Baby in leven houden?

11-04-2017 17:49 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een afschuwelijke beslissing die je als rechter moet nemen.



http://nos.nl/artikel/216 ... at-baby-moet-sterven.html



Ik weet niet wat ik zou doen. Ik snap de ouders. Maar ook de rechter.
Toen ik het las, moet ik toegeven, dacht ik meteen dat de ouders gelovig zijn en daarom niet willen dat de machine uit wordt gezet. Vooroordeeltje dus. Wat een nachtmerrie voor die ouders.



Hoop. Ik snap het wel, mensen houden altijd hoop, neem ze het eens kwalijk. Dat doet iedereen. Het is een hele zeldzame ziekte, theoretisch is het mogelijk dat er toch iets gebeurt wat men niet verwacht, omdat er waarschijnlijk nauwelijks onderzoek naar gedaan is/kan worden.



Maar is het nu echt noodzakelijk het af te dwingen via de rechter dat de machine uit wordt gezet? Zal het kind niet sowieso overlijden binnenkort, of misschien tijdens het vervoer als ze het bedrag wel bij elkaar krijgen.



Ik snap de noodzaak niet om zich ermee te bemoeien vanuit rechts/staatswegen. Of gaat het om de ziekenhuisrekening? Waarom is het nodig? Dat kind heeft een levensverwachting van een paar maanden. Daar snap ik dus niks van.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 april 2017 @ 20:22:

[...]



Dat was in maart.

Er was een absurd hoog bedrag nodig. Ik vrees dat ze dat niet gehaald hebben.



Ze hebben 1.26 miljoen pond opgehaald. Dat was genoeg voor de behandeling.



http://www.dailymail.co.u ... ard-s-today-live-die.html
quote:Flowers-and-roses schreef op 11 april 2017 @ 20:35:

Ik snap de noodzaak niet om zich ermee te bemoeien vanuit rechts/staatswegen. Of gaat het om de ziekenhuisrekening? Waarom is het nodig? Dat kind heeft een levensverwachting van een paar maanden. Daar snap ik dus niks van.



Een paar maanden waarin niet uit te sluiten is dat dit kind ernstig lijdt. Zonder realistisch uitzicht op een menswaardig bestaan.



Hoeveel meer reden heb je nodig?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sugarbaby schreef op 11 april 2017 @ 20:51:

[...]





Ze hebben 1.26 miljoen pond opgehaald. Dat was genoeg voor de behandeling.



http://www.dailymail.co.u ... ard-s-today-live-die.htmlAch,...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettend treurige situatie. In de eerste plaats natuurlijk voor de ouders en het kindje, maar ook voor de artsen die geen dokter zijn geworden om ouders 'voor de rechter te slepen' en de rechter die zo een beslissing ook niet wil nemen. Ik heb dit artikel gelezen dat een stuk uitgebreider is qua informatie. Het kind kon niet zelfstandig ademen en en niet zelfstandig bewegen en zal dat ook nooit kunnen. Het is blijkbaar niet eens duidelijk of hij slaapt of wakker is en hij kan op geen enkele manier communiceren, ook pijn of ongemak niet. Bij bepaalde schade aan de hersenen is bekent dat dat onherstelbaar is, er zijn geen aanwijzingen dat er een behandeling is die dat wel kan herstellen. De behandeling die de ouders wilde zou dat ook niet doen, de arts die het zou uitvoeren verwacht dat ook helemaal niet. De behandelingen bij een andere mutatie verlengde het leven met 4%. Zijn levensverwachting is zo laag dat ik het eens ben met de artsen en rechter dat je dat dit kind niet meer aan moet doen. Zijn leven wordt niet beter, nooit en vervoer en behandeling levert altijd ongemak op of zelfs pijn en dat kan hij dan niet eens laten merken. Ik gun hem en zijn ouders de rust om afscheid te nemen want het lijkt me veel erger als het plotseling onderweg in een vliegtuig gebeurd bijvoorbeeld. Ik vind het vreselijk dat het op deze manier moet maar ik ben voor kinderen blij dat in sommige gevallen een onafhankelijke persoon een beslissing in hun belang kan nemen. Ik hoop dat de ouders nu de rust kunnen vinden om op een goede manier afscheid te nemen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:Erizon schreef op 11 april 2017 @ 21:29:

[...]





Een paar maanden waarin niet uit te sluiten is dat dit kind ernstig lijdt. Zonder realistisch uitzicht op een menswaardig bestaan.



Hoeveel meer reden heb je nodig?



Als niemand met 100% zekerheid kan zeggen wat dat kind meemaakt, weet niemand dus of het pijn heeft of niet. Zal het kind pijn lijden of, of soms, of zal het helemaal niks ervaren? Ik gok zelf op de laatste want het blijft een gok.



Maar ik vind ook als het kind pijn lijdt, dat niet per se een reden om het sterven te versnellen, omdat je dat nooit zeker weet. Juist omdat de prognose zo slecht is, waarom dan niet afwachten totdat het vanzelf sterft? Of is er al geen hersenactiviteit meer? Weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 11 april 2017 @ 18:36:

[...]



ja dat vind ik ook 'zonde' van het geld.

Je zal moeder van een een kind met deze beperkingen zijn geworden.

Dan is het altijd fijn om te lezen dat anderen jouw kind als 'geld' zien.



Tsjongejonge.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
En verder: Wat afschuwelijk naar, ik snap de ouders heel goed en ik snap ook dat een rechter is gevraagd om een keuze in het belang van humaniteit. Ik zou echt niet weten wat ik als moeder zou hebben gedaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 april 2017 @ 19:33:

Die ouders hebben hoop. Ze kregen een maand de tijd om geld voor een behandeling bij elkaar te krijgen. Nu zullen ze altijd denken " wat als ? "

Afschuwelijk.

Dit



Echt verschrikkelijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flowers-and-roses schreef op 11 april 2017 @ 21:44:

[...]





Als niemand met 100% zekerheid kan zeggen wat dat kind meemaakt, weet niemand dus of het pijn heeft of niet. Zal het kind pijn lijden of, of soms, of zal het helemaal niks ervaren? Ik gok zelf op de laatste want het blijft een gok.



Maar ik vind ook als het kind pijn lijdt, dat niet per se een reden om het sterven te versnellen, omdat je dat nooit zeker weet. Juist omdat de prognose zo slecht is, waarom dan niet afwachten totdat het vanzelf sterft? Of is er al geen hersenactiviteit meer? Weet iemand dat?Zover ik begrijp is de hersenactiviteit nihil. Het kind kan totaal niets anders dan liggen. De behandelend artsen denken dat hij wel pijn kan ervaren maar geen manier heeft dat uit te drukken, logisch aangezien hij zich niet kan bewegen. Wat ze nu willen is juist wachten tot hij vanzelf sterft door geen behandelingen zoals beademing meer te geven alleen palliatieve zorg. Zorg voor iemand die stervende is en geen levens rekkende behandeling zoals beademen meer en zeker geen trip naar Amerika die hem niet gaat helpen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Het "voelt" bijna alsof je een lamme de hoop geeft ooit zijn grote teen te kunnen bewegen, het is het in dit geval allemaal niet waard. Naar mijn bescheiden mening. Enige goede wat er misschien aan overblijft is dat er een stichting in het leven wordt geroepen die wellicht onderzoek kan sponseren.
die ik wilde bestaat al...
Soms is ouderliefde een kind laten sterven
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 22:32:

Soms is ouderliefde een kind laten stervenKan maar zo. Heb jij dit ooit moeten kiezen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Maar het druist ook echt tegen alles in, om het daadwerkelijk te zeggen. En als je dan denkt dat er nog enige hoop is,.....

Ik snap niet dat ze bij de vorige rechtszaak nog een maand kregen. Dat lijkt nu onnodig wreed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me toch zomaar voorstellen als je de items bij consumentenprogramma's b.v. ziet, over ouders met kinderen met meervoudige stoornissen, dat die toch af en toe echt gedacht hebben dat hun kindje er niet geweest had moeten zijn, zeker nu tegenwoordig de hulp zo bevochten moet worden.
die ik wilde bestaat al...
Nee, gelukkig niet.

In het verleden heb ik wel filmopnames gezien van ouders met een te vroeg geboren kindje.

Vaak ging dat goed maar soms ook niet.

Dan had zo'n kindje veel schade opgelopen door de vroeggeboorte.

En dan kozen de ouders er voor in samenspraak met de behandelend arts om het kindje te laten gaan.

Omdat het de beste keuze was voor het kindje, niet voor hen, zij gingen stuk van verdriet.



Dit jongetje had al snel een hele slechte prognose.

Hoe moeilijk en verdrietig het ook mag zijn voor de ouders: het getuigt van liefde als je je kind dan de dood gunt.
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 11 april 2017 @ 21:38:

Wat een ontzettend treurige situatie. In de eerste plaats natuurlijk voor de ouders en het kindje, maar ook voor de artsen die geen dokter zijn geworden om ouders 'voor de rechter te slepen' en de rechter die zo een beslissing ook niet wil nemen. Ik heb dit artikel gelezen dat een stuk uitgebreider is qua informatie. Het kind kon niet zelfstandig ademen en en niet zelfstandig bewegen en zal dat ook nooit kunnen. Het is blijkbaar niet eens duidelijk of hij slaapt of wakker is en hij kan op geen enkele manier communiceren, ook pijn of ongemak niet. Bij bepaalde schade aan de hersenen is bekent dat dat onherstelbaar is, er zijn geen aanwijzingen dat er een behandeling is die dat wel kan herstellen. De behandeling die de ouders wilde zou dat ook niet doen, de arts die het zou uitvoeren verwacht dat ook helemaal niet. De behandelingen bij een andere mutatie verlengde het leven met 4%. Zijn levensverwachting is zo laag dat ik het eens ben met de artsen en rechter dat je dat dit kind niet meer aan moet doen. Zijn leven wordt niet beter, nooit en vervoer en behandeling levert altijd ongemak op of zelfs pijn en dat kan hij dan niet eens laten merken. Ik gun hem en zijn ouders de rust om afscheid te nemen want het lijkt me veel erger als het plotseling onderweg in een vliegtuig gebeurd bijvoorbeeld. Ik vind het vreselijk dat het op deze manier moet maar ik ben voor kinderen blij dat in sommige gevallen een onafhankelijke persoon een beslissing in hun belang kan nemen. Ik hoop dat de ouders nu de rust kunnen vinden om op een goede manier afscheid te nemen.



Ik heb nog niet alles erover gelezen maar als de situatie zodanig ernstig is dan snap ik eerlijkgezegd niet wat men in Amerika dit jongetje en zijn ouders nog denkt te kunnen bieden.



Was het dan niet veel humaner geweest wanneer de Amerikanen deze experimentele optie niet eens geboden hadden? Want zoals ik het heb begrepen zijn de kansen op succes nihil en is dat succes, indien het daadwerkelijk behaald wordt ook nog eens heel betrekkelijk.



Kennelijk verschillen de artsen overzee en hier van mening over wat menswaardig zou zijn?



En wat de ouders betreft, wanneer je als ouder in zo'n situatie wordt geplaatst is rationeel denken bijna onmogelijk. Juist artsen zouden dan op 1 lijn moeten gaan zitten. Al was het maar om dit soort onmenselijke dilemma's te voorkomen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 22:51:

Nee, gelukkig niet.



Echt fijn.

Ik hoop voor jou dat je ook nooit voor die keuze komt te staan.

Ik heb echt geen idee wat ik zou kiezen als ik in de schoenen van deze ouders zou hebben gestaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 22:51:

.

Hoe moeilijk en verdrietig het ook mag zijn voor de ouders: het getuigt van liefde als je je kind dan de dood gunt.Het getuigt ook van liefde, vind ik, als je je kind, hoe erg gehandicapt ook, bij je wilt houden. Ik denk dat die ouders er van overtuigd zijn dat hun zoontje geen pijn heeft, want dat is voor ouders onverdragelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera8 schreef op 11 april 2017 @ 22:51:

[...]



Juist artsen zouden dan op 1 lijn moeten gaan zitten. Al was het maar om dit soort onmenselijke dilemma's te voorkomen.Ja, dit ben ik eigenlijk wel met je eens. Blijkbaar konden ze dat niet en als zij het al niet konden wie zijn wij dan?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 april 2017 @ 22:44:

Maar het druist ook echt tegen alles in, om het daadwerkelijk te zeggen. En als je dan denkt dat er nog enige hoop is,.....

Ik snap niet dat ze bij de vorige rechtszaak nog een maand kregen. Dat lijkt nu onnodig wreed.

Klopt.

Maar sorry hoor, ik begrijp die ouders echt niet.

Ze handelen niet uit liefde voor hun kindje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 11 april 2017 @ 22:53:

[...]



Echt fijn.

Ik hoop voor jou dat je ook nooit voor die keuze komt te staan.

Ik heb echt geen idee wat ik zou kiezen als ik in de schoenen van deze ouders zou hebben gestaan.Ik denk als ik 0,000001 procent hoop zou hbbn, ik me daar aan vast zou klampen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 22:56:

[...]



Klopt.

Maar sorry hoor, ik begrijp die ouders echt niet.

Ze handelen niet uit liefde voor hun kindje.

Of juist uit wanhopige diepe liefde voor hun kindje?

Ik weet dit echt niet en heb er dan- in tegenstelling tot jou- maar geen oordeel over.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 22:56:

[...]



Klopt.

Maar sorry hoor, ik begrijp die ouders echt niet.

Ze handelen niet uit liefde voor hun kindje.

Ik denk van wel. En natuurlijk willen ze ook de pijn niet die zijn overlijden zou doen. Maar ik denk niet dat ze handelen uit egoisme.

Ik denk, maar dat is gissen natuurlijk, dat die ouders er van overtuigd zijn dat zij het zouden weten ( ouderinstinct ) als hun kindje zou lijden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 april 2017 @ 22:55:

[...]





Het getuigt ook van liefde, vind ik, als je je kind, hoe erg gehandicapt ook, bij je wilt houden. Ik denk dat die ouders er van overtuigd zijn dat hun zoontje geen pijn heeft, want dat is voor ouders onverdragelijk.Als een kind helemaal geen kans heeft op een menswaardig bestaan, hoe minimaal ook voor een buitenstaande, waarom moet dat ,kind dan in leven worden gehouden? Levenslang aan een beademingsmachine? Is dat leven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven