Chai,... lekker?

29-11-2013 01:55 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond stuitte ik op een recept van Chai. (ook wel Masala Chai genoemd)



Even voor hen die het niet kennen, het is een warme drank uit India. Vergelijk het met latte machiato, maar dan met zwarte sterke thee i p v koffie en een hoop kruiden als kaneel, gekneusde peperkorrels, honing , kruidnagel en allspice..



Leek mij wel eens interessant om uit te proberen, heeft een van jullie dit al eens gemaakt?



Chai recepten
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Ja, maakte het oa voor mijn werk.. bodempje sterke thee met een beetje kaneelsiroop en aanvullen met warm melk.. heb het zelf ook gekocht, omdat ik 's avonds van warme dranken houd.het is idd meer een latte, maar dan met thee ipv kof..



Ik houd er wel van iig. Lekker voor die donkere avonden!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
chai is mijn favoriete thee, maar het lijkt in de verste verte niet op een latte machiato, het is gewoon thee met een scheut melk en wat kruiden, het doet mij altijd denken aan typische winter smaken/geuren
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik een latte verslaafde ben en er rustig om 01:30 nog eentje sta te maken lijkt mij dit een prima alternatief..



Kaneel siroop dat is een goeie!
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
I love chai! Het is inprincipe een thee smaak maar je kunt er dus ook macchiatto's mee maken. Heb op dit moment een pot met poeder van simon levelt, zag dat het ook in de supermarkt staat van zonnatura, voorheen maakte ik het met theezakjes, sterke thee in een bodem heet water, met wat honing daarna aanvullen met opgeschuimde melk. De poeders hebben verder geen zoetstof nodig. Totally verslavend!
Alle reacties Link kopieren
Chai is heerlijk! er bestaan veel verschillende manieren om het te maken. Zelf ben ik meerdere malen in India geweest, omdat een deel van mijn familie daar woont en ook thuis maakten we het altijd. Wij maakten het altijd door water in een pan te doen met twee theezakjes,venkel en kruidnagel en vervolgens meerdere malen laten sudderen. Op een gegeven moment wat melk erbij weer paar keer laten sudderen. Evt suiker bij toevoegen naar smaak ;) In India maken ze het met echte buffelmelk daardoor heeft het ook een heel andere smaak, ze drinken het daar elke ochtend. S'avond drinken ze daar weer hetzelfde maar dan alleen met melk (dus geen water erbij), dit lijkt wel wat op de chai latte die je wel bij de DE ziet.
Alle reacties Link kopieren
De mix van Simon Levelt had ik ook online gezien, als ik die eens tegen kom ga ik hem proberen..



Leuk om verschillende recepten uit te proberen.

Vannacht al een kop geprobeerd met kruidnagel, kaneel en honing.. Was lekker!
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Lekker ja, ze hebben zelfs een goedkope versie van Pickwick, al mist die de bite. Zelf drink ik die vaak bij Starbucks de Chai Latte, die is lekker pittig.
We can do it!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk, je hebt ook van die blikken met poeder. Die neem ik vaak mee onderweg, met een thermosfles heet water. Dan kan ik verse maken in de trein. Maar verder zijn die blikken niet zo lekker als the real thing, natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een fan Moet zeggen dat ik vaak wel lekker makkelijk voor de pickwick ga maar als ik jullie tips zo zie, heb ik nog een hoop om uit te proberen! Maak het zelf wel met soja of amandelmelk ivm allergie, maar dat is ook helemaal prima!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de chai latte altijd nogal zoet, maar thuis met mijn eigen merk en eigen melk vind ik het een goede koude winteravonddrank en ook op hete zomeravonden is het een aangenaam drankje.



Ik hou van de spicy dronk, maar dus helemaal niet van het zoete.
Alle reacties Link kopieren
Oh, een vriendin van mij maakt het trouwens met de Chai licorice (beetje anijsachtig) en een zakje kaneelthee, met wat peperkorrels erin en een schep honing. Daarna de melk erop. Ik weet niet goed wat ik van het recept vind, niet mijn favoriet, ik houd van iets meer pit (bijv. een rode peper erbij) maar het is misschien lekker om uit te proberen wat jij er van vindt.
Alle reacties Link kopieren
Chai van pickwick ook in huis gehad, maar ik ben geen theeleut. Dus die, op de normale manier gezet, vond ik geen succes..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
De peperkorrels ga ik zeker ook eens proberen
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd thee van yumchaa uit Londen. Je kunt ook bestellen. De chai hebben ze in zowel zwarte thee variant als rooibosvariant.
Als ik uit zakjes moet kiezen, vind ik de Vanilla Chai van de AH het lekkerste. De poeders heb ik nog nooit geprobeerd, en naar die recepten ga ik zo eens kijken! Jammer dat ik 's avonds geen zwarte thee kan drinken (iig: als ik wil slapen die nacht :P en ik ben zo eigenwijs om dat af en toe wel te willen... Zo'n gekke gewoonte!)
Alle reacties Link kopieren
hmm ik zag ook ergens een recept met groene thee, is dat een optie Blueeyes?





Green Tea Chai
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf regelmatig chai. Wat ik onlangs bij YogaFest heb ondekt is Molina Chai, de smaak is perfect. Komt veel overeen met de chai die ik in India dronk, maar wel stuk minder zoet. Het geeft niet een gevoel dat je vermalen snoepgoed aan het drinken bent, en wat voor mij vooral belangrijk is, is dat hier kokosbloesemsuiker als zoetstof wordt gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Chai betekent in veel talen Thee. chai tea is dus thee thee



Ik vind vooral Chai Latte heerlijk waarbij de sterke gekruide drank gecombineerd wordt met melk, maar ik drink het vooral in goede restaurants of de starbucks (maar die laatste vind ik niet zo heel bijzonder). wel een goed idee om dat eens een keer thuis helemaal vers te maken.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ik ben een echte Chai fan. Maar niet de latte variant. Wel de hele sterkte 'thee' variant. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink het ook altijd zonder de melk.

Wel lekker vind ik, maar ik hou sowieso wel van thee met specerijen erin (kaneel, kruidnagel etc)
Alle reacties Link kopieren
Chai is lekker! Heb het zelf nog nooit gemaakt met kruiden etc. Ik gebruik de vierkante zakjes van celestial seasonings, India spice heet die geloof ik. Lekker met warme melk een een klein beetje honing.
Music was my first love and it will be my last

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven