Werk & Studie alle pijlers

Motivatietopic voor studenten

31-10-2016 16:00 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vast niet de enige die wel wat motivatie kan gebruiken. Ik heb volgende week tentamenweek en ik moet nog heel veel doen. Gelukkig zijn al mijn tentamens (op twee mondelinge tentamens na) aan het eind van de week. Heb ik nog wat extra tijd.



Zijn er mensen die zin hebben om mee te schrijven voor de nodige schoppen onder je kont? Ik dacht bijvoorbeeld aan doelen per dag opschrijven in dit topic, motiverende woorden van medestudenten als je er even doorheen zit, het delen van successen zoals mooie cijfers, etc.



Ik hoop op meeschrijvers! En dan ga ik nu weer studeren, want dit topic openen is natuurlijk ook gewoon uitstelgedrag.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het de afgelopen week gegaan bij jullie? Heb jij het allemaal overleefd Lady_Gray, pff wat ontzettend veel moet je doen zeg!

Ik heb een tijdje geleden meegeschreven hier maar ben verder een stille meelezer, maar ik kan nu toch wel weer wat motivatie gebruiken.



Maandag moet ik een tentamen halen, anders heb ik een half jaar studievertraging en dat zou zo zonde zijn! Naast mijn studie heb ik twee banen, van in totaal 35 uur en ben ik ook best wel perfectionistisch en onzeker, wat met elkaar niet altijd de beste combinatie is. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren ook wel echt moeten leren dat het gewoon niet perfect kán, dus ik ervaar nu minder druk dan bijvoorbeeld 3 jaar geleden aan het begin van mijn studies. Ik haal ook minder hoge cijfers en kan daar prima mee leven, gehaald is gehaald. Maar nu met dit ene tentamen voel ik de druk toch wel weer echt ontzettend hoog zitten, wat er af en toe in resulteert dat ik blokkeer en juist niets ga doen. Een typisch geval van zelf-sabbotage! Herkennen jullie dat?



Ik hoop dat jullie ook nog een beetje van de zon genieten tussendoor, dat hebben we wel verdiend toch?
Ik heb de eerste 4 tentamens overleefd, één heb ik al de resultaten van en die heb ik gehaald! Verder is mijn data-analyse helemaal goed gekeurd, dus dat is mooi. Hoef alleen nog maar de resultaten te schrijven. De twee tentamens van volgende week maak ik me niet zo veel zorgen over.
TVP !
@pip, naast een studie nog 35 uur werken! respect, ik vind het zonder baantje en alles al zwaar genoeg (moet er wel bij zeggen dat ik fysiek niet helemaal in orde ben, chronisch vermoeid en zo). Ik zit er ook hetzelfde in: gehaald is gehaald. Het gekke is dat ik nu betere cijfers haal dan in mijn eerste jaar. Dat tentamen van maandag ga je gewoon halen! Wat voor vak is het leervak/doevak? Ik heb morgen een tentamen en twee deadlines. Eén werkstuk is al af. Voor het andere tentamen en werkstuk ga ik er vanuit dat ik die moet herkansen, want het is gewoon veel te veel. De stress is dus heel hoog, maar ik zit er nu dus ook echt helemaal doorheen dus ik blokkeer nu ook helemaal. Als ik ze wel haal, is dat mooi meegenomen. Maandag beginnen voor mij de colleges weer...

Verder nog niet van de zon kunnen genieten, want studeren, studeren, studeren hier.



Goed bezig Lady_Grey dat is toch maar weer een mooie opsteker! Fijn dat je data-analyse ook goedgekeurd is Is ook weer een zorg minder
Alle reacties Link kopieren
Mijn herkansing van de 5,3 is gisteravond geweest, na een lange dag school. Toch ging hij voor mijn gevoel wel goed, dus ik hoop dat dit wel een voldoende word!
Hoi allemaal. Met een heel klein beetje geluk mag ik in september een opleiding gaan volgen van mijn werkgever. Ik ben me daar al op aan het voorbereiden, en vind dit topic dus bijzonder interessant :-)

Nu heb ik een vraag die hier misschien niet helemaal thuishoort, maar ik stel hem toch: hoe maken jullie aantekeningen tijdens de lessen? Ik overweeg de aanschaf van zo'n mini-laptopje, omdat ik heel snel 10 vingers blind kan typen, sneller in ieder geval dan dat ik schrijf. Heeft iemand hier ervaring mee? Of juist last van medestudenten die de hele les zitten te "rammelen"?



Ik hoor het graag.



Iedereen succes met zijn/ haar opleiding!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 08 april 2017 @ 17:51:

Hoi allemaal. Met een heel klein beetje geluk mag ik in september een opleiding gaan volgen van mijn werkgever. Ik ben me daar al op aan het voorbereiden, en vind dit topic dus bijzonder interessant :-)

Nu heb ik een vraag die hier misschien niet helemaal thuishoort, maar ik stel hem toch: hoe maken jullie aantekeningen tijdens de lessen? Ik overweeg de aanschaf van zo'n mini-laptopje, omdat ik heel snel 10 vingers blind kan typen, sneller in ieder geval dan dat ik schrijf. Heeft iemand hier ervaring mee? Of juist last van medestudenten die de hele les zitten te "rammelen"?



Ik hoor het graag.



Iedereen succes met zijn/ haar opleiding!





Bij (hoor)colleges heb ik nooit last gehad van andere mensen die flink tekeer gingen op hun laptop.

Zelf heb ik een normale laptop en een ipad, en mijn tablet nam ik meestal mee naar hoorcolleges.

Redelijk wat medestudenten hebben een goed tablet (vaak een ipad) en dan (zo'n hoes met) een toetsenbord

Van die kleine laptops zie je nauwelijks meer en zijn vaak ondingen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
quote:violetskies schreef op 08 april 2017 @ 19:35:

[...]





Bij (hoor)colleges heb ik nooit last gehad van andere mensen die flink tekeer gingen op hun laptop.

Zelf heb ik een normale laptop en een ipad, en mijn tablet nam ik meestal mee naar hoorcolleges.

Redelijk wat medestudenten hebben een goed tablet (vaak een ipad) en dan (zo'n hoes met) een toetsenbord

Van die kleine laptops zie je nauwelijks meer en zijn vaak ondingen.Ok, dank je wel voor je antwoord! Ik ga nu op zoek naar een beetje leuk tablet....
Ik schrijf alles met pen wordt bij ons sowieso door alle docenten aangeraden. Niet omdat je andere studenten eventueel hindert met het geluid overigens, maar doordat je met pen en papier in feite al beter aan het leren bent dan met een laptop. Met een laptop is het heel gemakkelijk om een beetje blind mee te typen, of tussendoor stiekem toch even op facebook te zitten. Met pen en papier wordt facebook toch moeilijk maar word je ook gedwongen om meteen de stof samen te vatten, althans, dat is de theorie. Ik heb deels aantekeningen wel op een laptop gemaakt, maar merk dan dus ook dat de stof er veel minder goed in zit. Het uitwerken van aantekeningen schiet er toch vaak bij in...
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 08 april 2017 @ 21:05:

[...]





Ok, dank je wel voor je antwoord! Ik ga nu op zoek naar een beetje leuk tablet....



Ik werk net véél liever met kleine laptop dan met tablet.

Normaal toetsenbord typt veel fijner dan zo een 'aanhangsel' aan zo een tablet vind ik.

Aan een kleine laptop heb je vind ik ook meer buiten de lessen om nog (denk aan samenvatten), maar dat is voorkeur natuurlijk.
quote:Lady_Grey schreef op 08 april 2017 @ 21:34:

Ik schrijf alles met pen wordt bij ons sowieso door alle docenten aangeraden. Niet omdat je andere studenten eventueel hindert met het geluid overigens, maar doordat je met pen en papier in feite al beter aan het leren bent dan met een laptop. Met een laptop is het heel gemakkelijk om een beetje blind mee te typen, of tussendoor stiekem toch even op facebook te zitten. Met pen en papier wordt facebook toch moeilijk maar word je ook gedwongen om meteen de stof samen te vatten, althans, dat is de theorie. Ik heb deels aantekeningen wel op een laptop gemaakt, maar merk dan dus ook dat de stof er veel minder goed in zit. Het uitwerken van aantekeningen schiet er toch vaak bij in...



hmmm....deze post brengt me nu toch wel enigszins aan het twijfelen moet ik zeggen. Faecesboek heb ik niet, dus dat scheelt al weer. Het gaat me er zuiver om wat het snelst werkt. En aangezien ik sneller typ dan schrijf....



Maar het stukje dat je al leert terwijl je schrijft, daar zit ook wel iets in natuurlijk.
Waar ik overigens wél altijd afgeleid van raak is als mensen voor mij met een laptop een beetje gaan zitten shoppen . Zitten ze tijdens college / werkgroep / wat dan ook voor bijeenkomst een beetje op asos te kijken naar nieuwe jurkjes ofzo... Dan word ik ook altijd nieuwsgierig
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 08 april 2017 @ 22:27:

[...]





hmmm....deze post brengt me nu toch wel enigszins aan het twijfelen moet ik zeggen. Faecesboek heb ik niet, dus dat scheelt al weer. Het gaat me er zuiver om wat het snelst werkt. En aangezien ik sneller typ dan schrijf....



Maar het stukje dat je al leert terwijl je schrijft, daar zit ook wel iets in natuurlijk.



Klopt wel dat je er meer uit opneemt.

Maar tentamens zijn vaak maanden later en dan ben ik het hoe dan ook vergeten haha .

En inderdaad, via schrijven kan ik vaak niet volgen, waardoor ik na een tijd iets heb van 'laat maar'.
Ik wissel het gebruik van pen & papier en tablet af... Het ligt een beetje aan het vak. Als het vrij snel gaat en ik het anders niet bij kan houden type ik op mijn tablet met toetsenbord. Als het niet snel gaat, of veel met figureren etc., dan schrijf ik met pen en papier.
ik heb al 3/6 tentamens gehaald! De andere 3 wacht ik nog op resultaten, maar de 3 die ik heb gehaald vond ik ook het belangrijkste. Eentje van de drie die ik nog terug moet krijgen verwacht ik eigenlijk wel gehaald te hebben, van de andere zou het me niet zo uitmaken als ik het zou moeten herkansen, maar ik denk ook bijna dat dat niet gaat gebeuren . Dus lekker even studiepunten binnentrekken.
Goed gedaan Lady_Grey! Dat is lekker veel studiepunten binnenhalen zo ;)

Ik duim voor je dat je die andere drie ook gehaald hebt!

Wat betreft laptop e.d. Ik gebruik altijd pen en papier, want ik kan het veel beter onthouden. Daarnaast heb ik een vak waarbij syntactische bomen getekend moeten worden en dat is gewoon niet te doen op de laptop. Bij veel vakken is een laptop ook niet toegestaan bij ons (want uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van laptops de leerprestaties verlagen of in ieder geval niet verbeteren? vraag me niet welk onderzoek) Ik merk ook dat ik zelf veel geconcenteerder ben wanneer ik pen en papier gebruik.
quote:Lady_Grey schreef op 08 april 2017 @ 22:30:

Waar ik overigens wél altijd afgeleid van raak is als mensen voor mij met een laptop een beetje gaan zitten shoppen . Zitten ze tijdens college / werkgroep / wat dan ook voor bijeenkomst een beetje op asos te kijken naar nieuwe jurkjes ofzo... Dan word ik ook altijd nieuwsgierig Het grote voordeel is dan dat ik geloof ik een jaar of twintig geleden voor het laatst een jurk gedragen heb
Ik heb btw iets gevonden over aantekeningen maken. Onderzoeken zijn gedaan aan de UCLA en Princeton en toonden inderdaad aan dat pen en papier beter beklijven.



Zou het net zo iets zijn als wat ze op vrije scholen doen? Dat ze op en neer springen als ze getallen bij elkaar optellen? Of ga ik nu te veel off topic?
Ik heb geen idee wat er op vrije scholen wordt gedaan , maar de theorie erachter is wat ik hierboven beschreef. Door te schrijven word je gedwongen om al samen te vatten en in eigen woorden op te schrijven, waardoor je stof al beter onthoudt of verwerkt. Omdat veel mensen snel kunnen typen wordt aantekeningen maken op een laptop snel letterlijk mee-typen wat de docent zegt, en dat onthouden mensen schijnbaar minder goed, ook omdat je niet gedwongen wordt samen te vatten.
Oh, dit topic heb ik nodig! Ik ben momenteel bezig met afstuderen (hbo) en ik moet helaas mijn onderzoeksopzet aanpassen voordat ik verder kan met het uitvoeren van mijn onderzoek.

Daarbij is mijn school zo leuk om ons in blok 3 nog hoorcolleges te hebben gegeven voor een random vak + bijhorend tentamen, wat ik mega slecht heb gemaakt, omdat ik helemaal met mijn hoofd bij mijn onderzoek zit. In blok 4 krijgen we trouwens nog zo'n random vak. Ik ken dan ook niemand die tijdens zijn afstuderen nog normale vakken kreeg, maar wohoo, wij wel.



En over de laptop / papier discussie: ik heb sinds halverwege mijn tweede jaar een laptop, maar eigenlijk ging schrijven mij beter af. Gelukkig bestond de helft van mijn tweede en derde jaar uit stage, dus hoefde ik niet (veel) te leren. Hoe ik nu leer, is aantekeningen maken met mijn laptop, dat uitprinten en daarna, als ik ga leren, (eventueel met het boek) nog handgeschreven samenvattingen maak. Lekker omslachtig, haha. Maar ik vind het fijner om mijn laptop mee te nemen naar school, omdat dat voor (groeps)opdrachten een stuk chiller werkt.
Alle reacties Link kopieren
Pff, leraren soms.



Ik heb de herkansing van de 5,3 gehad. Ging super goed. Nakijk termijn is 3 weken. Vandaag zijn de 3 weken voorbij, maar nog geen cijfer te bekennen. Wel de leraar gevraagd wanneer hij het cijfer verwacht, en hij zei dat het last minute werk ging worden



Positief, ik heb mijn eerste resultaat voor deze periode binnen! Portfolio is goedgekeurd, en dat zijn weer 4EC in mn zak! Nu zit ik op de 30EC, dus precies op de helft!
Een 7.7 binnen hier! Combinatie van tentamen en essay, dus dikke prima. Wacht nu nog op het laatste vak van afgelopen blok, dat zou ook deze week nog moeten komen. Ik heb nu 60 ECTS binnen, moet er nog 50 krijgen. Nog 4 vakken afronden (van 5, 5, 5 en 10), een stage (van 5) en mijn bachelorproject (van 15). En dan dat laatste tentamen nog terugkrijgen, dat is ook een 5 ECTS vak.
Alle reacties Link kopieren
Ik was toch iets te vroeg met roepen. Herkansing gehaald met een 8.1!
Oh wow! Goed gedaan Mepi!
Netjes gedaan Lady_Grey en Mepi!! Over mooie cijfers gesproken

Ik heb mijn werkstuk gehaald en mijn artikel ook. Eén tentamen verder niet naast een ander tentamen. Voor allebei had ik een 5, dus ik neem aan dat dat bij de herkansing helemaal goed gaat komen. Verder eindelijk vakantie volgende week, ik ben er zo aan toe!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven