Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
BubblesJoy leuk is dat he om te ervaren hoe snel je feitelijk in het begin opbouwt.

Teen ging snel beter maar huid is natuurlijk nog teer van vandaag schijnbaar niet goed ingetapt tijdens het lopen want nu kreeg ik een blaartje op de top van de teen waar ik de tape niet strak getrokken had. Maar morgen een extra rustdag dus kan het weer genezen.



PattyJupiter mijn laatste wedstrijd/marathon is al weer van vier weken geleden. ik mag tweede paasdag weer aan de bak.



Vandaag een kortere rustige training. 16,5km op 5.00min/km.
Ja dat is echt leuk! Dat geeft moed en zelfvertrouwen. Over anderhalve week de afsluitende testloop van start to run: 3 kilometer aan een stuk. Een mooi begin, daarna op naar meer. Nooit gedacht dat ik het zo leuk zou gaan vinden.



Nog een blaar, hopelijk werkt de rustdag genoeg om er maandag geen (of niet teveel) last van te hebben. Welke afstand ga je lopen?
Alle reacties Link kopieren
Oh Baukje, ik ben in mijn euforie helemaal vergeten je te feliciteren met je kleinkind! Bij dezen, gefeliciteerd!



Naturalista wat een prachtig debuut op de marathon zeg! Gefeliciteerd met je prestatie en je mooie tijd! Ik woon in 020 maar 010 verslaat 020 echt met gemak op marathongebied. Wat een sfeer, zoveel mooier dan in Amsterdam waar alleen een handjevol supporters en wat geïrriteerde fietsers langs het parcours staan. En slechts lichte spierpijn in je bovenbenen, ik ben jaloers. Ik moest maandagochtend achteruit de trap af... Geniet van dat heerlijke gevoel dat je het geflikt hebt!

Mijn vriend en ik zijn trouwens ook al onze volgende marathon aan het plannen. Tijdens het rennen was ik echt zeker dat het m'n laatste marathon zou zijn, maar nu denk ik daar heeeeel anders over.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
bebblesjoy 60km met km's los zand en km's strand bij hoogwater dus die blaren gaan er waarschijnlijk toch wel komen. Maar om nu al te beginnen met zere voeten is ook zowat he.



Gioia grappig is dat het , tijdens het lopen denken nooit meer en amper over de finish de volgende al plannen. Heel herkenbaar.

Zelf vind ik rotterdam als marathon echt waardeloos. Amsterdam kan ik niet over oordelen maar ik hoef geen publiek langs de kant als er maar sfeer van binnen uit de marathon is. In rotterdam heb ik dat in die massa niet ervaren. Liep helemaal alleen (terwijl ik met een clubgenoot op hetzelfde tempo heb gelopen maar we waren elkaar gelijk kwijt). Bij wat kleinere marathons krijg je vaak groepjes en daar heb ik zo veel meer steun en leuke herinneringen aan dan aan dan aan mensen langs de kant.



Ga eind oktober iemand bij een marathon hazen. Maar voordat ik dat toegezegd had wilde ik eerst een eigen wedstrijd planning hebben waar dat binnen past. Toen hele leuke marathons tegen gekomen. Wordt een nieuw project 4 marathons in 29 dagen.In het kader va ik kan niet kiezen en ik moet toch belastbaarheid opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je wel gelijk in, zo druk op het parcours in Rotterdam! Dat vond ik ook jammer al is Amsterdam bijna net zo druk. Mijn vriend heeft wel met een onbekend groepje kunnen lopen zondag, ik was meer bezig met inhalen (had echt een snellere tijd moeten opgeven). Ik haal wel heel veel energie uit het publiek, en wat dat betreft was Rotterdam top! Ik heb geen ervaring met kleine marathons, maar de kleinere wedstrijdjes die ik heb gedaan vond ik altijd wel leuk qua sfeer onderling. Maar ik weet niet of ik daar 42km lang genoeg energie uit kan halen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Gioia82: leuk dat je gelijk weer aan het plannen bent voor de volgende. Ondanks het achteruit de trap af moeten hebben jullie er dus toch op een bepaalde manier energie van gekregen.



Baukje: inderdaad, zere voeten voor de start is niet wat. Lijkt me ontzettend mooi, over het strand. En vooral heel erg zwaar. Leuk om te lezen hoe ook jij, met al je ervaring en mega-afstanden, voor jezelf nog de uitdaging en nieuwe dingen opzoekt door te gaan voor 4 marathons in 29 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Juist wel want dan heb je lang genoeg de tijd op echt een band met je groepje op te bouwen. En bij kortere wedstrijden ligt het tempo te hoog om nog echt te kunnen praten. Bij een marathon is die ruimte er in de eerste helft in ieder geval nog wel.

Had je vriend vast een hele snelle tijd als het zo rustig was dat er groepsvorming kon ontstaan. Ik liep destijds 3hr24 maar liep tot het einde in een grote massa.
Alle reacties Link kopieren
Hij lag op schema voor 3.10 maar hij kwam de man met de hamer tegen na 35 km, hij heeft uiteindelijk 3.26 gelopen! Zal ie leuk vinden trouwens, langzamer dan oma Baukje
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ha, ha en sindsdien heb ik die tijd ook aardig verpulverd. Ik liep destijds op een schema van 3hr30 maar ik wilde zo graag weg uit rotterdam dat ik met een negatieve split gelopen heb.
Wauw, en ik vind mezelf een bikkel dat ik nu stukjes van 5 minuten kan rennen



Vandaag niet gelopen trouwens, had een beetje een rare dag. Maar morgen ben ik een dag vrij dus besloten om naar het bos te gaan en daar lekker mijn rondje te doen.
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen allemaal!

Ik ben nog aan het bijkomen van zondag, heb ook hele hectische lange dagen achter de rug. Nog niet de energie gehad om te gaan lopen. Wel op de fiets gezeten en aan de wandel. Maar mentaal aardig op nu.

Zit ook te kijken naar andere loopjes om voor aan te melden, heeft iemand hier een site waar ik dit een beetje kan vinden?



Baukje, spannend, nog een paar dagen, in gedachten juig ik voor je!

Gioia, welke marathon heb je op het oog?
Alle reacties Link kopieren
Hey Baukje, gefeliciteerd met je kleinkind!



Ik krijg vandaag mijn nieuwe horloge! Toch maar weer een tomtom besteld, ik vind het gewoon een heel fijn horloge! Was er nu nog een Strava-groepje? Zo ja, mag ik ook in het groepje!? Ben bereid om mij bij de ballotagecommissie te melden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Haha nou ik ben niet de beheerder van het Strava-groepje, maar wat mij betreft ben je van harte welkom Diana!



@MeFunny: Voor loopjes kijk ik vaak op de hardloopkalender (https://hardloopkalender.nl/). Runners World heeft ook een hardloopkalender. Al moet ik zeggen dat ik meestal via via aan de echt leuke loopjes kom.

Ik weet nog niet precies welke marathon we gaan doen, we denken aan een marathon in het buitenland (wel in Europa), maar we moeten nog even zien. Dus als iemand nog een suggestie heeft voor een leuke marathon in oktober of november?



@Zeeuwsmeisje: Je bent ook een bikkel hoor! Ik vond het opbouwen van stukjes hardlopen best zwaar, op een gegeven moment gaat het makkelijker en toen vond ik het pas leuker worden.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Rurseemarathon op 5 nov. is echt geweldig. En als je in nederland wil blijven da 3de marathon van Rooi te St Oederode. heb hem zelf nog nooit gelopen (is maar eens in de 5 jaar) maar ziet er geweldig uit. Ik heb hem dit jaar ook ingepland. Tis voor niks eind nov te Geldrop is ook geweldig mooi. (ook die heb ik ingepland dit jaar maar die heb ik al wel een aantal keren gelopen). Is overigens geen officiële wedstrijd die laatste en hij is iets langer (42,5). Maar zeker de moeite waar.
Alle reacties Link kopieren
De Rurseemarathon en die marathon van Rooi zien er heel mooi uit! Ik weet alleen niet of ik mijn vriend hiervan kan overtuigen, hij is meer een stadloper dan een natuurloper en houdt van drukte. Waar ik mijn duurlopen altijd in de duinen of natuurgebied doe, doet hij ze het liefst midden in de stad. Onbegrijpelijk, maar die mensen zijn er ook. Maar ik ga het er eens met hem over hebben, misschien vindt hij het idee van de Rurseemarathon ook heel gaaf!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar was er ook een ultra versie, die was helemaal geweldig want daar begon je met een lus van een 5,5km lange klim en vervolgens nog 4,5km naar beneden (of eigenlijk was het maar zo'n feest-een aantal km's vlak en dan ineens in 1 1/2 km al je moeizaam bij elkaar gespaarde hoogtemeters naar beneden. Ik zie elders wel verwijzingen naar de ultra dit jaar om op de site zelf bij de inschrijving en het algemene gedeelte niet meer terug te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Haha nee geen ultra voor mij hoor, vind die 42,195 meer dan genoeg!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Maar in dit geval was het zeker de moeite waard omdat je daarbij op 10extra maar vooral ook hele mooie km's getrakteerd werd, dwars door Vogelsang.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag "afscheid" genomen van mijn trainer. De man leeft nog wel, maar hoeft mij niet langer te begeleiden. Na 2,5 jaar vol progressie en naar alle tevredenheid zijn schema's volgen, was het de laatste weken stil. Ik werd in februari ergens door hem 'even geparkeerd' omdat hij het te druk had en toen zijn we ergens de communicatie kwijt geraakt. Ik wilde meer zelf doen, maar hij liet me alles opeens alleen doen. Ik had hem afgelopen weekend een indringende mail geschreven en toen ik gister nog steeds niets van hem had gehoord, heb ik zelf de knoop doorgehakt en hem een bericht geschreven dat onze wegen uit elkaar liepen. Vandaag drong dat pas tot hém door. (need i say more.....) Dus nu ben ik op zoek naar een triatlon-trainSTer die mij de komende vijf maanden kan begeleiden. iemand?! Ik heb vanavond op de baan al een "interim" gevonden, zij helpt me op basis van eigen ervaring de komende weken uit de brand.

Ik train dus gewoon door! Al had ik het gister in de regen met mijn frustratie en woede wel zwaar en heb ik de training drastisch ingekort na een verdubbelde en superlange werkdag.

Mijn kind is gister met de school bij de Sportiefste School van Nederland verkiezing geweest. Ze hebben helaas niet gewonnen, maar wat heeft hij gesport en gespeeld. En vandaag weer naar de atletiekbaan he... Geef mij een beetje van die veerkracht van de jeugd.....



Ik vind het heerlijk om mee te lezen met degenen die "beginnen": geen gedoe, geen drang, lekker lopen. Daardoor denk ik daar ook aan terug. Bikkels!! en bubblesjoy: straks als je nog iets verder komt, ga je veel nieuwe gebieden vinden opeens hoor: je leert je omgeving hartstikke goed kennen al rennende



goia: kustmarathon?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoe had ik de kustmarathon nu kunnen vergeten...... die is echt geweldig. Je zou je bijna afvragen waarom e naar het buitenland zou willen terwijl Nederland zelf nog zulke mooie marathons heeft. Maar die gaat je vriend dan waarschijnlijk ook helemaal niet leuk vinden.



Anke dat is wel een beetje een heel vervelende einde van jullie samenwerking. Persoonlijk zou ik iets dergelijks overigens niet via mail afhandelen. Mail is handig voor het uitwisselen van schema's tips en dergelijke. Maar betreffende vragen van wat wil je , wat wil je bereiken, opmerkingen/kanttekeningen bi bepaalde trainingen dat moet je eigenlijk toch echt face to face met elkaar bespreken wil het overkomen zoals bedoeld. Hopelijk vind e snel iemand anders. Waarom perse een vrouw om e te begeleiden? Maakt de kans dat je iemand passend vind half zo klein.



Vanavond nog een heuveltraining om de baan en door de zandheuvel gedaan. Zaterdag nog een training en dan gaan we maandag zien wat het opgeleverd heeft.
Alle reacties Link kopieren
Petje af voor al jullie marathonlopers, hoor! Ik blijf het knap vinden. Het lijkt me heel gaaf om te doen, maar voorlopig even niet.



Gisteren sinds lange tijd weer een rondje geweest. Niet heel lang; ik had net een halfuur op de crosstrainer gestaan en het was ook niet gepland, maar ik kreeg het ineens op m'n heupen. Tien minuten lang door de buurt gerend; het viel me niet tegen (want al maanden niet meer geweest).



Ik wil het dus voorzichtig weer gaan oppakken, maar weet iemand hoe ik dat het beste kan doen? Het 5k-programma weer vanaf het begin afwerken, of kan ik ook halverwege instappen? Conditioneel zou dat wel moeten lukken (en dat was bij mij het grootste euvel), maar i.v.m. blessures is dat misschien toch niet zo handig.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Oeps! Zo leuk dat ik 'm twee keer geplaatst heb!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Heb je op dit moment nog klachten Maechtje?

Zo niet, dan zou ik halverwege instappen en goed op de signalen van je lichaam letten. Je kunt altijd een stapje terug doen als het toch teveel is.



Ik ben nog steeds niet fit. Mis het lopen maar kan toch beter rust nemen. Ik train wel mijn buikspieren met al het hoesten, voelde het zelfs in mijn onderrug.
What a nuanced anxiety
Voor welke triatlon train je Anke1211
Alle reacties Link kopieren
@baukje: misschien was een gesprek met mijn trainer wel beter geweest, maar het feit dat we daar beiden geen tijd meer in wilde steken, geeft misschien genoeg aan. Ik was hem in geschrift nog wel de baas, maar in een gesprek zeer zeker niet.

Wanneer ga jij naar Texel? Ga je zondag al? Krijg je lekker weer maandag, wat voor jouw goed is? ben je nu nog zenuwachtig voor zoiets?



Tyche: beterschap. Ik hoor veel mensen om me heen met keelpijn en hoesten. Heb je een allergie of is het een virusje?



patty: ik wil de halve triatlon in Almere doen in september.



machtje: je kunt best halverwege instappen. En als dat niet lukt, neem je in plaats van de volgende les een les terug of herhaal je de les. ligt ook een beetje aan de aard van je blessure.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven