Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettend gezeik zeg. Al jaren gaat het op dezelfde manier en nu ineens zijn er een stel mafklappers die het niet meer vinden kunnen. Hoezo is die stok dit jaar ineens een probleem? Ik snap dat gewoon niet. Eigenlijk vooral niet omdat veel moslim ouders van nu hier meestal geboren zijn en zelf ook met zo een stok hebben gelopen. Blijkbaar zijn ze er zelf ook niet minder moslim van geworden. Ik vind het over correct gezeik. Als het je niet aanstaat houd je je kind toch lekker thuis of je laat ze niet meedoen. De jehova's doen dat ook want die kinderen mogen helemaal geen feesten vieren. Wat nou als die pissig worden? Geen verjaardagen en geen enkel religieus feest meer anders is het zielig voor de jehova kindjes??



Ach ja het is weer bijna koningsdag, al iemand gelezen dat we geen bezet meer mogen schrijven omdat anders blijkbaar allerlei bejaarden aan de oorlog herinnert worden? Dat zag ik vorig jaar ineens, 70 jaar na de oorlog..



Dit hele land wordt onleefbaar doordat iedereen zich schijnbaar wel ergens door aangevallen voelt. Leven en laten leven. En los lekker je eigen problemen op in plaats van verwachten dat de rest van de wereld zich aanpast.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap sowieso niet waarom een kind wel mee mag lopen als de dwarsbalk van het kruis mist. Het is en blijft een christelijke feestdag met of zonder balkje. Als je er zo op tegen bent dan houd je je kind lekker thuis die dag. Wat een onzin, niet normaal.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
En wat in niet begrijp waarom zitten ze dan op christelijke school waar je dit kan verwachten? De kinderen dienen zich aan te passen en niet de school.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dit kunnen verwachten? IK heb vroeger toch echt op een christelijke school gezeten en wij gingen elke zondag naar de kerk en toch heb ik nooit in mijn leven zo'n tak vast gehad dus zo'n enorme traditie is het volgens mij niet.

Ik kan me voorstellen dat het voor de ouders anders voelt dan gewoon meedoen met een paasontbijt/ luisteren naar het paasverhaal.

Mijn kinderen mogen van mij prima het suikerfeest vieren maar actief met een spandoek met allah akbar erop in het arabisch dan weer liever niet.

Ze zitten overigens op een openbare school dus ik neem aan dat ik me daarover geen zorgen hoef te maken.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bewust voor protestants-christelijke scholen gekozen, belofte aan mijn oma, omdat onze zoon van ons toch niks meekreeg. En gelijk had ze.



Kerstvieringen soms wel, soms niet in de kerk, af en toe een aparte scholendienst, de onderbouw ging naar de gereformeerde en de bovenbouw naar de hervormde, dan kom je nog eens ergens anders. Doopdienst van de baby van een juf. Trouwdienst van een andere juf. Vakantieknutseldagen. Met Kerst een mooi boek cadeau. Elke ochtend bidden en bijbelverhaal. Liedjes zingen over het thema.



Als je dat niet wilt dan moet je naar een openbare school gaan. Iesse siempel.

Paasstokken deden we niet, dat hoort bij de katholieken. Wel een paasontbijt voor elkaar maken (lootjes trekken).



Ik wil met zoon ook nog een keer naar de Russisch-Orthodoxe paasviering, daar heb ik als puber ooit een werkstuk over gemaakt. Moesten we 's nachts met een kaarsje over het kerkhof lopen. Het Paasfeest is daar belangrijker dan het Kerstfeest.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 12 april 2017 @ 19:24:

Waarom zou je dit kunnen verwachten? IK heb vroeger toch echt op een christelijke school gezeten en wij gingen elke zondag naar de kerk en toch heb ik nooit in mijn leven zo'n tak vast gehad dus zo'n enorme traditie is het volgens mij niet.

Ik kan me voorstellen dat het voor de ouders anders voelt dan gewoon meedoen met een paasontbijt/ luisteren naar het paasverhaal.

Mijn kinderen mogen van mij prima het suikerfeest vieren maar actief met een spandoek met allah akbar erop in het arabisch dan weer liever niet.

Ze zitten overigens op een openbare school dus ik neem aan dat ik me daarover geen zorgen hoef te maken.Het is een Katholieke traditie en geen protestante. Dat verklaard het verschil.
Waarom worden er telkens aanpassingen van de oorspronkelijke, autochtone bevolking verlangd? Iets met één vinger en een hele hand........
Alle reacties Link kopieren
Stel dat geloof verbannen wordt uit scholen en politiek. Wat zouden we dan toch in een heerlijk land wonen.
Pasen vervangen door lente

Kerst door winter

Verban zwarte piet

Waarom ook niet.
Er was eens een land heel erg vrij

De meeste mensen waren er blij

Toen kwam er gevaar

En was het wel klaar

Met allemaal blije gezichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 12 april 2017 @ 21:38:

Waarom worden er telkens aanpassingen van de oorspronkelijke, autochtone bevolking verlangd? Iets met één vinger en een hele hand........



Heeft daar echt niks mee te maken. Veel christelijke scholen (en katholieke scholen al helemaal) zijn alleen nog in naam christelijk/katholiek. Er wordt weinig tot niks aan het geloof gedaan. Dat willen de ouders niet (ook de autochtone ouders), de schoolleiding niet en de docenten niet. Veel daarvan zijn zelfs niet eens christelijk.



Laatst las ik een schoolgids van een katholieke school. In die hele gids kwam de naam van Jezus niet 1x voor. De enige referentie aan het geloof was ene vage opmerking over katholieke normen en waarden (wat zijn die dan? Dat stond er niet bij.) En dat kom allemaal niet door boze moslim ouders maar door een schoolleiding, bestuur en docenten die zelf grotendeels seculier zijn, geen levend geloof hebben en soms zelfs nauwelijks kennis van het Christendom hebben.



In een steeds verder seculier wordende maatschappij is er steeds minder ruimte voor een echt christelijke boodschap omdat het de meeste mensen niet interesseert. En dat heeft allemaal helemaal niks te maken met(moslim) immigranten.
Gelatine is opzich wel prima te vermijden. Snoepjes van Katja zijn regelmatig vrij van dierlijke gelatine
Wat een hypocriet geneuzel. De meeste mensen hier weten niet eens wat Pasen is.



Eens met wat de christelijke partijen hierover zeggen:



De beste relativering van deze rel kwam van de mensen die nog écht weten waar Pasen over gaat. Kees van de Staaij liet via een ironische tweet weten “Uit betrouwbare bron vernomen dat maar weinig PVV- en VVD-Kamerleden van plan zijn met Pasen naar de kerk te gaan. Ik overweeg Kamervragen.” Gert-Jan Segers zegt in NRC: “Als iedereen die dit erg vindt voortaan wekelijks naar de kerk gaat, dan zal Pasen echt gewoon Pasen blijven.”

Aldus NRC
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 12 april 2017 @ 14:27:

Het probleem zit niet bij islamitische ouders. Het probleem zit bij christelijke scholen die hun eigen identiteit verwaarlozen maar om verkeerde redenen ook niet de stap willen maken om met die identiteit te breken en een openbare school te worden. Ik zou zelf nooit kiezen voor een religieuze school die de eigen identiteit zo verkwanselt. Ik wil een solide christelijke (liefst katholieke, maar dat is al helemaal te veel gevraagd vandaag de dag) school die staat voor waar ze in geloven. Anders is het maar een hypocriete boel. Echtt 100x liever een openbare school dan een school die alleen in naam christelijk is.

Overigens heeft dit allemaal niks met islamitische ouders te maken, de teloorgang van de christelijke identiteit is al jarenlang de trend op allerlei christelijke scholen.Precies.
quote:Ineke98 schreef op 12 april 2017 @ 20:20:

[...]





Het is een Katholieke traditie en geen protestante. Dat verklaard het verschil.Ik ben 51 en heb altijd op Katholieke scholen gezeten maar ik ken het ook niet van vroeger om met een Paastak te lopen.
quote:PowerCube schreef op 13 april 2017 @ 07:55:

Wat een hypocriet geneuzel. De meeste mensen hier weten niet eens wat Pasen is.



Eens met wat de christelijke partijen hierover zeggen:



De beste relativering van deze rel kwam van de mensen die nog écht weten waar Pasen over gaat. Kees van de Staaij liet via een ironische tweet weten “Uit betrouwbare bron vernomen dat maar weinig PVV- en VVD-Kamerleden van plan zijn met Pasen naar de kerk te gaan. Ik overweeg Kamervragen.” Gert-Jan Segers zegt in NRC: “Als iedereen die dit erg vindt voortaan wekelijks naar de kerk gaat, dan zal Pasen echt gewoon Pasen blijven.”

Aldus NRCQFT
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 13 april 2017 @ 07:55:

Wat een hypocriet geneuzel. De meeste mensen hier weten niet eens wat Pasen is.



Eens met wat de christelijke partijen hierover zeggen:



De beste relativering van deze rel kwam van de mensen die nog écht weten waar Pasen over gaat. Kees van de Staaij liet via een ironische tweet weten “Uit betrouwbare bron vernomen dat maar weinig PVV- en VVD-Kamerleden van plan zijn met Pasen naar de kerk te gaan. Ik overweeg Kamervragen.” Gert-Jan Segers zegt in NRC: “Als iedereen die dit erg vindt voortaan wekelijks naar de kerk gaat, dan zal Pasen echt gewoon Pasen blijven.”

Aldus NRCHear Hear!
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Segers is echt een leuke politicus.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Bijna Goede Vrijdag. Op de radio hoor ik nu "Always look on the bright side of life". Morgen de film Life of Brian maar weer eens kijken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Veel islamitische ouders die dit gewoon als een leuk feestdag beschouwen voor hun kinderen op school. Begrijp niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan.. De kinderen zelf, islamitisch of niet, vinden het ook leuk om Pasen te vieren
Do good. And good will come to you.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 13 april 2017 @ 07:55:

Wat een hypocriet geneuzel. De meeste mensen hier weten niet eens wat Pasen is.



Eens met wat de christelijke partijen hierover zeggen:



De beste relativering van deze rel kwam van de mensen die nog écht weten waar Pasen over gaat. Kees van de Staaij liet via een ironische tweet weten “Uit betrouwbare bron vernomen dat maar weinig PVV- en VVD-Kamerleden van plan zijn met Pasen naar de kerk te gaan. Ik overweeg Kamervragen.” Gert-Jan Segers zegt in NRC: “Als iedereen die dit erg vindt voortaan wekelijks naar de kerk gaat, dan zal Pasen echt gewoon Pasen blijven.”

Aldus NRCEn als jij met de collectebus voor de leprastichting rondgaat moet je wel lepra hebben gehad? En als je met de collectebus voor de brandwondenstichting rondgaat moet je op z'n minst weten hoe pijnlijk brandwonden zijn? En als je een actie op touw zet voor de hongerlijdende bevolking in Afrika willen de mensen in Nederland weten of jij zelf ooit in Afrika bent geweest om boterhammen te smeren?



Het gaat er om dat er één geloof is van wie men denkt dat hun geloof het enige geloof is. De rest is niet belangrijk (ach die weten niet eens wat pasen betekend) alsof het niks voorstelt, of die moeten zich maar aanpassen.



PS. En als jij niet weet wat pasen is of wat pasen betekend, wil dat nog lang niet zeggen dat ik niet weet wat Carnaval, vastentijd, Palmpasen, Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Pasen, en Beloken Pasen betekend.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vage vermoeden dat dit net zo uit z'n verband wordt getrokken als het vermeende verbod op kerstbomen in sommige scholen aantal jaar terug. Dat bleek ook maar gelul te zijn.



En verder eens met Kees van de Staaij
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 12 april 2017 @ 13:57:

Ik vind het maar een raar verhaal. Het zijn protestants en rooms-katholieke scholen. Dat weet je als ouder toch, je doet je kind bewust op zo'n school? Waarom moet het dan aangepast worden om aan niet-christelijke en islamitische leerlingen tegemoet te komen?



Ik geloof er ook geen snars van. Ik werk op een (nominaal) Christelijke school. Als je je kind hier opgeeft accepteer je dat het meedoet aan kerst- en paasvieringen en dat er Christelijke symboliek gebruikt wordt, en dat er bij dagopeningen uit de bijbel gelezen wordt (lang niet iedereen doet dat, maar het kan). Je mag hier als ouder geen bezwaar tegen maken; dan moet je je kind naar een andere school doen.



We hebben hier nooit problemen mee gehad, behalve af en toe met een Jehova-kind, en ook dan wordt er gewoon afgesproken dat ze aanwezig zijn.



Volgens mij doen alle scholen met een Christelijke/Katholieke achtergrond het ongeveer zo.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janeewaarom schreef op 13 april 2017 @ 10:02:

Veel islamitische ouders die dit gewoon als een leuk feestdag beschouwen voor hun kinderen op school. Begrijp niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan.. De kinderen zelf, islamitisch of niet, vinden het ook leuk om Pasen te vierenPrecies, het schaadt niet dat de versierde palmpasenstok in kruisvorm is.



Het Rode Kruis mag in islamitische landen niet kruis heten daarom heet het daar Rode Halve Maan, want dat kruisje vind men te christelijk. Net zoals het kruisje op KLM eigenlijk ook niet afgeplakt hoeft te worden, net zoals dat kruisje aan dat kettinkje niet schadelijk is.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven