Lijf & Lijn alle pijlers

Sterilisatie bij jonge vrouw

11-04-2017 08:26 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik denk ik stel deze vraag even hier er zullen vast wel mensen zijn die dit weten. Ik ben nu 23 jaar en heb twee gezonde kinderen waar ik dol op ben. Samen met mijn partner hebben we het er veel over gehad maar ons gezin en mijn kinderwens is vervuld. Echter werkt anticonceptie niet goed bij mij. Heb al veel verschillende vormen gehad maar geen enkele slaat aan. Of juist te goed waardoor ik alleen maar menstrueer een paar maanden lang. Wij willen ook in de toekomst geen kinderen hier hebben we dan ook heel goed over gepraat. Maar nu begrijp ik van iedereen dat ze geen sterilisatie bij jonge mensen doen. Maar ik heb al twee kinderen, die beide door de anti conceptie zijn gekomen, maken ze soms ook uitzonderingen? Ik wil gewoon echt geen kinderen meer maar ik vertrouw het niet om een spiraal of iets dergelijks te nemen want het werkt toch niet. Dit is overigens ook door de gynaecoloog uitgesproken wat betreft anti conceptie. Hij adviseerde een condoom maar tja ik vind dat geen betrouwbaar voorbehoedsmiddel. Iemand ervaring?
het is een feit dat sterilisatie voor vrouwen fysiek een zwaardere ingreep is dan bij een man, maar dat vind ik geen argument om te stellen dat de man zich dan maar moet laten steriliseren. Juist omdst het in principe onomkeerbaar is, vind ik dat je dit als individu moet beslissen. Ook het argument "Hij is nu aan de beurt, want ik heb de zwangerschap en bevalling gedaan", vind ik een non-argument, want het is niet dat een man kan zeggen "Nou schat dan doe ik de volgende zwangerschap wel".



Als een man zelf aanbiedt dat hij zich wel wil laten steriliseren, dan is dat natuurlijk prima, maar niemand zou die keuze voor zijn partner moeten willen maken. Je moet zelf onder geen enkele oomstandigheid ( dus ook einde relatie of bij overlijden kinderen) geen kinderen meer willen.

Dat artsen huiverig zijn om dit bij een 23 jarige te doen snap ik wel. maar als je het echt zeker weet, dan is dat natuurlijk wel vervelend op telkens te horen dat je moet wachten tot je 30 bent. (Mijn ex die absoluut geen kinderen wilde vond ook pas op zijhn 30e een arts die bereid was om een knoopje te leggen).
quote:forumfossiel schreef op 11 april 2017 @ 16:18:

het is een feit dat sterilisatie voor vrouwen fysiek een zwaardere ingreep is dan bij een man, maar dat vind ik geen argument om te stellen dat de man zich dan maar moet laten steriliseren. Juist omdst het in principe onomkeerbaar is, vind ik dat je dit als individu moet beslissen. Ook het argument "Hij is nu aan de beurt, want ik heb de zwangerschap en bevalling gedaan", vind ik een non-argument, want het is niet dat een man kan zeggen "Nou schat dan doe ik de volgende zwangerschap wel".



Als een man zelf aanbiedt dat hij zich wel wil laten steriliseren, dan is dat natuurlijk prima, maar niemand zou die keuze voor zijn partner moeten willen maken. Je moet zelf onder geen enkele oomstandigheid ( dus ook einde relatie of bij overlijden kinderen) geen kinderen meer willen.

Dat artsen huiverig zijn om dit bij een 23 jarige te doen snap ik wel. maar als je het echt zeker weet, dan is dat natuurlijk wel vervelend op telkens te horen dat je moet wachten tot je 30 bent. (Mijn ex die absoluut geen kinderen wilde vond ook pas op zijhn 30e een arts die bereid was om een knoopje te leggen).



Het verbaast mij eigenlijk best wel dat dat voor veel mensen schijnbaar bij voorbaat al een optie is. Mijn man en ik hebben zoiets van: in principe krijgen wij samen ons gezin en met niemand anders. Stel nou ik overlijd vlak na de geboorte van zoon dan is het nog wat anders, want wij willen sowieso het liefst meer dan 1 kind. Maar als wij een compleet gezin hebben, dan is ons gezin compleet. En is er in principe geen ruimte meer voor halfbroertjes/zusjes, want het liefst willen we kinderen alleen met elkaar en de dynamiek niet nog meer verstoren dan die al verstoord wordt als het tot een scheiding/overlijden komt. Dus het is een beetje pech voor de nieuwe partner wat ons betreft. Maar schijnbaar zijn wij in de minderheid met die visie.



Verder niet erg ofzo, verbaast me gewoon dat anderen dat helemaal niet zo voelen.
quote:lux. schreef op 11 april 2017 @ 16:38:

[...]





Het verbaast mij eigenlijk best wel dat dat voor veel mensen schijnbaar bij voorbaat al een optie is. Mijn man en ik hebben zoiets van: in principe krijgen wij samen ons gezin en met niemand anders. Stel nou ik overlijd vlak na de geboorte van zoon dan is het nog wat anders, want wij willen sowieso het liefst meer dan 1 kind. Maar als wij een compleet gezin hebben, dan is ons gezin compleet. En is er in principe geen ruimte meer voor halfbroertjes/zusjes, want het liefst willen we kinderen alleen met elkaar en de dynamiek niet nog meer verstoren dan die al verstoord wordt als het tot een scheiding/overlijden komt. Dus het is een beetje pech voor de nieuwe partner wat ons betreft. Maar schijnbaar zijn wij in de minderheid met die visie.



Verder niet erg ofzo, verbaast me gewoon dat anderen dat helemaal niet zo voelen.Zo staan wij er ook in.
Visies veranderen nog wel eena als de situatie verandert. Nu zeg je dat het pech is voor de nieuwe partner, maar stel dat je gezin compleet is, maar bij een heftig ongeluk verlies je zowel je man als je kinderen. zou je dan nooit meer met een andere partner alsnog kinderen willen? (als dat qua leeftijd nog mogelijk is?). En vooral zou je nu dan voor je man willen bepalen dat als hij zowel jou als jullie kinderen verliest, hij ook geen nieuw gezin mag/kan starten, omdat jij vond dat hij "aan de beurt"was?



Als je alle bei zeker weet dat je inderdaad geen nieuw gezin meer wilt, dan kan dat natuurlijk, maar wat ik vooral zo verbazingwekkend vind is dat er zoveel vrouwen zijn die voor hun man menen te kunnen beslissen dat hij nooit meer een kind mag kunnen verwekken, omdat zij niet meer zwanger willen worden. Zovaak verschijnen hier topics waarin een vrouw aangeeft na te denken over sterilisatie en dan de reactie krijgt "laat je man het doen en als ie niet wil ie ie een schijtbak". En daar ben ik het dus niet mee eens. Als iemand de optie open wil houden om in een andere situatie nog wel kinderen te kunnen krijgen, dan vind ik dat je dat moet respecteren.

( Want stel een vrouw overtuigt haar man dat hij zich steriliseert omdathetgezin compleet is en zij niet meer aan de voorbehoedsmiddelen wil, vervlgens strand de relatie en krijgt ze een nieuwe vriend. Moet ze alsnog weer aan de voorbehoedsmiddelen, of weer die man gaan overtuigen? Of alsnog zelf? dan kun je beter zelf meteen die beslissing nemen, als je zeker weet dat je zelf geen kind meer wilt.
Ik ben het er absoluut mee eens dat je het alleen voor jezelf kunt bepalen en niet voor de ander.
quote:lux. schreef op 11 april 2017 @ 16:38:

[...]





Het verbaast mij eigenlijk best wel dat dat voor veel mensen schijnbaar bij voorbaat al een optie is. Mijn man en ik hebben zoiets van: in principe krijgen wij samen ons gezin en met niemand anders. Stel nou ik overlijd vlak na de geboorte van zoon dan is het nog wat anders, want wij willen sowieso het liefst meer dan 1 kind. Maar als wij een compleet gezin hebben, dan is ons gezin compleet. En is er in principe geen ruimte meer voor halfbroertjes/zusjes, want het liefst willen we kinderen alleen met elkaar en de dynamiek niet nog meer verstoren dan die al verstoord wordt als het tot een scheiding/overlijden komt. Dus het is een beetje pech voor de nieuwe partner wat ons betreft. Maar schijnbaar zijn wij in de minderheid met die visie.



Verder niet erg ofzo, verbaast me gewoon dat anderen dat helemaal niet zo voelen.Hier delen we die mening ook.
quote:forumfossiel schreef op 11 april 2017 @ 16:49:

Visies veranderen nog wel eena als de situatie verandert. Nu zeg je dat het pech is voor de nieuwe partner, maar stel dat je gezin compleet is, maar bij een heftig ongeluk verlies je zowel je man als je kinderen. zou je dan nooit meer met een andere partner alsnog kinderen willen? (als dat qua leeftijd nog mogelijk is?). En vooral zou je nu dan voor je man willen bepalen dat als hij zowel jou als jullie kinderen verliest, hij ook geen nieuw gezin mag/kan starten, omdat jij vond dat hij "aan de beurt"was?



Als je alle bei zeker weet dat je inderdaad geen nieuw gezin meer wilt, dan kan dat natuurlijk, maar wat ik vooral zo verbazingwekkend vind is dat er zoveel vrouwen zijn die voor hun man menen te kunnen beslissen dat hij nooit meer een kind mag kunnen verwekken, omdat zij niet meer zwanger willen worden. Zovaak verschijnen hier topics waarin een vrouw aangeeft na te denken over sterilisatie en dan de reactie krijgt "laat je man het doen en als ie niet wil ie ie een schijtbak". En daar ben ik het dus niet mee eens. Als iemand de optie open wil houden om in een andere situatie nog wel kinderen te kunnen krijgen, dan vind ik dat je dat moet respecteren.

( Want stel een vrouw overtuigt haar man dat hij zich steriliseert omdathetgezin compleet is en zij niet meer aan de voorbehoedsmiddelen wil, vervlgens strand de relatie en krijgt ze een nieuwe vriend. Moet ze alsnog weer aan de voorbehoedsmiddelen, of weer die man gaan overtuigen? Of alsnog zelf? dan kun je beter zelf meteen die beslissing nemen, als je zeker weet dat je zelf geen kind meer wilt.



Oh ik vind ook niet dat je dat voor je man moet bepalen hoor.



En natuurlijk kun je van gedachten veranderen, maar dan zou je kunnen beargumenteren dat sterilisatie gewoon nooit een optie is. Immers, als je met minieme kansen zoals je complete gezin verliezen rekening moet gaan houden, is er dan iemand op deze wereld die 100% zeker weten nooit meer een kind wil? Volgens mij bestaat 100% zekerheid überhaupt niet.



Het verbaast me alleen juist dat zoveel mensen van tevoren die optie al willen openhouden. Dus letterlijk het argument voeren: 'ik vind dat we nog een tweede leg moeten kunnen beginnen als we dat willen.' Ik vind een tweede leg 99 van de 100 keer niet wenselijk. Maar ik was zelf echt helemaal niet gelukkig in een gezin waarin een tweede leg kwam, ondanks dat ik veel van de tweede leg hou, dus misschien ligt het daar wel aan.



En als je samen een compleet gezin hebt en allebei geen kinderwens meer, kun je je misschien het best allebei laten steriliseren als het je vooral gaat om wat er ná de relatie gebeurt ja. Ik ben daar eigenlijk niet zo mee bezig. Ik kon niet zwanger worden van mijn man, zijn zaad was niet goed genoeg. En toen zochten we een oplossing. Mocht hij straks toch bij mij een kind verwekken via de natuurlijke weg, dan zullen we als we na dat kind geen kinderen meer willen ook een oplossing zoeken. En als we uit elkaar gaan en nieuwe partners krijgen, dan moet ik met die nieuwe partner weer een oplossing zoeken die op dat moment past. Sja.
Het vrijwillig opgeven van je vruchtbaarheid is geen klein dingetje. Zie alleen al alle drogredenen om het (als vrouw) niet te doen hier in het topic; er wordt naar de man gewezen om het te laten doen wanneer meer kinderen in de relatie niet meer gewenst zijn, omdat het voor hem technisch gezien eenvoudiger zou zijn.



Ik geloof er niks van dat dat de reden is. Het is de diepgewortelde onwil om je eigen vruchtbaarheid op te geven, verpakt in opportunisme.
Vrouwen die spijt krijgen na de procedure (schattingen lopen op tot 26% maar cumulatief gemiddelde ligt rond 13%) , de risico voorspellers op spijt van de operatie zijn



Jonger dan 30 op moment van operatie

Laag inkomen, financiele instabiliteit ten tijde van operatie

Geen of jonge kinderen hebben op moment van operatie

Direct na bevalling operatie uitvoeren

Scheiden of hertrouwen na procedure



'According to research, women undergoing sterilization at the age of 30 or younger are about twice as likely to regret their decision as those who are sterilized when they’re over 30. Younger women are also 3.5 to 18 times as likely to request information about procedure reversal, and eight times as likely to actually undergo a reversal."



http://www.medicaldaily.c ... tied-birth-control-375108
quote:swifty schreef op 11 april 2017 @ 18:32:

Vrouwen die spijt krijgen na de procedure, de risico voorspellers op spijt van de operatie zijn



Jonger dan 30 op moment van operatie

Laag inkomen, financiele instabiliteit ten tijde van operatie

Geen of jonge kinderen hebben op moment van operatie

Direct na bevalling operatie uitvoeren

Scheiden of hertrouwen na procedureI rest my case.
In many couples, the choice is made because one partner will not consider becoming sterilized, and this is twice as likely to be the husband.



Redenen:

1) mannen denken dat het hun libido verlaagd wat niet zo is.

2) mannen vinden geboortebeperking de verantwoordelijkheid van vrouwen.



en wellicht ook 3) optie 2e of 3e leg willen ze open houden?
Alle reacties Link kopieren
Swifty, het word inderdaad vergoed door mijn verzekering.

Is natuurlijk wel afhankelijk hoe je verzekerd bent en welk ziekenhuis gecontracteerd is.
Hi Quepasa, ha beter anders is het best een uitgave.

Als ik het zou willen wordt het ook vergoed, wij zijn ook aanvullend verzekerd.



Wanneer is de operatie? Ik las ook dat jullie moesten wachten tot je jongste een jaar was, wellicht dat ze dit doen om spijt te voorkomen. Vervelend maar wel verstandig dan toch?

In jouw situatie vind ik het ook wel logisch dat als jij beter geen kinderen meer krijgt vanwege gevaar voor jou, je deze operatie ondergaat om zwangerschap te voorkomen. Kans is echt heel klein dat dit daarna nog gebeurd.



Sterkte alvast met operatie en herstel, moet je nachtje blijven om mag je na uitslapen naar huis?
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn alle reacties. We hebben het samen beslist hoor. En mijn man heeft net gezegd dat hij zich wilt laten helpen ivm kosten aangezien we hier natuurlijk ook aan moeten denken. Hij heeft ook gelijk een afspraak gemaakt vanmiddag met de dokter en kan vrijdag terecht voor een gesprek dus we gaan duimen! En anticonceptie begin ik niet meer aan verschrikkelijk vind ik het omdat het bij mij averechts werkt. De anticonceptie waardoor de menstruatie van uit moet blijven werkt bij mij juist net andersom waardoor ik maanden lang aan een stuk door ongesteld ben. Niet echt een pretje dus. Deze keuze voor sterilisatie is ook echt niet over een nacht ijs gegaan. Hier hebben we het al over sinds de zwangerschap van de tweede. Mijn man zegt al, al kom ik bij een andere vrouw ik blijf twee kinderen hebben waar ik financieel verantwoordelijk voor ben.
Wil laten helpen? Heeft hij een probleem dan?
Lobam, met een aanvullende verzekering wordt het vergoed. Even uitzoeken welke verzekering. Is de moeite waard om te doen als jij de operatie wil ondergaan. Qua kosten kom je dan op zelfde neer als operatie man, behalve dat je verzekering het dekt en nog meer dekt.
Alleen al het feit dat het (vrijwillig?) opgeven van het vermogen om kinderen te kunnen verwekken van een volwassen man door sommigen geduid wordt als 'zich laten helpen' toont de volkomen minachting voor de onschendbaarheid van zijn lichaam aan.



Onschendbaarheid van het lichaam. Dat is een grondrecht, voor wie de wetteksten niet direkt bij de hand heeft.
quote:Amand_ schreef op 11 april 2017 @ 21:52:

Wil laten helpen? Heeft hij een probleem dan?



Ja dat schiet bij mij ook in het verkeerde keelgat.



TO, Je zegt toch niet na de operatie dat je 'je hebt laten helpen'??
Alle reacties Link kopieren
Mijn sterilisatie kostte 1450. Aanvullend verzekerd en compleet vergoed.

Inderdaad de keuze ik ipv mijn partner. Hij zou idd nog met een ander een gezin kunnen stichten als onze relatie over zou gaan. En dan zou ik weer aan de anticonceptie moeten.

Ik was 35 en heb bij de 3e huisarts pas een doorverwijzing gekregen. Men denkt dat je toch ineens kinderen kan willen terwijl ik al 35jaar weet dat ik ze absoluut niet hoef. Dus ik zou gewoon gewoon doorzetten tot t lukt....
Mijn man is na onze 3e gesteriliseerd. Zijn keuze. We waren er samen over uit dat 3 kinderen genoeg is. De arts was even kritisch omdat wij beiden begin 30 waren maar uiteindelijk was het geen probleem. Ik verbaas me te lezen dat er zo weinig mannen gesteriliseerd zijn. Mijn man was binnen het MT op zn werk de vierde man en daarmee de laatste van het MT die zich liet steriliseren.

Libidoverlagend was het voor ons niet (heb ook wel eens gelezen dat er vrouwen zijn die minder zin in hun gesteriliseerde man kregen). De angst om nog kinderen te verwekken, werkte bij ons wél libidoverlagend.
Hoe is het gesprek verlopen Lobam?
Alle reacties Link kopieren
Ik loop hier ook al lang mee in mijn hoofd en ben afgelopen maandag dan eindelijk naar de huisarts gegaan hiervoor. Ik heb haar ervan kunnen overtuigen dat ik ze écht niet wil, na een aantal vragen beantwoord te hebben en ze geeft me een verwijzing naar de gynaecoloog. Wel doe ik dit pas volgend jaar ivm verzekering. Hoef maar te bellen tegen die tijd. Dit jaar word ik 28.

Mijn huisarts zei dat ik wel kan verwachten dat de gynaecoloog er ook eerst nog op door zal gaan. Heeft iemand meer op deze manier het traject doorlopen? Welke vragen kan ik van de gyn nog verwachten? Heb je keuze uit de manier van steriliseren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven