Planning in grote steden, is het echt zo moeilijk?

09-04-2017 09:49 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de buurt van de hoofdstad en krijg dus regelmatig het regionale nieuws mee. Zeker het laatste jaar stikt het van de verhalen over enorme drukte in de stad en hoe dat op te lossen. Dat snap ik ook wel want het is niet normaal meer zo druk is het in Amsterdam en vooral in het centrum. Maar wat ik dus niet snap is dat je alle hoge heren bij de gemeente dat niet hebben zien aankomen. Er zijn alsmaar vergunningen verleent voor het bouwen van hotels en nu is daar eindelijk aan de rem getrokken. Maar er mogen nog zo een 100 hotels gebouwd worden waarvan 25 in het centrum komen, die projecten hebben allemaal al toestemming gehad, vaak al jaren geleden. Maar dan vraag ik me toch af of je dat met een beetje logisch nadenken niet kunt zien aankomen? Men weet wat de voorspelling is voor de groei van het toerisme en het is natuurlijk onzin dat het dan ineens teveel blijkt te worden. Intussen loopt de drukte op de Wallen de spuigaten uit, er hoeft daar weinig te gebeuren om een drama te veroorzaken. Al backfired een auto, dat is genoeg voor paniek en het verdrukken en vertrappen van mensen in zo een grote massa.



Ondertussen zijn er plannen voor tijdslots voor bepaalde straten en moeten de fietsers maar met de metro zodat de voetgangers meer plek hebben. Wat naar mijn mening een onzalig idee is, de fiets is het handigste vervoersmiddel in zo een drukke stad. Al die kleine stukjes met de metro doen is enorm tijdrovend. Ik vind het van de gekken dat de bewoners (en mensen die in de stad werken) zich aan alle kanten moeten aanpassen omdat de gemeente blijkbaar niet kan zien aankomen dat je niet oneindig veel mensen op een heel klein stukje aarde kunt samenbrengen zonder dat er problemen ontstaan. Ik snap het niet eigenlijk, is het financiële belang zo groot? Zijn ze zo dom? Een vorm van megalomanie?



https://fd.nl/ondernemen/ ... nge-voorwaarden-verbonden

http://www.at5.nl/artikel ... -maken-voor-de-voetganger

http://www.at5.nl/artikel ... er-en-soms-zelfs-onveilig
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Money talks. Ja, het financiële belang is belangrijker, vooral vastgoed zal er blij mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
Amsterdam is voor toeristen en yuppen.

De creatives trekken weg. Heel jammer.
Alle reacties Link kopieren
De gewone Amsterdammer trekt ook weg. Het is niet meer leuk in Amsterdam. Ik denk niet dat het tij gaat keren. Alleen geld koopt in Amsterdam om geld te maken. We gaan de kant op van Londen.



De gemeente doet wel haar best maar zet weinig zoden aan de dijk. Iets verbieden kost jaren, daarnaast vinden investeerders steeds weer omwegen. Het financiële belang is te groot om echt iets mee te doen. Van de rand van Amsterdam naar het centrum reizen duurt net zo lang als bijv van Castricum naar centraal reizen. Daarom ga ik ook niet in Sloten of een andere buitenwijk wonen.



De kwaliteit van wonen is buiten Amsterdam beter en groener, je zit niet onder de herrie van Schiphol en je woont net zo centraal.

Als je weg kan (met overwaarde) dan is de tijd nu.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En naast die hotels is er ook een wildgroei aan Airbnb. De huizenmarkt is hierdoor goed verziekt.

Veel vrienden zie ik inderdaad vertrekken naar Abcoude, het Gooi, Hoorn, Alkmaar. Kan ze geen ongelijk geven.
Het werkt niet helemaal zoals jij het schetst. Overheidsingrijpen gaat vrijwel altijd over de lange termijn. Grootste deel van die hotelvergunningen is bijvoorbeeld verleend in een periode dat de economie op z'n gat lag, er hard gevraagd werd om snel ingrijpen om de werkgelegenheid te verhogen. Idem voor veel infrastructurele projecten, die kennen looptijden van 10-15 jaar. Er zijn mensen speciaal bezig met het afstemmen van dat soort planningen maar soms ontkom je er gewoon niet aan dat bijvoorbeeld een brug gerepareerd moet worden waardoor er dus overlast ontstaat.



Maar als je denkt dat je het beter kunt kan je natuurlijk altijd raadslid worden in Amsterdam, of een baan bij de gemeente zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Er gebeuren anders hele rare dingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Zo wilde de gemeente in Amsterdam Noord een studenten flat bouwen met goedkope kamers. 33m2 kun je nu huren voor meer dan € 1200.- per maand te danken aan dubieuze projectontwikkelaar met wie de gemeente in zee is gegaan.



Er is ook elk weer veer geld zoek of duizenden euro's te veel betaald aan bijstand. Dan wel er is weer een per ongeluk een half miljoen op de rekening van een particulier geparkeerd. Nee Amsterdam heeft het echt goed onder controle
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dat verhaal van die studentenflats ligt veel genuanceerder. De gemeente is namelijk niet in zee gegaan met een projectontwikkelaar. Het enige dat de gemeente doet is een vergunning afgeven op aanvraag door een ontwikkelaar. Aan die vergunning kunnen ze voorwaarden stellen maar daarbij worden ze ook heel erg ingeperkt door landelijke wet- en regelgeving. Veel van de "mazen in de wet" waar ondernemers in Amsterdam gebruik van maken komen juist doordat landelijke wetgeving aanpak in de weg staat. Wat goed werkt in Schubbekutteveen is nou eenmaal niet zo geschikt voor Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 09 april 2017 @ 11:03:

Dat verhaal van die studentenflats ligt veel genuanceerder. De gemeente is namelijk niet in zee gegaan met een projectontwikkelaar. Het enige dat de gemeente doet is een vergunning afgeven op aanvraag door een ontwikkelaar. Aan die vergunning kunnen ze voorwaarden stellen maar daarbij worden ze ook heel erg ingeperkt door landelijke wet- en regelgeving. Veel van de "mazen in de wet" waar ondernemers in Amsterdam gebruik van maken komen juist doordat landelijke wetgeving aanpak in de weg staat. Wat goed werkt in Schubbekutteveen is nou eenmaal niet zo geschikt voor Amsterdam.Dit dus.
Ik vind dit wel een interessant onderwerp. Ik woon in de grootste stad in het midden van het land en ik vind het hier heeel druk. Waar ik woon beginnen de files al om 14:00. Er zijn veel plekken met in de spits enorme fietsfiles. Ik weet dat er plannen zijn voor 'stadsmanagement': de stad 'verkopen' aan het buitenland, zodat er meer toeristen op af komen. De stad zelf is eigenlijk best klein, maar barst-voor mijn gevoel- uit zijn voegen. Om ons heen willen jonge mensen koste wat kost in de stad wonen, dat lijkt het summum te zijn..



Wij zijn het zat en gaan weg. Ik ben wel heel benieuwd naar de toekomst, wat gebeurd er met die alsmaar toenemende druk op de randstad en het leeglopen van bepaalde gebieden in NL.
Ik ben geboren en getogen in Amsterdam. Wij zijn verhuisd 5 maanden geleden op zo'n 20 min van Amsterdam. Wat een verademing en rust en veel groen en geen files je kan rustig je auto kwijt.



Amsterdam moet een soort Parijs NewYork worden waar 6x veel mensen wonen in de binnenring. Project ontwikkelaars blijven maar bouwen en bouwen. In de binnenstad zijn de huizen onbetaalbaar geworden voor de gewone werkende man. De binnenstad van Amsterdam moet een soort Manhattan worden. Ze bouwen ook overal nieuwbouw huizen.
Ik kom niet vaak in Amsterdam maar als ik er ben raak ik altijd helemaal gestrest van de drukte en ik erger me dan ook dood aan toeristen die met een hele groep in het midden van het voetpad stil gaan staan om te kletsen of te wachten op iemand. En dan nog dat geblingel van de trams. Vind het wel eens leuk om in Amsterdam even te shoppen maar ik ben ook weer zo blij als ik naar huis ga. En dan wil je iets vragen in de winkel, eettentje of wat dan ook en dat doe ik dan in het begin gewoon in het Nederlands maar dan kent het personeelslid weer geen Nederlands. Ken goed Engels maar ik vind het wel eens vervelend dat je je steeds moet gaan afvragen van kent deze persoon wel Nederlands?!



En wat me ook blijft verbazen: Dat mensen per se willen blijven fietsen terwijl het hartstikke druk is met voetgangers en dan nog een enkele auto's die er ook doorheen proberen te komen. Dat merkte ik op sommige stukken in het Chinese gedeelte (kom met name voor de toko's in Amsterdam). Dan hoor je overal fietsbellen en dan wil je wel aan de kant maar als je voor de een aan de kant gaat sta je voor de ander weer in de weg. Snap ook wel dat het voor fietsers irritant is dat je ergens niet fatsoenlijk kan fietsen ook al zou dat wel moeten kunnen maar dan denk ik ook van joh als je ziet dat het geen doen is stap dan even af.



Ik heb dat gestreste gevoel een stuk minder in Berlijn, Parijs of Londen maar ik heb het idee dat Amsterdam wat compacter is en dus veel bezienswaardigheden bij elkaar zitten.
quote:DeKenau schreef op 09 april 2017 @ 11:28:

Ik vind dit wel een interessant onderwerp. Ik woon in de grootste stad in het midden van het land en ik vind het hier heeel druk. Waar ik woon beginnen de files al om 14:00. Er zijn veel plekken met in de spits enorme fietsfiles. Ik weet dat er plannen zijn voor 'stadsmanagement': de stad 'verkopen' aan het buitenland, zodat er meer toeristen op af komen. De stad zelf is eigenlijk best klein, maar barst-voor mijn gevoel- uit zijn voegen. Om ons heen willen jonge mensen koste wat kost in de stad wonen, dat lijkt het summum te zijn.Hier hetzelfde verhaal. En ook hier wil de gemeente (nog) meer buitenlandse toeristen naar de stad trekken. Nee! Laat die maar lekker in Amsterdam. De stad barst al uit zijn voegen as it is.
Tot 2 jaar geleden zat je bij de eindhalte van de tram vlakbij de ring nog zowat alleen in de tram en nu moet je al meteen staan vanwege de hoeveelheid toeristen. En het wordt drukker want er wordt een gigantisch hotel gebouwd. De toename van toeristen is enorm snel gegaan. Mijn wijk is nog prettig en leefbaar, ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Wat nu wel lekker is, is in het weekend heel vroeg opstaan en dan in het centrum wandelen terwijl iedereen aan het ontwaken is.
quote:Ttass30 schreef op 09 april 2017 @ 11:48:

In de binnenstad zijn de huizen onbetaalbaar geworden voor de gewone werkende man.



Die gewone werkende man is steeds vaker een vrouw en ik heb geen plannen de stad (en mijn koopappartement) te verlaten.



Maar je kunt je afvragen of goedkoop wonen in de binnenstad belangrijk is als je in diezelfde ruimte activiteiten kunt laten plaatsvinden die veel meer belastinggeld opleveren voor ons allemaal. We hebben die opbrengsten hard nodig om voor onze steeds grotere en behoeftigere groep ouderen te zorgen, onze steeds meer kunnende en dus duurdere gezondheidszorg te bekostigen enzoveert, enzovoort.
Het is interessant hoe toerisme de grootste inkomensbron is geworden voor veel steden. Ik woon zelf in Berlijn en godzijdank is het een veel ruimere stad dan Amsterdam. Maar het is ook een hele arme stad en het toerisme (en alle buitenlanders die hier, al dan niet tijdelijk, komen wonen) is natuurlijk een geweldige manier om meer inkomen te krijgen en de stad eens op te knappen. Maar hoe lang blijft dat leuk en wanneer wordt het zo veel dat het niet meer leuk is om te wonen?
quote:strandjuttertje schreef op 09 april 2017 @ 12:04:

Het is interessant hoe toerisme de grootste inkomensbron is geworden voor veel steden. Ik woon zelf in Berlijn en godzijdank is het een veel ruimere stad dan Amsterdam. Maar het is ook een hele arme stad en het toerisme (en alle buitenlanders die hier, al dan niet tijdelijk, komen wonen) is natuurlijk een geweldige manier om meer inkomen te krijgen en de stad eens op te knappen. Maar hoe lang blijft dat leuk en wanneer wordt het zo veel dat het niet meer leuk is om te wonen?Sinds 2008 kom ik elk jaar minimaal een keer in Berlijn maar je ziet ook een gigantische toename van toeristen. Het voordeel is inderdaad dat Berlijn een veel ruimere stad is. Vooral Prenzlauerberg vind ik erg veranderd. De huizen zijn opgeknapt en in korte tijd flink duurder geworden. Het zijn inkomsten voor de stad maar commercie neemt toe en de creatievelingen trekken weer naar een andere wijk.
Interessant onderwerp, tvp. Zelf ben ik pasgeleden gaan wonen in een middelgrote stad net buiten de Randstad (kom vanuit Den Haag), en ik ben daar eigenlijk heel blij mee. Dan maar niet 'hip and happening' in een grote stad wonen. Huizenprijzen die nog te doen zijn, iets meer rust, nog het gevoel hebben dat je in je eigen land woont in plaats van met al die nationaliteiten en toeristen.
Alle reacties Link kopieren
Toerisme is nogal een wispelturige business. Een stad raakt uit de mode of knalt ergens een bom en leeg zijn al je pandjes en hotels.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Barcelona, Dublin en Praag zijn ook van die steden die vroeger echt superleuk waren maar nu overspoeld worden door Airbnb-massatoerisme.
quote:viva-amber schreef op 09 april 2017 @ 12:11:

Toerisme is nogal een wispelturige business. Een stad raakt uit de mode of knalt ergens een bom en leeg zijn al je pandjes en hotels.Nee, denk het niet. Dan moet een andere stad wiet legaliseren, dat is de rede waar toeristen op af komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 09 april 2017 @ 10:45:

Het werkt niet helemaal zoals jij het schetst. Overheidsingrijpen gaat vrijwel altijd over de lange termijn. Grootste deel van die hotelvergunningen is bijvoorbeeld verleend in een periode dat de economie op z'n gat lag, er hard gevraagd werd om snel ingrijpen om de werkgelegenheid te verhogen. Idem voor veel infrastructurele projecten, die kennen looptijden van 10-15 jaar. Er zijn mensen speciaal bezig met het afstemmen van dat soort planningen maar soms ontkom je er gewoon niet aan dat bijvoorbeeld een brug gerepareerd moet worden waardoor er dus overlast ontstaat.



Maar als je denkt dat je het beter kunt kan je natuurlijk altijd raadslid worden in Amsterdam, of een baan bij de gemeente zoeken!



Maar allerlei vergunningen afgeven om de economie te helpen is korte termijn plannen. Leuk dat er dan nieuwe banen ontstaan maar je kunt dan ook zien aankomen dat de stad uit zijn voegen barst met zoveel mensen op zo weinig ruimte. Het probleem is juist dat er naar mijn idee te weinig over de toekomst wordt nagedacht.



"ga het zelf maar doen als je het beter kan" vind ik altijd een heel flauw antwoord. Dat je niet de expertise hebt iets zelf beter te doen wil niet zeggen dat je er niets van mag vinden. In dat geval moet de gemeente lekker ophouden met zeuren over mijn werk of ze moeten er zelf maar gaan zitten om al die verwarde mensen op te vangen met steeds minder geld.



Dat hele airbnb is inderdaad ook een plaag. Het is zoveel moeilijker te handhaven dan hotels die geregistreerd staan. Wat mij betreft zouden ze allemaal moeten registreren bij de gemeente, maar dat wil de gemeente blijkbaar niet. Familie van mij woont wel in de stad en de laatste keer dat ik daar sliep stond er een groep Engelse om half twee in de nacht lallend vuurwerk af te steken voor de deur van hun aribnb. Dat is een gewone woonwijk, niet in het centrum.



Wij wonen niet voor niets al jaren buiten de stad. We hebben even overwogen naar Amsterdam te verhuizen maar qua reistijd maakt het amper uit. Vanuit de rustige buitenwijken ben je soms langer onderweg dan van buiten de stad.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:PowerCube schreef op 09 april 2017 @ 12:14:

Barcelona, Dublin en Praag zijn ook van die steden die vroeger echt superleuk waren maar nu overspoeld worden door Airbnb-massatoerisme.Barcelona vond ik de laatste keer tegenvallen. Alle aparte winkeltjes weg en een beetje een Kalverstraat gevoel. De huizen blijven mooi, dat wel.
Lissabon barst ook uit z'n voegen. Klein centrumpje.
quote:PowerCube schreef op 09 april 2017 @ 12:14:

Barcelona, Dublin en Praag zijn ook van die steden die vroeger echt superleuk waren maar nu overspoeld worden door Airbnb-massatoerisme.Vrienden van ons die in Londen wonen hebben een huis gekocht in Amsterdam als investering en verhuren het nu als airbnb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven