trouwen in gemeenschap van goederen niet meer de standaard -

05-04-2017 20:03 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend las ik dit artikel ik wil wel met jou trouwen, maar niet met jouw schulden in de Metro. Nu ben ik uitermate benieuwd wat jullie ervan vinden, aangezien ik er zelf nog niet helemaal uit ben wat ik ervan moet vinden.

Aan de ene kant, is het natuurlijk goed om mensen standaard te beschermen tegen schulden die hun partner voor het huwelijk, buiten hun medeweten om heeft gemaakt.

Aan de andere kant: we hebben tegenwoordig een leenstelsel voor studenten. Stel dat A (m/v) en B (m/v) besluiten te gaan trouwen. A heeft veel studieschuld, maar heeft door die studie wel een veel hoger salaris dan B (die minder opleiding gedaan heeft). Daardoor bouwt A meer vermogen op tijdens het huwelijk (want hoger salaris). Als dat huwelijk dan vervolgens, om wat voor reden dan ook, uit elkaar valt, is het dan rechtvaardig dat B de helft van het opgebouwde vermogen plus alimentatie krijgt, terwijl A alleen met de schuld (en de helft van het collectieve vermogen, natuurlijk) achterblijft?

Het zou nog gecompliceerder worden als er kinderen bij zouden komen.

Hoe zien jullie dit en wat zou volgens jullie een rechtvaardige oplossing zijn?
quote:Zinerva schreef op 07 april 2017 @ 20:00:

[...]





Ik denk dat jij niet half weet hoe het bij echt laaggeschoolde vrouwen gaat.Wat zijn dan precies per definitie laag geschoolde vrouwen? De meeste vrouwen hebben toch minimaal wel MBO of vergis ik me nu totaal? Oprechte vraag.
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 20:04:

[...]



Wat zijn dan precies per definitie laag geschoolde vrouwen? De meeste vrouwen hebben toch minimaal wel MBO of vergis ik me nu totaal? Oprechte vraag.Daar vergis je je in, met name zijn er onder de wat oudere vrouwen veel lager geschoolde.
quote:Tr0tter schreef op 07 april 2017 @ 20:03:

[...]



Precies. En wat dat betreft snap ik dat neerbuigend toontje van Blondie over 'dat soort mensen' niet, want volgens mij is zij zelf ook juist zo'n laagopgeleide, niet-werkende vrouw.Ja inderdaad als je HBO als laag opgeleid wilt noemen maar dat geloof je waarschijnlijk niet. Het is de ondernemersopleiding van de kappersschool en dat viel onder HBO. Ik kon daar een eigen zaak mee beginnen.
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 20:01:

[...]



Daar zeg je nogal wat. Ik lees hier op het forum ook dat er veel vrouwen zijn die hoog opgeleid zijn maar toch geen werk kunnen vinden dus thuis zitten. De banen liggen nog steeds niet voor het oprapen.Dat is een ander onderwerp.
quote:Zinerva schreef op 07 april 2017 @ 20:06:

[...]





Daar vergis je je in, met name zijn er onder de wat oudere vrouwen veel lager geschoolde.Ik ben 51 en ik kan eigenlijk niet iemand opnoemen die minder heeft dan MBO.
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 20:14:

[...]



Ik ben 51 en ik kan eigenlijk niet iemand opnoemen die minder heeft dan MBO.Ik ben in de 30 en ik ken genoeg vrouwen van in de 50 die lager dan MBO hebben
Heb jij niet dat nu je kinderen ouder zijn dat je dan weer aan het werk wil gaan?
quote:Zinerva schreef op 07 april 2017 @ 20:18:

Heb jij niet dat nu je kinderen ouder zijn dat je dan weer aan het werk wil gaan?Ik heb 1 zoon en hij is 24 dus ik hoefde daarvoor al lang niet meer thuis te blijven. Ik was 24 jaar geleden blij dat ik kon stoppen met werken en wij konden toch een mooi leven leiden waarbij we niet elke cent om hoefden te draaien. Geld is voor mij de enige reden dat ik zou gaan werken maar dat is niet nodig. Sinds ik gestopt ben met werken ben ik zo veel gelukkiger. Sociale contacten heb ik altijd genoeg gehad. Zat en zit veel in het verenigingsleven waar ik ook vrijwilligerswerk doe. Prima zo.
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 20:25:

[...]



Ik heb 1 zoon en hij is 24 dus ik hoefde daarvoor al lang niet meer thuis te blijven. Ik was 24 jaar geleden blij dat ik kon stoppen met werken en wij konden toch een mooi leven leiden waarbij we niet elke cent om hoefden te draaien. Geld is voor mij de enige reden dat ik zou gaan werken maar dat is niet nodig. Sinds ik gestopt ben met werken ben ik zo veel gelukkiger. Sociale contacten heb ik altijd genoeg gehad. Zat en zit veel in het verenigingsleven waar ik ook vrijwilligerswerk doe. Prima zo.Oke, ja ach ik doe ook vrijwilligers werk, ik werk en ik ben een een single mom. Denk dat ik iets meer voldoening uit mijn leven haal dan jij.
quote:Zinerva schreef op 07 april 2017 @ 20:28:

[...]





Oke, ja ach ik doe ook vrijwilligers werk, ik werk en ik ben een een single mom. Denk dat ik iets meer voldoening uit mijn leven haal dan jij.Leg eens uit want ik snap niet waar dat op slaat. Ik vind het een trieste gedachte dat je alleen genoeg voldoening uit het leven kunt halen als je moet gaan werken en dan ook nog single mom zijn vind ik voor jou en je kind ook triest. Ik ben zelf ook single mom.
Ik kan me vooral niet voorstellen dat iemand die drive om te ontwikkelen niet heeft.



Ik wil graag deel uit maken van het beroepsleven omdat ik talenten heb en die graag benut, en me daarin verder wil ontwikkelen, wil leren en ervaring wil opdoen in hetgeen ik doe.



Het lijkt me afstompend, thuis zijn, sociale bezigheden en wat vrijwilligerswerk. Juist die groei in het beroepsleven is zo fijn, meedenken, mee beslissen, je hersenen laten kraken, nieuwe ontwikkelingen volgen en mee opbouwen, heerlijk!
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 20:36:

[...]



Leg eens uit want ik snap niet waar dat op slaat. Ik vind het een trieste gedachte dat je alleen genoeg voldoening uit het leven kunt halen als je moet gaan werken en dan ook nog single mom zijn vind ik voor jou en je kind ook triest. Ik ben zelf ook single mom.Ik volg je niet, je kind is 24 je werkt niet en je hebt een man en bent single mom?
quote:Perzina schreef op 07 april 2017 @ 20:36:

Ik kan me vooral niet voorstellen dat iemand die drive om te ontwikkelen niet heeft.



Ik wil graag deel uit maken van het beroepsleven omdat ik talenten heb en die graag benut, en me daarin verder wil ontwikkelen, wil leren en ervaring wil opdoen in hetgeen ik doe.



Het lijkt me afstompend, thuis zijn, sociale bezigheden en wat vrijwilligerswerk. Juist die groei in het beroepsleven is zo fijn, meedenken, mee beslissen, je hersenen laten kraken, nieuwe ontwikkelingen volgen en mee opbouwen, heerlijk!Ik heb niet echt een uitdagende baan, ben telefoniste receptioniste. Heb het wel erg naar mijn zin op mijn werk
quote:Perzina schreef op 07 april 2017 @ 20:36:

Ik kan me vooral niet voorstellen dat iemand die drive om te ontwikkelen niet heeft.



Ik wil graag deel uit maken van het beroepsleven omdat ik talenten heb en die graag benut, en me daarin verder wil ontwikkelen, wil leren en ervaring wil opdoen in hetgeen ik doe.



Het lijkt me afstompend, thuis zijn, sociale bezigheden en wat vrijwilligerswerk. Juist die groei in het beroepsleven is zo fijn, meedenken, mee beslissen, je hersenen laten kraken, nieuwe ontwikkelingen volgen en mee opbouwen, heerlijk!Ieder mens is anders. Ik heb dat nooit gehad van dingen willen bereiken. Ik heb zelfs op het VWO gezeten vroeger maar heb toen niks meer gedaan ik voelde me daar niet thuis. Het ontbreekt mij niet aan intelligentie maar wel aan ambitie. Mijn baas heeft ooit gezegd dat hij nog nooit zo'n goede telefoniste/receptioniste gehad had dan ik. Ik vond dat mooi zo'n compliment maar toen hij een compliment gaf over mijn uiterlijk was ik daar veel en veel blijer mee. Kortom mijn prestaties wat betreft beroep doen mij niks.
quote:Zinerva schreef op 07 april 2017 @ 20:38:

[...]





Ik heb niet echt een uitdagende baan, ben telefoniste receptioniste. Heb het wel erg naar mijn zin op mijn werk Lees je nus pas dat was ik dus ook 24 jaar geleden en dat heb ik opgezegd.
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 20:45:

[...]



Lees je nus pas dat was ik dus ook 24 jaar geleden en dat heb ik opgezegd.Maar als je single mom bent hoe kom je dan rond? Ik snap er echt niets van
quote:Zinerva schreef op 07 april 2017 @ 20:37:

[...]





Ik volg je niet, je kind is 24 je werkt niet en je hebt een man en bent single mom?Mijn man is vorig jaar plotseling overleden. Vandaar.
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 20:46:

[...]



Mijn man is vorig jaar plotseling overleden. Vandaar.O wat naar, sorry dat wist ik niet
quote:Zinerva schreef op 07 april 2017 @ 20:49:

[...]





O wat naar, sorry dat wist ik niet Dat geeft niet. Heb nu een goed Weduwepensioen en een groot bedrag toen man overleed. Dus financieel gaat het prima, emotioneel noet zo want ik mis mijn maatje. Wel mooi dat ik me om geld geen zorgen hoef te maken.
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 20:52:

[...]



Dat geeft niet. Heb nu een goed Weduwepensioen en een groot bedrag toen man overleed. Dus financieel gaat het prima, emotioneel noet zo want ik mis mijn maatje. Wel mooi dat ik me om geld geen zorgen hoef te maken.Ja dat is dan wel mooi dat je je daar iig geen zorgen om hoeft te maken. Maar dit is niet wat je voor ogen had, ik hoop dat het gemis uiteindelijk een beetje minder wordt
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 20:44:

[...]



Ieder mens is anders. Ik heb dat nooit gehad van dingen willen bereiken. Ik heb zelfs op het VWO gezeten vroeger maar heb toen niks meer gedaan ik voelde me daar niet thuis. Het ontbreekt mij niet aan intelligentie maar wel aan ambitie. Mijn baas heeft ooit gezegd dat hij nog nooit zo'n goede telefoniste/receptioniste gehad had dan ik. Ik vond dat mooi zo'n compliment maar toen hij een compliment gaf over mijn uiterlijk was ik daar veel en veel blijer mee. Kortom mijn prestaties wat betreft beroep doen mij niks.



Het gaat mij niet zozeer om iets bereiken, maar om mezelf te ontwikkelen, van waarde te kunnen zijn met de talenten die ik heb, beroepsmatig gezien. En daar kan ik, voor een anders, individueel én maatschappelijk, iets mee bereiken. Alsin waardevol zijn.



Mijn uiterlijk vind ik ook belangrijk, ik zie er graag leuk uit (maar ben zeker modepop), maar ik ben liever een fijn mens met oog voor mens en natuur.
quote:Perzina schreef op 07 april 2017 @ 20:54:

[...]





Het gaat mij niet zozeer om iets bereiken, maar om mezelf te ontwikkelen, van waarde te kunnen zijn met de talenten die ik heb, beroepsmatig gezien. En daar kan ik, voor een anders, individueel én maatschappelijk, iets mee bereiken. Alsin waardevol zijn.



Mijn uiterlijk vind ik ook belangrijk, ik zie er graag leuk uit (maar ben zeker modepop), maar ik ben liever een fijn mens met oog voor mens en natuur.Natuurlijk, het leven gaat om zo veel dingen . Ik heb heel veel vrienden dus ik denk dat ik wel een fijn mens ben om mee om te gaan en ik hoor dat ook vaak
Dat geloof ik hoor. Mensen zijn nu eenmaal allemaal anders, en dat mag gelukkig ook allemaal!
quote:Perzina schreef op 07 april 2017 @ 21:11:

Dat geloof ik hoor. Mensen zijn nu eenmaal allemaal anders, en dat mag gelukkig ook allemaal!Ja gelukkig wel
quote:Perzina schreef op 07 april 2017 @ 20:36:

Ik kan me vooral niet voorstellen dat iemand die drive om te ontwikkelen niet heeft.



Ik wil graag deel uit maken van het beroepsleven omdat ik talenten heb en die graag benut, en me daarin verder wil ontwikkelen, wil leren en ervaring wil opdoen in hetgeen ik doe.



Het lijkt me afstompend, thuis zijn, sociale bezigheden en wat vrijwilligerswerk. Juist die groei in het beroepsleven is zo fijn, meedenken, mee beslissen, je hersenen laten kraken, nieuwe ontwikkelingen volgen en mee opbouwen, heerlijk!Ik denk dat iemand die vrijwilliger in een hospice is met betere dingen bezig is dan iemand die perse wil groeien in een bedrijf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven