Ode aan de E-nummers

12-04-2017 18:35 186 berichten
Microbioloog en NRC-columnist Rosanne Hertzberger heeft zich de woede van allerlei mensen op de hals gehaald met haar boek 'Ode aan de E-nummers':



http://www.volkskrant.nl/ ... r-het-zand-meid~a4485421/



Ze zat ook bij Pauw om een en ander toe te lichten (wat ik overigens een enorm slecht item vond omdat ze aan alle kanten onderbroken werd en geen enkel punt af kon maken, maar dat terzijde).



Ik vind het eigenlijk heel verfrissend in deze tijden van gezonder dan gezond 'clean eating' en wat niet al. Zelf vind ik koken te leuk om altijd terug te grijpen naar kant en klaar, maar ik denk dat zij best een punt heeft door te zeggen dat E-nummers ons juist een hele hoop voedselveiligheid en gemak schenken.



Jullie mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 12 april 2017 @ 20:49:

Ik ben ook totaal ongeinspireerd qua koken. Ik vind het niet leuk, eerder tijdrovend. Bij anderen eet ik altijd met smaak, voor mezelf (single) doe ik al die moeite niet. Ik kan niet koken en ik ga het niet leren ook.



Ik eet nooit bij anderen, omdat ik bijna niks lust. Dat mensen zeggen: maar als je mijn sperziebonen proeft lust je ze wel. En dat ik jarenlang dacht dat het dus aan mijn gebrek aan kookkunst lag. Totdat ik dan de sperziebonen bij een ander ook niet lustte.



Ooit besloten dat ik niet meer bij anderen eet, wat een rust.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening? Dat zij heel scherpe en rake dingen zei in die uitzending van Pauw. Bijvoorbeeld toen mensen begonnen over de smaak van eten, had zij een paar goede voorbeelden van wetenschappelijke tests waaruit blijkt dat je hersenen je ontzettend voor de gek kunnen houden. En dat zelf koken niet automatisch zaligmakend is, het ligt er maar net aan wat je kookt.



Ik vind al die voedsel-hypes irritant. De ene keer moet je weer de hele dag door kleine beetjes eten, de week daarop is dat weer levensgevaarlijk en verstoor je je alvleesklier daarmee en moet je maar 2x per dag een grote maaltijd eten, geen ontbijt (zei nota bene iemand die ik ken die gestudeerd heeft voor diëtiste).

En helemaal erg als het maar van die blaatkippen zijn die zelf verzinnen dat iets gezond is.



Gewoon een beetje normale dingen eten, en je weet heus wel dat groenten en fruit gezonder zijn dan patat... alles met mate en gevarieerd.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Vrouwjagersma: niet biologisch van dichtbij. Ze vertelde ook nog dat ze vermoed dat de biologische industrie by far de meeste voedselverspilling kent. Gewoon om simpele feit dat het verse spul maar echt heel beperkt houdbaar is. Ik haat voedselverspilling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 20:38:

[...]



Maar wat is er toch zo belangrijk aan 'zelf doen'? Ik gooi zelf die pakjes en zakjes en potjes erdoor. Waarom toch die enorme behoefte om dat allemaal zelf te gaan combineren en uitvogelen? Ik begrijp het gewoon niet.Ik vind het leuk, voor mij is het ontspanning, ik ben niet zo goed in ontspannen, maar een middagje in de keuken is voor mij echt relaxen. Het smaakt mij overigens ook echt beter dan de meeste pakjes en zakjes. Daarmee veroordeel ik mensen die anders eten dan ik zeker niet, iedereen moet lekker doen waar hij zich prettig bij voelt
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 20:54:

[...]



Ik eet nooit bij anderen, omdat ik bijna niks lust. Dat mensen zeggen: maar als je mijn sperziebonen proeft lust je ze wel. En dat ik jarenlang dacht dat het dus aan mijn gebrek aan kookkunst lag. Totdat ik dan de sperziebonen bij een ander ook niet lustte.



Ooit besloten dat ik niet meer bij anderen eet, wat een rust.Fijn dat je dat voor jezelf hebt besloten
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 20:38:

[...]



Maar wat is er toch zo belangrijk aan 'zelf doen'? Ik gooi zelf die pakjes en zakjes en potjes erdoor. Waarom toch die enorme behoefte om dat allemaal zelf te gaan combineren en uitvogelen? Ik begrijp het gewoon niet.



Grappig he dat mensen zo verschillend zijn. Ik vind koken heerlijk, ontspannend. Ik kan uren het internet surfen om de juiste recepten voor kruidenmixen en gerechten te vinden, om vervolgens winkels, toko's en markten af te struinen om de juiste ingredienten te vinden. En dan vind ik het heerlijk om onder het genot van een glas wijn nog uren in de keuken te staan om een mooi gerecht te bereiden. En als het dan lukt dat de Korma net zo smaakt als ik het gegeten heb in een Indiaas restaurant, of de rendang of de Thaise curry ben ik echt blij! Geeft me voldoening. Ik heb dan ook denk ik wel zeker 50 of meer kruiden en specerijen in de kast staan.



Ik kook dus sowieso nooit uit pakjes en zakjes. Maar ik heb ook geen oordeel over mensen die dat wel doen. Ik word wel blij als ik een keer een bolognese (noem maar wat) voor een vriendin kook dat er een soort van verrassing op haar gezicht komt, zo van ohhh zo kan dit óók smaken. Tja iets wat met verse ingrediënten is bereidt en 8 uur op het vuur heeft gestaan smaakt toch anders dan een pakje knor.



Verder drink ik behoorlijk wat cola light weg en die aspartaam kan me gewoon aan m'n reet roesten
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 12 april 2017 @ 20:56:

Vrouwjagersma: niet biologisch van dichtbij. Ze vertelde ook nog dat ze vermoed dat de biologische industrie by far de meeste voedselverspilling kent. Gewoon om simpele feit dat het verse spul maar echt heel beperkt houdbaar is. Ik haat voedselverspilling.Dit inderdaad. Als we allemaal biologisch zouden eten zou dat helemaal niet zo goed zijn voor de wereld.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 12 april 2017 @ 21:07:

[...]



Dit inderdaad. Als we allemaal biologisch zouden eten zou dat helemaal niet zo goed zijn voor de wereld.En als we het ook nog gaan wecken, dat wat zo lokaal is verbouwd. Het is dan niet lang houdbaar, maar kan vast wel ingemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Bladora, als ik rendang maak staat dat gerust 8 uur te sudderen. Maar de boemboe komt uit een zakje. En daar gooi ik nog wel het een en ander zelf bij, zoals ik dat met alles doe als ik een zakje gebruik.

Ik kan niet aan Indische mensen vragen om een rendangrecept, of ze raden me een merk boemboe aan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het interview met Hertzberger in de NRC gelezen en vind het een verademing tussen al het hysterische en hyperige anti-suiker en anti-pakjes-en-zakjes gezemel van zelfverklaarde experts zonder enige wetenschappelijke achtergrond.
Heerlijk om eens een ander geluid te horen, sommige mensen slaan behoorlijk door in super gezond en clean eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Floorine schreef op 12 april 2017 @ 21:31:

Heerlijk om eens een ander geluid te horen, sommige mensen slaan behoorlijk door in super gezond en clean eten.Wordt er nog weleens gewoon witlof gekookt ? Of is vers-gezond-lekker koken tegenwoordig iets wat drie uur duurt en 40 soorten kruiden vereist ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 21:35:

[...]



Wordt er nog weleens gewoon witlof gekookt ? Of is vers-gezond-lekker koken tegenwoordig iets wat drie uur duurt en 40 soorten kruiden vereist ?Bij mij niet, ik kook ook vers en gezond wat in 20 minuten op tafel staat, of even in de oven zoiets. Maar als ik zin heb om de tijd ervoor te nemen wel. Dan ben ik zo een paar uur bezig
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 21:15:

Bladora, als ik rendang maak staat dat gerust 8 uur te sudderen. Maar de boemboe komt uit een zakje. En daar gooi ik nog wel het een en ander zelf bij, zoals ik dat met alles doe als ik een zakje gebruik.

Ik kan niet aan Indische mensen vragen om een rendangrecept, of ze raden me een merk boemboe aan.Oh daar twijfel ik ook niet aan. Ik vind het gewoon leuk die boemboe zelf te maken. Dat betekent niet dat ik het gebruiken van een boemboe afkeur. En er zijn fantastisch goede boemboes te verkrijgen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 21:35:

[...]



Wordt er nog weleens gewoon witlof gekookt ? Of is vers-gezond-lekker koken tegenwoordig iets wat drie uur duurt en 40 soorten kruiden vereist ?Eergisteren nog witlof gegeten, eerst gekookt, daarna in ham en kaas in de oven. Aardappel puree erbij Heerlijk!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 12 april 2017 @ 19:04:

[...]





Veel producenten hebben de laatste jaren de hoeveelheden zout en suiker al aangepast.



Dat ontken ik ook zeker niet, maar toen ik een tijd geleden door een enorm drukke periode ging en amper tijd had om te koken, vond ik het toch verdomd moeilijk om een gezonde kant en klaar maaltijd te vinden. Ik kwam eigenlijk niet verder dan de stoommaaltijden van de appie. Ik vind dingen als kip tandoori e.d. erg lekker, maar ik geloof dat suiker daar zelfs op de eerste regel van ingrediënten stond!



Verbaasde me er daarentegen wel over dat een aantal unox soepen helemaal geen suiker meer bevatten! Helaas niet de smaken die ik lekker vond
quote:GrimbleGrumble schreef op 12 april 2017 @ 18:50:

[...]

Waaruit bestaat dat doorslaan dan?Het propageren van kant-en-klaarmaaltijden, die vrijwel allemaal teveel zout, teveel suiker, teveel vet en te weinig groente bevatten. Dat milieuverhaal durf ik ook wel te betwisten. En dat pontificaal in de McDonalds gaan zitten en zo. O ja, en alle E-nummers over 1 kam scheren. Ze zijn heus wel allemaal voedselveilig, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal zo goed voor je zijn. Laat ik het zo zeggen: ze was duidelijk op een shockeffect uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 12 april 2017 @ 20:14:

[...]





Vooroordelen blijven heel lang hangen. Als je een "moderne" kant-en-klaar maaltijd koopt (bijvoorbeeld die stoommaaltijden van AH) dan durf ik te stellen dat die heel veel gezonder zijn dan wat gemiddeld zelf wordt gemaakt. Zeker mensen die van die gerechten uit de kookboeken van de bekende koks maken, koken veel ongezonder. Als je ziet hoeveel zout in die gerechten gebruikt wordt (is natuurlijk wel de makkelijkste weg om middelmatige gerechten toch nog smaakvol te maken).Heel vet en op de grill vaak zwartgeblakerd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 21:35:

[...]



Wordt er nog weleens gewoon witlof gekookt ? Of is vers-gezond-lekker koken tegenwoordig iets wat drie uur duurt en 40 soorten kruiden vereist ?Geen idee, wij eten vaak witlof, heerlijk! Ook de gewone Hollandse pot, boerenkoolstamppot vind ik niet zo, maar sinds een collega regelmatig als lunch een boerenkoolshake neemt kan ik het weer waarderen, het oogt een stuk vrolijker als die shake van haar ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 12 april 2017 @ 21:44:

[...]



Het propageren van kant-en-klaarmaaltijden, die vrijwel allemaal teveel zout, teveel suiker, teveel vet en te weinig groente bevatten. Dat milieuverhaal durf ik ook wel te betwisten. En dat pontificaal in de McDonalds gaan zitten en zo. O ja, en alle E-nummers over 1 kam scheren. Ze zijn heus wel allemaal voedselveilig, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal zo goed voor je zijn. Laat ik het zo zeggen: ze was duidelijk op een shockeffect uit.

Al die foodies kletsen een beetje uit hun nek, maar worden als heuse goeroes gevolgd.

Deze mevrouw baseert zich op wetenschap en krijgt dan het verwijt dat ze uit is op een shockeffect. Omgekeerde wereld wat mij betreft.

En over de kant-en-klaar-maaltijden hadden we het al gehad: daar zit tegenwoordig lang zo veel zout en suiker niet meer in.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 12 april 2017 @ 21:44:

[...]



Het propageren van kant-en-klaarmaaltijden, die vrijwel allemaal teveel zout, teveel suiker, teveel vet en te weinig groente bevatten. Dat milieuverhaal durf ik ook wel te betwisten. En dat pontificaal in de McDonalds gaan zitten en zo. O ja, en alle E-nummers over 1 kam scheren. Ze zijn heus wel allemaal voedselveilig, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal zo goed voor je zijn. Laat ik het zo zeggen: ze was duidelijk op een shockeffect uit.



Uiteraard maakt ze statements die net wat aangedikt zijn. In het artikel dat ik las nuanceert ze dat ook wel weer. Ze beweert ook niet dat alle E-nummers hartstikke gezond zijn in grote hoeveelheden (niks is gezond als je er teveel van eet, zelfs de spelt/quinoa/gojibessen of wat dan ook van de zgn goeroes niet), wel dat de angst voor alle E-nummers in het algemeen stupide is.





Ik vind de mensen die beweren dat E-nummers zo enorm schadelijk zijn en dat suiker uit den boze is veel meer bezig met alles over 1 kam scheren. En bij hen vind ik niet de nuance en zelfspot die je bij Hertzberger wel vindt als je even doorlees/doorkijkt voorbij de titels en krantenkoppen.
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 20:38:

[...]



Maar wat is er toch zo belangrijk aan 'zelf doen'? Ik gooi zelf die pakjes en zakjes en potjes erdoor. Waarom toch die enorme behoefte om dat allemaal zelf te gaan combineren en uitvogelen? Ik begrijp het gewoon niet.Dat is helemaal niet belangrijk. Doe wat je lekker vind en als je een ander niet begrijpt, dat kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 21:35:

[...]



Wordt er nog weleens gewoon witlof gekookt ? Of is vers-gezond-lekker koken tegenwoordig iets wat drie uur duurt en 40 soorten kruiden vereist ?

Witlof.

Dat dat nog steeds gegeten wordt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 21:35:

[...]



Wordt er nog weleens gewoon witlof gekookt ? Of is vers-gezond-lekker koken tegenwoordig iets wat drie uur duurt en 40 soorten kruiden vereist ?Zekers. Ik hou erg van basic smaken zonder teveel gedoe. Witlof met ham en kaas uit de oven. Jammie
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 21:49:

[...]



Witlof.

Dat dat nog steeds gegeten wordt.Tsja. Als het Hollands is,, als je oma het al maakte is het eigenlijk not done , ik weet het.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven