Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Flomo! Spannend hoor allemaal. Ik hoop dat het klikt met de aankoopmakelaar en deze jullie goed kan helpen.



Spannend Niekske, de eerste bezichtiging. Toen ik een aantal jaar terug met mijn huis op funda stond ging ik de hele dag in de gaten houden hoe het werd bekeken. Vermoeiend



Herkenbaar hoor Dromenvangert. Ik vind het ook spannend. En heb ook dit huis al ingericht haha. Maar ben er nu wel nuchterder in dan het vorige huis wat we hebben bezichtigd. Daar had ik al bijna de verhuiskaarten verstuurd voordat we überhaupt bezichtigd hadden
*
anoniem_308981 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 20:54
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden zaterdag een kleine teleurstelling bij de Hypotheker. In 2017 verhuizen is een slecht idee. Omdat ik nog geen 3 jaaropgaven kan overleggen en mijn vriend in de afgelopen 3 jaar werkeloos is geweest, kunnen we nu €70.000 minder lenen dan wanneer we zouden wachten tot volgend jaar.

En omdat het dorp waar we (of eigenlijk mijn vriend) heen willen verhuizen duurder is dan waar we nu wonen zouden we er amper op vooruit gaan.



Aan de andere kant weten we nu waar we aan toe zijn, wat we moeten doen voor we willen verhuizen, dus kunnen we wel vooruit kijken en onze strategie bepalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noisepollution schreef op 04 april 2017 @ 12:11:

Wij hadden zaterdag een kleine teleurstelling bij de Hypotheker. In 2017 verhuizen is een slecht idee. Omdat ik nog geen 3 jaaropgaven kan overleggen en mijn vriend in de afgelopen 3 jaar werkeloos is geweest, kunnen we nu €70.000 minder lenen dan wanneer we zouden wachten tot volgend jaar.

Datzelfde nieuws hebben wij vorig jaar bij de hypotheker ook gehad (ik nog maar 1 jaar mijn bedrijf, mijn man 10 jaar met nog maar 2 goede jaarcijfers). Maaar....check eens bij ABN Amro. De berekeningen die ABN ons gaven waren ruim een ton hoger dan wat de hypotheker aan had gegeven. ABN rekent bij 2 jaarcijfers als ZZP'er 90%. 3 jaar werkeloos zal er helaas weinig aan veranderen, maar misschien is er best iets mogelijk bij een bank.
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boekjeswurm schreef op 04 april 2017 @ 11:59:

[...]





Dit is zo herkenbaar bij mij, ons appartement staat nu 1,5 week op Funda en ik weet de getallen uit mijn hoofd.

Snap alleen niet deze zin 'Ten opzichte van de concurrentie presteert jouw huis: goed'. Opzich vind ik dat de advertentie weinig wordt bekeken, maar dan zal de concurrentie nog wel minder bekeken worden:).



Ja precies dat dus. Jij kan het weinig vinden maar je hebt geen inzicht in de kijkcijfers van concurrenten.



Ik heb het na een tijdje wel losgelaten want eigenlijk heb je er niks aan en je krijgt er alleen maar stress van. Het enige wat telt is een telefoontje dat er een bezichtiging is aangevraagd. Dus probeer het maar los te laten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren is onze nieuwe woning getaxeerd, op 183.000

Dit is boven ons geaccepteerde bod dus de hypotheek is nu voor 99% rond volgens onze bankmeneer

Zal toch blij zijn als het helemaal voor 100% rond is! Ik snap nu wel waarom verhuizen in de top 3 van grootste stressoorzaken staat haha.
Kun je dat zien op Funda ja?

Waar precies?



Wij zijn vanavond gebeld door de makelaar. Voor vrijdag staan er nu 5 bezichtigingen...jeej!



En concept koopovereenkomst gekregen. Paar puntjes waar we onze vraagtekens bij hebben dus dat morgen even navragen. Ben zo blij dat we aankoopmakelaar hebben nu....
Wij zijn nu officieel verhuisd! Vanacht slapen we de eerste nacht in ons nieuwe huis! Ik ben benieuwd hoe de kinderen slapen....
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Tiramisuusje!



En jij ook Elisabethrose. Scheelt toch weer wat spanning dat de taxatie goed was.



Goed zeg Niekske, 5 bezichtigingen!
Alle reacties Link kopieren
quote:dromenvangert schreef op 04 april 2017 @ 12:37:

[...]





Datzelfde nieuws hebben wij vorig jaar bij de hypotheker ook gehad (ik nog maar 1 jaar mijn bedrijf, mijn man 10 jaar met nog maar 2 goede jaarcijfers). Maaar....check eens bij ABN Amro. De berekeningen die ABN ons gaven waren ruim een ton hoger dan wat de hypotheker aan had gegeven. ABN rekent bij 2 jaarcijfers als ZZP'er 90%. 3 jaar werkeloos zal er helaas weinig aan veranderen, maar misschien is er best iets mogelijk bij een bank.





Ow, ik had het een beetje knullig verwoord, mijn vriend is in die 3 jaar een half jaar werkeloos geweest. En dat halve jaar telt dus niet mee.

Maar bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Woehoe! De kijker die hier afgelopen vrijdag was wil aanstaande vrijdag nogmaals komen kijken. Dat klinkt hoopgevend, toch? Voordeel is ook dat we de boel zo goed hadden opgeruimd (en de zooi die we voor de bezichtiging even hadden weggehaald staat nog in de kofferbakken van de auto's) dat we er maar weinig voor hoeven op te ruimen. Scheelt weer.



Noise, wij hebben ook wat gedoe gehad met het feit dat ik pas 2 jaar fulltime ZZP'er ben, daarvoor was ik half in loondienst, maar dat willen ze niet meerekenen. Gevolg is dat ze nu aan de hand van mijn jaarcijfers van de afgelopen jaren een prognose voor dit jaar hebben gemaakt die ongeveer een derde is van wat ik daadwerkelijk ga verdienen!! Dat heeft best invloed op het bedrag dat we kunnen krijgen. Gelukkig verdient Vriend (met vaste baan) vrij goed en willen we veel minder uitgeven dan dat bedrag, dus we hebben er geen last van, maar het voelt wel stom dat ik min of meer voor spek en bonen meedoe volgens hen.
*
anoniem_308981 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 20:54
0.00% gewijzigd
*
anoniem_308981 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 20:59
0.00% gewijzigd
quote:Boekjeswurm schreef op 06 april 2017 @ 09:46:

[...]





Als je huis staat aangemeld op Funda, klik je op 'Mijn huis' rechts boven in, daar kan je precies zien hoe vaak je huis voorkomt in een zoekopdracht en hoe vaak er iemand klikt op jouw huis.

Nooit geweten. Heb je het dan zelf op funda geplaatst? Mijn huis staat ook op funda, maar is geplaatst door makelaar. Ik kan het niet zien. Funda weet natuurlijk ook niet dat het mijn huis is.
*
anoniem_308981 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 21:00
99.35% gewijzigd
Oke dan ga ik eens even kijken!



Vandaag bij hypotheekadviseur geweest om de boel in gang te zetten. Gaan bruto precies hetzelfde betalen als we nu doen. Netto wel iets meer ivm mindere aftrek van rente.

Hopelijk kunnen we volgende week alle benodigde documenten aanleveren. (Hopelijk kunnen we dan beide koopcontracten aanleveren)



Oh en we hebben morgen sowieso 6 bezichtigingen en mss wel 8 (!) er waren 2 stellen die de agenda even moesten aanpassen dus hopelijk komen die er nog bij. Mocht er morgen geen koper tussenzitten (zou wel gek zijn) dan staat er voor dinsdagochtend nog bezichtiging.

Gaat erg lekker zo!



@boekjeswurm: dat is balen. Is de markt bij jullie niet zo oververhit als dat het bij ons is?
*
anoniem_308981 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 20:59
0.00% gewijzigd
*
anoniem_308981 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 20:54
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vandaag tweede bezichtiging gehad, ook schoonouders even het huis laten zien, en we zijn nog steeds erg enthousiast. De makelaar gaf aan dat er verder slechts 1 kijker is geweest, die voor zover hij weet nog geen tweede bezichtiging heeft gepland. Dus gelukkig geen druk wat dat betreft. Ook gesprek bij de hypotheekadviseur gehad en zelfs als we op de vraagprijs uit zouden komen, kunnen we het als ZZP'ers prima financieren, met nog wat ruimte voor het bouwen van een muziekstudio voor mijn man.



Dus enige vraag die rest is eigenlijk: wanneer en wat voor bod gaan we doen?! Vraagprijs is 289, alles is netjes en zijn alleen smaakgerelateerde dingen die veranderd moeten worden (beneden andere vloer, granol muren glad laten maken en keukenkastjes andere kleur laten spuiten, verder lampjes ophangen, verven en het huis is klaar). Hoop mensen adviseren bij 260 te beginnen met als doel om in het midden te eindigen, maar dat vind ik ergens een onfatsoenlijk bod, zeker gezien het pas 2 weken te koop staat. Daarentegen is het een piepklein dorpje en staan veel huizen daar gerust 2 jaar te koop & willen de verkopers door naar een ander huis waar ze op hebben geboden. Ik denk dat we bij 265-267.500 moeten beginnen, en dan hopelijk op 275 eindigen. Iemand (vanuit het oogpunt van een koper ;) ) advies voor een goede tactiek?
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
Wat spannend dromenvangert! Fijn dat het huis ook na een tweede bezichtiging in goede aarde viel. En leuk dat je schoonouders het ook een mooi huis vinden. Jullie willen geen aankoopmakelaar toch? Ik vind het lastig om te adviseren qua prijs, sorry.



Ik heb vandaag ook een huis voor de tweede keer bezocht. Mijn vriend zag het voor de eerste keer. Was een leuke bezichtiging met een fijne makelaar.

Ik merkte wel dat ik deze tweede keer veel meer zag qua opknapper werk dan de eerste keer. Ook voelde de woonkamer minder groot aan dan ik eerst dacht.



Wij hebben aangegeven dat we eerst geen bezichtiging wilden vanwege de prijs. De makelaar gaf meteen aan dat het een vraagprijs is en ze zeker wel open staan voor onderhandeling. Dus dat is mooi. Vriend en ik gaan het zo bespreken want we hebben elkaar na de bezichtiging eigenlijk nog helemaal niet gezien. Ik merk aan mezelf dat ik het sowieso nog een keer wil bekijken.



-achtertuin was perfect qua zon (ZW maar om half 10 stond er al zon in het uiterste puntje van de tuin) maar wel kleiner dan in eerste instantie gewenst. Voortuin is mega groot en daardoor weinig inkijk.

-huis is groot en voldoende slaapkamers (pluspunt) maar alle muren zijn nog met granol.

-badkamer is klein (2 bij 2 meter) en door de mensen zelf betegeld (lees schots en scheef, zo zonde)

-mooie parketvloer in de woonkamer

-open haard

-keuken is oud maar wel bruikbaar en gelukkig wit van kleur.

-in de hal en op sommige stukken op de zolderkamers zitten nog schroten, Brr.

-locatie is perfect

-leuke rustige wijk, vlak bij uitvalswegen en ook maar 10 minuten van een gezellig centrum.



Lastig. En misschien wil ik toch wel een aankoopmakelaar.
Alle reacties Link kopieren
Net een bod van 269.000 neergelegd, jeeeeeuuuzes wat spannend. Zat trillend aan de telefoon!



@elizaar klinkt alsof er inderdaad een hoop aan moet gebeuren, zien jullie dat wel zitten? En is de badkamer eventueel nog uit te breiden? Veel ruimte heb je niet nodig, maar 2 bij 2 is best wel klein. Wel fijn dat je nu al weet dat er ruimte is voor onderhandeling!
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
quote:dromenvangert schreef op 08 april 2017 @ 10:36:

Net een bod van 269.000 neergelegd, jeeeeeuuuzes wat spannend. Zat trillend aan de telefoon!



@elizaar klinkt alsof er inderdaad een hoop aan moet gebeuren, zien jullie dat wel zitten? En is de badkamer eventueel nog uit te breiden? Veel ruimte heb je niet nodig, maar 2 bij 2 is best wel klein. Wel fijn dat je nu al weet dat er ruimte is voor onderhandeling!



Super spannend!

Ik duim voor jullie.



Elizaar, het huis klinkt goed. Wel goed dat je je niet laat verblinden door huizenliefde. Zijn jullie zelf handig?
Alle reacties Link kopieren
Wat spannend, Dromenvangert! Goed openingsbod hoor! Daar gaan ze echt wel een tegenbod op doen! Uitkomen op 277-278 ofzo
Nothing takes the past away like the future
Alle reacties Link kopieren
De mensen die bij ons ooit een asociaal bod met maffe voorwaarden neerlegden en die wij vrolijk weg hebben gewoven, blijken hun huis toch niet verkocht te hebben. Blij dat we dus niet in onderhandeling zijn gegaan!
Nothing takes the past away like the future
Spannend dromenvangert!

Hou je ons op de hoogte?



Wij hebben ons huis verkocht! Gisteren is er bij de 6 bezichtingen 3x een bod gedaan. 1 onder de vraagrpijs en 2 er boven. Een na hoogste bod was van een bekende. Wij gunden het hun wel maar wel voor hogere prijs. Zij mochten nog een bod doen en dat hebben ze gedaan!

Huis nu verkocht voor €6500 boven de vraagprijs. Bijna 30000 meer dan wat wij er destijds voor betaald hebben. En dus ook een mooie overwaarde van bijna 25000

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven