Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Frambozen schreef op 30 maart 2017 @ 21:57:

Ah, dacht ik al. Mooi hoor! Slim van je man. Ik had ze er waarschijnlijk ook zo ingeprikt haha.



Hier gaan we kijken of we een begin kunnen maken aan dat tuinhek. De conifeer begint wel mooi uit te lopen. Heb nog een keer gekeken voor hagen en ik blijf toch bij de mahonie struik. Wat een mooi, kleurrijk en voedzaam voor vogels plantje.



Ook krijg ik steeds beter beeld in mijn hoofd wat ik van de tuin wil maken. Zal kijken of ik dat uitgetekend krijg. Wil proberen meer rondingen in de tuin te krijgen door de tufsteen meer golvend neer te leggen. Ik heb nog wat over. En verder is nieuw niet zo duur geloof ik. Wil kijken of ik een vijvertje kan maken, of een mooie grote schaal als vijver. Zo'n zinken bad vind ik ook mooi. Leuke ideeën Framboos! Die tufsteen vind ik erg mooi, kan je leuke dingen mee doen.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 30 maart 2017 @ 22:02:

[...]





Ah. Ik denk dat ik snap wat je bedoelt.

[afbeelding]Arghhhh, mijn ogen!!!!!
...
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, nou kan ik plaatjes plakken, maar dit durfde ik niet aan

Maar Elisabethrose, je zit warm, heel warm.

Je merkt het: B is vloeken in de kerk, so to speak.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik kende het al van mijn ouders tuin, alleen hielden ze daar alles schoon. Hier leg ik de stenen neer en laat het zijn gang gaan. Een paar stenen zitten al vol met mos en een paar zaden van een wilde bloemen mix hebben zich erin genesteld wat er nu uit opkomt. Het breekt makkelijk dat scheelt ook haha. Als je dan een foutje maakt is niet zo erg want binnen een paar maanden zie je dat niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is het leukste, als er plantjes en mos in gaan groeien en zo. Schoon houden is voor mietjes



Kwam net dit plaatje tegen, ook tufsteen en erg mooi vind ik

...
Alle reacties Link kopieren
Morgen worden mijn nieuwe planten geleverd Hopelijk staan ze nog op de stoep als ik thuis kom uit mijn werk.

Eindelijk eens een weekend zonder verplichtingen dus lekker de tuin in, al dan niet met regenpak
...
Alle reacties Link kopieren
Waaaauw die sla ik meteen op Mooi zo dat spel met hoogte verschil.



Oei ik hoop ook dat ze er nog staan. En yey tuinier weekend!
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht al dat je dat mooi zou vinden Welterusten
...
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor het delen



Ik zit nu heerlijk in de ochtend zon op een bankje te ontbijten. Mama merel durfde net niet aan te vliegen omdat ik in de buurt zat. De nieuwe hosta's beginnen al groen te worden. Ik zie nu defienieerbare groene puntjes, ook bij de ene die ik per ongeluk nog eruit had geharkt. Morgen gaan we beginnen met het tuinhek. Vandaag lekker buiten klimmen. Fijne dag allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Zooo dat was even bijlezen.

Iedere x wanneer ik hier lees zie ik weer namen van plantjes\ bloemen schrijf ze op, om ze te gaan googlen zodat ik ze misschien wel kan kopen.



Vorige week woensdag kwam een vriendin langs en hebben we even de tuin aangepakt. Veel weggegooid, er lagen allemaal spullen in die best weg konden. Dat waren toch 6 a 7 vuilniszakken. Vervolgens al een aantal tegels eruit, het ene zand eruit en het andere erin. Van de tegels die eruit gehaald zijn ergens anders een border gemaakt. Bloembollen en zaadjes overal en nergens gedaan, dus ik ben benieuwd wat waar gaat opkomen. Vorig jaar had ik een Annabelle plant gekocht die er heeeelll erg zielig en dood uitzag, toch in de grond gedaan en gisteravond zag ik een piepklein groen blaadje komen. Dus ik laat het maar even gaan.

Verder ook nog plantjes gekocht en in de grond gedaan.

Sommige planten (die al een hele lange tijd in dezelfde 'pot' stonden als toen ik ze kocht) bloeien echt op, vorige week nog blaadjes in knop en nu al uit knop en gegroeid. Vind het zo leuk! Elke avond ben ik even een half uurtje bezig in de tuin, even aanvegen, plantjes planten, water geven, geniet er helemaal van.

Ik heb vorig jaar stokrozen zaadjes bij de schutting gedaan en ik moet nu wel uitkijken of ik onkruid of stokroos eruit haal. Ik zie het verschil namelijk niet

Wil ook nog klimplanten tegen de schutting en het liefst alles dit jaar groot en in bloei .

Niet reëel ik weet het, maar goed het komt zo zoetjes aan.



Er moeten nog meer planten in de grond. Ik heb nog een rododendron staan en een Chinese roos. Ik twijfel of ik 1 van de 2 in de voortuin ga doen of toch maar gewoon alles achter.





Kan je ergens zien hoeveel berichtjes jezelf hebt geplaatst? (Dan kan ik zelf zien of het zin heeft om plaatjes rechten aan te vragen)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt 156 post kliefje. Nog even doorlullen!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Felix_Urbexicus ga ik doen, dit is dan weer 1 erbij
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Kliefje! Ennehhh, je kan zonder plaatjesrechten gewoon een linkje naar je foto's plaatsen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Mooi initiatief: steeds meer schoolpleinen worden groen
...
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het tuinvirus goed te pakken Kliefje. Ga zo door!
...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt een tuinier nitwit dus ik kom even een vraag stellen.

In onze voortuin moeten we de parkeerplek handhaven, dit betekent dus vooral tegels als ik ook nog plaats wil hebben voor fietsen, containers etc :(

Nu staat er aan de voorkant een hele lelijke heg, die wil ik er uit hebben en dan een klein-blijvende boom terugplaatsen. Wie weet een leuke boom, een leiboom vind ik wel mooi maar zie ik hier in de buurt wel heel veel. Iets met mooie bloesem in de lente vind ik ook wel leuk.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Er zit beweging in de witte regen

En er komen op nog een plek pioenrozen op, die moeten ook nog verplaatst worden.
Alle reacties Link kopieren
Wil je dan voor de hele haag die weg gaat één boom neerzetten of meerdere bomen? En bladhoudend of bladverliezend?

En wat vind je lelijk aan je huidige heg?

Je zou bijvoorbeeld je heg kunnen vervangen door een heg van haagbeuk (bladverliezend) of als je echt een boom wilt eentje kiezen uit onderstaand lijstje (zijn bomen vooral voor kleinere tuinen omdat ze makkelijk te snoeien/in vorm te houden zijn:



Bloeiende bomen voor in een kleine tuin zijn:



Albizia julibrissin (Perzische slaapboom, Zijdeboom)

Amelanchier lamarckii (krentenboompje)

Clerodendrum trichotomum 'Purple Blaze' (kansenboom, pindakaasboom)

Cornus kousa 'China Girl' (Japanse grootbloemige kornoelje)

Cornus officinalis 'Robin's Pride' (Japanse Kornoelje, Gele kronoelje)

Crataegus lavallei 'Carrierei' (Meidoorn)

Heptacodium miconioides (Bloem der zeven zonen)

Laburnum watereri 'Vossii' (Gouden regen)

Lagerstroemia indica (Lagerstroemia indica als boomvorm)

Magnolia 'Sentinel' (Valse Tulpenboom of Beverboom)

Magnolia 'Spectrum' (Beverboom of Valse Tulpenboom)

Malus 'Evereste' (Oranjerode Sierappel)

Malus 'Golden Hornet' (Gele sierappel)

Malus 'Red Sentinel' (Rode sierappel)

Prunus cerasifera 'Nigra' (Roodbladige kerspruim, sierkers)

Prunus serrulata 'Kiku-shidare-zakura' (Japanse sierkers, Treurvorm)



Bolvormende bomen voor in een kleine tuin zijn:



Acer campestre 'Nanum' (Veldesdoorn, Bolesdoorn)

Catalpa bignonioides 'Nana' (Trompetboom, bolcatalpa)

Platanus acerifolia 'Alphen's Globe' (Bolplataan)

Prunus eminens 'Umbraculifera' (Bolprunus, bolkers, sierkers)

Quercus palustris 'Green Dwarf' (bolvormige moeraseik)



Bomen voor in een kleine tuin met bijzonder blad zijn:



Catalpa bignonioides 'Aurea' (Trompetboom geelbladig)

Cotinus coggygria 'Royal Purple' (Roodbladige Pruikeboom)

Cercis canadensis 'Forest Pansy' (Roodbladige Judasboom)

Nothofagus antarctica (Zuid Amerikaanse schijnbeuk, Schijnbeuk)

Pyrus salicifolia 'Pendula' (Grijsbladige treurpeer, Wilgbladige peer)

Rhus glabra 'Laciniata' (Gladde Fluweelboom, Gladde Azijnboom, Gladde Sumak)

Rhus typhina 'Dissecta' (Fluweelboom, Sumak, Azijnboom)

Sorbus Dodong (Lijsterbes)
...
Alle reacties Link kopieren
Top dat de witte regen toch aanslaat Felix!
...
Alle reacties Link kopieren
Ik durf zelfs te hopen op bloemen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 31 maart 2017 @ 19:47:

Ik durf zelfs te hopen op bloemen!Dit vraagt om een foto! Is ie toch wel blij daar. Zou mooi zijn als hij al bloemen zou geven dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk van die witte regen! Wat kun je blij worden van een ieniemienie puntje groen he?



Die mahoniestruik.. Dank voor de naam! Ik ken de plant en vind hem prachtig, maar wist de naam niet en kwam er maar niet achter. Maar nu weet ik welke het is



Ik was een paar dagen niet thuis en vandaag heb ik mijn tuin weer gezien: het was zoveel mooier alweer dan een paar dagen terug! Allemaal bloemen uitgekomen en alles zet ineens de spurt in de groei: groene blaadjes alom. Ik word er zo blij van.

Vandaag dus weer druk in de weer geweest en veel gedaan. Zoals al eerder hier werd gezegd: wat is dat goed voor je mentale welzijn, dat tuinieren. Ik hoop het hele seizoen heel veel in de tuin te kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren


Scheefkelk, nu volop in bloei. Vind het altijd gezellig staan die kleine witte bloemetjes.





Uitlopers van de Pieris. Die zijn over een paar weken knalrood.





Ranonkelstruik. Ik hou niet zo heel erg van gele bloemen daarom staat 'ie achter in de tuin en fleurt daar een best donker plekje op.
...
Alle reacties Link kopieren
Yay nog een mahonie struik fan. Ik heb vandaag 6,5 uur in en om de klimhal gehangen dus ik vind het wel mooi voor vandaag. Morgen is weer een tuin werk dag.
Alle reacties Link kopieren
Nicw frambozen! Goed voor je conditie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven