Gezondheid alle pijlers

Mirena en bijwerkingen, overgaan op sterilisatie?

29-03-2017 09:51 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met mijn eerste Mirena heb ik nooit last gehad van bijwerkingen. Anderhalf jaar geleden heb ik een nieuwe Mirena laten plaatsen. Vooral in het begin heb ik verschillende zwangerschapstesten versleten, omdat ik misselijk was en grote en gevoelige borsten had. Maar (gelukkig) geen zwangerschap.



Wel heb ik ook sinds die tweede spriaal last van acne in mijn hals (onder de kaaklijn) en dat zijn grote bulten die vaak zeer doen en het duurt lang alvorens ze "rijp" zijn. Het ontsiert daarnaast ook nog eens. Ik heb begrepen dat dit kan komen door een verhoogd gehalte levonorgestrel. Dus tja, geen Mirena meer voor mij (is dat een juiste conclusie?), maar ook geen andere hormonale anticonceptie.



Wat rest me dan? Iemand ervaringen met sterilisatie en wat de invloed daarvan is op je menstruatie? Het enige voordeel dat ik nu nl. van de Mirena heb, is dat ik al bijna 7 jaar niet meer ongesteld ben geweest.



Meningen/ideeën/ervaringen: ze zijn van harte welkom!
Ik heb essure (sterilisatie), daar hoor je de grootste horrorverhalen over maar ik heb nergens last van. Zonder hormonale anticonceptie word je menstruatie weer zoals hij van nature is. Dat is bij elke vrouw anders dus dat weet je zelf het beste.
Alle reacties Link kopieren
Geen essure alsjeblieft!

Niets dan ellende die dingen.

Als je je laat steriliseren doe het dan op de ouderwetse manier.

Menstruatie blijft ook na een sterilisatie gewoon komen helaas.
Kan je misschien eerst een periode een koperspiraal proberen om te kijken hoe je je zonder hormonen voelt?
quote:granny71 schreef op 29 maart 2017 @ 09:54:

Geen essure alsjeblieft!

Niets dan ellende die dingen.

Als je je laat steriliseren doe het dan op de ouderwetse manier.

Menstruatie blijft ook na een sterilisatie gewoon komen helaas.Want... alle duizenden vrouwen die zonder problemen met essure gesteriliseerd zijn die zijn allemaal gek?
Koperspiraal maakte bij mij m'n menstruatie zwaarder, dat vond ik heel vervelend. Uiteindelijk voel ik me het lekkerst zonder hormonen en ik wil toch geen kinderen, dus heb ik gekozen voor sterilisatie. Die 4 dagen menstruatie neem ik maar op de koop toe. Als je van nature wel veel last hebt van je menstruatie lijkt me dat niet prettig, maar dan ontkom je niet aan gebruik van hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Essure, de behandeling was echt verschrikkelijk pijnlijk maar verder niks aan de hand. Heb ook van alles gelezen over Essure en werd bang van de negatieve verhalen maar zelf nergens last van.
Alle reacties Link kopieren
Ik was, voordat ik met de pil startte en ook tijdens de eerste periode om zwanger te worden (want later gereguleerd door hormonen etc. in de mmm) erg onregelmatig. Dat kon om de 2 weken zijn, daarna weer 60 dagen niet, etc. Niemand die het kan zeggen hoor, maar krijg ik dat dan ook weer terug? Gruwel...
Ik heb de mirena omdat het het beste is van alle ellendige opties.

Sterilisatie zou hier niet echt iets opleveren, nu ben ik chronisch labiel naar ga niet als een eeuwig bloedende en krampende, migraine achtige en hormonaal instabiele gek door het leven (zoals met de pil), de labieligheid is er nu altijd in dezelfde mate en geen fysieke klachten.

Joepie.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 29 maart 2017 @ 10:00:

[...]





Want... alle duizenden vrouwen die zonder problemen met essure gesteriliseerd zijn die zijn allemaal gek?

Nee maar de duizenden vrouwen die er wel (veel) last van hebben ook niet.

Waarom is de methode in een aantal landen al verboden en mag het in Nederland nog wel uitgevoerd worden?
In welke landen is het dan verboden?
Alle reacties Link kopieren
In Brazilie is het helemaal verboden (verbod Brazilie en in Amerika heeft de FDA een zogenaamde blackbox warning uitgegeven.

Dat doen ze echt niet als het zo'n geweldig onschuldig middel is.
IK heb exact dezelfde klachten en vanmiddag een afspraak bij de huisarts om dit te bespreken.



De pil wil ik niet ivm hoeveelheid hormonen.

Koperspiraal valt af ivm hevige menstruatie en toch een eisprong.



Dan blijven implanon en sterilisatie over.



Nadeel van sterilisatie is weer een cyclus en hormoonschommelingen, maar daar heb ik nu ook last van
Alle reacties Link kopieren
In sommige pillen zit een ander progestageen dan levonorgestrel, misschien dat je daar beter op reageert. Hoewel ik me ook heel goed kan voorstellen dat je helemaal geen hormonale ac meer wilt. In principe heeft sterilisatie geen invloed op je cyclus.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Even updaten: ik heb een gesprekje met mijn huisarts gehad en aangegeven dat ik vermoed dat de acné die ik heb, wordt veroorzaakt door de hormonen van het spiraaltje. Daar was zij het volledig mee eens, ze herkende de soort van acné en had al eerder "met dit bijltje gehakt". Voordat we de optie "spiraal weghalen" gaan bespreken, zijn er nog zeker een 5/6tal mogelijkheden om te proberen van de acné af te komen.



Ik heb een antibiotica voorgeschreven gekregen en een roacutane-gel. Beiden moet ik een half jaar gaan gebruiken. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:fayanna schreef op 30 maart 2017 @ 01:30:

In sommige pillen zit een ander progestageen dan levonorgestrel, misschien dat je daar beter op reageert. Dat is het dus inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:MoirenPhae schreef op 29 maart 2017 @ 13:02:

IK heb exact dezelfde klachten en vanmiddag een afspraak bij de huisarts om dit te bespreken.

Wat is er uit jouw gesprek met de huisarts gekomen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven