Wonen in Apeldoorn

30-03-2017 22:20 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



De kans is aanwezig dat ik binnenkort in Apeldoorn werk vind. Ik weet alleen helemaal niets van de stad. Mijn partner en ik wonen nu in Groningen: een erg bruisende stad. We zijn bang dat Apeldoorn echt heel erg saai is... Onze vraag is of Apeldoorn leuk wonen is, saai is, bruisend is, of er veel dingen te doen zijn, et cetera. We horen graag wat verhalen!



Onze tweede vraag is of het reizen met de trein of auto vanaf Utrecht naar Apeldoorn dagelijks goed te doen is.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan wat je zoekt en wat je bruisend vindt. Als je een stad zoekt die 24 uur van de dag in beweging is kom je bedrogen uit. Zoek je meer rust en een groot dorpsachtig gevoel waar in principe alles aanwezig is qua winkels en restaurants dan zit je goed. Probeer ook in een lange termijn te denken, nu is een bruisende stad nog leuk, maar vindt je dat over 10 jaar ook nog? Zeker als je ergens nieuw komt is het wel fijn dat je iets op komt bouwen voor een langere tijd.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik vind de omgeving echt mooi. Verder weet ik er niks van, sorry
Ik kom uit die regionen en ging er een aantal jaar naar school. Het heeft stadse voorzieningen en een dorps gevoel. Je kunt er leuk stappen, en op de fiets zit je in no time in de Veluwse bossen. Het enige wat ik mis rondom Apeldoorn is treinrails tussen Arnhem en Zwolle ;)

Vanuit Apeldoorn kun je Deventer en Arnhem goed bereiken, er zijn veel scholen, genoeg winkels. Het is er prima.
Lekker in Utrecht gaan wonen! 40 minuten met de trein (wel van en naar het station er nog bij rekenen) of 50 minuten met de auto. Die kant op 's ochtends is er vrijwel geen file. 's Avonds zorgen dat je na 18:00 Utrecht nadert, dan rijd je ook makkelijk door. Ik vind het heel ontspannen, zo'n stukje reizen elke dag. Ik moet wel zeggen dat ik één dag in de week thuis werk, dus dat scheelt ook. Ik vind de omgeving van Apeldoorn prachtig, maar ik zou daar niet willen wonen. Hartstikke wit, provinciaals en ook best christelijk.
Alle reacties Link kopieren
Apeldoorn heeft bij mij geen reputatie van een bruisende stad maar ik woon er niet.
Alle reacties Link kopieren
Apeldoorn - Utrecht is goed te bereizen. Ik doe het bijna elke dag met de trein. Zeker als je een rechtstreekse trein neemt en wat te lezen meeneemt.



De omgeving van Apeldoorn is prachtig en de stad zelf heeft alle voorzieningen die je nodig hebt (bioscoop, eettentjes, kroegjes, bibliotheek, veel winkels). Je hebt er ook wel e.e.a. aan verenigingen. Ik vind het in vergelijking met Utrecht wel wat provinciaal en ik mis de historische binnenstad... maar verder vind ik Apeldoorn prima wonen! Veel relaxter dan Utrecht. (plus de huizen zijn goedkoper in Apeldoorn dan in Utrecht )
Alle reacties Link kopieren
Prima plek om te wonen. Ik ben er geboren en getogen. Woon nu in de randstad maar wil graag terug als ik werk zou kunnen krijgen.



Wit: ja misschien

Christelijk: nee hoor



Mooie omgeving

Voldoende culturele voorzieningen

Alle categorieën horeca

Alle soorten winkels



Ik zou zeker niet in Utrecht (duur) gaan wonen als je in Apeldoorn werkt al is verbinding goed en rijdt je gunstig ivm files. Rondom utrecht staat eind van de dag alles vast.
Alle reacties Link kopieren
quote:WestCovina schreef op 30 maart 2017 @ 23:19:

Lekker in Utrecht gaan wonen! 40 minuten met de trein (wel van en naar het station er nog bij rekenen) of 50 minuten met de auto. Die kant op 's ochtends is er vrijwel geen file. 's Avonds zorgen dat je na 18:00 Utrecht nadert, dan rijd je ook makkelijk door. Ik vind het heel ontspannen, zo'n stukje reizen elke dag. Ik moet wel zeggen dat ik één dag in de week thuis werk, dus dat scheelt ook. Ik vind de omgeving van Apeldoorn prachtig, maar ik zou daar niet willen wonen. Hartstikke wit, provinciaals en ook best christelijk.



Een witte stad? Mag dat tegenwoordig ook al niet meer.

Ik vind het prima in Apeldoorn. Super mooie omgeving ook!!

Ben dan ook geen bruisende stad gewend maar is dat dan ook perse een vereiste voor de komende tien jaar?
Alle reacties Link kopieren
Te wit?



Overigens: het is maar net waar je van houdt toch? Ik woon momenteel in Utrecht maar hoop eind van het jaar weg te zijn. Ik vind dat dus helemaal niks.
Er gaat niets boven Groningen. ;)



Ik ken Apeldoorn verder niet, maar is Zwolle misschien een optie? Dat vind ik echt wel een beetje Groningen-light..
Alle reacties Link kopieren
Misschien heel dom, maar; wit?
Alle reacties Link kopieren
Apeldoorn is wel wat saai. Zoals iemand hierboven al zei: dorps met stadsvoorzieningen.

Utrecht is te doen. Maar reken met de auto s ochtends een dik uur. En met de trein ligt het er aan waar je in Apeldoorn moet zijn en waar je in Utrecht woont. Kan ook zo bijelkaar anderhalf uur reistijd zij.

Pluspunten aan Apeldoorn zijn de omgeving en het feit dat huizen betaalbaar zijn. En het schijnt qua mensen de meest gemiddelde stad van Nederland te zijn. Als je kijkt naar afkomst en politieke voorkeur en dergelijke.

Als je meer op zoek bent naar het stadse en dichterbij Apeldoorn dan Utrecht zou ik Deventer of Arnhem overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar zomer van Utrecht naar Apeldoorn verhuisd. Vanwege het groen (het is hier echt prachtig) en vanwege het feit dat e hier voor de prijs van een Utrechtse bovenwoning van 60m2, een vrijstaand huis vam 132m2 met tuin konden kopen.



Ik vond het heel spannend en was net al jij erg bang dat ik het bruisende van de stad zou missen. En heel eerlijk: dat doe ik soms ook wel. Maar het weegt niet op tegen hoe fijn het wonen is hier. Hoe veel meer ruimte je hebt, hoe veel groener, hoe veel meer vogeltjes ik nu hoor, hoe veel vriendelijker de mensen zijn dan in Utrecht.



Je hebt hier alles en ook van alles een versie die bij jou past. Als in: een leuke kroeg, een fijn restaurant, een bioscoop. Je hebt alleen minder keuze. Maar er zit geheid een potentiële stamkroeg tussen, daar is genoeg variatie in.



En het valt me op dat er veel georganiseerd wordt. Er zijn veel festivalletjes en in de kroegen vaak live muziek.



Ik ben nog wel zeker 1 a 2 dagen in de week in Utrecht (heel goed te doen met de trein) en dan geniet ook van de stad daar. Maar dan zit ik in de trein of in de auto terug, kom je voorbij Barneveld en dan wordt het zo mooi groen en heuvelachtig. Alsof je altijd op vakantie bent. Heerlijk. Voor ons dus zéker de goede keuze!
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik het helemaal niet zo wit. Het valt me juist op hoeveel gelegenheden er ook zijn voor Marokkaanse jeugd, zoals shisha lounges enzo. Ik vond het in het begin wel een stuk grijzer dan de stad, omdat er ook geen studenten zijn en daardoor relatief veel 50+ ers.



Maar wat iemand hierboven al zei: volgens mij is het de meest gemiddelde stad van NL, qua type mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:WestCovina schreef op 30 maart 2017 @ 23:19:

Hartstikke wit, provinciaals en ook best christelijk.

Niet witter dan Groningen en niet christelijker ook. Misschien een beetje provincialer.



Ik zou Arnhem overwegen TO, net wat jonger en levendiger dan Apeldoorn, en veel beter te betalen dan Utrecht.

En trouwens: je moet dagelijks naar je werk, hoe vaak ga je per week naar het bruisende van de stad?
Alle reacties Link kopieren
quote:katkaatje schreef op 31 maart 2017 @ 08:57:

Ik vond het in het begin wel een stuk grijzer dan de stad, omdat er ook geen studenten zijn en daardoor relatief veel 50+ ers. Dit is het grote verschil met Groningen. Groningen is de jongste stad (qua gemiddelde leeftijd) van Nederland, en Apeldoorn is gemiddeld behoorlijk oud.
Heb er gewoond en oh wat vond ik het saai, daarom ook verhuisd. Waarom ga je niet naar Arnhem? Bruisende stad met veel groen en in een half uur ben je in Apeldoorn
Arnhem is inderdaad ook een leuke stad! Tenminste, ik heb er gewerkt en vond het erg sfeervol. Raar genoeg vertelden mijn collega's die er daadwerkelijk woonden dat de Arnhemse bevolking nogal stug en apart is (iets met de oorlog? Ik begreep het niet helemaal.)



En wat betreft mijn kwalificaties; die zijn niet objectief, hè, het is mijn indruk. Ik woon in een zeer diverse wijk in Utrecht en dan ziet Apeldoorn er wit uit, maar dat kan ook komen door de plek waar ik werk. Hetzelfde met christelijk: ik zie op mijn werk een stuk meer mensen die actief christelijk zijn dan in mijn privéleven.



Rondom Utrecht is het verkeer inderdaad een stuk hectischer. Maar wat ik al zei: tegen 18:00 zijn de files vanuit de richting Amersfoort grotendeels opgelost en kan ik vlot doorrijden.



Tot slot: er gaat inderdaad niets boven Groningen, je zult het vast gaan missen!
Alle reacties Link kopieren
Apeldoorn vind ik wel saai. Ga in Zwolle wonen. Ook groen, zo op de Veluwe en is inmiddels ook echt een bruisende stad.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Groningen ga ik zeker missen, vanuit de grond van mijn hart... Maar een nieuwe start is ook altijd leuk.

Het bruisende ga ik ook niet heel erg meemaken, maar 's avonds na het werken een biertje in de stad of af en toe met vrienden op zaterdag nog even helemaal los gaan vind ik wel fijn om te kunnen. Nog offence, maar Apeldoorn klinkt zó burgerlijk en saai haha. Ik zit er zelf nog niet zo mee, maar mijn vriendin ziet het allemaal nog niet zo zitten. Vandaar dat ik wat verhalen wilde horen.



We willen ons ook best in Apeldoorn vestigen, maar misschien over een paar jaar. Eerst dan nog een paar Jaar Utrecht bijvoorbeeld. Maar als ik iedere ochtend en middag moet staan in de trein dan word ik horendol. Vandaar mijn tweede vraag of het treinreizen vanaf Utrecht goed te doen is.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ter completering van het beeld: ik ben net afgestudeerd en mijn vriendin studeert nog in ieder geval een half jaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening is dat Apeldoorn inderdaad vrij suf is, maar een biertje pakken na het werk kan zeker wel. Genoeg leuke kroegen etc. Wellicht is Deventer een optie? Dit is met de trein slechts 10 minuten naar Apeldoorn.

Daarnaast heeft Deventer een meer historische binnenstad en is het publiek ook wat jonger gezien de grote HBO school in de stad.



Welke plaats het ook mocht worden, in jullie geval zou ik zeker kijken naar iets in/dichtbij het stadscentrum, dan behoudt je een beetje het bruisende gevoel wat je wil hebben!

Succes!
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Alle reacties Link kopieren
Het is maar net waar je van houdt. Ik woon hier al weer 17 jaar en bevalt me prima.

Het is best groen en dorps, maar tegelijkertijd heeft het alle voorzieningen en is het best groot.

Arnhem zou ik niet willen wonen met alle drukte in het verkeer (zoveel baanswegen e.d.).

En als je het met de randstad vergelijkt is het nog niet zo duur (qua huizen).
Alle reacties Link kopieren
Er zitten ook HBO's in Apeldoorn (waaronder een nieuwe Saxion naast het station).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven