recept gehaktbrood en hoelang bewaren?

08-04-2017 16:19 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Ik wil Paaszaterdag graag gehaktbrood maken en dit voor zondag en maandag op de Paasbrunch koud serveren.

Weet iemand een goed niet al te ingewikkeld recept voor me?

En kan ik dit zaterdag maken en dan bewaren voor zondag en maandag?



Heel erg bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Gehaktbrood

Zoiets gebruik ik als basis maar dan maak ik de BBQ saus wel zelf en varieer met kruiden.



Bewaren kan denk ik wel een paar dagen.
Alle reacties Link kopieren
Lading gehakt, paprikatje, uitje, eitje, zout en peper. Kneden en in een cakevorm. Dan een uurtje in de oven en klaar is de handel. Omkiepen op een taartrekje en al het vet is verdwenen.

Kan gerust een paar dagen bewaard worden. Zaterdag maken kan dus prima voor zondag en maandag.



Lekker! Denk dat ik er vandeweek ook weer 1 maak
Alle reacties Link kopieren
Dan is voor de Pasen zoiets wel leuk, denk ik; https://www.ah.nl/allerha ... haktbrood-met-hele-eieren
je kunt in het cakeblik (of waar je hem ook maar in klaar maakt) ook dungesneden ontbijtspek doen. Dan zo erin leggen, dat de flapjes over de rand komen te hangen, gehakt (met jou ingrediënten) er in doen en de flapjes er over heen doen. Geeft een lekkere smaak
Alle reacties Link kopieren
Ik maak af en toe ook huisgemaakt gebraden gehakt, maar dat doe ik gewoon in de grote braadpan, brood vormen van het gehakt, rondom bruin braden in de roomboter, dan een scheutje water erbij en regelmatig keren en bedruipen. En een dag of twee kun je dat wel bewaren in de koelkast, ik zou je wel adviseren om het op kamertemperatuur te laten komen alvorens het te gaan eten, want direct uit de koelkast is het niet lekker.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het recept van Sylvia Witteman is hier altijd een succes.
Pejeka, hoe maak je het gehakt dan aan en hoe lang laat je het in de pan liggen en waar bedruip je het dan mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 08 april 2017 @ 17:25:

Pejeka, hoe maak je het gehakt dan aan en hoe lang laat je het in de pan liggen en waar bedruip je het dan mee?



Kan verschillend zijn, maar over het algemeen: gesnipperde uit, ei (afhankelijk van de hoeveelheid gehakt één of twee eieren, bij een pond pak ik dus twee eieren), wat paneermeel, vers gesnipperde bieslook, peper en zout, wat paprikapoeder, en verder net waar ik zin in heb.



Kneed dat alles door elkaar in een schaal en vorm er een langwerpige vorm van.



Een heel pakje roomboter in een ruime braadpan doen, heet laten worden en als het uitgebruist is, het gehakt erin.



Op redelijk hoog vuur rondom aanbraden tot het gehakt aan alle kanten goudbruin is.



Scheutje kokend heet water erbij (nooi koud water bij vlees doen!), en evt. een snufje bouillonpoeder als je de jus ook nog wilt gebruiken.



Op een sudderpitje laten doorgaren, af en toe met een sauslepel het gehaktbrood bedruipen, zodat de bovenkant niet uitdroogt, en elk kwartier even keren.



Afhankelijk van de grootte van het brood, is het na een uur/anderhalf uur gaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Klinkt goed Pejeka, ik was al een tijdje op zoek naar een gehaktpanbrood . Met pasen ga ik een poging wagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 08 april 2017 @ 17:36:

Klinkt goed Pejeka, ik was al een tijdje op zoek naar een gehaktpanbrood . Met pasen ga ik een poging wagen.Wat je dan ook kan doen is twee gekookte eieren in het midden van het brood doen. Dus je vormt het brood dan om die eieren heen, en als je dan plakje snijdt, heb je dus in het midden die plakjes ei. Houd er dan wel rekening mee dat de braadtijd iets minder is, omdat het geen massief gehaktbrood is, dus dan zou ik 3 kwartier tot een uurtje aanhouden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 08 april 2017 @ 17:32:

[...]





Kan verschillend zijn, maar over het algemeen: gesnipperde uit, ei (afhankelijk van de hoeveelheid gehakt één of twee eieren, bij een pond pak ik dus twee eieren), wat paneermeel, vers gesnipperde bieslook, peper en zout, wat paprikapoeder, en verder net waar ik zin in heb.



Kneed dat alles door elkaar in een schaal en vorm er een langwerpige vorm van.



Een heel pakje roomboter in een ruime braadpan doen, heet laten worden en als het uitgebruist is, het gehakt erin.



Op redelijk hoog vuur rondom aanbraden tot het gehakt aan alle kanten goudbruin is.



Scheutje kokend heet water erbij (nooi koud water bij vlees doen!), en evt. een snufje bouillonpoeder als je de jus ook nog wilt gebruiken.



Op een sudderpitje laten doorgaren, af en toe met een sauslepel het gehaktbrood bedruipen, zodat de bovenkant niet uitdroogt, en elk kwartier even keren.



Afhankelijk van de grootte van het brood, is het na een uur/anderhalf uur gaar.oh lekker, zou je dat dan ook met hele eieren er in kunnen doen zoals het recept hier ergens boven heeft, of is dat onhandig als je het in de pan moet keren.
Alle reacties Link kopieren
http://www.smulweb.nl/recepten/gehaktbrood



deze!
Alle reacties Link kopieren
hallo,

gehaktbrood kun je makkelijk een paar dagen in de koelkast bewaren en je kunt t zelfs in de vriezer doen met een aluminiumfolie erom heen.

het recept kun je eigenlijk invullen met de kruiden die jij lekker vind. hou je van nederlands dan kun je peper en zout doen met nog wat andere kruiden waar jij van houdt. maar hou je bijv. van indisch gooi je er indische kruiden doorheen. gewoon wat jij lekker vind. zelf doe ik er ook wat italiaanse kruiden doorheen. best wat meer dan anders wat die zijn niet zo sterk vind ik zelf dan

je kan er een uitje doorheen doen als je hier van houdt en of een gekookt ei is ook leuk. moet je wel eerst nat maken endan ertussen doen anders laat je gehakt steeds los. een strengel kaas of geraspte kaas kan ook of sommige doen er wat pindasaus doorheen.

eerst alles kneden en er een broodje van maken dan bovenop een snee maken en de pindasaus erin doen en weer sluiten als een ritssluiting. dus zoals je leest je kan er vele variaties mee doen. 45 minuten in de oven op 200graden. eerste kwartier een aluminiumfolie erover anders wordt ie misschien te donker doorgebakken. succes!!
wie moeilijk leeft zal moeilijk sterven
https://www.jamiemagazine.nl/recepten/j ... tloaf.html



deze is zaaaalig. ik maak hem wel zonder bonen.
Alle reacties Link kopieren
Even googelen op frikadel pan, de Indische variant van gehaktbrood.
Alle reacties Link kopieren
Nou dat klinkt lekker allemaal! Zijn net klaar met eten maar krijg nu alweer honger! Ik denk dat ik het gewoon ga maken en dan is het fijn te weten dat ik het gerust 2 dagen kan bewaren! Heel erg bedankt allemaal! En fijne Pasen natuurlijk voor iedereen alvast!!
Hoe zorgen jullie dat de boel niet zwart uit de oven komt?

2 keer geprobeerd hier en twee keer zag zeker de onderkant volledig zwart.



En ik lustte het vroeger zo graag .
quote:TinyBel schreef op 08 april 2017 @ 20:27:

Hoe zorgen jullie dat de boel niet zwart uit de oven komt?

2 keer geprobeerd hier en twee keer zag zeker de onderkant volledig zwart.



En ik lustte het vroeger zo graag .onderkant zwart? Wat voor oven heb je?
quote:friezinnetje2014 schreef op 08 april 2017 @ 20:29:

[...]



onderkant zwart? Wat voor oven heb je?



Immens groot ingebouwd ding.

Hete-lucht.



Na 2 keer op een jaar tijd mijn man - toen nog vriend - half te vergiftigen met half verkoold gehakt heb ik overigens ook zowat het verbod gekregen hier thuis om het nog te proberen.

Maar dat was 5 jaar geleden ofzo.



Al 5 jaar geen gehaktbrood meer gehakt gehad dus .
Je kan de temperatuur beter wat lager zetten en dan het gehaktbrood er wat langer in zetten. En als de bovenkant te donker wordt, met alufolie bedekken.

En het gehakt brood net onder het midden van de oven zetten.



Weet niet of iemand ervaring heeft om het gehaktbrood met de vorm in een ander bakvorm met heet water te zetten en dan af te bakken? (soort van au bain marie). Zou ook een oplossing kunnen zijn,
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 08 april 2017 @ 16:45:

Gehaktbrood

Zoiets gebruik ik als basis maar dan maak ik de BBQ saus wel zelf en varieer met kruiden.



Bewaren kan denk ik wel een paar dagen.



Oeh ja deze is lekker!

We hebben er van gegeten, daarna de rest in plakken ingevroren. Hiervan hebben we op een verjaardag nog geserveerd, en manlief heeft het ook mee gehad naar zijn werk als tussendoortje en/of broodbeleg.
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven