Werk & Studie alle pijlers

Werkstress - karakterverandering?

29-03-2017 21:02 72 berichten
Ik heb een leuke baan, en heel veel taken. Dat is in de paar jaren sinds ik er werk zo gegroeid. Ik heb een functie waarin ik veel nieuwe dingen maak. Ik ben het type dat met een grote glimlach het globaal regelt zeg maar ben niet heel erg van de details.



Ik loop nu een beetje vast. Ik heb te veel taken, ik kan niet alles doen maar er is ook niemand die het kan of wil overnemen (als ik op vakantie ben dan heb ik bvb ook geen backup). Degenen die de uitvoering doen leunen flink op mij maar dat werkt niet goed.



Nu blijkt dat ik onder druk, zonder dat ik het door heb, niet echt constructief ben. Ik word een heel ander soort persoon blijkbaar. Word ongeduldig, gejaagd, direct, lomp zelfs. Het erge is dat ik het niet door heb. Het valt collega's op en ik krijg feedback/kritiek. Ik beledig per ongeluk mensen met slechte grappen. En ik weet niet hoe ik dat moet veranderen.

Ja minder stress. Daar wordt aan gewerkt. Maar er moet toch een manier zijn om minder gejaagd te zijn, rustiger te worden, beter met die stress om te gaan? Om niet die nare persoon te worden? Waar te beginnen?
quote:sannennas schreef op 29 maart 2017 @ 21:52:

[...]



Beseffen is alvast het eerste denk ik. En we hadden de afspraak binnen ons team dat we meteen feedback zouden geven als iemand door schoot in zijn/haar dominante kleur.



Gesprekken begonnen ook vaak: sorry, maar ik ga nu toch even heel rood doen.... of kom ik weer met mijn gele harses, maarre....



Ik merkte dat iedereen daardoor toch relaxter op elkaar ging reageren en begrip had voor 'rare' uitvallen. Misschien is dat wat je nu nog kunt doen voor de time being tot je alles weer op orde hebt en ondersteuning in de uitvoering hebt geregeld: je uitspreken en begrip vragen.Ik heb gelukkig lieve directe collega's waar ik dat zou kunnen uitspreken. Maar normaal gesproken zou ik dat ook met mijn manager afspreken, alleen dat "durf" ik nu niet meer. Wat ik wel heel stom vind maar dat komt door zijn reactie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 29 maart 2017 @ 21:51:

[...]



Wat heb je daar trouwens mee gedaan?Volgens mij wel direct uitgesproken dat hij dat dan ook niet moet zeggen in mijn beoordeling en vervolgens toch braaf weer 4 uur zitten over werken Is denk ik 10 jaar geleden, maar zou me vandaag zo weer kunnen overkomen...
Only dead fish go with the flow.
Manager gooit het ook veel op dat ik een kind heb gekregen (m'n tweede). Zal heus meespelen maar dit probleem speelt al echt veel langer en is niet meer op te lossen met hard werken en er nog een schepje bovenop doen. En lomp gezegd () heb ik geen zin meer in die uitvoerende taken.
quote:sannennas schreef op 29 maart 2017 @ 21:54:

[...]



Volgens mij wel direct uitgesproken dat hij dat dan ook niet moet zeggen in mijn beoordeling en vervolgens toch braaf weer 4 uur zitten over werken Is denk ik 10 jaar geleden, maar zou me vandaag zo weer kunnen overkomen...Haha, ach, ik heb ook niet de illusie dat iedereen ontzettend kan veranderen maar wat strategieen om er beter mee om te gaan zouden fijn zijn
Puur vuur! Ik wist het wel. Daar kom ik altijd door in de problemen



Captain, misschien ben je gewoon wel te lief. Proberen ergens anders neer te leggen? Als het je taak is, pak je het op, is het niet je taak, laat je het liggen. Je kent zelf je indeling vanuit timemanagement; belangrijk en moet nu, belangrijk maar moet straks, niet belangrijk maar moet nu, niet belangrijk en heeft geen deadline. Ga dat toepassen op je werk.



Iedereen die iets van je vraagt, vind dat zijn/haar vraag spoed is. Maar jij bepaald of jij dat ook vind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 29 maart 2017 @ 21:55:

Manager gooit het ook veel op dat ik een kind heb gekregen (m'n tweede). Zal heus meespelen maar dit probleem speelt al echt veel langer en is niet meer op te lossen met hard werken en er nog een schepje bovenop doen. En lomp gezegd () heb ik geen zin meer in die uitvoerende taken.

Wat een stomme manager heb je.



En heel herkenbaar. Precies dezelfde situatie hier.
Only dead fish go with the flow.
quote:Captain_Obvious schreef op 29 maart 2017 @ 21:55:

Manager gooit het ook veel op dat ik een kind heb gekregen (m'n tweede). Zal heus meespelen maar dit probleem speelt al echt veel langer en is niet meer op te lossen met hard werken en er nog een schepje bovenop doen. En lomp gezegd () heb ik geen zin meer in die uitvoerende taken.Wat een aannames van je manager. Jij komt toch niet met je kind op je rug op je werk wel? Maakt dezelfde uren als eerder?
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 29 maart 2017 @ 21:56:

[...]



Haha, ach, ik heb ook niet de illusie dat iedereen ontzettend kan veranderen maar wat strategieen om er beter mee om te gaan zouden fijn zijn

O, wat ik de laatste jaren nog wel ben gaan doen is leiddinggevende laten kiezen bij teveel workload en zogenaamd allemaal belangrijk.



En stomme mails negeren, werkt ook fantastisch.
Only dead fish go with the flow.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 29 maart 2017 @ 21:55:

Manager gooit het ook veel op dat ik een kind heb gekregen (m'n tweede). Zal heus meespelen maar dit probleem speelt al echt veel langer en is niet meer op te lossen met hard werken en er nog een schepje bovenop doen. En lomp gezegd () heb ik geen zin meer in die uitvoerende taken.



Als die uitvoerende taken gewoon bij je werk horen, heb je ze gewoon uit te voeren, lijkt me.



En zo lang je je tweede kind niet als eindeloos excuus gebruikt om steeds iets later te komen of vaak iets eerder weg te moeten, is het niet het probleem van je manager.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Doreia schreef op 29 maart 2017 @ 21:57:

Puur vuur! Ik wist het wel. Daar kom ik altijd door in de problemen



Captain, misschien ben je gewoon wel te lief. Proberen ergens anders neer te leggen? Als het je taak is, pak je het op, is het niet je taak, laat je het liggen. Je kent zelf je indeling vanuit timemanagement; belangrijk en moet nu, belangrijk maar moet straks, niet belangrijk maar moet nu, niet belangrijk en heeft geen deadline. Ga dat toepassen op je werk.



Iedereen die iets van je vraagt, vind dat zijn/haar vraag spoed is. Maar jij bepaald of jij dat ook vind.

Ik ben inmiddels niet meer zo lief. Maar dat werkt dus averechts.... want nu blijk ik dus onconstructief te zijn en weinig draagvlak te creëeren...



Ik ga timemanagement weer eens afstoffen. Als ik tijd heb oh nee. Ik maak er tijd voor.
quote:sannennas schreef op 29 maart 2017 @ 21:59:

[...]



Wat een stomme manager heb je.



En heel herkenbaar. Precies dezelfde situatie hier.

Ah balen zeg!



Mijn manager is eigenlijk wel goed normaal gesproken. Maar dit is geloof ik niet zijn sterkste kant.
quote:Doreia schreef op 29 maart 2017 @ 22:00:

[...]



Wat een aannames van je manager. Jij komt toch niet met je kind op je rug op je werk wel? Maakt dezelfde uren als eerder?Ja, ik werk dezelfde uren als voorheen.
quote:pejeka schreef op 29 maart 2017 @ 22:03:

[...]





Als die uitvoerende taken gewoon bij je werk horen, heb je ze gewoon uit te voeren, lijkt me.



En zo lang je je tweede kind niet als eindeloos excuus gebruikt om steeds iets later te komen of vaak iets eerder weg te moeten, is het niet het probleem van je manager.

Ja het hoort bij mijn werk. Maar ik kan niet meer uren in een werkweek stoppen. En dan?



Niemand heeft "last" van mijn kind overigens. Bedrijf is er redelijk op ingesteld, op mensen met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sannennas schreef op 29 maart 2017 @ 21:43:

[...]



Dat is stom! Heb ik ook een keer gehad. In mijn beoordeling: je moet vaker nee zeggen. Deed ik dat de week erna: wat heb ik nou aan jou?



Maar wat je beschrijft qua gedrag is redelijk logisch. Iedereen heeft bepaalde eigenschappen en je zet delen daarvan extra aan bij stress/onder druk. Ik heb bij een vorige werkgever de Inside Discovery test gedaan en daar komt uit dat ik onder druk de 'rode' kant van mijn persoonlijkheid flink de ruimte geef, wat inhoudt dat ik over mensen heen ga denderen, kortaf word, niet meer op details let en niet meer heel erg open sta voor de gevoelens van anderen. En als ik niet onder druk sta ben ik besluitvaardig, duidelijk en hou ik zicht op het grote plaatje.



Misschien een vaag verhaal, maar Google maar eens Inside Discovery.



Ik vind het ook herkenbaar. Merk ook heel goed het verschil tussen hoge werkdruk en te hoge werkdruk.

Wij hebben, omdat te hoge werkdruk structureel is, teamsesies gehad en individuele coaching.

Dat heeft niet geholpen om de werkdruk te verlagen of meer te delegeren (naar wie? Iedereen staat onder druk),maar wel duidelijk gemaakt wie op welke wijze reageert en handvatten gegeven.

En nu wachten we nog op extra capaciteit
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 29 maart 2017 @ 22:14:

[...]



Ah balen zeg!



Mijn manager is eigenlijk wel goed normaal gesproken. Maar dit is geloof ik niet zijn sterkste kant.

Hopelijk lost het snel op dan als die uitvoerende taken elders belegd zijn!



Die van mij heeft het zelf veel te druk. En zou ondersteuning voor me regelen, maar daar had hij het ook te druk voor. En nu heeft hij het nog drukker, want hij mag een vervanger voor me gaan zoeken
Only dead fish go with the flow.
quote:sannennas schreef op 29 maart 2017 @ 22:24:

[...]



Hopelijk lost het snel op dan als die uitvoerende taken elders belegd zijn!



Die van mij heeft het zelf veel te druk. En zou ondersteuning voor me regelen, maar daar had hij het ook te druk voor. En nu heeft hij het nog drukker, want hij mag een vervanger voor me gaan zoeken

Haha die zal balen!



Ga je wat anders leuks doen?
quote:tvandattum schreef op 29 maart 2017 @ 22:23:

[...]





Ik vind het ook herkenbaar. Merk ook heel goed het verschil tussen hoge werkdruk en te hoge werkdruk.

Wij hebben, omdat te hoge werkdruk structureel is, teamsesies gehad en individuele coaching.

Dat heeft niet geholpen om de werkdruk te verlagen of meer te delegeren (naar wie? Iedereen staat onder druk),maar wel duidelijk gemaakt wie op welke wijze reageert en handvatten gegeven.

En nu wachten we nog op extra capaciteit Hmmm misschien toch eens aandacht aan besteden. Heb alleen de indruk dat ik de enige ben die er last van heeft...
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 29 maart 2017 @ 22:25:

[...]



Haha die zal balen!



Ga je wat anders leuks doen?Even een time out. Bij mijn vorige werk liep ik tegen hetzelfde aan. Ik ben een beetje op nu. Ook privé veel mee gemaakt afgelopen drie jaar, dus even pas op de plaats, bijtanken en dan weer met frisse moed verder (ergens anders) of iets heel anders gaan doen.
Only dead fish go with the flow.
quote:sannennas schreef op 29 maart 2017 @ 22:29:

[...]



Even een time out. Bij mijn vorige werk liep ik tegen hetzelfde aan. Ik ben een beetje op nu. Ook privé veel mee gemaakt afgelopen drie jaar, dus even pas op de plaats, bijtanken en dan weer met frisse moed verder (ergens anders) of iets heel anders gaan doen.Sterkte en succes :-)
Het lijkt me volkomen normaal dat als er teveel op je bord ligt je daarop reageert.

Hoop dat je dat niet raar van jezelf vindt.



Momenteel heeft iedereen een kort lontje bij ons op het werk. De een wordt gesloten, de ander cynisch.

Teveel werk te weinig capaciteit. Dieper zit het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 29 maart 2017 @ 22:30:

[...]



Sterkte en succes :-)Thanks! Jij ook, hopelijk is het snel weer goed te overzien!
Only dead fish go with the flow.
quote:Niceday76 schreef op 29 maart 2017 @ 22:39:

Het lijkt me volkomen normaal dat als er teveel op je bord ligt je daarop reageert.

Hoop dat je dat niet raar van jezelf vindt.



Momenteel heeft iedereen een kort lontje bij ons op het werk. De een wordt gesloten, de ander cynisch.

Teveel werk te weinig capaciteit. Dieper zit het niet.Is het normaal? Misschien heb je wel een punt daar hoor. Alleen krijg ik dus allerlei kritiek op mijn manier waarop ik reageer omdat ik het te druk heb....
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 29 maart 2017 @ 22:52:

[...]



Is het normaal? Misschien heb je wel een punt daar hoor. Alleen krijg ik dus allerlei kritiek op mijn manier waarop ik reageer omdat ik het te druk heb....



Ik vind het normaal.

Nog geen fysieke klachten?
Als het jouw taak is om nieuwe dingen te bedenken en je blijft dan verantwoordelijk voor de hele follow-up, dan is het logisch dat jouw takenbak op den duur overloopt. Tenzij het hele kortlopende taakjes zijn. Dus leuk dat het in je functieomschrijving staat, maar dat lost je probleem niet op.



Harder werken lost je probleem ook niet op, dat heb je al gemerkt. De enige manier is om het bedrijf in beweging te krijgen zaken anders te organiseren. Dat gaat pas gebeuren als degene die verantwoordelijk is een probleem gaat ervaren. De boodschap moet dus van "ik heb het te druk" naar "het bedrijf komt in de problemen doordat wij het niet goed georganiseerd hebben".



Wat gaat er mis als jij een paar taken niet uitvoert?
Alle reacties Link kopieren
Ga mediteren.

Dat maakt dat je meer ruimte in jezelf kan gaan ervaren in druk situaties en omdat je dus meer ruimte hebt zijn de reakties die uit je komen ook verfijnder, soepeler en normaler.

Je hebt er discipline en uithoudingsvermogen voor nodig maar het is het alles waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven