Houten kozijnen vervangen

29-03-2017 14:33 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Een goed gedeelte van onze kozijnen is aan vervanging toe (hout) en nu willen we ze eigenlijk (gedeeltelijk) laten vervangen. Liefst geen hout. We zijn hier niet zo in thuis, maar aluminium leek ons een mooie oplossing. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe lang gaat zo'n kozijn mee? Waar moeten we op letten?



Bedankt!
Als je een gedeelte gaat vervangen kan je beter kunststof nemen met houtnerf en een Hollandse verbinding (blokprofiel). Dat benadert het houten kozijn het meest. Aluminium is vrij vlak.
Ai, het is een kwestie van smaak, maar wat lijkt me dat lelijk. Al heb je tegenwoordig wel spul dat op hout lijkt. Kies in ieder geval een kozij dat bij jullie huis past. Dus bij een oud huis geen superstrakke kozijnen, maar iets met profiel ofzo. Tip: fiets eens door de buurt en kijk wat anderen hebben. Wat vind je mooi en wat niet? En vraag een goede vakman om advies!
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 29 maart 2017 @ 14:51:

Als je een gedeelte gaat vervangen kan je beter kunststof nemen met houtnerf en een Hollandse verbinding (blokprofiel). Dat benadert het houten kozijn het meest. Aluminium is vrij vlak.We willen uiteindelijk helemaal over naar de nieuwe kozijnen (ligt even aan budget of we alles tegelijk doen of in delen), dus het hoeft van ons niet op het huidige hout te lijken. Aluminium schijnt in veel vormgevingen te kunnen, al weten we nog niet wat dat kost. Zo'n smal profiel lijkt ons heel mooi passen bij het huis. Daarom zoeken we naar ervaringen van anderen, zodat we kunnen vergelijken. Maar kunststof is eventueel een goede optie! Dank je.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 29 maart 2017 @ 15:12:

Ai, het is een kwestie van smaak, maar wat lijkt me dat lelijk. Al heb je tegenwoordig wel spul dat op hout lijkt. Kies in ieder geval een kozij dat bij jullie huis past. Dus bij een oud huis geen superstrakke kozijnen, maar iets met profiel ofzo. Tip: fiets eens door de buurt en kijk wat anderen hebben. Wat vind je mooi en wat niet? En vraag een goede vakman om advies!Rondfietsen is een goede tip! En we gaan zeker wat verschillende offertes aanvragen bij vakmensen, zodra we weten wat we willen ;) Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Aluminiumkozijnen is nou net de optie die ik nooit zou nemen. Ik weet niet of het beter is tegenwoordig maar de kozijnen van aluminium die ik ben tegengekomen deden nul voor de isolatie, swinters kon je je tong eraan vast vriezen en zomers kon je er een ei op bakken aan de binnenkant.

Als je niet wil (laten) schilderen is kunststof een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben aluminium kozijnen, en dat bevalt ons goed. Bovengenoemde klachten mbt islolatie herken ik niet.

Verder hadden wij geen keuze, want de kozijnen zaten er in bij de aankoop. Of kunstof nog andere voordelen oplevert zou ik dus niet weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:petra123456 schreef op 29 maart 2017 @ 15:52:

Aluminiumkozijnen is nou net de optie die ik nooit zou nemen. Ik weet niet of het beter is tegenwoordig maar de kozijnen van aluminium die ik ben tegengekomen deden nul voor de isolatie, swinters kon je je tong eraan vast vriezen en zomers kon je er een ei op bakken aan de binnenkant.

Als je niet wil (laten) schilderen is kunststof een aanrader.Bedankt petra123456. Ik heb een beetje gegoogled en ik kom bijvoorbeeld bij deze 2 uit:

http://www.kawneer.com/bc ... p?cat_id=611&prod_id=4614

https://www.schueco.com/w ... cordion-Energiezuinigheid



Daar lijkt de isolatiewaarde echt goed van te zijn! Beter dan sommige kunststof die ik tegen kom. En ook bij Kawneer verschillende uitvoeringen mogelijk zag ik. Heeft iemand ervaring met deze bedrijven? Ik zag dat Kawneer vroeger Alcoa was. Kent iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben aluminium met houtprofiel, staat erg mooi en is top. Het houtprofiel is niet dat het op hout lijkt maar dat het verdiept is. Bij Lieftink hebben wij gekocht, dus lees maar op hun website.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kanon schreef op 29 maart 2017 @ 16:06:

Wij hebben aluminium kozijnen, en dat bevalt ons goed. Bovengenoemde klachten mbt islolatie herken ik niet.

Verder hadden wij geen keuze, want de kozijnen zaten er in bij de aankoop. Of kunstof nog andere voordelen oplevert zou ik dus niet weten.@Kanon. Oke! Hoe oud zijn jullie kozijnen? Zou je ze ook kiezen als je het wel zelf mocht bepalen? En is het inderdaad zo onderhoudsarm als op internet staat?
Alle reacties Link kopieren
quote:mila65 schreef op 29 maart 2017 @ 16:26:

Wij hebben aluminium met houtprofiel, staat erg mooi en is top. Het houtprofiel is niet dat het op hout lijkt maar dat het verdiept is. Bij Lieftink hebben wij gekocht, dus lees maar op hun website.Dank je wel mila65! Ik ga eens op hun website rondneuzen
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een soort huis heb je? Daar zou ik wel de keuze voor het kozijn vanaf laten hangen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 29 maart 2017 @ 16:37:

Wat voor een soort huis heb je? Daar zou ik wel de keuze voor het kozijn vanaf laten hangen.Het huis is redelijk basic, maar we hebben wel een industriële/moderne inrichting, dus wij denken dat aluminium wel mooi past. Het hout wat we nu hebben is een beetje grijs/blauw geverfd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vraagteken1 schreef op 30 maart 2017 @ 09:26:

[...]





Het huis is redelijk basic, maar we hebben wel een industriële/moderne inrichting, dus wij denken dat aluminium wel mooi past. Het hout wat we nu hebben is een beetje grijs/blauw geverfd.Bedoel de buitenkant. Uit welke periode? Valt het niet onder beschermd stads/dorpsgezicht?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 30 maart 2017 @ 12:13:

[...]



Bedoel de buitenkant. Uit welke periode? Valt het niet onder beschermd stads/dorpsgezicht?Oh zo, het is een huis uit 2005, dus relatief nieuw. Geen beschermd stads/dorpsgezicht.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het aluminium aardig prijzig. Dubbelglas bijvoorbeeld kan wel maar dan kom je uit op comfort glace. Das 2x zo duur als gewoon hr++ dacht ik.

Maar het kan wel heel mooi zijn, dat wel
Alle reacties Link kopieren
quote:Vraagteken1 schreef op 29 maart 2017 @ 16:26:

Ik zag dat Kawneer vroeger Alcoa was. Kent iemand dat?



Alcoa ken ik als bedrijf in de Botlek, niet echt een goede naam.



Bedenk dat aluminium in kleur gespoten of gemoffeld wordt, die verf kan er dus af en dan mag je gaan schilderen.

Kunststof is door en door dezelfde kleur dus gegarandeerd nooit meer schilderen (Wanneer je tenminste geen andere kleur wilt).
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bij kunststofkozijnen meteen alle attributen laten installeren, want je mag er niet zelf in boren. Ik zit opgescheept met ramen zonder raamuitzetter en zonder hor/hormogelijkheid. Ik heb ook veel liever een bovenlichtje dan een ventilatiestrook. Maar ik huur en moet het dus nemen zoals het komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:bungaa schreef op 30 maart 2017 @ 17:42:

Volgens mij is het aluminium aardig prijzig. Dubbelglas bijvoorbeeld kan wel maar dan kom je uit op comfort glace. Das 2x zo duur als gewoon hr++ dacht ik.

Maar het kan wel heel mooi zijn, dat welOhh, dat ga ik eens checken bij het opvragen van offertes dan! Ik dacht dat HR++ gewoon kon.
Alle reacties Link kopieren
quote:sueann schreef op 30 maart 2017 @ 22:04:

Bij kunststofkozijnen meteen alle attributen laten installeren, want je mag er niet zelf in boren. Ik zit opgescheept met ramen zonder raamuitzetter en zonder hor/hormogelijkheid. Ik heb ook veel liever een bovenlichtje dan een ventilatiestrook. Maar ik huur en moet het dus nemen zoals het komt.Oh ja, dat is onhandig.. Tip neem ik mee, dank je!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 30 maart 2017 @ 18:31:

[...]





Alcoa ken ik als bedrijf in de Botlek, niet echt een goede naam.



Bedenk dat aluminium in kleur gespoten of gemoffeld wordt, die verf kan er dus af en dan mag je gaan schilderen.

Kunststof is door en door dezelfde kleur dus gegarandeerd nooit meer schilderen (Wanneer je tenminste geen andere kleur wilt).Ja, dat is als je kunststof wit laat, neem ik aan? Wat we nu hebben is grijs/blauw en dat vinden we op zich wel mooi staan. Dan zou je kunststof ook moeten laten behandelen, dus maakt het niet echt uit toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Vraagteken1 schreef op 31 maart 2017 @ 08:24:

[...]





Ja, dat is als je kunststof wit laat, neem ik aan? Wat we nu hebben is grijs/blauw en dat vinden we op zich wel mooi staan. Dan zou je kunststof ook moeten laten behandelen, dus maakt het niet echt uit toch?Kunststof heb je ook in grijs. Die kleur is ook door en door. Hoef je niet te behandelen, alleen af en toe schoonmaken, zoals ieder kozijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Vraagteken1 schreef op 29 maart 2017 @ 16:28:

[...]





@Kanon. Oke! Hoe oud zijn jullie kozijnen? Zou je ze ook kiezen als je het wel zelf mocht bepalen? En is het inderdaad zo onderhoudsarm als op internet staat?Een jaar of 15 nu, ziet er nog prima uit. En het is heerlijk onderhoudsarm, erg fijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 31 maart 2017 @ 15:24:

[...]



Kunststof heb je ook in grijs. Die kleur is ook door en door. Hoef je niet te behandelen, alleen af en toe schoonmaken, zoals ieder kozijn.Oke, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kanon schreef op 31 maart 2017 @ 15:57:

[...]



Een jaar of 15 nu, ziet er nog prima uit. En het is heerlijk onderhoudsarm, erg fijn!Oh, super. Bedankt voor de informatie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven