Planning in grote steden, is het echt zo moeilijk?

09-04-2017 09:49 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de buurt van de hoofdstad en krijg dus regelmatig het regionale nieuws mee. Zeker het laatste jaar stikt het van de verhalen over enorme drukte in de stad en hoe dat op te lossen. Dat snap ik ook wel want het is niet normaal meer zo druk is het in Amsterdam en vooral in het centrum. Maar wat ik dus niet snap is dat je alle hoge heren bij de gemeente dat niet hebben zien aankomen. Er zijn alsmaar vergunningen verleent voor het bouwen van hotels en nu is daar eindelijk aan de rem getrokken. Maar er mogen nog zo een 100 hotels gebouwd worden waarvan 25 in het centrum komen, die projecten hebben allemaal al toestemming gehad, vaak al jaren geleden. Maar dan vraag ik me toch af of je dat met een beetje logisch nadenken niet kunt zien aankomen? Men weet wat de voorspelling is voor de groei van het toerisme en het is natuurlijk onzin dat het dan ineens teveel blijkt te worden. Intussen loopt de drukte op de Wallen de spuigaten uit, er hoeft daar weinig te gebeuren om een drama te veroorzaken. Al backfired een auto, dat is genoeg voor paniek en het verdrukken en vertrappen van mensen in zo een grote massa.



Ondertussen zijn er plannen voor tijdslots voor bepaalde straten en moeten de fietsers maar met de metro zodat de voetgangers meer plek hebben. Wat naar mijn mening een onzalig idee is, de fiets is het handigste vervoersmiddel in zo een drukke stad. Al die kleine stukjes met de metro doen is enorm tijdrovend. Ik vind het van de gekken dat de bewoners (en mensen die in de stad werken) zich aan alle kanten moeten aanpassen omdat de gemeente blijkbaar niet kan zien aankomen dat je niet oneindig veel mensen op een heel klein stukje aarde kunt samenbrengen zonder dat er problemen ontstaan. Ik snap het niet eigenlijk, is het financiële belang zo groot? Zijn ze zo dom? Een vorm van megalomanie?



https://fd.nl/ondernemen/ ... nge-voorwaarden-verbonden

http://www.at5.nl/artikel ... -maken-voor-de-voetganger

http://www.at5.nl/artikel ... er-en-soms-zelfs-onveilig
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Als wiet afgeschaft wordt in Amsterdam scheelt het al heel veel toeristen.
Ik ben überhaupt klaar met steden, merk ik. Op vakantie hoef ik ook niet naar een grote stad. Overal dezelfde ketens, lelijke moderne gebouwen overal tussendoor en massa's mensen. Natuurlijk zijn er altijd nog leuke buitenwijken maar verder... mwah.
We doen er zelf allemaal aan mee. Of gaan jullie niet op stedentrips?
Alle reacties Link kopieren
Barcelona heeft hetzelfde probleem en daar zijn de bewoners het helemaal zat. Er mogen nu geen hotels meer worden bijgebouwd en ze praten zelfs een toeristenquotum.
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
quote:Erizon schreef op 09 april 2017 @ 12:21:

We doen er zelf allemaal aan mee. Of gaan jullie niet op stedentrips?



Nope.

Ik hou van groen en karakter. Kleine dorpjes en stadjes en veel natuur, dat is mijn vakantie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 april 2017 @ 12:19:

Als wiet afgeschaft wordt in Amsterdam scheelt het al heel veel toeristen.Wiet wordt niet afgeschaft en andere drugs ook niet. Ja misschien voor de bühne maar uiteindelijk wordt er gewoon gedoogd. Er zit te veel geld in drugs.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lubach had vorige week wel een aardig item over Aibnb. Aibnb aan banden leggen zou een hoop schelen. Beter voor de doorstroom van de huizenmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Barcelona is inderdaad niet meer wat het geweest is.



Interessant topic. Ik ervaar Amsterdam de laatste jaren ook wel als erg druk/ te druk. Maar woon er nog steeds met veel plezier. Ben wel blij dat ik net in een rustige zijstraat zit zonder al te veel toeristen. Alle bezienswaardigheden zijn goddank net de andere richting uit. Toch sta ik binnen drie minuten in het gepeupel.



Het probleem van Amsterdam is een kleine stad qua vierkante meters, nauwe straatjes met veel mensen op die vierkante meters. De steden die eerder al voorbij zijn gekomen zijn veel ruimer opgezet. Amsterdam zou een klein stadsdeel van Londen zijn en dan nog zijn de stoepen daar breder. Zodra die noordzuidlijn af is, scheelt dat al een hele hoop natuurlijk. Dan is er een zogenaamde rode loper met veel meer aanduidbaar voetgangersgebied
Aan de andere kant het levert zoveel werk en geld op. Het stimuleert wel de Economie.
quote:Erizon schreef op 09 april 2017 @ 12:21:

We doen er zelf allemaal aan mee. Of gaan jullie niet op stedentrips?Jawel maar ben tegen Airbnb en gedraag me niet als een lallende dronken idioot. Bijna iedereen is toerist en toerisme neemt alleen maar toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 april 2017 @ 12:15:

[...]





Nee, denk het niet. Dan moet een andere stad wiet legaliseren, dat is de rede waar toeristen op af komen.



Hoe bedoel je? In Rotterdam of Haarlem geldt dezelfde wet wb wiet.

Ben je weleens in Venlo geweest? Daar hebben ze pas last van wiettoerisme.
Alle reacties Link kopieren
Airbnb aan banden dan prop je expats in je huis die je een veel te hoge huur laat betalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het probleem is niet alleen de toeristen, de rest van Nederland wil ook in Amsterdam wonen vanwege de werk gelegenheid. Daardoor knapt Amsterdam uit elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 09 april 2017 @ 12:25:

[...]





Wiet wordt niet afgeschaft en andere drugs ook niet. Ja misschien voor de bühne maar uiteindelijk wordt er gewoon gedoogd. Er zit te veel geld in drugs.Zelfs als je het niet gedoogd wordt er flink gebruikt.
quote:Mevrouw75 schreef op 09 april 2017 @ 12:29:

[...]





Hoe bedoel je? In Rotterdam of Haarlem geldt dezelfde wet wb wiet.

Ben je weleens in Venlo geweest? Daar hebben ze pas last van wiettoerisme.Schiphol ligt in Amsterdam. Denkje dat de toeristen even naar venlo gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 april 2017 @ 12:30:

Het probleem is niet alleen de toeristen, de rest van Nederland wil ook in Amsterdam wonen vanwege de werk gelegenheid. Daardoor knapt Amsterdam uit elkaar.Die obsessie met in Amsterdam wonen snap ik ook niet. Dat je er werk vindt snap ik, maar er ook meteen wonen?
quote:Erizon schreef op 09 april 2017 @ 12:21:

We doen er zelf allemaal aan mee. Of gaan jullie niet op stedentrips?Inmiddels niet meer, nee. Ik ben met mijn kinderen in enkele Europese hoofdsteden geweest, mijn ouders deden dat vroeger ook met ons. Het plan was om elk jaar met ze op zo'n citytrip te gaan, maar ik ben er klaar mee. Vooral musea zijn gewoon niet meer te doen. Zelfs met timeslots schuifel je in colonne langs de kunstwerken en is er geen gelegenheid om dingen op je te laten inwerken of je kinderen wat bij te brengen. En dan o-ver-al bij elke fontein en elke kerk die vreselijke selfie sticks. The golden age of travel is over
quote:Ttass30 schreef op 09 april 2017 @ 12:30:

Het probleem is niet alleen de toeristen, de rest van Nederland wil ook in Amsterdam wonen vanwege de werk gelegenheid. Daardoor knapt Amsterdam uit elkaar.Het zou leuk zijn als je voor een mooie carriere niet perse in de randstad hoeft te zijn. Waarom is dat eigenlijk zo?
Alle reacties Link kopieren
Schiphol behoort tot de gemeente Haarlemmermeer en niet tot Amsterdam. Streek: Kennemerland.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 april 2017 @ 12:31:

[...]





Schiphol ligt in Amsterdam. Denkje dat de toeristen even naar venlo gaan?



Venlo ligt naast Duitsland waar een ander drugsbeleid heerst. Andere Limburgse steden idem.



Haarlem ligt net zo in Schiphol als Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt als Amsterdammer ook niet stemmen op Schiphol.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Mevrouw75 schreef op 09 april 2017 @ 12:32:

[...]





Die obsessie met in Amsterdam wonen snap ik ook niet. Dat je er werk vindt snap ik, maar er ook meteen wonen?Ik begrijp er ook geen bal van. Qua opleiding/inkomen zou je ons best 'yuppen' kunnen noemen maar we hebben helemaal níets met die manier van leven. Opgepropt in een peperduur appartement met kleine kinderen die moeten opgroeien tussen de bakstenen.. en maar slepen met die kids van hip koffietentje hier maar hip festivalletje daar. Ik weet het niet, hoor.
quote:Mevrouw75 schreef op 09 april 2017 @ 12:34:

[...]





Venlo ligt naast Duitsland waar een ander drugsbeleid heerst. Andere Limburgse steden idem.



Haarlem ligt net zo in Schiphol als Amsterdam.Ja klopt. Ik vind Haarlem een geweldige stad ben er verliefd op geworden. Het is gelukkig 'nog' niet zo massaal. In Haarlem heb je zulke hippe wiet tentjes niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeKenau schreef op 09 april 2017 @ 12:37:

[...]





Ik begrijp er ook geen bal van. Qua opleiding/inkomen zou je ons best 'yuppen' kunnen noemen maar we hebben helemaal níets met die manier van leven. Opgepropt in een peperduur appartement met kleine kinderen die moeten opgroeien tussen de bakstenen.. en maar slepen met die kids van hip koffietentje hier maar hip festivalletje daar. Ik weet het niet, hoor.Fomo
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Mevrouw75 schreef op 09 april 2017 @ 12:32:

[...]





Die obsessie met in Amsterdam wonen snap ik ook niet. Dat je er werk vindt snap ik, maar er ook meteen wonen?

Meestal kom je als student hiernaar toe en bouw je een heel netwerk op. Vervolgens vind je hier werk, koop je een huis. Dan komen er kinderen en zie je mensen weer uit de stad vertrekken want willen meer ruimte. Dat is nu een beetje de tendens.

Zelf ben ik grotendeels in Amsterdam opgegroeid. Hier heb ik m'n vrienden en werk, dus naar een andere plaats gaan, is voor mij minder vanzelfsprekend maar zeg nooit nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven