Geld & Recht alle pijlers

Leren omgaan met geld

10-04-2017 19:26 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik merk dat ik het laatste jaar veel meer uitgeef dan dat ik eerst deed. Dit komt denk ik ook door een nieuwe bijbaan (waar ik meer verdien), maar ook omdat winkelen mijn grootste hobby is. Ik heb mij al een paar keer voorgenomen om geld te sparen, maar steeds lukt dat weer niet. Of er komt iets tussen, of ik zie iets leuks wat ik niet kan laten liggen. Ik heb al een aantal keer een kasboek bijgehouden, maar meestal vergeet ik om alles op te schrijven en schrik ik van de hoeveelheid geld dat ik maandelijks uitgeef. Als ik mijn loon krijg is het al snel op. Hebben jullie tips voor mij?



Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Budgetteren, opschrijven en discipline.

Zo makkelijk én tegelijk moeilijk is het.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat je loon binnenkomt direct een gedeelte naar de spaarrekening.
Niet meer buitenkomen.

Wat je niet ziet, kan je niet kopen.



En als je het geld van je bijbaan eigenlijk niet nodig hebt direct 3/4de overboeken naar je spaarrekening als het binnenkomt.

Standaard instellen.



Daarnaast beginnen dromen van een reis, of een appartement, ... of iets waar je voor werkt.

Anders kan je evengoed niet werken.
Eerst geld overmaken naar je spaarrekening, of automatische overboeking aanmaken, op het moment dat je geld binnenkomt. De rest kun je dan uitgeven. Beste tip die ik ooit heb gehad: spaar van wat er binnenkomt, niet van wat er overblijft.
Alle reacties Link kopieren
Dus: hoeveel komt er binnen, welke vaste kosten (per week, maand én jaar!) heb je, hoeveel wil je sparen en wat blijft er dan over om vrij uit te geven. En daar dan ook echt niet overheen gaan, hoe goed de aanbieding ook is.
Alle reacties Link kopieren
Niet meer zo vaak de stad in
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 10 april 2017 @ 19:34:

Niet meer zo vaak de stad in Het is ook vooral het online shoppen
Alle reacties Link kopieren
quote:Hugh-Jazz schreef op 10 april 2017 @ 19:31:

Eerst geld overmaken naar je spaarrekening, of automatische overboeking aanmaken, op het moment dat je geld binnenkomt. De rest kun je dan uitgeven. Beste tip die ik ooit heb gehad: spaar van wat er binnenkomt, niet van wat er overblijft.Goede tip inderdaad!
quote:Jull22 schreef op 10 april 2017 @ 19:36:

[...]





Het is ook vooral het online shoppen



Computer en telefoon het raam uit.

Of je bankkaart.
Alle reacties Link kopieren
quote:TinyBel schreef op 10 april 2017 @ 19:37:

[...]





Computer en telefoon het raam uit.

Of je bankkaart.Hahahaha
Alle reacties Link kopieren
Voorheen had ik dat nooit zo erg (dat ik veel wilde kopen). Nu zit ik al een tijdje niet zo lekker in mijn vel en het shoppen geeft mij juist een fijn gevoel. Niet alleen op het moment dat ik het koop, maar ook achteraf ben ik blij als ik iets nieuws heb. Uiteindelijk is elke maand het geld op. Niet goed natuurlijk. Wil dit echt niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook speciale spaarrekeningen waarbij je dertig dagen van tevoren moet aangeven dat je je geld wilt opnemen (Rabo Periodesparen bv). Je krijgt dan ook iets meer rente. Je zou elke maand na het storten van je salaris automatisch een vast bedrag naar zo'n rekening kunnen overmaken.
Je geld op een spaarrekening zetten inderdaad, nadat je je vaste lasten hebt betaald. Dat maakt de drempel om het meteen uit te geven toch een stukje hoger, omdat je een extra handeling moet verrichten om het geld vrij te maken en wellicht ga je je dan toch afvragen of het wel echt nodig is . Bij mij werkt die methode best goed, terwijl ik toch mijn hele leven al een behoorlijk gat in mijn hand heb .
Bij de ing heb je nu een soort spaarrekening, dan kun je voor verschillende doelen sparen.

Je kunt dan een doel verzinnen, en dan kun je ook laten berekenen hoeveel je per maand moet sparen om dat te krijgen en instellen dat dat automatisch gaat.

Werkt heel goed hier.

Je kunt desgewenst ook schuiven met geld en dan staat het hetzelfde moment weer op je betaalrekening maar dat is wel een drempel.

Vooral als er net een mooi rond getal op zo'n rekening staat, bijv 2000, dan is het best lastig wat eraf te halen psychisch gezien

Of als je bijna je doel hebt bereikt (zie je zo'n rondje dat bijna vol is).
Alle reacties Link kopieren
Geen contant geld meer opnemen, maar alles pinnen. Op die manier is altijd terug te vinden wat er met je geld is gebeurd (dus vergeten op te schrijven is minder erg)



Iets doen aan je winkel hobby. Meer spullen koppelen aan meer geluk is budget technisch niet handig. Maak afspraken met jezelf wat je max per jaar mag kopen- vervangen aan kleding of accessoires. Zoek uit waarom je je rot voelt en werk aan de oorzaak. Of zoek een andere geluk hobby die minder kost.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eens een stukje ruggengraat tonen. JIJ hebt controle over je bankpas en je creditcard, en niet je omstandigheden of je behoeftes. JIJ bent de baas. Je bent geen willoos slachtoffer dat steeds weer gedwongen wordt dingen te kopen die je niet kan betalen eigenlijk, of waar je achteraf spijt van hebt. Doe je allemaal zélf. En niemand anders dan jijzélf kan dat veranderen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nog meer gaan werken, heb je ook minder tijd om (online) te shoppen.
Alle reacties Link kopieren
Je afmelden voor alle nieuwsbrieven.

Online shoppen zonder direct te bestellen, gewoon in het mandje gooien wat je wilt en pas minimaal 24 uur later daadwerkelijk bestellen wat je echt echt wilt.
Alle reacties Link kopieren
Een bedrag automatisch over laten boeken naar je spaarrekening elke maand Gelijk met je vaste lasten en wat je over hebt daar moet je het mee doen.
het is nooit te laat om te leven
quote:Pluisi schreef op 10 april 2017 @ 19:49:

Nog meer gaan werken, heb je ook minder tijd om (online) te shoppen.



Of dit in combinatie met een partner zoeken.

Kan die je bankkaart beheren en moet je telkens langs hem voor je weer iets koopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wat je zegt en wat bij mij hielp; hele rare bedragen willekeurig overmaken op een spaarrekening. Een voorbeeld als je bv nog 827,35 op je rekening het staan dat je dan 27,35 overmaakt en een week later weer een bedrag. Zo merk je er niet veel van en zo lijkt het net alsof je juist wat hebt gekocht En geld wat je in je porto hebt apart leggen in een bakje. En kleingeld in een dichte spaarpot die je niet kan openmaken.



Heel veel succes! Het is idd niet zo makkelijk, maar denk ook in grote doelen. Mocht je dat natuurlijk hebben.
quote:Zalmsnipper schreef op 10 april 2017 @ 19:47:

Geen contant geld meer opnemen, maar alles pinnen. Op die manier is altijd terug te vinden wat er met je geld is gebeurd (dus vergeten op te schrijven is minder erg)



Iets doen aan je winkel hobby. Meer spullen koppelen aan meer geluk is budget technisch niet handig. Maak afspraken met jezelf wat je max per jaar mag kopen- vervangen aan kleding of assecoires. Zoek uit waarom je je rot voelt en werk aan de oorzaak. Of zoek een andere geluk hobby die minder kost.Maak inzichtelijk hoeveel je nodig hebt per jaar. Als je kast goed is gevuld heb je per jaar niet heel veel nodig namelijk.
Denk gewoon wat langer na voor je iets aanschaft of je het echt wel nodig hebt. Waarschijnlijk zijn de meeste dingen die je koopt overbodig, dus als je elke keer dat je geld wilt uitgeven eerst bewust nadenkt houd je geld over.
Alle reacties Link kopieren
Jezelf verplichten om eerst iets te verkopen voor je weer iets mag kopen?
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven