Gezondheid alle pijlers

Voedingssonde in Jejunum

29-03-2017 20:23 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zgn J-tube, ofterwijl een voedingssonde in mijn jejunum. Helaas heb ik veel problemen met verlies van gal. Gedurende de dag moet ik zo'n 3 keer mijn verband verschonen plus dat mijn huid er helemaal stuk van gaat. Ik heb deze tube nu bijna een jaar en heb er constant last van. Helaas is zonder sonde ook niet mogelijk, ik heb naast MS ook Gastroparesis (maagverlamming) waardoor eten e.d. veels te lang achterblijft in mijn maag. Vooral ivm medicijngebruik is dit een vervelend verhaal want de meds blijven dus ook achter in de maag en doen hun werking niet. Ik eet nog vrij normaal en heb alleen wat bijvoeding via de sonde.



Herkent iemand dit probleem of juist niet? Ik lees graag jullie verhalen.

Groetjes, Fant
Optimist tot in de kist!
wellicht eens informeren bij je arts?
Alle reacties Link kopieren
Wellicht kun je met de arts barrière creme bespreken? Dat beschermt de huid rondom de opening. Kan veel helpen.
Alle reacties Link kopieren
Gaat de huid stuk van de pleister zo vaak verwisselen of van het gal?
Alle reacties Link kopieren
Ben ondertussen al tig keer bij diverse dokters geweest. Gisteren besloten om van een kangaroe sonde naar (weer) naar een button te gaan. Ik gebruik ook al barriere creme maar dat helpt niks, de gal tast de huid enorm aan, er is een stuk van 5cm x 5cm compleet rauw, zelfs de creme pakt niet goed die zwemt er lijkt wel overheen. De pleisters zijn niet het probleem.
Optimist tot in de kist!
Alle reacties Link kopieren
Is een PEG-sonde eventueel een (tijdelijk) alternatief?
Alle reacties Link kopieren
Heb je ervaring met WBF doekjes?



Ik heb clienten gehad waar barierre creme niet goed werkte en WBF doekjes wel.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Metalline gaasjes zouden ook een uitkomst kunnen zijn...Die worden eigenlijk gebruikt voor brandwonden. Dit omdat het niet blijft plakken aan de huid of aan de viezigheid die eruit komt. Deze worden bij onze clienten veelvuldig gebruikt.
aan het typen......
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Canada en weet niet wat WBF doekjes zijn maar zal ze eens googlen.

Waarom zou een peg sonde een alternatief kunnen zijn? Ik had ooit ook een maagsonde om te "ontluchten" maar dat was ook een en al ellende en die hebben ze eruit gehaald. De dok zegt hier dat mijn lichaam het ding afstoot. Het enige alternatief waar hij het overhad is een pyloriplasti maar dat is ook nog een hele grote ingrijp met veel risico's.
Optimist tot in de kist!
Alle reacties Link kopieren
Frikandel (ik krijg zin aan je )



Die gaasjes heb ik een paar weken geleden gehad toen ik in het zkhs lag, ik zal er eens naar vragen bij de wijkvpk.
Optimist tot in de kist!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven