Naar de middelbare!

20-01-2017 15:43 342 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit, bijna 12 jaar geleden begon hier een groepje dames te schrijven in een gloednieuw zwangerschapstopic! Jeetje wat heb ik daar toen veel aan gehad! Nu is het twaalf jaar verder en zitten we midden in de schooladviezen, Cito's en open dagen.

Wie praat er mee?
Over de musical: dochter was al weken bezig met hoe de rolverdeling zou gaan worden. Ik heb haar gezegd zich in te stellen op de stomste rol (in haar ogen) zodat het alleen maar mee kan vallen.

Er doen 42 kinderen mee, dus er zijn vooral veel kleine rollen. Inmiddels zijn de rollen verdeeld. Dochter kreeg geen rol die in haar top drie stond (mochten ze van te voren aangeven), maar is wel tevreden.



Bij jullie kinderen al meer bekend over de musical of film?
Hoe staan jullie tegenover de eindtoets?



Mijn dochter had bij de entreetoets een zeer uiteenlopend profiel: <1F voor rekenen en 2S voor begrijpend lezen. Dit resulteerde in een pre-advies van tl/mavo.

Ik heb thuis hard geoefend met mijn dochter op rekenen (ben zelf leerkracht BO) in de hoop haar in ieder geval met een 1F score van school te kunnen laten gaan. In de klas scoort ze redelijk op rekenen, dus het zou haalbaar moeten zijn.

Vandaag heb ik met de juf besproken welke aanpak mijn dochter nu thuis hanteert bij het aanpakken van verhaaltjessommen en dat ze graag hardop praat bij de toets, zodat ze zichzelf hoort. Dit laatste had ik al eerder aangegeven en dochter mocht de methodetoets al in een aparte ruimte maken zodat zij kan praten, terwijl ze niemand stoort. Ook de juf zag dat dit betere resultaten geeft. En nu mag ze bij de Eind Cito apart zitten! Wow, vind dit echt super dat de school dit regelt voor dochter. Hopelijk zet het zoden aan de dijk.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter, fijn dat de school meedenkt!



Over de musical : de kinderen hebben in een bepaald thema een verhaal geschreven. Dat wordt door de leerkrachten tot 1 verhaal gesmeed en dan gaat t verder. Rolverdeling, oefenen, decors, etcetera. Ook veel hulp van ouders gevraagd. Ik heb me opgegeven voor de decors en kostuums. Ben niet zo van groepjes kinderen begeleiden
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Hier is het advies al gegeven en dat kan na de eindcito alleen nog naar boven bijgesteld worden. Het is wat mij betreft niet heel belangrijk meer.



Musical is bekend en de rollen zijn verdeeld, dochter heeft haar nr 2 keus gekregen. Maar in een klas van 20 kinderen.



De school verderop heeft twee groepen 8 en ook twee musicals. Hebben jullie een groep van 42 kinderen?
Alle reacties Link kopieren
quote:MIDA schreef op 06 april 2017 @ 21:03:

En Suze? Hebben jullie goed bericht gehad?Yep! De dochter is toegelaten tot het gymnasium. Mooi zo, ik ben blij!
Alle reacties Link kopieren
Super Suze!!



Hier 44 kinderen, 1 musical. Ze heeft gister het boekje meegekregen en mag 3 rollen aangeven welke ze graag zou willen spelen.

Leuk zo'n gezamenlijk project, ze heeft er echt zin in.



Op onze basisschool hebben ze geen entreetoets, alleen de NSCCT (in verschillende leerjaren) en Cito. De Cito eindtoets is hier geen issue want het advies kan alleen naar boven worden bijgesteld, niet lager. Prima dus!
Alle reacties Link kopieren
Dat is landelijk, dat het advies van school leidend is en dat de cito alleen nog bijstellen naar boven kan betekenen.

Hier hebben we 4 bovenbouw - klassen met elk zeg 10 kinderen in groep 8. Dat wordt 1 eindviering .
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
De route 8 toets wordt verdeeld over 2 dagen en wordt op de tablet gemaakt. Ze krijgen deze toets niet in dezelfde week als de Cito, maar in de week na de meivakantie. Ook hier is de eindtoets geen issue, het advies is gegeven én is leidend en zoon wil helemaal geen hoger advies. Dus als zijn eindtoets hoger zou uitpakken doen we er niets mee.



Zoon heeft gelukkig de rol die hij graag wilde hebben in de musical. Hij heeft net zolang onderhandeld tot hij de enige was die die rol wilde hebben .

Er zijn hier drie groepen acht die ieder dezelfde musical doen, maar elk met een eigen twist op 'eigen' dagen.
Alle reacties Link kopieren
Welke musical spelen ze bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
fijn Suze, dat het bij jullie ook is goed gekomen!



Hangmat, die 'horeca-richting' is wel heel breed, er zit ook een stukje toerisme en zelfs vormgeving in. Ze kunnen dus later alle kanten nog op. Zeker met vmbo-t kan hij straks naar bijna iedere MBO opleiding overstappen. Op zijn niveau heeft hij ook 'maar' 4 uur praktijkvakken per week.
Alle reacties Link kopieren
Selma, de musical heet volgens mij Monster Rock.
Alle reacties Link kopieren
Hier schrijven ze zelf een musical, zodat alle kinderen een rol kunnen krijgen, die bij de past. Volgens mij lukt dat elk jaar nog heel aardig.

Mijn dochter heeft heel veel zin in de musical.
Alle reacties Link kopieren
Welke schooltas kopen jullie? Mijn dochter wil er graag 1 van Osaka, maar die lijkt me zo klein voor alle boeken, die ze op 1 dag nodig zal hebben.
Dochter heeft er in de VS een gekocht vorig jaar en die wil ze gewoon houden.

Ze hoeven niet per se een hele grote, hier werken ze met een iPad en zijn veel boeken digitaal.



Ik vind het wel prettig dat ze een tas hebben met een extra binnenvak waarin de iPad niet meteen zeiknat wordt als het regent.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ze een Herschel wil, een grijs gemêleerde. Nog niet echt in verdiept eigenlijk.

Hier ook een iPad trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben ze geen Ipad. Bij mijn oudste wel, maar die heeft ook nog erg veel boeken .
Alle reacties Link kopieren
Zoon denkt hier ècht nog niet over na
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Dat zal wel een meidending zijn, want ik denk dat ik waarschijnlijk de laatste week van de vakantie zoon nog moet aansporen om een tas te gaan kopen
Alle reacties Link kopieren
Mida
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik praat mee!

Dochter 11 word 12 en gaat ook naar de middelbare.

Ik vind dat de tijd veel te snel is gegaan.

Maar ik vind de meid die het geworden is prachtig.
Mijn dochter wil de kleinste rol.

Die heeft een hekel aan podium terwijl ze echt humor heeft en het kan. Alleen kan ze het alleen thuis bij mensen waar ze zich echt veilig voelt.
Een tas ligt ze niet wakker van maar schriften, gummen, pennen, etui dan weer wel. En heel veel frutsels waarvan zij vindt dat ze die nodig heeft straks. In haar hoofd is ze nu al bezig met versieren van het kluisje dat ze krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij is zelfs al een jurk aan het uitzoeken voor het kerstgala.

Je kan niet vroeg genoeg beginnen natuurlijk :-)
Alle reacties Link kopieren
Hier een Esatpack, die houdt zoon ook voor de middelbare.



Rollen voor het musical zijn nog niet verdeeld. Ben benieuwd!
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter komt op een ouderwetsche boekenschool en een ouderwetsch 50-minutenrooster, wat in het ongunstigste geval 8 verschillende vakken per dag betekend. Dus ik stel een rolkoffer voor

Dochter is ook nog vrij klein van stuk momenteel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven