Geld & Recht alle pijlers

Biologische vader overleden maar al 25 jaar geen contact

28-03-2017 22:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er tips of ervaring met het volgende:



Partner heeft al vanaf 6e levensjaar geen contact met biologische vader. Ivm dingen die in verleden zijn gebeurd ook geen behoefte aan gehad. Partner heeft heel goed contact met biologische moeder.



Vandaag blijkt biologische vader te zijn overleden (zelfmoord in eigen huis). Partner blijkt zijn enige kind te zijn en hij heeft alleen zussen/broers die in het buitenland wonen (Zwitseland en Canada). Politie geeft aan dat partner nu als enige zijn huurwoning in mag (sleutels ophalen op politiebureau aan de andere kant van Nederland ten opzichte van waar wij wonen) en zelf moet regelen dat woningbouw/verhuurder in kennis wordt gesteld etc etc etc (denk dus aan uitvaard, woning leeghalen, etc etc).



Nu heeft partner 0 behoefte om hierbij betrokken te raken en er iets voor te doen. Al heeft deze persoon een vermogen achtergelaten, ze wilt er niets mee te maken hebben verder.



Weet iemand wat hierin de mogelijkheden / opties zijn? Iemand tips welke instanties te benaderen? Wij dachten al aan een notaris, slachtofferhulp (was tip van politie) en mogelijk het ziekenhuis waar het lichaam nu ligt.



We lezen over een verklaring van verwerping die je aan kan vragen bij de rechtbank? Iemand ervaringen?



Dank jullie wel alvast.
quote:Pepermint_Patty schreef op 28 maart 2017 @ 22:47:

[...]





Volgens mij niet. Mijn man heeft 2 jaar terug de erfenis van zijn moeder verworpen. Zij had een testament en hij hoefde alleen bij de notaris de papieren ondertekenen. De notaris regelde het verder bij de rechtbank.

Je kunt trouwens alleen verwerpen als je geen kinderen hebt. In dat geval kun je alleen benificiar erven.Die notaris berekent dat natuurlijk gewoon door. Verwerpen is dusdanig makkelijk dat je dat prima kunt zonder notaris. Idd via de rechtbank met akte overlijden (die vraag je op in de gemeente waar vader overleden is). Kost je dan 125 ipv 300 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kashri schreef op 29 maart 2017 @ 06:11:

[...]



Die notaris berekent dat natuurlijk gewoon door. Verwerpen is dusdanig makkelijk dat je dat prima kunt zonder notaris. Idd via de rechtbank met akte overlijden (die vraag je op in de gemeente waar vader overleden is). Kost je dan 125 ipv 300 euro.



Dus mijn zwager, die benificiar heeft geerft moest dit voorschieten en hopen dat hij het uit de erfenis terug kreeg?

Maakt voor ons niet uit. De erfenis bestond uit een huis met een onderwaarde van dik een ton, geen begrafenisverzekering en geen spaargeld.
quote:Pepermint_Patty schreef op 29 maart 2017 @ 06:24:

[...]





Dus mijn zwager, die benificiar heeft geerft moest dit voorschieten en hopen dat hij het uit de erfenis terug kreeg?

Maakt voor ons niet uit. De erfenis bestond uit een huis met een onderwaarde van dik een ton, geen begrafenisverzekering en geen spaargeld.Het maakt de notaris geen hol uit of er iets overblijft. Die doet gewoon uurtje factuurtje en gaat ook zo'n verklaring van de rechtbank niet sponsoren natuurlijk. Met beneficiair aanvaarden kunnen de notariskosten desondanks opwegen tegen de rompslomp van het zelf regelen, maar bij een verwerping zou ik die notaris lekker achterwegen laten.
Verwerpen via rechtbank is goedkoper dan de notaris inschakelen!
Alle reacties Link kopieren
Als zwager niet dokt, zoeken ze het bij de rest van de familie. Bel even met de rechtbank bij jou in de buurt, die kunnen je precies vertellen wat je mee moet nemen en wat het kost.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
https://www.notaris.nl/notaristelefoon



Bijna gratis.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft zijn vader sinds zijn 5e jaar nooit meer gezien, maar toen de man vorig jaar overleed en niet voldoende verzekerd was (en ook nog eens hoge schulden had) wist de gemeente mijn vriend meteen te vinden.

Hij was de enige erfgenaam en omdat de gemeente in zo'n geval voor de begrafeniskosten opdraait wilden ze dat op mijn vriend verhalen.(Dit mogen ze trouwens gewoon doen, hoe krom dat ook is)

Ze waren hier best agressief in, dagelijks wel 2 keer bellen omdat mijn vriend steeds alles afkapte en er niets mee te maken wilde hebben, maar de beste man moest natuurlijk wel een keer onder de grond (binnen 5 dagen geloof ik)

De gemeente was nog net niet aan het dreigen, maar het kwam er op neer dat mijn vriend maar beter kon aangeven hoe de begrafenis geregeld moest worden, anders ging de gemeente het zelf doen en werd het voor mijn vriend alleen maar duurder.



We hebben een advocaat geraadpleegd en die zei dat mijn vriend telefoongesprekken direct moest afkappen, want de gemeente probeerde natuurlijk een soort van toezegging uit te lokken. Hij is toen naar de rechtbank gegaan om de erfenis te verwerpen (dit koste geloof ik iets van 125 euro) en heeft de gemeente een korte zakelijke mail gestuurd dat ze moesten stoppen met bellen en hij niet verantwoordelijk was.



Tot op heden niets meer van de gemeente vernomen, maar misschien komt dit nog.

Dus erfenis verwerpen, ff 10 kopietjes maken van de akte en zodra de brieven van de belastingdienst en UWV ed binnenkomen kan je gewoon een kopietje terugsturen en is het daarmee afgehandeld.
Alle reacties Link kopieren
Die copieetjes ook laten afstempelen en laten tekenen in de rechtbank. Zonder stempel en/of handtekening zijn ze niets waard.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik hier zie bij de woningbouwvereniging is dat het heel lang kan duren voordat het huis weer kan worden opgeleverd, ze gaan eerst na wie er van de familie nog in leven is, zussen broers neven nichten.

Het heeft bij iemand in de straat een maand of vier geduurd voordat ze de woning konden ontruimen en opleveren. Terwijl die wel familie had maar niets deed.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
quote:AlwaysQueenMary schreef op 29 maart 2017 @ 09:20:

Die copieetjes ook laten afstempelen en laten tekenen in de rechtbank. Zonder stempel en/of handtekening zijn ze niets waard.De akte van verwerping zelf is gestempeld en getekend, geen problemen mee gehad om dit gewoon te kopiëren.
Alle reacties Link kopieren
uit nieuwsgierigheid, : kun je ook preventief naar de notaris, zodat je als het zich voordoet meteen met een geldig papier kunt zwaaien? of bestaat daar geen voorziening voor ?
--
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 29 maart 2017 @ 01:24:

Zou inderdaad niets doen voor je een notaris hebt gesproken, en ik weet 1 ding héél zeker: degene die de uitvaart regelt moet de uitvaart betalen.

Niets tekenen dus, ook niet als ze vragen of dat alvast geregeld kan worden; heb ooit bij een uitvaartbedrijf gewerkt, weet niets van hoe dat zit met het huis (niet naar binnen gaan of een sleutel ophalen/op laten sturen voor de zekerheid!) maar wel een keer een geval aan de hand gehad van een overleden man in hotelkamer, na 10 dagen een broer gevonden: die zei alleen maar dat hij er niks mee te maken wilde hebben en dat hij nergens toe verplicht was.

Dat klopte iig wel, de sociale dienst heeft dat verder afgehandeld.



Maar ook een keer iemand die raar op zijn neus stond te kijken dat hij de uitvaart moest betalen omdat hij de opdrachtgever was en had getekend. Loopt toch al snel in de duizenden.. Ook duidelijk aangeven bij de notaris dat je er niets mee te maken wil hebben en dat er nog meer familie is.



Maar begrijp ik nou goed dat de biologische moeder nog leeft en daar wel goed contact mee is? Is zij dan niet de aangewezen persoon om e.e.a. te regelen of mis ik iets? Volgens mij hoef je niks te doen, gewoon overal 'nee' op zeggen ook als moeder niet (meer) met hem getrouwd was dan gaan ze door naar het volgende familielid. En als die er ook voor bedanken naar de Sociale Dienst (voor zover ik weet).

Even informatief (gratis) gesprekje met de notaris morgen, dan pas verder praten.

Sterkte!



Biologische moeder is 25 jaar geleden gescheiden van biologische vader en daarna nooit meer contact gehad. Biologische moeder heeft dus ook niets meer met ex man te maken. Partner is enige dochter.



thnx voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
quote:rosepudding schreef op 29 maart 2017 @ 08:37:

Mijn vriend heeft zijn vader sinds zijn 5e jaar nooit meer gezien, maar toen de man vorig jaar overleed en niet voldoende verzekerd was (en ook nog eens hoge schulden had) wist de gemeente mijn vriend meteen te vinden.

Hij was de enige erfgenaam en omdat de gemeente in zo'n geval voor de begrafeniskosten opdraait wilden ze dat op mijn vriend verhalen.(Dit mogen ze trouwens gewoon doen, hoe krom dat ook is)

Ze waren hier best agressief in, dagelijks wel 2 keer bellen omdat mijn vriend steeds alles afkapte en er niets mee te maken wilde hebben, maar de beste man moest natuurlijk wel een keer onder de grond (binnen 5 dagen geloof ik)

De gemeente was nog net niet aan het dreigen, maar het kwam er op neer dat mijn vriend maar beter kon aangeven hoe de begrafenis geregeld moest worden, anders ging de gemeente het zelf doen en werd het voor mijn vriend alleen maar duurder.



We hebben een advocaat geraadpleegd en die zei dat mijn vriend telefoongesprekken direct moest afkappen, want de gemeente probeerde natuurlijk een soort van toezegging uit te lokken. Hij is toen naar de rechtbank gegaan om de erfenis te verwerpen (dit koste geloof ik iets van 125 euro) en heeft de gemeente een korte zakelijke mail gestuurd dat ze moesten stoppen met bellen en hij niet verantwoordelijk was.



Tot op heden niets meer van de gemeente vernomen, maar misschien komt dit nog.

Dus erfenis verwerpen, ff 10 kopietjes maken van de akte en zodra de brieven van de belastingdienst en UWV ed binnenkomen kan je gewoon een kopietje terugsturen en is het daarmee afgehandeld.Dank!
Ooit moeten wij (al mijn zussen, broer en ik) ook met dit bijltje gaan hakken.



wel weet ik van de notaris dat wij dan heel snel moeten gaan verwerpen. De vraag is alleen, hoe krijgen we het overlijden te weten? Wat ons nog bijstaat is dat we het binnen een x aantal weken moeten verwerpen anders hebben we het automatisch benif. aanvaard..



En bij wie kan je dan de overlijdensakte opvragen? Is dit altijd bij gemeente? Of Ned. consulaat misschien eerder?
Heftig. Succes gewenst. Heb je geen contact, je leven opgepakt......confronteert men je ineens met deze ellende. Sta je mooi mee te kijken.
Alle reacties Link kopieren
inmiddels een paar telefoontjes verder:



- akte van overlijden opvragen bij gemeente waar biologische vader het laatste heeft gewoond: 12,90 euro

- nagaan bij testament register of er iets is vastgelegd (hiervoor bovengenoemde akte nodig) gratis

- zo niet, bij rechtbank formulier verwerpen nalatenschap opvragen. komt per post en dit moet partner ondertekenen en met akte van overlijden + kopie legitimatie terugsturen naar rechtbank. Na enkele werkdagen komt bevestiging per post en een factuur á 122 euro griffierecht.

- na bevestiging dat verwerping in orde is zit partner nergens meer aan vast. Een instantie moet op zoek naar volgende in de 'rij', waarschijnlijk broer/zus in buitenland. Dit gaat zo door tot ze iemand gevonden hebben. Als het spoor 'dood' loopt dan zal het huis door gemeente ontruimd worden en spullen enige tijd opgeslagen (volgens de verhuurder in ieder geval) en gemeente uitvaart betalen etc.
Waarom zou je een CTR opvragen?.Al zou je benoemd zijn in testament of onterfd zijn, dan nog moet je verwerpen?



Ik vraag me af of wij hier ooit wel bericht krijgen dat betreffende biologische ouder is overleden.. en dan ook nog dat we de gemeente te weten krijgen hahaha.

Ooit heb ik wel eens navraag gedaan bij ern notaris en moest verwepen binnen x tijd, maar dat is zo lang geleden geweet dat dit ook best wel weer veranderd kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pepermint_Patty schreef op 28 maart 2017 @ 22:47:

[...]



Je kunt trouwens alleen verwerpen als je geen kinderen hebt. In dat geval kun je alleen benificiar erven.Misschien ben ik mosterd maar dit is onzin. Je kunt wel degelijk verwerpen als je kinderen hebt. Het vervelende is alleen dat het gedoe vervolgens bij je kinderen terecht komt en je als ouders alsnog de pineut bent om de zaken af te handelen. Uitgaande van minderjarige kinderen dan.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
quote:maylo schreef op 29 maart 2017 @ 16:36:

Waarom zou je een CTR opvragen?.Al zou je benoemd zijn in testament of onterfd zijn, dan nog moet je verwerpen?



Ik vraag me af of wij hier ooit wel bericht krijgen dat betreffende biologische ouder is overleden.. en dan ook nog dat we de gemeente te weten krijgen hahaha.

Ooit heb ik wel eens navraag gedaan bij ern notaris en moest verwepen binnen x tijd, maar dat is zo lang geleden geweet dat dit ook best wel weer veranderd kan zijn.Jahoor als je erfgenaam bent weten ze je wel te vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:tinnifin schreef op 29 maart 2017 @ 09:56:

uit nieuwsgierigheid, : kun je ook preventief naar de notaris, zodat je als het zich voordoet meteen met een geldig papier kunt zwaaien? of bestaat daar geen voorziening voor ?



a. Je hoeft niet bij de notaris te zijn om een erfenis te verwerpen.

b. Je kunt iets dat er -nog- niet is -nog- niet verwerpen. Alvast verwerpen voor de toekomst is niet mogelijk.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Europe86 schreef op 29 maart 2017 @ 15:42:

inmiddels een paar telefoontjes verder:



- akte van overlijden opvragen bij gemeente waar biologische vader het laatste heeft gewoond: 12,90 euro

- nagaan bij testament register of er iets is vastgelegd (hiervoor bovengenoemde akte nodig) gratis

- zo niet, bij rechtbank formulier verwerpen nalatenschap opvragen. komt per post en dit moet partner ondertekenen en met akte van overlijden + kopie legitimatie terugsturen naar rechtbank. Na enkele werkdagen komt bevestiging per post en een factuur á 122 euro griffierecht.

- na bevestiging dat verwerping in orde is zit partner nergens meer aan vast. Een instantie moet op zoek naar volgende in de 'rij', waarschijnlijk broer/zus in buitenland. Dit gaat zo door tot ze iemand gevonden hebben. Als het spoor 'dood' loopt dan zal het huis door gemeente ontruimd worden en spullen enige tijd opgeslagen (volgens de verhuurder in ieder geval) en gemeente uitvaart betalen etc.De akte van overlijden wordt opgemaakt in de gemeente waar iemand is overleden. Stel je woont in Delfzijl, maar je verongelukt in Maastricht, dan wordt in Maastricht de akte van overlijden opgemaakt en bewaard. Een afschrift daarvan dan moet in Maastricht worden opgevraagd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
https://www.rechtspraak.n ... 1-48ae-b3ac-a8f8cda7ccf20



Informatie en standaardformulieren.



Als je met 2, 10, 37, 50 familieleden tegelijk verwerpt hoef je maar één keer griffierecht te betalen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 29 maart 2017 @ 16:36:

Waarom zou je een CTR opvragen?.Al zou je benoemd zijn in testament of onterfd zijn, dan nog moet je verwerpen?



Ik vraag me af of wij hier ooit wel bericht krijgen dat betreffende biologische ouder is overleden.. en dan ook nog dat we de gemeente te weten krijgen hahaha.

Ooit heb ik wel eens navraag gedaan bij ern notaris en moest verwepen binnen x tijd, maar dat is zo lang geleden geweet dat dit ook best wel weer veranderd kan zijn.Kinderen KUN je niet onterven. Ze houden altijd rechten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 29 maart 2017 @ 21:05:

[...]





Kinderen KUN je niet onterven. Ze houden altijd rechten.



Dat zeg ik ook. "dan nog moet je verwerpen".

Je moet hoe dan ook afstand doen van de erfenis ivm je rechten op kindsdeel. Is voor de personen die evt wel erven (bij voldoende baten) ook wel makkelijker omdat ze anders een paar jaar moeten wachten met de definitieve verdeling ivm het evt alsnog opeisen van een kindsdeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven