trouwen in gemeenschap van goederen niet meer de standaard -

05-04-2017 20:03 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend las ik dit artikel ik wil wel met jou trouwen, maar niet met jouw schulden in de Metro. Nu ben ik uitermate benieuwd wat jullie ervan vinden, aangezien ik er zelf nog niet helemaal uit ben wat ik ervan moet vinden.

Aan de ene kant, is het natuurlijk goed om mensen standaard te beschermen tegen schulden die hun partner voor het huwelijk, buiten hun medeweten om heeft gemaakt.

Aan de andere kant: we hebben tegenwoordig een leenstelsel voor studenten. Stel dat A (m/v) en B (m/v) besluiten te gaan trouwen. A heeft veel studieschuld, maar heeft door die studie wel een veel hoger salaris dan B (die minder opleiding gedaan heeft). Daardoor bouwt A meer vermogen op tijdens het huwelijk (want hoger salaris). Als dat huwelijk dan vervolgens, om wat voor reden dan ook, uit elkaar valt, is het dan rechtvaardig dat B de helft van het opgebouwde vermogen plus alimentatie krijgt, terwijl A alleen met de schuld (en de helft van het collectieve vermogen, natuurlijk) achterblijft?

Het zou nog gecompliceerder worden als er kinderen bij zouden komen.

Hoe zien jullie dit en wat zou volgens jullie een rechtvaardige oplossing zijn?
Ligt het nou aan mij dat ik me erover verbaas dat er blijkbaar zoveel mannen (en vrouwen) van mijn generatie zijn die zo ouderwets zijn? Ben ik een uitzondering dat ik het heul normaal vind dat mannen en vrouwen allebei verdienen en zorgen?



Ik verbaas me er elke keer weer over, al die rollenpatronen die blijkbaar nog steeds leven.
Die rollenpatronen zie je ook bij jonge mensen. Ik zie dat tegenwoordig eigenlijk steeds vaker.
quote:Amand_ schreef op 07 april 2017 @ 17:56:

Ligt het nou aan mij dat ik me erover verbaas dat er blijkbaar zoveel mannen (en vrouwen) van mijn generatie zijn die zo ouderwets zijn? Ben ik een uitzondering dat ik het heul normaal vind dat mannen en vrouwen allebei verdienen en zorgen?



Ik verbaas me er elke keer weer over, al die rollenpatronen die blijkbaar nog steeds leven.



Je bent misschien wel een uitzondering Amand



Nee ik denk er precies zo over, zowel mannen als vrouwen moeten verdienen en de zorg voor het gezin delen
quote:Amand_ schreef op 07 april 2017 @ 17:56:

Ligt het nou aan mij dat ik me erover verbaas dat er blijkbaar zoveel mannen (en vrouwen) van mijn generatie zijn die zo ouderwets zijn? Ben ik een uitzondering dat ik het heul normaal vind dat mannen en vrouwen allebei verdienen en zorgen?



Ik verbaas me er elke keer weer over, al die rollenpatronen die blijkbaar nog steeds leven.Dat ligt niet aan jou hoor, ik verbaas me er ook over. Gelukkig is mijn man niet zo ouderwets (anders was hij mijn man ook niet geweest) en vindt hij het heel normaal en vanzelfsprekend dat we allebei werken en dat we allebei ons aandeel in het huishouden doen.
Ik ken trouwens niet één man die in zijn wiek geschoten zou zijn wanneer zijn vrouw meer zou verdienen dan hij. Ook zo'n wonderlijke stelling die regelmatig aangehaald wordt. Of hebben we het dan over de stratenmaker en de kapster? Dat milieu?
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 07 april 2017 @ 11:56:

Zulke opmerkingen krijg ik dus echt nooit. Wordt zoiets dan gebracht onder het mom van een grapje of word je echt op het matje geroepen om verantwoording af te leggen?



In mijn geval was het serieus bedoeld. Zij vond dat ik 'als vrouw' verantwoordelijk ben voor het huishouden.



Ik heb de persoon in kwestie in haar gezicht uit zitten lachen.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ik krijg toch heul sterk de indruk dat het vooral de vrouwen zijn die elkaar klein houden. Of ze dat uit angst of afgunst doen ben ik nog niet uit.
Ik heb er wel een theorie over; de vrouwen die niet willen werken, alleen maar werken omdat ze geen keus hebben en/of de vrouwen niet veel kansen op de arbeidsmarkt hebben spannen zich in om vrouwen die wel een keus hebben (en ervoor kiezen om te werken) een schuldgevoel aan te praten. Over de kinderen of dat heilige schone huishouden.



Het is gewoon de kift. Er zal vast ook een relatie met intelligentieniveau zijn.



Wel balen dat vooral vrouwen zo buitenproportioneel gevoelig zijn voor willekeurig welke opmerking over hun kwaliteiten als (werkende) moeder. Lijkt me erg lastig.
quote:Amand_ schreef op 07 april 2017 @ 18:34:

Ik heb er wel een theorie over; de vrouwen die niet willen werken, alleen maar werken omdat ze geen keus hebben en/of de vrouwen niet veel kansen op de arbeidsmarkt hebben spannen zich in om vrouwen die wel een keus hebben (en ervoor kiezen om te werken) een schuldgevoel aan te praten. Over de kinderen of dat heilige schone huishouden.



Het is gewoon de kift. Er zal vast ook een relatie met intelligentieniveau zijn.



Wel balen dat vooral vrouwen zo buitenproportioneel gevoelig zijn voor willekeurig welke opmerking over hun kwaliteiten als (werkende) moeder. Lijkt me erg lastig.



Ik trek me er niets van aan, ze denken maar wat ze denken willen.

Wel achterlijk dat vrouwen elkaar zo kunnen aanvallen op een levenwijze die een andere vrouw kiest.
Tja. Het blijven wel wijven hè
quote:Amand_ schreef op 07 april 2017 @ 18:42:

Tja. Het blijven wel wijven hè







Zo waar
quote:Amand_ schreef op 07 april 2017 @ 18:34:

Ik heb er wel een theorie over; de vrouwen die niet willen werken, alleen maar werken omdat ze geen keus hebben en/of de vrouwen niet veel kansen op de arbeidsmarkt hebben spannen zich in om vrouwen die wel een keus hebben (en ervoor kiezen om te werken) een schuldgevoel aan te praten. Over de kinderen of dat heilige schone huishouden.



Het is gewoon de kift. Er zal vast ook een relatie met intelligentieniveau zijn.Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat. En deels is het ook wel begrijpelijk: als je het vooruitzicht hebt dat je de rest van je leven niet verder komt dan een onuitdagend, afstompend baantje lijkt thuis met de kinderen tutten al gauw aantrekkelijker, dus dan maak je jezelf misschien eerder afhankelijk van een ander dan wanneer je verantwoordelijk, uitdagend werk hebt. Alleen jammer dat de mannen met saai, geestdodend ongeschoold werk die keuze meestal niet hebben en moeten doorbuffelen tot hun pensioen om zichzelf en hun gezin te onderhouden.
Mannen met saai, geestdodend ongeschoold werk hebben vaak een vrouw die ook wel mee moet blijven werken omdat ze het anders financieel niet redden. Mijn man vond zijn werk tot op de laatste dag leuk.
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 19:28:

Mannen met saai, geestdodend ongeschoold werk hebben vaak een vrouw die ook wel mee moet blijven werken omdat ze het anders financieel niet redden. Mijn man vond zijn werk tot op de laatste dag leuk.

Ik ken genoeg mannen met suffe fabrieksbanen van wie de vrouw de hele dag sjekkiesrokend op het bankje voor het huis zit om met de buurvrouw te kletsen hoor, dus het klopt niet wat je zegt.

Wat je man ermee te maken heeft weet ik niet, die had toch geen saaie baan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand_ schreef op 07 april 2017 @ 18:34:

Ik heb er wel een theorie over; de vrouwen die niet willen werken, alleen maar werken omdat ze geen keus hebben en/of de vrouwen niet veel kansen op de arbeidsmarkt hebben spannen zich in om vrouwen die wel een keus hebben (en ervoor kiezen om te werken) een schuldgevoel aan te praten. Over de kinderen of dat heilige schone huishouden.



Het is gewoon de kift. Er zal vast ook een relatie met intelligentieniveau zijn.



Wel balen dat vooral vrouwen zo buitenproportioneel gevoelig zijn voor willekeurig welke opmerking over hun kwaliteiten als (werkende) moeder. Lijkt me erg lastig.Dat denk ik dus ook.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand_ schreef op 07 april 2017 @ 17:56:

Ligt het nou aan mij dat ik me erover verbaas dat er blijkbaar zoveel mannen (en vrouwen) van mijn generatie zijn die zo ouderwets zijn? Ben ik een uitzondering dat ik het heul normaal vind dat mannen en vrouwen allebei verdienen en zorgen?



Ik verbaas me er elke keer weer over, al die rollenpatronen die blijkbaar nog steeds leven.Ik ook!
Later is nu
quote:Tr0tter schreef op 07 april 2017 @ 19:37:

[...]



Ik ken genoeg mannen met suffe fabrieksbanen van wie de vrouw de hele dag sjekkiesrokend op het bankje voor het huis zit om met de buurvrouw te kletsen hoor, dus het klopt niet wat je zegt.

Wat je man ermee te maken heeft weet ik niet, die had toch geen saaie baan?Oke, als jij dat zegt dan geloof ik je op je woord. Persoonlijk ken ik geen mannen die in een fabriek werken en waarvan de vrouw sjekkies zit te roken. Misschien bevind ik me onder ander soort mensen dan jij. Verder niks mis mee hoor want ik heb er geen last van.
Ah we zijn er weer vanavond, wat gezellig!!
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 19:44:

[...]



Oke, als jij dat zegt dan geloof ik je op je woord. Persoonlijk ken ik geen mannen die in een fabriek werken en waarvan de vrouw sjekkies zit te roken. Misschien bevind ik me onder ander soort mensen dan jij. Verder niks mis mee hoor want ik heb er geen last van.



Ik ken ze wel.



En wat bedoel je met dat soort mensen?
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 19:44:

[...]



Oke, als jij dat zegt dan geloof ik je op je woord. Persoonlijk ken ik geen mannen die in een fabriek werken en waarvan de vrouw sjekkies zit te roken. Misschien bevind ik me onder ander soort mensen dan jij. Verder niks mis mee hoor want ik heb er geen last van.

Als je hier op het Vivaforum leest, zijn het vaak de on- of laaggeschoolde vrouwen die geen werk hebben (of een klein contract). En het zijn ook die vrouwen natuurlijk die in de problemen komen als er een scheiding komt, en dus ook die vrouwen die hun hand ophouden bij hun ex-man.



Ik heb 2 vriendinnen die maatschappelijk werkster zijn, en die zeggen hetzelfde. Juist in die laagopgeleide groep mensen zijn de rollenpatronen van man werkt, vrouw is thuis heel groot.



Hoe hoger opgeleid, hoe gelijkwaardiger de economische balans is. Er is vast ook onderzoek naar gedaan.
quote:Zinerva schreef op 07 april 2017 @ 19:53:

[...]





Ik ken ze wel.



En wat bedoel je met dat soort mensen?Fabrieksarbeiders met vrouwen die sjekkies roken op een bankje en niet werken. Ik zie juist bij mensen die niet veel verdienen dat ze wel met zijn 2 moeten werken om rond te kunnen komen.
quote:Perzina schreef op 07 april 2017 @ 19:56:

[...]



Als je hier op het Vivaforum leest, zijn het vaak de on- of laaggeschoolde vrouwen die geen werk hebben (of een klein contract). En het zijn ook die vrouwen natuurlijk die in de problemen komen als er een scheiding komt, en dus ook die vrouwen die hun hand ophouden bij hun ex-man.



Ik heb 2 vriendinnen die maatschappelijk werkster zijn, en die zeggen hetzelfde. Juist in die laagopgeleide groep mensen zijn de rollenpatronen van man werkt, vrouw is thuis heel groot.



Hoe hoger opgeleid, hoe gelijkwaardiger de economische balans is. Er is vast ook onderzoek naar gedaan.Klopt helemaal wat jij zegt
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 19:56:

[...]



Fabrieksarbeiders met vrouwen die sjekkies roken op een bankje en niet werken. Ik zie juist bij mensen die niet veel verdienen dat ze wel met zijn 2 moeten werken om rond te kunnen komen.Ik denk dat jij niet half weet hoe het bij echt laaggeschoolde vrouwen gaat.
quote:Perzina schreef op 07 april 2017 @ 19:56:

[...]



Als je hier op het Vivaforum leest, zijn het vaak de on- of laaggeschoolde vrouwen die geen werk hebben (of een klein contract). En het zijn ook die vrouwen natuurlijk die in de problemen komen als er een scheiding komt, en dus ook die vrouwen die hun hand ophouden bij hun ex-man.



Ik heb 2 vriendinnen die maatschappelijk werkster zijn, en die zeggen hetzelfde. Juist in die laagopgeleide groep mensen zijn de rollenpatronen van man werkt, vrouw is thuis heel groot.



Hoe hoger opgeleid, hoe gelijkwaardiger de economische balans is. Er is vast ook onderzoek naar gedaan.Daar zeg je nogal wat. Ik lees hier op het forum ook dat er veel vrouwen zijn die hoog opgeleid zijn maar toch geen werk kunnen vinden dus thuis zitten. De banen liggen nog steeds niet voor het oprapen.
quote:Perzina schreef op 07 april 2017 @ 19:56:

Als je hier op het Vivaforum leest, zijn het vaak de on- of laaggeschoolde vrouwen die geen werk hebben (of een klein contract). En het zijn ook die vrouwen natuurlijk die in de problemen komen als er een scheiding komt, en dus ook die vrouwen die hun hand ophouden bij hun ex-man.



Ik heb 2 vriendinnen die maatschappelijk werkster zijn, en die zeggen hetzelfde. Juist in die laagopgeleide groep mensen zijn de rollenpatronen van man werkt, vrouw is thuis heel groot.



Hoe hoger opgeleid, hoe gelijkwaardiger de economische balans is. Er is vast ook onderzoek naar gedaan.Precies. En wat dat betreft snap ik dat neerbuigend toontje van Blondie over 'dat soort mensen' niet, want volgens mij is zij zelf ook juist zo'n laagopgeleide, niet-werkende vrouw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven