprobeerd? Hierover las ik op dit forum een hele tijd geleden. Volgens mij was er ooit een apart topic over hetzelfde probleem.
quote:vlinder021 schreef op 13 maart 2017 @ 20:37:

[...]





@minimalista: wat betreft het okselprobleem, heb je al eens schoonmaakazijn geprobeerd? Hierover las ik op dit forum een hele tijd geleden. Volgens mij was er ooit een apart topic over hetzelfde probleem.Dank je voor het meedenken, lief! Ik ken het topic en heb er al verschillende opties uit geprobeerd, waarvan glansspoelmiddel het beste werkte bij ons. Maar na jarenlang wekelijks een shirt dragen raakt de stof gewoon 'verzadigd' met die geur ofzo. Ik vind het geen slechte score eigenlijk qua duurzaamheid, zes jaar keer 52 weken is meer dan 300 keer dragen en wassen. Dan koop ik met liefde een stel nieuwe shirts.
Alle reacties Link kopieren
Begin september vorig jaar ben ik begonnen met een jaar lang geen kleding te kopen. Het laatste wat ik had gekocht aan kleding was begin augustus.



Toen het richting winter ging en de temperatuur flink daalde heb ik een paar truien in moeten slaan. Mijn zoontje heeft verborgen reflux en ik redde het niet met de was om alles op tijd weer droog te hebben. Blijven doorlopen met kleding die naar de rotte melk stinkt was ook geen optie . Behalve dat, heb ik verder niets gekocht. Nog geen paar sokken.



Tot mijn grote verbazing heb ik er geen enkele moeite mee! Als ik geen extra warmere kleding nodig had gehad, had ik het makkelijk niet gekocht. Mijn garderobe is nog steeds uitgebreid genoeg om gevarieerd te kleden en ook voor de komende lente- en zomerperiode voorzie ik geen enkel probleem. Die maanden moeten prima door te komen zijn met wat ik heb.



Wat ik ook heb gemerkt is, hoewel ik de challenge alleen voor mezelf ben aangegaan, dat ik ook een stuk minder kleding voor de kinderen insla. Op de een of andere manier zag ik pas in hoeveel kleding ze al hebben, toen ik stopte met kopen om aan te vullen. En dat geeft toch weer een stukje rust.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook heb gemerkt is, hoewel ik de challenge alleen voor mezelf ben aangegaan, dat ik ook een stuk minder kleding voor de kinderen insla. Op de een of andere manier zag ik pas in hoeveel kleding ze al hebben, toen ik stopte met kopen om aan te vullen. En dat geeft toch weer een stukje rust.[/quote]



Ik herken dit ook wel. Heb voor mn dochters eigenlijk ook niet veel meer gekockt. Een paar dingen in de sale voor komend jaar. Ik ben alleen bang dat ik voor het voorjaar en de zomer wel moet gaan kopen. Ik denk dat ze echt overal uit zijn gegroeid. Van de week maar eens goed de kast in duiken.

Voor mezelf hoef ik niets, heb meeeer dan genoeg. Laat het zonnetje maar komen
Als schoenen, sokken en kollen tegen vrieskou niet meetellen dan heb ik bijna 6 maanden niets meer gekocht.

Ik heb wel orde gemaakt. Ben een trui en jas kwijt. Ook twee dunnere vesten waarvan ik los gelaten knoop wilde vast zetten.

Wel een ander vest gevonden dat vergeten was.



Ik merk wel dat als je weinig koopt. Er aanvulling nodig is. Genoeg in de kast op zich, maar weinig voor combinaties. Dan past het net of helemaal niet. Vorig jaar per ongeluk een was van 40 op 60 ° gedraaid. Daarvan is niets vervangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poppy4 schreef op 27 maart 2017 @ 11:43:

Wat ik ook heb gemerkt is, hoewel ik de challenge alleen voor mezelf ben aangegaan, dat ik ook een stuk minder kleding voor de kinderen insla. Op de een of andere manier zag ik pas in hoeveel kleding ze al hebben, toen ik stopte met kopen om aan te vullen. En dat geeft toch weer een stukje rust.Bovenstaand inzicht was hier ook, maar juist andersom. Voor mijn kinderen had ik het uitgangspunt genomen van moeders minimalisme van tien setjes voor een seizoen. Want ik vond het zonde als er weer kledingstukken te klein waren die niet of nauwelijks gedragen waren. En inmiddels kunnen ze nog weleens langer dan een dag doen met een kledingstuk nu ze groter worden. Maar hierdoor dus zag ik ook dat ze minder nodig hebben dan je denkt en dat dat voor mij ook geldt. Ik had zelf afgelopen winter eigenlijk net te weinig truien vond ik maar kon er maar één naar mijn zin vinden (ik lees mee met de challenge, maar doe niet mee). Tot mijn verbazing was het geen probleem. De enkele keer dat je misgrijpt kun je altijd wel iets verzinnen dat warm genoeg is als alternatief, zoals een vest met shirt eronder, zolang je maar blij bent met wat er in je kast ligt. Verder was heel positief dat ik de truien die ik heb ook veel gedragen heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:Skye_ schreef op 27 maart 2017 @ 14:13:

[...]





Bovenstaand inzicht was hier ook, maar juist andersom. Voor mijn kinderen had ik het uitgangspunt genomen van moeders minimalisme van tien setjes voor een seizoen. Want ik vond het zonde als er weer kledingstukken te klein waren die niet of nauwelijks gedragen waren. En inmiddels kunnen ze nog weleens langer dan een dag doen met een kledingstuk nu ze groter worden. Maar hierdoor dus zag ik ook dat ze minder nodig hebben dan je denkt en dat dat voor mij ook geldt. Ik had zelf afgelopen winter eigenlijk net te weinig truien vond ik maar kon er maar één naar mijn zin vinden (ik lees mee met de challenge, maar doe niet mee). Tot mijn verbazing was het geen probleem. De enkele keer dat je misgrijpt kun je altijd wel iets verzinnen dat warm genoeg is als alternatief, zoals een vest met shirt eronder, zolang je maar blij bent met wat er in je kast ligt. Verder was heel positief dat ik de truien die ik heb ook veel gedragen heb.



Herkenbaar, dat is hier dus het geval. Sommige kledingstukken van de kinderen hangen zo goed als ongedragen in de kast stof te verzamelen totdat ik het een keertje pak en het inmiddels te klein blijkt te zijn geworden.



Hoe heb je die tien setjes gesorteerd, welke criteria heb je gebruikt als ik vragen mag? Ik heb me er nog niet toe kunnen zetten de kleding van de kinderen op-, in- en uit- te ruimen nu de lente er is. Lijkt me een goed moment om eens een eerste echte sorteerpoging te wagen.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Alle reacties Link kopieren
quote:Poppy4 schreef op 27 maart 2017 @ 20:05:

[...]





Herkenbaar, dat is hier dus het geval. Sommige kledingstukken van de kinderen hangen zo goed als ongedragen in de kast stof te verzamelen totdat ik het een keertje pak en het inmiddels te klein blijkt te zijn geworden.



Hoe heb je die tien setjes gesorteerd, welke criteria heb je gebruikt als ik vragen mag? Ik heb me er nog niet toe kunnen zetten de kleding van de kinderen op-, in- en uit- te ruimen nu de lente er is. Lijkt me een goed moment om eens een eerste echte sorteerpoging te wagen.Ik stuur je er wel ff een pb over, anders wordt he zo off-topic en een wat lange post ben ik bang
Ik vind het ook interessant Skye en hoop eigenlijk dat je het toch ook hier wilt posten. Ik wil voor mezelf ook die kant op, net zoiets als project 333, en ben benieuwd naar jouw verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Minimalista schreef op 29 maart 2017 @ 16:00:

Ik vind het ook interessant Skye en hoop eigenlijk dat je het toch ook hier wilt posten. Ik wil voor mezelf ook die kant op, net zoiets als project 333, en ben benieuwd naar jouw verhaal.



Nou, de verwachtingen zijn volgens mij wat hooggespannen Voor mij is het een handig hulpmiddel gebleken dat inzicht gaf.

Ik zal jou ook een pb erover sturen als je die mogelijkheid aanzet, staat nu niet aan. Wie weet word je ermee op weg geholpen.
Ik heb het aangezet Skye, dank alvast!
Ik ben uit mijn broek gescheurd



Ik heb nu nog maar 2 spijkerbroeken.... Een skinny en een normale. Ben nu echt aan het twijfelen of ik een nieuwe ga kopen, of het de zomer uitzing met wat ik heb (heb nog wel wat rokken en een jurkje)... Maar je kunt me normaal bijna uittekenen in een zwarte skinny (waar ik er 2 van had en nu nog maar 1)... Pff aan de andere kant is dat misschien ook wel weer onderdeel van de challenge....
Alle reacties Link kopieren
Ik merk ook ongezien dat er veel kleding in de kast van de kleine komt, die uiteindelijk weinig gedragen wordt.



@kraaienpootje; Wat vervelend. In principe zouden twee spijkerbroeken genoeg moeten zijn, als je ook nog jurkjes en rokjes draagt. Maar snap dat je nu wel twijfelt of je een nieuwe moet kopen. Als je ze veel draagt, kan je hem gewoon kopen (of misschien wachten tot een sale).



Ik had in de aanbieding twee vestjes gekocht, draag altijd jurkjes en veel zijn zonder mouw, dus dan is een vestje ideaal. En mijn andere vestje is nodig aan vervanging toe. Maar ze zijn veel te groot, was maat S, maar het ziet er niet uit. Echt totaal geen vorm. Dus die gaan terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:Skye_ schreef op 28 maart 2017 @ 18:28:

[...]





Ik stuur je er wel ff een pb over, anders wordt he zo off-topic en een wat lange post ben ik bang Bedankt voor je berichtje! Heb je een pb teruggestuurd .
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaienpootje schreef op 29 maart 2017 @ 22:13:

Ik ben uit mijn broek gescheurd



Ik heb nu nog maar 2 spijkerbroeken.... Een skinny en een normale. Ben nu echt aan het twijfelen of ik een nieuwe ga kopen, of het de zomer uitzing met wat ik heb (heb nog wel wat rokken en een jurkje)... Maar je kunt me normaal bijna uittekenen in een zwarte skinny (waar ik er 2 van had en nu nog maar 1)... Pff aan de andere kant is dat misschien ook wel weer onderdeel van de challenge....



Anders kijk je het een week of twee aan zoiets? Als je tijdens die 14 dagen geen enkele moeite hebt je anders te kleden zou ik het laten, maar als je minstens 14 ochtenden denkt: "Shit, waarom heb ik geen zwarte skinny!" dan koop je er 1.



Enneh, hoe ben je eruit gescheurd ?
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Oeh, lijkt me een mooie uitdaging. Ik heb zóveel in m'n kast liggen. Ik kan vast van 1 april tot 1 april niks meer kopen.

Krijg ook best veel en ruil daarnaast ook wel eens. Dus stiekem doe ik het al .
Alle reacties Link kopieren
Skye, ik ben ook heel geïnteresseerd. Ik hoor graag hoe je dit doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven