Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte vraag ivm uitbetaalde vakantiedagen

10-04-2017 21:22 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb halverwege 2016 een nieuwe baan gevonden. Op mijn oude werk had ik nog een hoop vakantiedagen over, dus die heb ik uit laten betalen. Ik zie op die loontstrook dat ze zijn belast met loonheffing bijzonder tarief: 45,22 %.

Volgens mijn werkgever betaalde ik er die maand meer belasting over, maar dit zou automatische verrekend worden bij de belastingaangife.



Ik heb zojuist mijn aangifte gedaan en nu staat er dat ik EUR 280,- terug moet betalen. Ik snap er niets van..



Ik heb niets in de aangifte veranderd, alles leek te kloppen hoe het ingevuld was. Moet ik ergens nog los of extra invullen dat die extra dagen met dat hoge tarief zijn belast, of gaat dat automatisch?



Ben eigenlijk heel erg teleurgesteld.. ik had verwacht wat terug te krijgen en nu moet ik voor het eerst bijbetalen :(
Nee, je hoeft dat niet apart in te vullen. Of je iets terug krijgt hangt volledig af van het totale salaris dat je ontvangen hebt, de eventuele aftrekposten die je hebt. Extra uitkeringen zoals vakantiedagen worden altijd belast in de hogere "schijf", en als je met je inkomen daar net in uitkomt, krijg je niets terug.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet ook niet dat de heffingskortingen inkomensafhankelijk zijn geworden. Dit speelt vooral bij de algemene heffingkorting. Die bouwt al af vanaf € 19.922 Hoe hoger het inkomen boven € 199220 is, hoe minder algemene heffingskorting. Klikt u maar eens op heffingskortingen in het overzicht. En kijk hoeveel minder dan € 2242 (het maximum) de heffingskorting is
Alle reacties Link kopieren
Over je vakantiegeld en ook uitbetaalde vakantie-uren wordt niet meer automatisch rekening gehouden met heffingskortingen. Je betaalt dus inderdaad meer belasting over deze uitbetaalde uren (of eigenlijk: je betaalt minder belasting over je reguliere loon). Je krijgt alleen wat terug als je je totale heffingskortingen mog niet hebt verbruikt, maar dat is alleen als je heel weinig zou verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je bij moet betalen betekend toch gewoon dat je onvoldoende de afgedragen hebt en dus maandelijks teveel ontvangen hebt.

Balen maar helaas
Alle reacties Link kopieren
Wellicht zit je door je uitbetalingen in een hogere tariefschijf. Je werkgevers (en ook uitkeringsinstanties) weten dat niet en houden alleen belasting in dat past bij de tariefschijf waar je bij hen invalt.

Maar de belastingdienst telt al je inkomens bij elkaar op en dan kan je in een hogere schijf uitkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven