Planning in grote steden, is het echt zo moeilijk?

09-04-2017 09:49 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de buurt van de hoofdstad en krijg dus regelmatig het regionale nieuws mee. Zeker het laatste jaar stikt het van de verhalen over enorme drukte in de stad en hoe dat op te lossen. Dat snap ik ook wel want het is niet normaal meer zo druk is het in Amsterdam en vooral in het centrum. Maar wat ik dus niet snap is dat je alle hoge heren bij de gemeente dat niet hebben zien aankomen. Er zijn alsmaar vergunningen verleent voor het bouwen van hotels en nu is daar eindelijk aan de rem getrokken. Maar er mogen nog zo een 100 hotels gebouwd worden waarvan 25 in het centrum komen, die projecten hebben allemaal al toestemming gehad, vaak al jaren geleden. Maar dan vraag ik me toch af of je dat met een beetje logisch nadenken niet kunt zien aankomen? Men weet wat de voorspelling is voor de groei van het toerisme en het is natuurlijk onzin dat het dan ineens teveel blijkt te worden. Intussen loopt de drukte op de Wallen de spuigaten uit, er hoeft daar weinig te gebeuren om een drama te veroorzaken. Al backfired een auto, dat is genoeg voor paniek en het verdrukken en vertrappen van mensen in zo een grote massa.



Ondertussen zijn er plannen voor tijdslots voor bepaalde straten en moeten de fietsers maar met de metro zodat de voetgangers meer plek hebben. Wat naar mijn mening een onzalig idee is, de fiets is het handigste vervoersmiddel in zo een drukke stad. Al die kleine stukjes met de metro doen is enorm tijdrovend. Ik vind het van de gekken dat de bewoners (en mensen die in de stad werken) zich aan alle kanten moeten aanpassen omdat de gemeente blijkbaar niet kan zien aankomen dat je niet oneindig veel mensen op een heel klein stukje aarde kunt samenbrengen zonder dat er problemen ontstaan. Ik snap het niet eigenlijk, is het financiële belang zo groot? Zijn ze zo dom? Een vorm van megalomanie?



https://fd.nl/ondernemen/ ... nge-voorwaarden-verbonden

http://www.at5.nl/artikel ... -maken-voor-de-voetganger

http://www.at5.nl/artikel ... er-en-soms-zelfs-onveilig
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Het is ook marketing hè, niet alleen de wiet. Amsterdam heeft een leuk imago, en die grachten en huisjes zijn natuurlijk uniek in de wereld. Ik begrijp heel goed waar de toeristen op af komen, het blijft een bijzondere stad natuurlijk, ook qua uiterlijk. Ik zou als toerist ook niet in Venlo gaan zitten!
quote:DeKenau schreef op 09 april 2017 @ 12:40:

Het is ook marketing hè, niet alleen de wiet. Amsterdam heeft een leuk imago, en die grachten en huisjes zijn natuurlijk uniek in de wereld. Ik begrijp heel goed waar de toeristen op af komen, het blijft een bijzondere stad natuurlijk, ook qua uiterlijk. Ik zou als toerist ook niet in Venlo gaan zitten!Er is ook veel geschiedenis. Rijskmuseum Anne Frank huis etc..
quote:Sjarel schreef op 09 april 2017 @ 12:39:

[...]



Meestal kom je als student hiernaar toe en bouw je een heel netwerk op. Vervolgens vind je hier werk, koop je een huis. Dan komen er kinderen en zie je mensen weer uit de stad vertrekken want willen meer ruimte. Dat is nu een beetje de tendens.

Zelf ben ik grotendeels in Amsterdam opgegroeid. Hier heb ik m'n vrienden en werk, dus naar een andere plaats gaan, is voor mij minder vanzelfsprekend maar zeg nooit nooit.In mijn stad willen ze juist graag blijven als er kinderen komen. En we hebben ook veel vrienden die met kleine kinderen in Amsterdam wonen. Om ons heen is de stad de plek om met kinderen te wonen, alles daarbuiten is saai.
En maar niet te spreken over de bakfiets moeders die met hun kroost over je voeten rijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 april 2017 @ 12:30:

Het probleem is niet alleen de toeristen, de rest van Nederland wil ook in Amsterdam wonen vanwege de werk gelegenheid. Daardoor knapt Amsterdam uit elkaar.Niet alleen werkgelegenheid. Iedereen heeft er weer andere redenen voor. Als je van musea, cultuur, uitgaan, films, concerten e.d. Houdt ben je natuurlijk prima op je plek daar. Of je hele netwerk woont daar in de buurt. Dan ga je niet even naar Kutkrabbeveen verhuizen omdat het er groener is. Fase van je leven, heb je kinderen of niet? Daarnaast uitstraling. In Almere is wonen spotgoedkoop. Maar daar zou half Nederland niet dood gevonden willen worden. Terwijl je daar prima kunt forensen, genoeg groen hebt en binnen no time in amsterdam bent met de trein.
quote:DeKenau schreef op 09 april 2017 @ 12:43:

[...]





In mijn stad willen ze juist graag blijven als er kinderen komen. En we hebben ook veel vrienden die met kleine kinderen in Amsterdam wonen. Om ons heen is de stad de plek om met kinderen te wonen, alles daarbuiten is saai.De grote stad in het midden van het land komt op mij wel iets rustiger over. Ik zou er niet aan moeten denken om met kinderen in Amsterdam of centrum van grote stad te blijven wonen. Zo weinig ruimte. Mijn bovenburen wonen met twee jonge kinderen in een tweekamerappartement. Elke dag dat gesjouw op die trappen. In het weekend gaan ze (gelukkig voor ons) naar een huisje bij Bakkum waar inmiddels half Amsterdam zit. Zij liever dan ik.
Alle reacties Link kopieren
In Bakkum kun je tegenwoordig elke dag disco bramen plukken in augustus weer eens wat anders als een strand disco, disco zwemmen of disco bowlen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 09 april 2017 @ 12:53:

In Bakkum kun je tegenwoordig elke dag disco bramen plukken in augustus weer eens wat anders als een strand disco, disco zwemmen of disco bowlen.Wauw, ik hoor hier nog eens wat, disco brammen plukken. Wat klinkt dat verantwoord hip.
Alle reacties Link kopieren
Ja, je denkt rustig te gaan bramen plukken en dan krijg je de herrie van de camping er gratis bij. Leuk hé.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Sjarel schreef op 09 april 2017 @ 12:52:

[...]



De grote stad in het midden van het land komt op mij wel iets rustiger over. Ik zou er niet aan moeten denken om met kinderen in Amsterdam of centrum van grote stad te blijven wonen. Zo weinig ruimte. Mijn bovenburen wonen met twee jonge kinderen in een tweekamerappartement. Elke dag dat gesjouw op die trappen. In het weekend gaan ze (gelukkig voor ons) naar een huisje bij Bakkum waar inmiddels half Amsterdam zit. Zij liever dan ik.Nee, met kinderen lijkt me dat niets. Ik zou alleen met kinderen in A'dam willen wonen als ik een huis met tuin binnen de ring zou hebben. Maar ja, dat kan ik niet betalen Mijn huidige stad is inmiddels ook onbetaalbaar voor starters (koop of huur), voor een eenvoudige studentenkamer betaal je al meer per maand dan onze netto hypotheek.
quote:viva-amber schreef op 09 april 2017 @ 12:58:

Ja, je denkt rustig te gaan bramen plukken en dan krijg je de herrie van de camping er gratis bij. Leuk hé.Dat dus. In Amsterdam lopen verkondigen dat het zooo fijn is om een huisje in Bakkum te hebben want ja lekker rustig, terug naar de natuur. Dat oergevoel is zo goed voor de kinderen. Zo lekker mindfull allemaal. Vervolgens creëeren ze daar weer drukte.
Respect voor de reacties van zeeuwsmeisje.
quote:PowerCube schreef op 09 april 2017 @ 13:01:

[...]



Nee, met kinderen lijkt me dat niets. Ik zou alleen met kinderen in A'dam willen wonen als ik een huis met tuin binnen de ring zou hebben. Maar ja, dat kan ik niet betalen Mijn huidige stad is inmiddels ook onbetaalbaar voor starters (koop of huur), voor een eenvoudige studentenkamer betaal je al meer per maand dan onze netto hypotheek.Het is wel jammer dat veel onbetaalbaar is geworden. In die zin ben ik wel benieuwd waar er de komende jaren groei is als veel mensen uit de grote steden trekken. En wat gaan de bedrijven in de toekomst doen?
Het enige wat mij leuk lijkt aan wonen in Amsterdam is dat er zoveel te doen is aan evenementen, concerten etc. Ja dat heb je ook in andere steden maar de meeste evenementen en concerten die ik leuk vind zijn in Amsterdam of daar in de buurt. En dan baal ik wel eens dat ik weer helemaal naar Amsterdam moet vanuit het zuiden. En dan moet je je nog bedenken of je 's avonds nog wel thuis kan komen met de trein want ik heb geen rijbewijs n ook al zou ik dat wel hebben is met de auto gaan alsnog een groot drama. Heb al meerdere malen gehoord dat er lange files waren bij concertzalen en bij Artis heb ik ook wel eens in de file gestaan.
quote:Sjarel schreef op 09 april 2017 @ 13:07:

[...]



Het is wel jammer dat veel onbetaalbaar is geworden. In die zin ben ik wel benieuwd waar er de komende jaren groei is als veel mensen uit de grote steden trekken. En wat gaan de bedrijven in de toekomst doen?Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Waar gaan bijvoorbeeld de jonge creatieven van de toekomst zitten? Wie weet worden steden als Almere en Zoetermeer wel hot & happening.
quote:Sjarel schreef op 09 april 2017 @ 13:07:

[...]



Het is wel jammer dat veel onbetaalbaar is geworden. In die zin ben ik wel benieuwd waar er de komende jaren groei is als veel mensen uit de grote steden trekken. En wat gaan de bedrijven in de toekomst doen?Er komen juist steeds meer mensen naar de stad en je zal in veel slechte wijken heleboel gentrification krijgen.
quote:Sjarel schreef op 09 april 2017 @ 13:07:

[...]



Het is wel jammer dat veel onbetaalbaar is geworden. In die zin ben ik wel benieuwd waar er de komende jaren groei is als veel mensen uit de grote steden trekken. En wat gaan de bedrijven in de toekomst doen?Er komen juist steeds meer mensen naar de stad en je zal in veel slechte wijken heleboel gentrification krijgen.
quote:Sjarel schreef op 09 april 2017 @ 12:52:

[...]



De grote stad in het midden van het land komt op mij wel iets rustiger over. Ik zou er niet aan moeten denken om met kinderen in Amsterdam of centrum van grote stad te blijven wonen. Zo weinig ruimte. Mijn bovenburen wonen met twee jonge kinderen in een tweekamerappartement. Elke dag dat gesjouw op die trappen. In het weekend gaan ze (gelukkig voor ons) naar een huisje bij Bakkum waar inmiddels half Amsterdam zit. Zij liever dan ik.Klopt, een gezinswoning is hier wel normaal om te hebben (met een dikke beurs, dat wel) maar het verkeer vind ik op veel plekken best hopeloos. Ik zal wel niets stads genoeg zijn, maar ik vind het soms doodeng om hier in het centrum te fietsen in de spits, iedereen fietst als gekken en ze kijken niet op of om.
quote:Ttass30 schreef op 09 april 2017 @ 12:17:

[...]





Vrienden van ons die in Londen wonen hebben een huis gekocht in Amsterdam als investering en verhuren het nu als airbnb.En dat is dus illegaal. Ik hoop dat ze hard gepakt worden.
quote:badmeester schreef op 09 april 2017 @ 13:06:

Respect voor de reacties van zeeuwsmeisje.





ik ook van jou badmeester!
Alle reacties Link kopieren
De binnenstad van Amsterdam is sowieso niets meer aan, vroeger ging ik nog wel maar tegenwoordig rij ik dan liever naar Amstelveen. Zelfde ketens maar een stuk rustiger, ruimer en je kunt je auto gewoon betaalbaar kwijt. Misschien moeten ze het aantal fietsverhuurbedrijven in gaan perken. Er is vaak geen doorkomen aan met al die groepen op de fiets. Vaak fietsen ze slecht, staan gewoon plots stil als ze een coffeeshop zien en rekening houden met andere is er niet bij want zij hebben vakantie dus dit in hun moment. Dat vind ik sowieso raar dat veel mensen lijken te denken dat van alles in Amsterdam wel kan, ook Nederlanders. Kom op zeg ik kom toch ook niet naar Ter Apel of Klazienaveen om met mijn vriendinnen midden op de weg te gaan steppen om het dorp te zien?? Maar blijkbaar is het andersom dus wel normaal om met 6 man naast elkaar de grachten over te steppen. Lekker gek met de meiden, je met je minimaal 40 kilo overgewicht op een step hijsen waardoor je op het tempo van een manke slak over de gracht gaat. En schijt aan die fietser die achter je loopt te bellen die heeft vast ook niets nuttigs te doen. Gelukkig was ik alleen maar op weg naar een spoedgeval voor mijn werk..



Wiet verbieden schiet weinig op. Zat toeristen die daar helemaal niet voor komen en als je het verbied wordt er niet minder geblowd maar verdwijnt het gewoon in de illegaliteit met alle gevolgen van dien want dan heb je helemaal geen toezicht meer.



Maar ik denk dat vooral het aantal slaapplaatsen het probleem is. Er komen nog 100 hotels bij en het stikt van de airbnb plekken. Zolang er plek is blijven mensen komen. Dat snap ik ook wel Amsterdam is een unieke stad met de grachten en andere historische gebouwen, maar inmiddels wel overvol.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik kom nu bijna 20 jaar in deze stad en heb echt veel zien veranderen. Toch deel ik allerminst dat gedram op drukte. Die drukte concentreert zich vooral op een aantal plaatsen. Ik ken nog steeds heel erg veel plekken in het centrum waar dat ongelooflijk meevalt, en daarbuiten helemaal. Ik ken allerlei leuke gekke winkeltjes die in kleinere steden niet zouden kunnen bestaan bij gebrek aan aanloop. Bijna elke keer zie ik iets nieuws, er gebeurt altijd wat. Er verandert wel veel. Straten die vroeger winkelstraten waren hebben nu meer horeca, maar dat gebeurt ook andersom. Maar als ik op een doordeweekse avond over de prinsengracht naar huis loop vanaf de bios is het bijna uitgestorven. Ik erger me wel aan fietsende toeristen (wie ooit heeft bedacht dat dat een goed idee is...) en aan brallende dronkaards op een bierfiets. En ik vind AirBnB een mooie uitvinding maar er moet harder op de 60 dagen regel worden gehandhaafd (dat gebeurt nu ook)



En ik vind het een bizarre instelling dat alles aan de overheid ligt en dat alleen door overheidsingrepen dingen zouden kunnen veranderen. Zo'n stad maak je met elkaar.
Beetje mutserig om daarover te zeuren. Dat hoort er nou eenmaal bij als je in Amsterdam woont. Bedenk je ook eens hoeveel geld die toeristen in het laadje brengen
En wees blij dat die provinciale dikzakken bij jou over de stoep steppen, steek jij er lekker slank en hip bij af.



Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 april 2017 @ 12:37:

[...]





Ja klopt. Ik vind Haarlem een geweldige stad ben er verliefd op geworden. Het is gelukkig 'nog' niet zo massaal. In Haarlem heb je zulke hippe wiet tentjes niet.Dat doen tegenwoordig veel Amsterdammers, verliefd worden op Haarlem. Reden voor veel Haarlemmers om verder de provincie in te trekken. En zo draaien we allemaal in een cirkeltje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven