Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
Ik vind dat als je je kind naar een school laat gaan met een bepaalde achtergrond, je die achtergrond en bijbehorende gebruiken, regels en vieringen moet respecteren. Aanpassen vind ik dus onzin, die ouders hadden het kunnen weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen problemen mee dat er tegemoed gekomen wordt aan een ouder met een ander geloof al vind ik wel dat de school duidelijk een visie moet hebben.
Ik vraag me trouwens af hoeveel Islamitische ouders vinden dat het moet worden aangepast.
„Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”





Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Ja, het is echt bar en boos. De scholen vieren Pasen net zoals ze altijd al deden en er is een vermoeden van een verhaal over een maffe vader. De PVV kan lekker kamervragen stellen en hier kunnen we mooi over elkaar heen buitelen, maar uiteindelijk is Pasen steeds meer, ook en juist voor de verontwaardigde mensen, een seculier feest. Heel snedig wat Grinwis zegt, in dat opzicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Minimuiss schreef op 12 april 2017 @ 13:41:

Ik heb er geen problemen mee dat er tegemoed gekomen wordt aan een ouder met een ander geloof al vind ik wel dat de school duidelijk een visie moet hebben.Maar vind je het geloof van de ouder met een protestants of rooms-katholiek geloof minder dan het geloof van een ouder met een islamgeloof? Nee, Ze zijn gelijk, daarom hoeft de één niet zijn geloof af te zwakken voor het geloof van de ander.



LOEP ME MAAR aub.
https://www.nationaleonderwijsgids.nl/b ... epast.html





In Den Haag wordt de viering van Pasen op sommige protestantse en rooms-katholieke basisscholen aangepast. Christelijke tradities worden afgezwakt om islamitische en andere niet-christelijke leerlingen meer tegemoet te komen. Dat meldt het AD.



Vorig jaar ontstond er een discussie op Amsterdamse scholen over het wel of niet vieren van Pasen en Kerst. Islamitische ouders zouden de scholen hebben gevraagd om het christelijke karakter van de feesten wat minder zichtbaar te maken. Ook in andere multiculturele wijken in het land wordt steeds vaker nagedacht over de rol van christelijke feesten op scholen. De schoolleiders in Den Haag zijn van mening dat de viering aangepast moet worden voor de leerlingen die niet-christelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 12 april 2017 @ 13:43:

Ik vraag me trouwens af hoeveel Islamitische ouders vinden dat het moet worden aangepast.De zwarte-Pieten-discussie begon bij één man. En afgelopen Sinterklaasfeest moesten busjes ME-ers naar de Sintintocht komen voor de onrust en rellen. Een voormalige BNN-ner-zonder-werk wou er zelfs een kamerzetel door winnen.
LOEP ME MAAR aub.
quote:nerdopviva schreef op 12 april 2017 @ 13:43:

Ik vraag me trouwens af hoeveel Islamitische ouders vinden dat het moet worden aangepast.Kan maar zo dat het niet eens de moslimouders zijn maar vooral de linkse politiek correcte ouders die vinden dat het voor moslimkinderen kwetsend is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het maar een raar verhaal. Het zijn protestants en rooms-katholieke scholen. Dat weet je als ouder toch, je doet je kind bewust op zo'n school? Waarom moet het dan aangepast worden om aan niet-christelijke en islamitische leerlingen tegemoet te komen?
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 12 april 2017 @ 13:57:

Ik vind het maar een raar verhaal. Het zijn protestants en rooms-katholieke scholen. Dat weet je als ouder toch, je doet je kind bewust op zo'n school? Waarom moet het dan aangepast worden om aan niet-christelijke en islamitische leerlingen tegemoet te komen?precies!
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 12 april 2017 @ 13:55:

[...]



Kan maar zo dat het niet eens de moslimouders zijn maar vooral de linkse politiek correcte ouders die vinden dat het voor moslimkinderen kwetsend is.dat denk ik ook. helaas kan zoiets al snel ontploffen. zie de zwarte pieten discussie
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Stel hypocrieten die zich hier druk om maken. Meeste mensen weten niet eens waar Pasen over gaat en hebben schijt aan religie, maar als er een 'traditie' in gevaar komt zijn we ineens allemaal christelijk.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik sowieso tegen religieus onderwijs. Buiten schooltijd om heb je alle tijd om je kinderen op te voeden met de religie naar keuze.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 12 april 2017 @ 13:55:

[...]



Kan maar zo dat het niet eens de moslimouders zijn maar vooral de linkse politiek correcte ouders die vinden dat het voor moslimkinderen kwetsend is.



Vooral dat denk ik.



Wij vieren alles. Gourmetten met Pasen en Kerst, baklava met Suikerfeest, speciale vleesgerechten met Offerfeest.

En een kerstboom in december, een paastak met Pasen, nieuwe kleren en kadootjes met Islamitische feestdagen.



Ik moet altijd aan m'n schoonmoeder denken als mensen zeggen dat moslims kerst haten en willen afschaffen.

Ik ken geen huis wat zo versierd is met de meest hysterische lichtslangen als dat van m'n schoonmoeder met kerst. Je kan het van verre al zien, doet gewoon zeer aan je ogen. Incl knipperend lichtsnoer rond de tv.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem zit niet bij islamitische ouders. Het probleem zit bij christelijke scholen die hun eigen identiteit verwaarlozen maar om verkeerde redenen ook niet de stap willen maken om met die identiteit te breken en een openbare school te worden. Ik zou zelf nooit kiezen voor een religieuze school die de eigen identiteit zo verkwanselt. Ik wil een solide christelijke (liefst katholieke, maar dat is al helemaal te veel gevraagd vandaag de dag) school die staat voor waar ze in geloven. Anders is het maar een hypocriete boel. Echtt 100x liever een openbare school dan een school die alleen in naam christelijk is.

Overigens heeft dit allemaal niks met islamitische ouders te maken, de teloorgang van de christelijke identiteit is al jarenlang de trend op allerlei christelijke scholen.
quote:Kuzu schreef op 12 april 2017 @ 14:26:

[...]





Vooral dat denk ik.



Wij vieren alles. Gourmetten met Pasen en Kerst, baklava met Suikerfeest, speciale vleesgerechten met Offerfeest.

En een kerstboom in december, een paastak met Pasen, nieuwe kleren en kadootjes met Islamitische feestdagen.



Ik moet altijd aan m'n schoonmoeder denken als mensen zeggen dat moslims kerst haten en willen afschaffen.

Ik ken geen huis wat zo versierd is met de meest hysterische lichtslangen als dat van m'n schoonmoeder met kerst. Je kan het van verre al zien, doet gewoon zeer aan je ogen. Incl knipperend lichtsnoer rond de tv.

Maar soms is het toch best lastig.

Zoon heeft een vriendje moeder is Nederlandse en vader Marokkaan,ouders zijn niet meer samen,moeder heeft een nieuwe Nederlandse vriend maar het jochie mag dus geen varkensvlees.

Halal maakt dan weer niet uit... Enfin zoon was jarig en wilde ook een Somalisch vriendje uit de klas uitnodigen en die mocht niet alleen geen varkensvlees maar ook geen snoep met gelatine..

Tja wat doe je dan dan zoek je dus maar snoep zonder gelatine en dan maar voor iedereen hetzelfde snoepzakje
quote:nerdopviva schreef op 12 april 2017 @ 13:41:

Ik vind dat als je je kind naar een school laat gaan met een bepaalde achtergrond, je die achtergrond en bijbehorende gebruiken, regels en vieringen moet respecteren. Aanpassen vind ik dus onzin, die ouders hadden het kunnen weten.

Helemaal mee eens.

Een christelijke ouder dat zijn kind naar een islamitische school doet moet zich ook aanpassen.
quote:Kuzu schreef op 12 april 2017 @ 14:26:

[...]





Vooral dat denk ik.



Wij vieren alles. Gourmetten met Pasen en Kerst, baklava met Suikerfeest, speciale vleesgerechten met Offerfeest.

En een kerstboom in december, een paastak met Pasen, nieuwe kleren en kadootjes met Islamitische feestdagen.



Ik moet altijd aan m'n schoonmoeder denken als mensen zeggen dat moslims kerst haten en willen afschaffen.

Ik ken geen huis wat zo versierd is met de meest hysterische lichtslangen als dat van m'n schoonmoeder met kerst. Je kan het van verre al zien, doet gewoon zeer aan je ogen. Incl knipperend lichtsnoer rond de tv.Misschien is je moeder stiekum van binnen wel bekeerd naar het christelijk geloof
Trouwens als ik gelovig was deed ik mijn kind wel naar een school met datzelfde geloof. Als je overtuigd christelijk bent doe je je kind toch naar een christelijke school en niet naar de openbare school of islamitische school. Of denk ik nu raar
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 12 april 2017 @ 13:55:

[...]



Kan maar zo dat het niet eens de moslimouders zijn maar vooral de linkse politiek correcte ouders die vinden dat het voor moslimkinderen kwetsend is.Hier zit wat in.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 12 april 2017 @ 15:32:

[...]



Misschien is je moeder stiekum van binnen wel bekeerd naar het christelijk geloof Ze bidt wel 5 keer per dag dus die kans acht ik klein .
Alle reacties Link kopieren
En is het ook niet zo dat de viering van de feesten sowieso evolueren?

Mijn moeder moest in de jaren '60 met haar nonnenschool nog meerdere keren naar de mis in de goede week ( en sowieso elke week). Ik zat in de jaren '80 op een katholieke basisschool en wij hadden een paasontbijt en daarna een viering in de kerk, maar geen mis.. Mijn kinderen zitten nu op een katholieke basisschool en hebben een paasontbijt waarbij het paasverhaal wordt voorgelezen en in groep 7/8 wordt Jesus Christ Superstar gekeken. Er komt geen kerk meer aan te pas. Kerstmis wordt overigens nog wel in de kerk gevierd en daar zijn ook gewoon alle islamitische kinderen en Hindoestaanse kinderen bij ( ongeveer 1/2 van de school).
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 12 april 2017 @ 14:45:

[...]



Maar soms is het toch best lastig.

Zoon heeft een vriendje moeder is Nederlandse en vader Marokkaan,ouders zijn niet meer samen,moeder heeft een nieuwe Nederlandse vriend maar het jochie mag dus geen varkensvlees.

Halal maakt dan weer niet uit... Enfin zoon was jarig en wilde ook een Somalisch vriendje uit de klas uitnodigen en die mocht niet alleen geen varkensvlees maar ook geen snoep met gelatine..

Tja wat doe je dan dan zoek je dus maar snoep zonder gelatine en dan maar voor iedereen hetzelfde snoepzakje



Dat is ook lastig hoor, zeker voor 'buitenstaanders'.

Wij eten thuis 'gewoon' geen varken, nu snoepen we niet dus dat gelatine verhaal is al van de baan maar ik ken veel mensen die daar wel waarde aanhechten dus daar houd ik rekening mee.

Maar soms is het verwarrend en heeft iemand ineens weer ergens (facebook) gelezen wat ook niet mag en wordt dat weer een heel gedoe.

zo blijf je bezig.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 12 april 2017 @ 13:49:

[...]





Maar vind je het geloof van de ouder met een protestants of rooms-katholiek geloof minder dan het geloof van een ouder met een islamgeloof? Nee, Ze zijn gelijk, daarom hoeft de één niet zijn geloof af te zwakken voor het geloof van de ander.



Ik zeg toch nergens dat het minder is. En die ouder vraagt toch ook niet de kruizen van alle stokken af te halen? Het zou mij persoonlijk niets kunnen schelen of pietje met of zonder kruis loopt, als de viering van mijn kind er niet door verandert. (Als ik Pasen op een bepaalde religieuze manier zou vieren dan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven