Planning in grote steden, is het echt zo moeilijk?

09-04-2017 09:49 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de buurt van de hoofdstad en krijg dus regelmatig het regionale nieuws mee. Zeker het laatste jaar stikt het van de verhalen over enorme drukte in de stad en hoe dat op te lossen. Dat snap ik ook wel want het is niet normaal meer zo druk is het in Amsterdam en vooral in het centrum. Maar wat ik dus niet snap is dat je alle hoge heren bij de gemeente dat niet hebben zien aankomen. Er zijn alsmaar vergunningen verleent voor het bouwen van hotels en nu is daar eindelijk aan de rem getrokken. Maar er mogen nog zo een 100 hotels gebouwd worden waarvan 25 in het centrum komen, die projecten hebben allemaal al toestemming gehad, vaak al jaren geleden. Maar dan vraag ik me toch af of je dat met een beetje logisch nadenken niet kunt zien aankomen? Men weet wat de voorspelling is voor de groei van het toerisme en het is natuurlijk onzin dat het dan ineens teveel blijkt te worden. Intussen loopt de drukte op de Wallen de spuigaten uit, er hoeft daar weinig te gebeuren om een drama te veroorzaken. Al backfired een auto, dat is genoeg voor paniek en het verdrukken en vertrappen van mensen in zo een grote massa.



Ondertussen zijn er plannen voor tijdslots voor bepaalde straten en moeten de fietsers maar met de metro zodat de voetgangers meer plek hebben. Wat naar mijn mening een onzalig idee is, de fiets is het handigste vervoersmiddel in zo een drukke stad. Al die kleine stukjes met de metro doen is enorm tijdrovend. Ik vind het van de gekken dat de bewoners (en mensen die in de stad werken) zich aan alle kanten moeten aanpassen omdat de gemeente blijkbaar niet kan zien aankomen dat je niet oneindig veel mensen op een heel klein stukje aarde kunt samenbrengen zonder dat er problemen ontstaan. Ik snap het niet eigenlijk, is het financiële belang zo groot? Zijn ze zo dom? Een vorm van megalomanie?



https://fd.nl/ondernemen/ ... nge-voorwaarden-verbonden

http://www.at5.nl/artikel ... -maken-voor-de-voetganger

http://www.at5.nl/artikel ... er-en-soms-zelfs-onveilig
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 09 april 2017 @ 14:03:

De binnenstad van Amsterdam is sowieso niets meer aan, vroeger ging ik nog wel maar tegenwoordig rij ik dan liever naar Amstelveen. Zelfde ketens maar een stuk rustiger, ruimer en je kunt je auto gewoon betaalbaar kwijt. Misschien moeten ze het aantal fietsverhuurbedrijven in gaan perken. Er is vaak geen doorkomen aan met al die groepen op de fiets. Vaak fietsen ze slecht, staan gewoon plots stil als ze een coffeeshop zien en rekening houden met andere is er niet bij want zij hebben vakantie dus dit in hun moment. Dat vind ik sowieso raar dat veel mensen lijken te denken dat van alles in Amsterdam wel kan, ook Nederlanders. Kom op zeg ik kom toch ook niet naar Ter Apel of Klazienaveen om met mijn vriendinnen midden op de weg te gaan steppen om het dorp te zien?? Maar blijkbaar is het andersom dus wel normaal om met 6 man naast elkaar de grachten over te steppen. Lekker gek met de meiden, je met je minimaal 40 kilo overgewicht op een step hijsen waardoor je op het tempo van een manke slak over de gracht gaat. En schijt aan die fietser die achter je loopt te bellen die heeft vast ook niets nuttigs te doen. Gelukkig was ik alleen maar op weg naar een spoedgeval voor mijn werk..



Wiet verbieden schiet weinig op. Zat toeristen die daar helemaal niet voor komen en als je het verbied wordt er niet minder geblowd maar verdwijnt het gewoon in de illegaliteit met alle gevolgen van dien want dan heb je helemaal geen toezicht meer.



Maar ik denk dat vooral het aantal slaapplaatsen het probleem is. Er komen nog 100 hotels bij en het stikt van de airbnb plekken. Zolang er plek is blijven mensen komen. Dat snap ik ook wel Amsterdam is een unieke stad met de grachten en andere historische gebouwen, maar inmiddels wel overvol.Ik lees net dat er bij mij om de hoek massaal aan disco bramenplukken gedaan wordt door verveelde Amsterdam, dus die Amsterdammers doen ook belachelijke dingen in de provincie.
quote:badmeester schreef op 09 april 2017 @ 13:22:

[...]





Er komen juist steeds meer mensen naar de stad en je zal in veel slechte wijken heleboel gentrification krijgen.

Klopt, op zich is het best fijn dat veel buurten worden opgeknapt omdat het centrum zo weer groter wordt. Moet ik me erbij voorstellen dat Amsterdam dus nog groter wordt? Dus de slechte wijken komen steeds meer buiten de ring? Ik vind het interessant, dat zeker.



@Zeeuwmeisje, de 60 dagen regel ken ik en klinkt goed hoor maar de praktijk is anders. Mensen die langer verhuren, mogen wat mij betreft een flinke boete ontvangen.

En voor wat betreft die fietsende toeristen. Misschien aan toeristen zoveel mogelijk fietsen verhuren in een zelfde opvallende kleur. Die rode van MacBike vielen best op.
quote:Mevrouw75 schreef op 09 april 2017 @ 16:37:

[...]





Ik lees net dat er bij mij om de hoek massaal aan disco bramenplukken gedaan wordt door verveelde Amsterdam, dus die Amsterdammers doen ook belachelijke dingen in de provincie.En veel Amsterdammers zijn weer import vanuit de provincie.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 09 april 2017 @ 13:58:

[...]







ik ook van jou badmeester!Viel me al langer op.
.
quote:Sjarel schreef op 09 april 2017 @ 17:18:

En veel Amsterdammers zijn weer import vanuit de provincie.Of worden export ernaartoe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjarel schreef op 09 april 2017 @ 13:03:

[...]



Dat dus. In Amsterdam lopen verkondigen dat het zooo fijn is om een huisje in Bakkum te hebben want ja lekker rustig, terug naar de natuur. Dat oergevoel is zo goed voor de kinderen. Zo lekker mindfull allemaal. Vervolgens creëeren ze daar weer drukte.



Ik woon in de buurt van Bakkum. En inderdaad; de Amsterdamse yuppen komen steeds meer deze kant op. Het strand hier wordt ook steeds hipper en drukker helaas. Bakkum is super populair. Hele vriendengroepen uit de stad staan hier. Kinderen lekker laat naar bed, en als ze eenmaal liggen gezellig met de bevriende ouders aan de coke... oergezellig.



Het beroerde is; er komen ook steeds meer amsterdamse yuppen in deze buurt wonen. Goed voor de huizenprijzen, maar de leuke plekjes worden ook door hen gevonden...en dat brengt drukte en hip gedoe met zich mee. Ik vind dat zo jammer.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook gezellig bij je in buurt wonen Noerie maar dan wel een dorpje waar de meeste 020-ers niet komen, te onbekend, te sjeijk. Het Laren van de Noord Hollandse duinen zeg maar, nee niet Bergen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heiloo?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Ik ben wel benieuwd welk dorp je dan bedoeld....

En er zijn nog zat leuke rustige plekken te vinden in de buurt hoor; maar ik merk we echt al verschil op sommige plekken.
Alle reacties Link kopieren
Viel me afgelopen zomer al op,strand Bakkum ligt vol met hoogblonde, leerachtige Amsterdam-Noord vrouwen.

Met flessen wijn en veel peuken op hun ligbedje.

Jammer.

Wij gaan steeds vaker richting IJsselmeerkust, heerlijke strandbaden. veel lokaal publiek.

Heel fijn
Alle reacties Link kopieren
quote:potsiedikkie schreef op 10 april 2017 @ 12:21:

Viel me afgelopen zomer al op,strand Bakkum ligt vol met hoogblonde, leerachtige Amsterdam-Noord vrouwen.

Met flessen wijn en veel peuken op hun ligbedje.

Jammer.

Wij gaan steeds vaker richting IJsselmeerkust, heerlijke strandbaden. veel lokaal publiek.

Heel fijn



Ik ga nu vaak naar het stille strand. Wat een drukte op Bakkum inderdaad. Blegh.

IJsselmeerkust; ook mooi!
Alle reacties Link kopieren
Wat de cat zegt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Super hoor! Zal je vast heel goed bevallen. Ik woon een dorp naast je:-)
Alle reacties Link kopieren
ik woon meer richting IJsselmeer, vlakbij de palingsound ;)
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik kijk er echt naar uit. Dichtbij de duinen en het bos en toch nog alle voorzieningen dichtbij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je bent vast snel gewent. Ik heb nooit spijt gehad. Heerlijke omgeving hier.
quote:Erizon schreef op 10 april 2017 @ 08:20:

[...]





Of worden export ernaartoe.En zo is het cirkeltje weer rond. Veel oorspronkelijke Amsterdammers zijn inmiddels al verhuisd naar Almere of Purmerend. En bij de yuppen zijn oa Haarlem, het Gooi en Abcoude in trek.
Alle reacties Link kopieren
quote:potsiedikkie schreef op 10 april 2017 @ 12:21:

Viel me afgelopen zomer al op,strand Bakkum ligt vol met hoogblonde, leerachtige Amsterdam-Noord vrouwen.

Met flessen wijn en veel peuken op hun ligbedje.

Jammer.

Wij gaan steeds vaker richting IJsselmeerkust, heerlijke strandbaden. veel lokaal publiek.

Heel fijnMaar die komen juist al jaaaaaaaren op Bakkum. Het zijn zijn de discobramenplukkende yuppen die het nou net een aantal jaar geleden ontdekt hebben.
quote:Noerie schreef op 10 april 2017 @ 12:08:

[...]





Ik woon in de buurt van Bakkum. En inderdaad; de Amsterdamse yuppen komen steeds meer deze kant op. Het strand hier wordt ook steeds hipper en drukker helaas. Bakkum is super populair. Hele vriendengroepen uit de stad staan hier. Kinderen lekker laat naar bed, en als ze eenmaal liggen gezellig met de bevriende ouders aan de coke... oergezellig.



Het beroerde is; er komen ook steeds meer amsterdamse yuppen in deze buurt wonen. Goed voor de huizenprijzen, maar de leuke plekjes worden ook door hen gevonden...en dat brengt drukte en hip gedoe met zich mee. Ik vind dat zo jammer.

Coke ? Echt waar?



Tja, ik snap wel dat Amsterdammers weer weggaan uit de stad en elders een leuk huisje op de kop tikken. Voor hetzelfde geld meer huis, zeker met kinderen. Hier een huis kopen in een gewilde wijk is een crime. Zelfs met flink over de vraagprijs bieden, kom je er niet want er is bijna altijd wel iemand die het financiële voorbehoud laat vallen. Dus of je kiest voor een mindere wijk die misschien wel steeds leuker wordt of weinig oppervlakte of je hebt genoeg poen of je verhuist naar een stad met relatief weinig reistijd. De buurt van Castricum/Heiloo wordt dan wel aantrekkelijk. Alkmaar hoor ik ook steeds vaker.

En wat betreft Amsterdammers, net als mensen in de provincie, er zitten leuke mensen tussen en soms wat mindere. Net als toeristen
cokegebruik is juist in dorpen veel hoger, daar word al jaren onderzoek naar gedaan. Volendam en de Veluwe zijn grootverbruikers.
https://www.nrc.nl/nieuws ... ereld-ge-1501551-a1168069

http://www.volkskrant.nl/ ... ls-in-nederland~a3662397/



Antwerpen en Amsterdam scoren hoog in Europa. Eindhoven scoort hoog op speed blijkbaar.



Verder vissersdorpen als Urk.
Alle reacties Link kopieren
Amsterdam is allang niet meer het originele Amsterdam. De meeste Amsterdammers wonen tegenwoordig in Almere of andere randgemeentes, de huizen die ooit werden bewoond door gewone mensen in het centrum, zijn allang opgewaardeerd naar exclusieve lofts of voor de gewone man onbetaalbare etagewoningen. Ter wille van de toeristen worden in verschillende buurten dan nog kroegen open gehouden die een "authentiek Amsterdamse sfeer" zouden moeten uitademen, maar dat is natuurlijk een farce. Want dat zijn allang niet meer de buurtkroegen voor de gesjochte Amsterdammer, want voor hen zijn de woningen in de omringende authentieke en karakteristieke straten niet meer te betalen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dat de originele Amsterdammers wegtrekken is zo slecht nog niet voor de stad. Dan komen er tenminste mensen wonen die normaal kunnen praten i.p.v. dat belachelijk dialect wat daar voorheen werd gesproken :-)
Alle reacties Link kopieren
De meeste grote, bekende steden hebben hiermee te kampen.

Neem Berlijn, wat was dat toch een prachtige historische stad en nu is het een toeristische bende en wanna be Berliner die de huizen ingepikt hebben van de vorige bewoner die de huur niet meer kon opbrengen.
Girls compete with each other, women empower one another

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven