Ode aan de E-nummers

12-04-2017 18:35 186 berichten
Microbioloog en NRC-columnist Rosanne Hertzberger heeft zich de woede van allerlei mensen op de hals gehaald met haar boek 'Ode aan de E-nummers':



http://www.volkskrant.nl/ ... r-het-zand-meid~a4485421/



Ze zat ook bij Pauw om een en ander toe te lichten (wat ik overigens een enorm slecht item vond omdat ze aan alle kanten onderbroken werd en geen enkel punt af kon maken, maar dat terzijde).



Ik vind het eigenlijk heel verfrissend in deze tijden van gezonder dan gezond 'clean eating' en wat niet al. Zelf vind ik koken te leuk om altijd terug te grijpen naar kant en klaar, maar ik denk dat zij best een punt heeft door te zeggen dat E-nummers ons juist een hele hoop voedselveiligheid en gemak schenken.



Jullie mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 12 april 2017 @ 19:01:

[...]





Eieren, bloem melk zout en roomboter zijn voor mij standaard ingrediënten die ik altijd gebruik.

Ja, dat kan.

Maar dat geldt niet voor iedereen, natuurlijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:GrimbleGrumble schreef op 12 april 2017 @ 18:51:

[...]





Dat zei ik dus ook altijd tegen mijn vriendin (die niet van koken houdt). Dus we zijn er op gaan letten - en dat valt dus echt alleszins mee!Veel producenten hebben de laatste jaren de hoeveelheden zout en suiker al aangepast.
quote:bobobobo schreef op 12 april 2017 @ 18:52:

[...]





Zelf koken is sowieso veel leuker en lekkerder!Als mijn man kookt is dat leuker en lekkerder
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 19:04:

[...]



Ja, dat kan.

Maar dat geldt niet voor iedereen, natuurlijk.Klopt, dan is een pak misschien handiger als je verder nooit eieren eet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 12 april 2017 @ 19:04:

[...]





Veel producenten hebben de laatste jaren de hoeveelheden zout en suiker al aangepast.Dan is het toch raar dat iedereen nog steeds roept dat er veel te veel suiker en zout in zit terwijl dat niet meer zo is?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Saz schreef op 12 april 2017 @ 19:01:

[...]





Eieren, bloem melk zout en roomboter zijn voor mij standaard ingrediënten die ik altijd gebruik.Ik gebruik nooit eieren en bloem. Melk drinken we gewoon op en koken we niet mee.
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 19:07:

[...]



Dan is het toch raar dat iedereen nog steeds roept dat er veel te veel suiker en zout in zit terwijl dat niet meer zo is?Klopt
quote:Saz schreef op 12 april 2017 @ 18:52:

Ook het zogenaamde gemak. Neem pannekoeken mix. Je hebt alleen bloem (of boekweit) melk en ei nodig voor pannekoeken. En een snufje zout. Waarom in godsnaam een duur pak mix kopen? Maar er zullen een heleboel zijn die denken dat je die mix moet gebruiken voor pannekoeken. Of cake, of appeltaart. Onze gemakzucht en tijdgebrek wordt heel handig door de voedselindustrie gebruikt.

Voor die ene keer in het jaar of in de twee jaar dat ik pannenkoeken maak, vind ik het maar onhandig om een kilo bloem of een pak melk te kopen. Dan maar een pak waar alleen nog water en soms een ei bij hoeft.



Ik ben niet tegen E-nummers, maar wel tegen onnatuurlijke drankjes in alle kleuren van de regenboog.

Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik opgelucht dit te horen haha, voel me altijd soort van schuldig als ik kant en klaar eet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die rollen pizzadeeg uit de koeling echt de uitvinding van het jaar. ( welk jaar dan ook ) . Rete makkelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nooit bloem in huis
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 19:07:

[...]



Dan is het toch raar dat iedereen nog steeds roept dat er veel te veel suiker en zout in zit terwijl dat niet meer zo is?



Het blijft een persoonlijke keuze. Ik kook liever zelf. Vind het leuk, ontspannend en lekker.

De kant en klaar zakjes vind ik echt niet lekker (meer). Dus kies ik daar niet voor. En als je dan zoekt op recepten of de ingrediënten op het potje bekijkt kom je erachter dat die pastasaus in een potje ook heel makkelijk zelf te maken is. Dat vind ik leuk.



Maar snap ook dat je daar niks aan vind of onpraktisch. Dan kan je voor een potje kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 19:07:

[...]



Dan is het toch raar dat iedereen nog steeds roept dat er veel te veel suiker en zout in zit terwijl dat niet meer zo is?Vooroordelen blijven heel lang hangen. Als je een "moderne" kant-en-klaar maaltijd koopt (bijvoorbeeld die stoommaaltijden van AH) dan durf ik te stellen dat die heel veel gezonder zijn dan wat gemiddeld zelf wordt gemaakt. Zeker mensen die van die gerechten uit de kookboeken van de bekende koks maken, koken veel ongezonder. Als je ziet hoeveel zout in die gerechten gebruikt wordt (is natuurlijk wel de makkelijkste weg om middelmatige gerechten toch nog smaakvol te maken).
Alle reacties Link kopieren
quote:Lacuba schreef op 12 april 2017 @ 19:03:

[...]





Dat kwam bij Pauw inderdaad ook aan bod: suggestie doet een heleboel. Als je dénkt dat iets uit "een pakje" komt is het meteen minder lekker Klopt. Er wordt ook altijd maar vanuit gegaan dat iedereen goed kan koken. De werkelijkheid is toch heel anders. Bij veel mensen die zelf kokkerellen heb ik toch vaak iets van "volgende keer maar niet alles zelf doen..."
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 12 april 2017 @ 19:45:

[...]





Het blijft een persoonlijke keuze. Ik kook liever zelf. Vind het leuk, ontspannend en lekker.

De kant en klaar zakjes vind ik echt niet lekker (meer). Dus kies ik daar niet voor. En als je dan zoekt op recepten of de ingrediënten op het potje bekijkt kom je erachter dat die pastasaus in een potje ook heel makkelijk zelf te maken is. Dat vind ik leuk.



Maar snap ook dat je daar niks aan vind of onpraktisch. Dan kan je voor een potje kiezen.

Om dan bijv zo'n pastasaus zelf te maken moet ik allerlei ingrediënten in huis halen, terwijl er een fabrikant is die dat allemaal voor mij al bij elkaar in een potje/pakje/zakje gestopt heeft. In precies de juiste verhoudingen.

Maar ik vind er idd niks aan, koken.

Ik vind het enorm stressvol en onoverzichtelijk.

Gewoon een diepvriesmaaltijd opwarmen in de magnetron of desnoods in een pannetje, dat kan ik overzien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Die pastasauzen uit pot vind ik lekkerder dan die je zelf moet maken.
quote:Lacuba schreef op 12 april 2017 @ 19:03:

[...]





Dat kwam bij Pauw inderdaad ook aan bod: suggestie doet een heleboel. Als je dénkt dat iets uit "een pakje" komt is het meteen minder lekker Inderdaad,dat experiment met burgers van de Mac..Hilarisch,ja dat proef je duidelijk hoor echt stukken lekkerder dan die zooi van de Mac.. haha mensen je eet gewoon stukjes burger van de Mac op een mooi schaaltje met een leuk prikkertje erin..
Alle reacties Link kopieren
Ja maar dat heeft natuurlijk ook alles te maken met, leuk vinden, ervaring opdoen en smaak.



De eerste keer dat ik pastasaus maakte vond ik het ook niet lekekr. Was even vergeten hoe ik dat zelf het beste kon kruiden. Nu eet ik nooit meer kant en klare pastasaus.



Ik eet in principe zonder pakjes en zakjes. Ik gebruik alleen een burrito kruidenmix (voor het vlees) als we wraps eten. En bami kruidenmix (omdat ik dit nog niet zelf nagemaakt heb).

Verder nooit. Ook m'n currys etc doe ik zelf, dit was ook oefenen maar ik eet het graag en regelmatig dus aanschaf van meerdere kruidenpotjes is ook niet erg dan
Alle reacties Link kopieren
quote:nieuwsbrief schreef op 12 april 2017 @ 20:34:

Ja maar dat heeft natuurlijk ook alles te maken met, leuk vinden, ervaring opdoen en smaak.



De eerste keer dat ik pastasaus maakte vond ik het ook niet lekekr. Was even vergeten hoe ik dat zelf het beste kon kruiden. Nu eet ik nooit meer kant en klare pastasaus.



Ik eet in principe zonder pakjes en zakjes. Ik gebruik alleen een burrito kruidenmix (voor het vlees) als we wraps eten. En bami kruidenmix (omdat ik dit nog niet zelf nagemaakt heb).

Verder nooit. Ook m'n currys etc doe ik zelf, dit was ook oefenen maar ik eet het graag en regelmatig dus aanschaf van meerdere kruidenpotjes is ook niet erg dan Maar wat is er toch zo belangrijk aan 'zelf doen'? Ik gooi zelf die pakjes en zakjes en potjes erdoor. Waarom toch die enorme behoefte om dat allemaal zelf te gaan combineren en uitvogelen? Ik begrijp het gewoon niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Vond het zo'n verademing dat filmpje toen ik hem tegenkwam. Echt.



Dat van vetsin (mononatriumglutamaat) en te veel aan suiker/zout is een feit dat je er niet te veel van binnen wilt krijgen. Het is niet perse schadelijk maar wel verslavend. Dat is heel wat anders.



Wat hier in Europa allemaal niet mag, mag wel in Amerika. Zoals 'pink slime' (vlees, dat niet geschikt is voor menselijke consumptie, gewassen met ammoniak zodat het wel geschikt is en daarna vermalen) om hamburgers van te maken voor McDonalds, dat mag hier in Europa absoluut niet. Europa is streng en pietluttig met die dingen, maar ik ben er blij mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 20:38:

[...]



Maar wat is er toch zo belangrijk aan 'zelf doen'? Ik gooi zelf die pakjes en zakjes en potjes erdoor. Waarom toch die enorme behoefte om dat allemaal zelf te gaan combineren en uitvogelen? Ik begrijp het gewoon niet.Het komt niet in mij op om het zo te doen haha. Tomatensaus maak ik dan wel weer van gezeefde tomaten, of sugo (gezeefde tomaten met wat kruiden en knoflook oid). Maar ja, het is dus niet perse slechter om kant en klaar en met pakjes en zakjes te koken. Het is wél net zo makkelijk als je beetje handigheid hebt. Je leeft in de beste tijd om slecht te zijn in koken, je kan 't gewoon voor je laten doen. Elke dag weer :D Alsof je een eigen kok hebt :p
Alle reacties Link kopieren
Ze was bij Pauw te gast en ik vond het een heerlijk verhelderend interview en vond haar niet door haar zeker niet doorslaan. Vond haar reactie op o.a. Rens Kroes en die 2 van de Green Happiness een feestje om te horen met haar kritiek dat die 2 partijen het 'wetenschappelijk' benaderen zonder kennis van zaken in die richting te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Van de week was ik bij een Italiaanse proeverij. Staat daar een gozerT hip te verkondigen dat er geen e-nummers in hunnie d'r spullen als limoncello, koekjes en tapenades zit. Vond hij het gewoon raar dat ik keihard begon te lachen



Sukkel.
Ik ben ook totaal ongeinspireerd qua koken. Ik vind het niet leuk, eerder tijdrovend. Bij anderen eet ik altijd met smaak, voor mezelf (single) doe ik al die moeite niet. Ik kan niet koken en ik ga het niet leren ook.

Buiten dat: Ik kan een uur in een bouwmarkt rondlopen, maar een supermarkt vlucht ik altijd zo snel mogelijk uit. Boodschappen doen is ook al niet mijn ding, laat staan dat ik dus uitgebreid potjes kruiden bij elkaar ga staan zoeken.



Toch dwing ik mezelf de laatste tijd zo vaak mogelijk gezond (dus met verse groenten en zo) te koken, hoewel dat in de praktijk neerkomt op drie keer in de week roerbakken. Ik maak progressie.



Moraal van de verhaal: voor mij zijn pakjes en zakjes een uitkomst, in combinatie met een zak wokgroente stellen ze me in staat toch een soort van gezond te eten.
Hertzberger is sowieso erg prettig om naar te luisteren en om te lezen, al ben ik het ook regelmatig niet met haar eens (in haar politiekere columns in NRC), ze vertegenwoordigt meestentijds een wetenschappelijk gefundeerd geluid en dat is prettig.

Mensen moeten eten wat ze willen. Ik probeer er bij na te denken, maar soms zijn de dingen niet zo makkelijk. Biologische groentes uit Verweggistan? Of niet-biologische, maar dan van de boer hier vlakbij?

Laatst maakte ik een wereldgerecht (waren vorige week voor 1 Euro bij de Coop) en toen voelde ik me schuldig. Zo ver gaat het dus. Wat een onzin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven