Lijf & Lijn alle pijlers

Sap kür

12-04-2017 12:46 35 berichten
Hou allemaal,



In mijn eeuwige gevecht tegen de kilo's ben ik van plan om weer gezonder te gaan leven. Denk aan niet meer snoepen en sporten... Maar ik heb nu ook een blender gekocht om smooties/sapjes te gaan proberen!



Mijn vraag aan jullie is of jullie ervaring hebben met een aantal dagen een sap kuur te volgen? Hoe beviel dit? Komt je niet meteen ongelofelijk aan wanneer je weer daarna "normaal" eet? En hebben jullie nog lekkere/gezonde recepten?



Ik zit op dit moment aan een smoothie ter vervanging van lunch met;

- 1 avocado

- flinke hand spinazie

-1 banaan

- 250 ml melk



Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Damselindistress schreef op 12 april 2017 @ 13:06:

[...]





Mooi.....hematoloog zat wel aan tafel maar de sapfabrikanten wilden niet komen. Je kan immers niet recht praten wat krom is.HePatoloog = leverdeskundige (Maag, Darm, Leverarts)
Alle reacties Link kopieren
Je wil gezonder gaan leven? Dan is dit niet de goede manier. Geen voeding vervangen door sapjes. Detoxen is onzin en je lichaam ontgift zichzelf. Korte samenvatting.
Life is short. Eat dessert first.
quote:fiool schreef op 12 april 2017 @ 12:48:

[...]



[afbeelding]
quote:_Marana_ schreef op 12 april 2017 @ 13:08:

[...]





Verrek, je hebt gelijk, het is juist een heel stevige lunch!



1 avocado: 230 kcal

1 banaan: 120 kcal

250 melk, halfvol: 135 kcal

handje spinazie: 5 kcal



Totaal 490 kcal



Mijn lunch van 3 boterhammen met vleeswaren en een glas karnemelk bevat net zoveel kcal





En dit, niet te vergeten.

Je werkt nu een vloeibare calorieënbom naar binnen.

Die calorieën kan je beter "besteden" aan een voedzame, gevarieerde lunch waarbij je gewoon je spijsvertering aan het werk zet. Daar heb je die tenslotte voor.
Bron: parool, hoogleraar Jaap Seidell



" Is vruchtensap even ongezond als frisdrank?



Er zijn weinig voedingsmiddelen recentelijk zo van hun voetstuk getuimeld als vruchtensap. Van een toonbeeld van gezondheid nu verstoten uit de Schijf van Vijf. Veel mensen raken ervan in de war. Waarom is een sinaasappel gezond, maar als ik hem uitpers ineens niet meer?



Voedingswetenschappers richten zich steeds meer op de gezondheidseffecten van voedingsmiddelen zoals vruchtensap en fruit dan op die van voedingsstoffen zoals vitamine C en suiker. Vaak zien we dat door het bewerken van voedsel, zoals het uitpersen van een sinaasappel, ook het effect op het lichaam verandert.



Al in 1977 publiceerde het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift The Lancet de resultaten van een eenvoudig experiment. Vrijwilligers kregen vier appels aangeboden als appelmoes, appelsap of gewoon als intacte appels. De snelheid van het consumeren was elf keer zo snel bij appelsap als bij appels en de appelmoes zat daar een beetje tussenin.



De verzadiging na het drinken van appelsap was aanmerkelijk minder dan die na het eten van appels. Appelsap zorgde voor een veel hogere insulinepiek in het bloed en er was ook een eerdere daling van het bloedsuikergehalte. De voedingsstoffen waren grotendeels hetzelfde gebleven, maar de effecten op eetlust en bloedsuiker waren dus volkomen verschillend.



Voor 1 liter appelsap heb je 2 kilo appels nodig. Mensen tikken makkelijk 1 liter appelsap per dag weg, maar 2 kilo appels verorberen is vrijwel niet te doen. Bij het eten van appels moet je lichaam hard werken om de suikers in het lichaam te kunnen opnemen en de vezels af te breken. Bij sap hebben pers, juicer of blender dat werk grotendeels overgenomen.



De natuurlijke verpakking van suikers in appels beschermt ons tegen overconsumptie ervan en daarmee tegen de bijbehorende gezondheidsproblemen. Amerikaanse onderzoekers constateerden dat een hoge inname van fruit het risico op gewichtsstijging en type 2-diabetes verlaagde, maar dat bij een hoge inname van vruchtensap het risico juist verhoogd was.



Naast suiker bevat vruchtensap, net als fruit, veel zuren; en die tasten het tandglazuur aan. Maar sap heeft ook gunstige kanten: het is een goede bron van kalium, vitamine C en foliumzuur. Het is daarom een veel betere keuze dan frisdrank, die evenveel suiker en zuren bevat, maar geen voedingsstoffen.



Daarom zeggen de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum dat je als je dorst hebt beter water kunt drinken dan vruchtensap en dat je beter fruit kunt eten dan het sap ervan drinken."



www.parool.nl/amsterdam/w ... ten-bedorven~a4399223/amp
Alle reacties Link kopieren
Toen ik wilde afvallen ben ik als eerste gestopt met calorieën drinken.



Detox bestaat in een afkickkliniek. Verder is het onzin.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Afvallen= minder eten dan je verbrand. Nee niet altijd makkelijk. Minimale inspanning maximaal resultaat bestaat niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 12 april 2017 @ 13:08:

[...]





Verrek, je hebt gelijk, het is juist een heel stevige lunch!



1 avocado: 230 kcal

1 banaan: 120 kcal

250 melk, halfvol: 135 kcal

handje spinazie: 5 kcal



Totaal 490 kcal



Mijn lunch van 3 boterhammen met vleeswaren en een glas karnemelk bevat net zoveel kcal



En als je de avocado en banaan gewoon eet, zit je ook een stuk voller dan van de blender versie.



Je lichaam kan prima zelf 'ontgiften'. Detox bestaat helemaal niet. Gewoon normaal eten.
quote:amarna schreef op 12 april 2017 @ 13:12:

[...]





HePatoloog = leverdeskundige (Maag, Darm, Leverarts)
Alle reacties Link kopieren
quote:M_W schreef op 12 april 2017 @ 12:55:

Sap kuur is een soort detox. Je lijf krijgt dan zeg maar rust omdat ze niet alles hoeven te verteren. Wordt ook niet aangeraden om het een lange tijd te doen.



Maar voor 1 of 2 dagen in de week zou het in een "normaal" dieet passen, Dacht ik zelf.





Rust?



Een detox is zogenaamd bedoelt om je lichaam te ontgiften. Redelijk onzin want je nieren en lever heb je niet voor niks en deze kunnen dat prima zelf doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven