Ode aan de E-nummers

12-04-2017 18:35 186 berichten
Microbioloog en NRC-columnist Rosanne Hertzberger heeft zich de woede van allerlei mensen op de hals gehaald met haar boek 'Ode aan de E-nummers':



http://www.volkskrant.nl/ ... r-het-zand-meid~a4485421/



Ze zat ook bij Pauw om een en ander toe te lichten (wat ik overigens een enorm slecht item vond omdat ze aan alle kanten onderbroken werd en geen enkel punt af kon maken, maar dat terzijde).



Ik vind het eigenlijk heel verfrissend in deze tijden van gezonder dan gezond 'clean eating' en wat niet al. Zelf vind ik koken te leuk om altijd terug te grijpen naar kant en klaar, maar ik denk dat zij best een punt heeft door te zeggen dat E-nummers ons juist een hele hoop voedselveiligheid en gemak schenken.



Jullie mening hierover?
Inderdaad. Best een punt. Maar ze slaat zelf net zo door als al die foodies. Alleen dan naar de andere kant.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook niets tegen e-nummers. Tenzij ze voor zout en/of suiker staan. Ik vind dat daar zo bizar veel wordt toegevoegd aan producten.



Maar of ze nu iets daadwerkelijk 'citroenzuur' noemen bij de ingrediënten of ze gebruiken het e-nummer er voor, zou mij een zorg zijn.



Ik vind het ook een goed stuk trouwens.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ja, hoor. Dat e-nummers zo verschrikkelijk slecht zouden zijn heb ik altijd hysterisch gewauwel gevonden. Ik vind sausjes uit pakjes gewoon minder lekker dan zelf maken, en ik houd van koken.
IMHO
Ascorbinezuur, ook een e-nummer, is bijvoorbeeld vitamine C, dus op zich is de ophef niet altijd nodig. Maar bijvoorbeeld mononatriumglutamaat, wat aan chips wordt toegevoegd (en een berg andere producten) is schijnbaar niet zo goed voor je. Het ene e-nummer is het andere niet.
Een stof krijgt pas een E-nummer als het bewezen veilig is.

Dus niets mis met E-nummers.

Wel zijn er natuurlijk altijd mensen die niet goed tegen bepaalde E-nummers zullen kunnen, maar ja, je hebt ook mensen die allergisch zijn voor appels.
Alle reacties Link kopieren
Wat een held !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
E948 hebben we nodig om te overleven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 12 april 2017 @ 18:38:

Inderdaad. Best een punt. Maar ze slaat zelf net zo door als al die foodies. Alleen dan naar de andere kant.

Dat de foodies doorslaan mag je amper hardop zeggen, dus ik vind het wel prima dat deze mevrouw even de andere kant op 'doorslaat'.

Het gaat niet alleen om e-nummers trouwens, ook bijv over kant-en-klaar-maaltijden: vanuit bijv milieu-oogpunt is het natuurlijk veel beter om grote hoeveelheden tegelijk te koken in een fabriek, i.p.v. dat iedereen zijn/haar eigen potje kookt.



Ik erger me sowieso groen en geel aan de foodies en bijv hier op Viva al die anti-pakjes-en-zakjes-topics. Ik ben blij met dit tegengeluid.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
"Zijn E-nummers wel echt zo veilig als Rosanne Hertberger beweert? Volgens het Voedingscentrum, dat de consensus onder voedingswetenschappers vertaalt in praktische adviezen voor de consument, zijn E-nummers inderdaad veilig."





Klaar. Heerlijk dit tegengeluid!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 12 april 2017 @ 18:38:

Inderdaad. Best een punt. Maar ze slaat zelf net zo door als al die foodies. Alleen dan naar de andere kant.Waaruit bestaat dat doorslaan dan?
IMHO
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad niks tegen e-nummers. Maar om nu te zeggen dat je prima kant-en-klaar maaltijden kunt eten, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Niet vanwege de e-nummers die er in zitten, maar vanwege de enorme hoeveelheden zout en suiker die er vaak aan toegevoegd worden (uitzonderingen daargelaten).
Alle reacties Link kopieren
quote:mimarr schreef op 12 april 2017 @ 18:50:

Ik heb inderdaad niks tegen e-nummers. Maar om nu te zeggen dat je prima kant-en-klaar maaltijden kunt eten, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Niet vanwege de e-nummers die er in zitten, maar vanwege de enorme hoeveelheden zout en suiker die er vaak aan toegevoegd worden (uitzonderingen daargelaten).Dat zei ik dus ook altijd tegen mijn vriendin (die niet van koken houdt). Dus we zijn er op gaan letten - en dat valt dus echt alleszins mee!
IMHO
Wat ik erger vind is dat de voedselindustrie onze smaak bepaald. Net name door verslavende (suiker) toevoegingen te gebruiken. Waardoor onze echte smaak verdwijnt.



Dit merk je als je kant en klaar en pakjes en zakjes niet meer gebruikt. Dat is na een tijd echt niet meer te eten.



Ook het zogenaamde gemak. Neem pannekoeken mix. Je hebt alleen bloem (of boekweit) melk en ei nodig voor pannekoeken. En een snufje zout. Waarom in godsnaam een duur pak mix kopen? Maar er zullen een heleboel zijn die denken dat je die mix moet gebruiken voor pannekoeken. Of cake, of appeltaart. Onze gemakzucht en tijdgebrek wordt heel handig door de voedselindustrie gebruikt.



Qua E nummers is het goed om bepaalde nummers te mijden. Maar als je al niets kant en klaars koopt zul je ze niet veel tegenkomen.
quote:mimarr schreef op 12 april 2017 @ 18:50:

Ik heb inderdaad niks tegen e-nummers. Maar om nu te zeggen dat je prima kant-en-klaar maaltijden kunt eten, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Niet vanwege de e-nummers die er in zitten, maar vanwege de enorme hoeveelheden zout en suiker die er vaak aan toegevoegd worden (uitzonderingen daargelaten).Zelf koken is sowieso veel leuker en lekkerder!
Leuk topic. Ik ga het stuk later nog even lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 12 april 2017 @ 18:52:

Wat ik erger vind is dat de voedselindustrie onze smaak bepaald. Net name door verslavende (suiker) toevoegingen te gebruiken. Waardoor onze echte smaak verdwijnt.



Dit merk je als je kant en klaar en pakjes en zakjes niet meer gebruikt. Dat is na een tijd echt niet meer te eten.



Ook het zogenaamde gemak. Neem pannekoeken mix. Je hebt alleen bloem (of boekweit) melk en ei nodig voor pannekoeken. En een snufje zout. Waarom in godsnaam een duur pak mix kopen? Maar er zullen een heleboel zijn die denken dat je die mix moet gebruiken voor pannekoeken. Of cake, of appeltaart. Onze gemakzucht en tijdgebrek wordt heel handig door de voedselindustrie gebruikt.



Qua E nummers is het goed om bepaalde nummers te mijden. Maar als je al niets kant en klaars koopt zul je ze niet veel tegenkomen.





Maar je koopt geen 1 ei, je koopt een doos. En je koopt geen snufje zout, maar een kilo.

Als ik cake bak, houd ik altijd ( als het geen kant en klaar is ) 50 gram roomboter over. En die flikker ik dan na een paar weken weg.

En als je sporadisch Thais eet, snap ik ook prima dat je dan geen half keukenkastje vult met kruiden voor een gerecht wat je twee maal per jaar eet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:bobobobo schreef op 12 april 2017 @ 18:52:

[...]





Zelf koken is sowieso veel leuker en lekkerder!

Vind jij.

Ik hou niet van koken en ik hou bijv niet van groentes.

Sinds mijn kinderen niet meer thuis wonen kook ik nooit meer. Ik eet alleen nog maar kant-en-klaar-maaltijden. En ik let op ingrediënten en dat zout en suiker valt echt reuze mee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:bobobobo schreef op 12 april 2017 @ 18:52:

[...]





Zelf koken is sowieso veel leuker en lekkerder!Is dat zo of vind jij dat?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niks tegen e-nummers en kook graag zonder allerlei zooi. De mensen die ik ken die clean eten vermijden ook niet e-nummers an sich, maar vermijden ladingen toegevoegde suiker, zout, zoetstoffen, vetsin en soms dierlijke e-nummers. Dat lijkt me volkomen gezond en normaal. Persoonlijk vind ik mensen die dat wel allemaal onbeperkt eten dan weer raar. Haar argument dat in kant-en-klaarmaaltijden meer groente zit dan als zij zelf kookt, zegt meer over haar dan over de mate waarin die maaltijden gezond zijn. In mijn zelfbereide maaltijden zit echt veel meer groente dan dat beetje wat in kant-en-klaarmaaltijden zit. Als je uitgaat van minimaal 5kg groente en fruit per week, dan zijn kant-en-klaarmaaltijden niet handig. Als het alternatief patatjes is, dan is een kant-en-klaarmaaltijd een gezonde keuze.
Alle reacties Link kopieren
quote:GrimbleGrumble schreef op 12 april 2017 @ 18:51:

[...]





Dat zei ik dus ook altijd tegen mijn vriendin (die niet van koken houdt). Dus we zijn er op gaan letten - en dat valt dus echt alleszins mee!

Dit.



Nu hou ik nogal van zout eten, dus vaak doe ik er juist nog wat zout bij, omdat ik het te flauw vind.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 18:57:

[...]



Vind jij.

Ik hou niet van koken en ik hou bijv niet van groentes.

Sinds mijn kinderen niet meer thuis wonen kook ik nooit meer. Ik eet alleen nog maar kant-en-klaar-maaltijden. En ik let op ingrediënten en dat zout en suiker valt echt reuze mee.En ze vergeet dat niet iedereen kan koken. Ik eet nog liever elke dag in de snackbar dan dat ik bijvoorbeeld bij mijn tante aan tafel schuif 's avonds.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 18:57:

[...]





Maar je koopt geen 1 ei, je koopt een doos. En je koopt geen snufje zout, maar een kilo.

Als ik cake bak, houd ik altijd ( als het geen kant en klaar is ) 50 gram roomboter over. En die flikker ik dan na een paar weken weg.

En als je sporadisch Thais eet, snap ik ook prima dat je dan geen half keukenkastje vult met kruiden voor een gerecht wat je twee maal per jaar eet.Eieren, bloem melk zout en roomboter zijn voor mij standaard ingrediënten die ik altijd gebruik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 12 april 2017 @ 19:01:

[...]



En ze vergeet dat niet iedereen kan koken. Ik eet nog liever elke dag in de snackbar dan dat ik bijvoorbeeld bij mijn tante aan tafel schuif 's avonds.

Ik schuif zelfs niet graag bij mezelf aan.

Maar wat zal ik ook moeite doen om te koken terwijl ik het zelf niet eens lust.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 18:58:

[...]



Is dat zo of vind jij dat?Dat kwam bij Pauw inderdaad ook aan bod: suggestie doet een heleboel. Als je dénkt dat iets uit "een pakje" komt is het meteen minder lekker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven