Geld & Recht alle pijlers

Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

10-04-2017 11:15 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Ex en ik liggen in scheiding, hij wil in de woning blijven. Dus zal er ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid plaats moeten vinden, nu hoor ik alleen dat dit via een financieel adviseur moet en de kosten hiervan oplopen tot de sky.

Weet iemand hier of dit anders of goedkoper kan, want de bedragen voor zo'n financieel adviseur zijn echt schrikbarend, en er zit nogal een verschil tussen de ene en de andere.
Alle reacties Link kopieren
quote:schorpioentje28 schreef op 10 april 2017 @ 18:42:

[...]





ik zou het in dit geval wel reeël vinden om de advieskosten voor een nieuwe hypotheek samen te betalen.

De nieuwe hypotheek moet er komen vanwege de scheiding; ook TO heeft er belang bij dat hypotheek + huis op naam van haar ex-man komen, dus waarom zou hij de kosten daarvoor alleen moeten dragen? Als ze het huis zouden verkopen, zijn kosten voor makelaar etc ook gezamenlijk.Hij wil een nieuwe hypotheek, dus hij mag het betalen. Ze kunnen het huis ook gewoon verkopen. Als TO een ander huis koopt, komt ex-man ook echt niet de helft betalen hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 10 april 2017 @ 18:47:

[...]



Dat hoeft dan weer niet per se natuurlijk, alhoewel het in deze situatie wel logisch zou zijn.Huh? Dan zit je dus samen met je ex vast aan een huis. En als TO eigenaar blijft gaat de bank echt geen hoofdelijk ontslag geven hoor. Dan is er echt een akte van verdeling nodig
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 10 april 2017 @ 18:47:

[...]



Dat hoeft dan weer niet per se natuurlijk, alhoewel het in deze situatie wel logisch zou zijn.Dat moet wel, anders is hoofdelijk ontslag niet eens mogelijk.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Is het een financiering met NHG?
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
quote:kliefje schreef op 10 april 2017 @ 19:34:

Ik heb mijn ex uit ontslagen uit hoofdelijke aansprakelijkheid ene kosten op me genomen omdat ik het nl wilde. Ik vraag me af waarom jij je zorgen maakt om de kosten. Wanneer je ex het wil overnemen gaan de kosten die kant op lijkt me.

Ik was aan advies en alle gesprekken die diegene had gedaan met de hypotheekverstrekker ong 2000 kwijt. Notaris 650 en adminkosten hypotheekverstrekker 250.



Ik denk dat de bank je ex heeft ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid, maar goed,

De kosten die hier genoemd worden komen aardig in de richting denk ik voor een verdeling en een adviesplichtig ontslagtraject.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Das inderdaad best veel geld, 3000 euro.

Balen Nanoe! Maar ik denk dat het wel slim is dat geld toch uit te geven zodat je zeker weet dat het helemaal geregeld is en jij nooit meer aansprakelijk gesteld kunt worden mbt het huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:eckano schreef op 11 april 2017 @ 10:07:

[...]





Ik denk dat de bank je ex heeft ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid, maar goed,

De kosten die hier genoemd worden komen aardig in de richting denk ik voor een verdeling en een adviesplichtig ontslagtraject.



Ja klopt je hebt helemaal gelijk. Ik heb opdracht gegeven, laat ik het dan zo zeggen.

Het kostte inderdaad een aardig bedrag en de beste man was, maar goed wat ik wilde is wel gelukt en uitgevoerd.



Bij mij is gekeken naar mijn netto salaris en de netto hypotheeklasten. Wanneer de hypotheeklasten ik meen max 28% van je salaris bedragen dan bestaat de mogelijkheid om het over te nemen. Of je het inderdaad wilt is een keuze die jezelf moet maken.
Alle reacties Link kopieren
hier werd ik ontslagen door de bank (250 euro) + notaris kosten. (viel allemaal erg mee).



3000 is een flinke klap met geld!, is er nog iets aftrekbaar van de belasting?
Alle reacties Link kopieren
quote:studiemiepmiep schreef op 11 april 2017 @ 21:17:

hier werd ik ontslagen door de bank (250 euro) + notaris kosten. (viel allemaal erg mee).



3000 is een flinke klap met geld!, is er nog iets aftrekbaar van de belasting?Dat verschil wordt veroorzaakt omdat sommige banken er een 'adviesplichtig traject' van maken en dan ben je zo maar ineens twee- tot drieduizend euro kwijt aan advieskosten.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
quote:eckano schreef op 11 april 2017 @ 21:25:

[...]





Dat verschil wordt veroorzaakt omdat sommige banken er een 'adviesplichtig traject' van maken en dan ben je zo maar ineens twee- tot drieduizend euro kwijt aan advieskosten.



ik snap het wel (dit was overigens in 2013 waar ik over spreek) maar vind het nogal flauw van een bank. (Wij zaten bij SNS)



Wellicht speelde ook mee dat mijn ex een leuk salaris verdiende>100.000 (en dat een hypotheek van 150.000 euro dan ook peanuts is),...en dat het meer een formaliteit was dan wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Hier speelde mee dat wanneer ik het gewoon liet berekenen bij een ' de jazeker Hypotheker' het niet was gelukt. Omdat ik niet het bedrag van die hypotheek zou krijgen als ik te op de gewone manier zou spelen. Ik heb dus iemand in de hand genomen die met de bank in gesprek zou gaan zodat ik de hypotheek kon overnemen, dat is uiteindelijk gelukt. Anders had ik moeten huren en ik zit nu voor hetzelfde bedrag. De advieskosten en de taxatie zijn aftrekbaar, notaris niet omdat je dat al een x hebt afgetrokken.



Het was veel geld maar het was me zeker wel waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven